REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ulgi podatkowe dla spółek w Irlandii /Fotolia
Ulgi podatkowe dla spółek w Irlandii /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Irlandia od wielu lat stwarza niezwykle przyjazne warunki do prowadzenia biznesu. Właścicieli firm kusi niski podatek korporacyjny CIT w wysokości 12,5%, ale to nie jedyna zachęta dla przedsiębiorców do otwierania działalności w Irlandii. Władze “Zielonej Wyspy” kuszą młode firmy dodatkowymi ulgami podatkowymi obowiązującymi nawet przez 3 lata od rozpoczęcia działalności. Przeanalizujemy w dzisiejszym artykule przywileje podatkowe dla firm w Irlandii.

Łatwość prowadzenia biznesu i niezwykle korzystne stawki podatkowe przyciągają do Irlandii firmy z całego świata. To właśnie w Irlandii swoje siedziby ma wiele innowacyjnych firm o zasięgu globalnym – jak Google, Facebook czy Apple. Raport Forbes 2011 “Best countries for business” umieścił Irlandię na 1 miejscu w Europie i 4 miejscu na świecie pod względem łatwości prowadzenia biznesu. Niskie podatki i proste, przejrzyste prawo to tylko niektóre z zalet prowadzenia spółki w Irlandii.

REKLAMA

REKLAMA

Ulgi podatkowe dla nowych firm

Irlandzki rząd wspiera nowo powstałe firmy oferując im szereg przywilejów podatkowych.

Jednym z takich przywilejów jest ulga, dzięki której firma może odliczyć od należnego podatku dochodowego spółki (CIT) do €40 000 w skali roku. Wysokość ulgi podatkowej dla firm zależy także od wysokości odprowadzanych składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. Irlandzka spółka limited (odpowiednik polskiej spółki z o.o.) może odliczyć maksymalnie €5000 na pracownika i €40 000 łącznie w danym roku podatkowym. Niewykorzystane ulgi podatkowe w ciągu pierwszych 3 lat działalności spółki mogą zostać przeniesione na kolejne lata. Podsumowując – każda irlandzka spółka limited w ciągu pierwszych lat działalności może w każdym roku podatkowym zarobić do €320 000 bez konieczności zapłacenia ani centa podatku dochodowego!

Dodatkowo wszystkie firmy, które w swoim budżecie mają wydatki na badania i rozwój (R&D) mogą liczyć na ulgę podatkową w wysokości 25% kwoty poniesionych wydatków. Zwrot kwalifikowanych wydatków odbywa się poprzez obniżenie należnego podatku dochodowego od zysków spółki (CIT). Aby ubiegać się o należny zwrot spółka musi spełnić kilka wymogów i prowadzić badania, które dotyczą nauki lub technologii. Przykładowo, jeżeli firma w danym roku podatkowym wydała €200 000 na badania związane z R&D, może dokonać odliczenia kwoty €50 000 od należnego podatku dochodowego CIT.

REKLAMA

Spółka limited w Irlandii

Do założenia spółki limited w Irlandii wystarczy jeden udziałowiec, który jest obywatelem kraju należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a nie-rezydenci mogą nawet skorzystać z uproszczonych metod rejestracji. Spółka musi jednak posiadać tzw. Sekretarza, który odpowiada przed irlandzkim urzędem za sprawy finansowe i za terminowe rozliczenia spółki. Sekretarzem również może być biuro księgowego spółki. Zaletą rejestracji spółki w Irlandii jest niewielka kwota wymaganego kapitału zakładowego. Minimalny kapitał zakładowy spółki wynosi 250 euro i jest on deklarowany (nie ma konieczności wnoszenia kapitału do spółki w momencie rejestracji firmy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Kolejnym czynnikiem zachęcającym przedsiębiorców do prowadzenia biznesu w Irlandii jest bardzo wysoka kwota wolna od podatku, wyższa nawet niż w Wielkiej Brytanii, wynosząca aż 16 500 euro, czyli blisko 69 000 złotych. Dochody udziałowca spółki i pracowników do tego poziomu są zwolnione z podatku dochodowego, co w połączeniu z najniższą stawką podatku dochodowego od spółek w Europie (12,5% CIT) czyni z Irlandii idealne miejsce do prowadzenia firmy.

Firma w Irlandii – działalność w Polsce?

Jeśli spółka zarejestrowana w Irlandii prowadzi działalność w innym kraju Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, to podatek dochodowy odprowadzany jest w Irlandii. Dzieje się tak ponieważ certyfikat rezydencji podatkowej spółki zależny jest od miejsca jej siedziby, a nie rezydencji jej dyrektorów i właścicieli.

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA