REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać rezydencję podatkową na Maderze?

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak uzyskać rezydencję podatkową na Maderze? /Fot. Fotolia
Jak uzyskać rezydencję podatkową na Maderze? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Madera, która jest jednym z regionów Portugalii, zachęca do siebie osoby myślące o zmianie rezydencji podatkowej. Ta wyspa, znajdująca się na Oceanie Atlantyckim, ze względu na swoją bogatą historię i oddalenie od reszty państwa ma status regionu autonomicznego, dzięki czemu ma m.in. własny, bardzo korzystny dla podatników system podatkowy. Jakie są tam aktualne możliwości uzyskania rezydencji podatkowej?

Do Portugalii przyciągają przyjemny klimat, piękne wybrzeża i niedrogie nieruchomości. Nic dziwnego, że wielu obcokrajowców wybiera ten kraj na emeryturę. Szczególnie atrakcyjny jest on dla posiadaczy jachtów. Nie muszą oni wcale się przeprowadzać, żeby czerpać korzyści z życia w Portugalii – mogą jedynie zmienić rezydencję podatkową.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wolny przepływ ludzi – program NHR

Swoboda przemieszczania się w Unii Europejskiej często jest postrzegana jako tożsama z ruchem bezwizowym strefy Schengen i możliwością pracy zarobkowej za granicą. Niewielu wie o możliwościach związanych ze zmianą rezydencji podatkowej czy programów emerytalnych (ang. retirement programs). Chociaż obecnie Malta przoduje w przyciąganiu nowych mieszkańców w ramach rządowego programu rezydencji podatkowej, Portugalia również posiada ciekawe propozycje w tym zakresie.

Tamtejszy program NHR (ang. non habitual residents), wprowadzony już w 2009 r., jest skierowany nie tylko do HNWI (ang. high net worth individuals), ale także do wysoko wykwalifikowanych specjalistów (np. lekarzy czy inżynierów) oraz artystów, naukowców i sportowców, którzy po zakończeniu kariery zawodowej chcieliby zmienić swoje miejsce pobytu na cieplejsze, m.in. ze względu na swoje portfele.

Osoby korzystające z programu NHR mają możliwość powiększenia swojego majątku w stabilnej jurysdykcji (tzw. whitelist) i zarabiania w przyjaznym dla podatników środowisku. Jeśli zaś wolą się koncentrować na korzystaniu z uroków życia, mogą zbywać swoje aktywa, korzystając z wielu zwolnień podatkowych, i cieszyć się z emerytury (czy też innych świadczeń uzyskiwanych po zakończeniu kariery zawodowej) bez podatku od emerytur. W Portugalii można również przekazywać swój majątek dzieciom lub małżonkowi bez podatku od spadków i darowizn.

REKLAMA

Jedno z najlepszych miejsc na świecie wg BBC i Forbesa

Portugalia jest często uznawana za jedno z najlepszych miejsc dla obcokrajowców do spędzenia emerytury, a region Algarve – wymieniany przez CNN i Forbes jako jedno z najlepszych miejsc do przechodzenia na emeryturę na świecie. Nie tylko ze względu na malownicze krajobrazy i przyjemny klimat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu z innymi krajami basenu Morza Śródziemnego w Portugalii mieszkania są w bardzo przystępnej cenie. Opłaty miesięczne za nie oscylują między 700 a 1500 USD w mniejszych miastach i 2200 USD w większych, takich jak Lizbona.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Poza tym w niektórych portugalskich miastach wcale nie trzeba znać portugalskiego – wystarczy angielski. W Portugalii jest bowiem sporo ludności napływowej. Chociażby wspomniane Algarve przyciągnęło wielu emigrantów, którzy przenieśli się tu na emeryturę z USA i Wielkiej Brytanii. To z kolei przyczyniło się do wzrostu zapotrzebowania na doradztwo prawne i prawnopodatkowe w języku angielskim – od zagadnień z zakresu procesu emerytalnego, przez nieruchomości, aż po podatki i imigrację.

Emerytura pod żaglami

Obecnie kolejny region Portugalii, Madera, chce zachęcić do siebie osoby myślące o zmianie rezydencji podatkowej. Ta wyspa, znajdująca się na Oceanie Atlantyckim, ze względu na swoją bogatą historię i oddalenie od reszty państwa ma status regionu autonomicznego, dzięki czemu ma m.in. własny, bardzo korzystny dla podatników system podatkowy. Warto wspomnieć, że w 2007 r. Komisja Europejska zatwierdziła przedłużenie preferencyjnego systemu podatkowego Madery do 2020 r.


Osoba fizyczna jest uważana za rezydenta podatkowego Madery, jeżeli:

przebywa w Portugalii (lub na Maderze) przez ponad 183 dni w roku kalendarzowym;

lub

31 grudnia ma do dyspozycji w Portugalii miejsce zamieszkania, które zamierza wykorzystać jako swoje stałe miejsce zamieszkania (tj. zakłada miejsce zamieszkania w tym miejscu).

Portugalię na tle innych krajów wyróżnia to, że do poprzednich warunków alternatywnych dodano jeszcze jeden, dość nietypowy:

Dana osoba fizyczna jest członkiem załogi jednostki pływającej lub samolotu spółki z siedzibą albo nawet tylko faktycznym miejscem zarządzania w Portugalii.

Niewątpliwie sytuacja ta jest bardzo korzystna dla osób, których pasją jest jachting, żegluga lub latanie. Zwłaszcza że posiadanie np. jachtu może być także dodatkowym źródłem dochodu. Jacht może być bowiem wynajmowany. Osiągane z tytułu najmu przychody stanowią zaś tzw. przychód pasywny, czyli taki, który nie wymaga stałego zaangażowania, a w związku z tym jest jedną z najwygodniejszych form zarabiania pieniędzy.

Zaletą rejestracji jachtu na Maderze jest to, że, inaczej niż w innych krajach europejskich, zarejestrowany na niej jacht nie musi wcale przypłynąć na wody wyspy lub być na niej zacumowany.

Poza tym na Maderze obowiązuje preferencyjny system opodatkowania armatorów. Wśród licznych zachęt podatkowych można wyróżnić następujące:

  • opodatkowanie CIT według stawki 5% do końca 2020 r.;
  • brak opodatkowania dywidend i odsetek podatkiem u źródła dla spółek zagranicznych;
  • zwolnienie wynagrodzeń wypłacanych załodze z opodatkowania PIT oraz składek na ubezpieczenia społeczne;
  • preferencyjny system opodatkowania VAT.

Ponadto Międzynarodowe Centrum Biznesowe Madery (ang. Madeira’s International Business Centre – MIBC) oferuje preferencyjne zasady opodatkowania spółek. Integralnym elementem MIBC jest prowadzony na Maderze rejestr statków. Wystarczy się do niego wpisać, by w pełni cieszyć się zasłużonym wypoczynkiem pod żaglami, delektując się kieliszkiem madery.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA