REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać rezydencję podatkową na Maderze?

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak uzyskać rezydencję podatkową na Maderze? /Fot. Fotolia
Jak uzyskać rezydencję podatkową na Maderze? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Madera, która jest jednym z regionów Portugalii, zachęca do siebie osoby myślące o zmianie rezydencji podatkowej. Ta wyspa, znajdująca się na Oceanie Atlantyckim, ze względu na swoją bogatą historię i oddalenie od reszty państwa ma status regionu autonomicznego, dzięki czemu ma m.in. własny, bardzo korzystny dla podatników system podatkowy. Jakie są tam aktualne możliwości uzyskania rezydencji podatkowej?

Do Portugalii przyciągają przyjemny klimat, piękne wybrzeża i niedrogie nieruchomości. Nic dziwnego, że wielu obcokrajowców wybiera ten kraj na emeryturę. Szczególnie atrakcyjny jest on dla posiadaczy jachtów. Nie muszą oni wcale się przeprowadzać, żeby czerpać korzyści z życia w Portugalii – mogą jedynie zmienić rezydencję podatkową.

REKLAMA

REKLAMA

Wolny przepływ ludzi – program NHR

Swoboda przemieszczania się w Unii Europejskiej często jest postrzegana jako tożsama z ruchem bezwizowym strefy Schengen i możliwością pracy zarobkowej za granicą. Niewielu wie o możliwościach związanych ze zmianą rezydencji podatkowej czy programów emerytalnych (ang. retirement programs). Chociaż obecnie Malta przoduje w przyciąganiu nowych mieszkańców w ramach rządowego programu rezydencji podatkowej, Portugalia również posiada ciekawe propozycje w tym zakresie.

Tamtejszy program NHR (ang. non habitual residents), wprowadzony już w 2009 r., jest skierowany nie tylko do HNWI (ang. high net worth individuals), ale także do wysoko wykwalifikowanych specjalistów (np. lekarzy czy inżynierów) oraz artystów, naukowców i sportowców, którzy po zakończeniu kariery zawodowej chcieliby zmienić swoje miejsce pobytu na cieplejsze, m.in. ze względu na swoje portfele.

Osoby korzystające z programu NHR mają możliwość powiększenia swojego majątku w stabilnej jurysdykcji (tzw. whitelist) i zarabiania w przyjaznym dla podatników środowisku. Jeśli zaś wolą się koncentrować na korzystaniu z uroków życia, mogą zbywać swoje aktywa, korzystając z wielu zwolnień podatkowych, i cieszyć się z emerytury (czy też innych świadczeń uzyskiwanych po zakończeniu kariery zawodowej) bez podatku od emerytur. W Portugalii można również przekazywać swój majątek dzieciom lub małżonkowi bez podatku od spadków i darowizn.

REKLAMA

Jedno z najlepszych miejsc na świecie wg BBC i Forbesa

Portugalia jest często uznawana za jedno z najlepszych miejsc dla obcokrajowców do spędzenia emerytury, a region Algarve – wymieniany przez CNN i Forbes jako jedno z najlepszych miejsc do przechodzenia na emeryturę na świecie. Nie tylko ze względu na malownicze krajobrazy i przyjemny klimat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu z innymi krajami basenu Morza Śródziemnego w Portugalii mieszkania są w bardzo przystępnej cenie. Opłaty miesięczne za nie oscylują między 700 a 1500 USD w mniejszych miastach i 2200 USD w większych, takich jak Lizbona.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Poza tym w niektórych portugalskich miastach wcale nie trzeba znać portugalskiego – wystarczy angielski. W Portugalii jest bowiem sporo ludności napływowej. Chociażby wspomniane Algarve przyciągnęło wielu emigrantów, którzy przenieśli się tu na emeryturę z USA i Wielkiej Brytanii. To z kolei przyczyniło się do wzrostu zapotrzebowania na doradztwo prawne i prawnopodatkowe w języku angielskim – od zagadnień z zakresu procesu emerytalnego, przez nieruchomości, aż po podatki i imigrację.

Emerytura pod żaglami

Obecnie kolejny region Portugalii, Madera, chce zachęcić do siebie osoby myślące o zmianie rezydencji podatkowej. Ta wyspa, znajdująca się na Oceanie Atlantyckim, ze względu na swoją bogatą historię i oddalenie od reszty państwa ma status regionu autonomicznego, dzięki czemu ma m.in. własny, bardzo korzystny dla podatników system podatkowy. Warto wspomnieć, że w 2007 r. Komisja Europejska zatwierdziła przedłużenie preferencyjnego systemu podatkowego Madery do 2020 r.


Osoba fizyczna jest uważana za rezydenta podatkowego Madery, jeżeli:

przebywa w Portugalii (lub na Maderze) przez ponad 183 dni w roku kalendarzowym;

lub

31 grudnia ma do dyspozycji w Portugalii miejsce zamieszkania, które zamierza wykorzystać jako swoje stałe miejsce zamieszkania (tj. zakłada miejsce zamieszkania w tym miejscu).

Portugalię na tle innych krajów wyróżnia to, że do poprzednich warunków alternatywnych dodano jeszcze jeden, dość nietypowy:

Dana osoba fizyczna jest członkiem załogi jednostki pływającej lub samolotu spółki z siedzibą albo nawet tylko faktycznym miejscem zarządzania w Portugalii.

Niewątpliwie sytuacja ta jest bardzo korzystna dla osób, których pasją jest jachting, żegluga lub latanie. Zwłaszcza że posiadanie np. jachtu może być także dodatkowym źródłem dochodu. Jacht może być bowiem wynajmowany. Osiągane z tytułu najmu przychody stanowią zaś tzw. przychód pasywny, czyli taki, który nie wymaga stałego zaangażowania, a w związku z tym jest jedną z najwygodniejszych form zarabiania pieniędzy.

Zaletą rejestracji jachtu na Maderze jest to, że, inaczej niż w innych krajach europejskich, zarejestrowany na niej jacht nie musi wcale przypłynąć na wody wyspy lub być na niej zacumowany.

Poza tym na Maderze obowiązuje preferencyjny system opodatkowania armatorów. Wśród licznych zachęt podatkowych można wyróżnić następujące:

  • opodatkowanie CIT według stawki 5% do końca 2020 r.;
  • brak opodatkowania dywidend i odsetek podatkiem u źródła dla spółek zagranicznych;
  • zwolnienie wynagrodzeń wypłacanych załodze z opodatkowania PIT oraz składek na ubezpieczenia społeczne;
  • preferencyjny system opodatkowania VAT.

Ponadto Międzynarodowe Centrum Biznesowe Madery (ang. Madeira’s International Business Centre – MIBC) oferuje preferencyjne zasady opodatkowania spółek. Integralnym elementem MIBC jest prowadzony na Maderze rejestr statków. Wystarczy się do niego wpisać, by w pełni cieszyć się zasłużonym wypoczynkiem pod żaglami, delektując się kieliszkiem madery.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA