REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezydencja podatkowa osoby prawnej w Polsce i w Wielkiej Brytanii

Ltdconsulting.pl
Biuro księgowe wzbogacone o doradztwo i consulting gospodarczy
Rezydencja podatkowa osoby prawnej w Polsce i w Wielkiej Brytanii
Rezydencja podatkowa osoby prawnej w Polsce i w Wielkiej Brytanii

REKLAMA

REKLAMA

Zasady i skutki podatkowe posiadania rezydencji podatkowej osoby prawnej w Polsce i Wielkiej Brytanii oraz zalecenia praktyczne w celu utrzymania brytyjskiej rezydencji podatkowej omawia Paweł Krok, Tax Advisor w Ltdconsulting.pl.

Pojęcie rezydencji podatkowej

Rezydencja podatkowa również zwana domicylem podatkowym, przesądza o tym,  w jakiej jurysdykcji osoba fizyczna lub prawna powinna płacić podatek dochodowy. Każdy kraj ma swoje wewnętrzne regulacje określone w ustawach, które określają zasięg władztwa w zakresie podatków dochodowych. Zdarzają się również stany faktyczne, gdzie roszczenia obu Państw pokrywają się. W takich przypadkach w celu zapobieżenia podwójnego opodatkowania stosuje się przepisy dwustronnych umów bilateralnych zgodnych ze standardami OECD.

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje podatkowe w Polsce

O rezydencji podatkowej osoby prawnej traktuje art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który brzmi następująco:

„Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.”

REKLAMA

Kierując się regułami wykładni językowej należałoby uznać, że wystarczy spełnienie jednego kryterium (siedziba lub zarząd) , aby właściwie dowolna osoba prawna została uznana za polskiego rezydenta podatkowego  bez znaczenia czy jest to niemiecka Gmbh czy też angielska LTD.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy Kodeksu spółek handlowych (ksh)wskazują, że siedzibę spółki określa się w umowie spółki zgodnie z art. 157 §1 pkt 1 lub w przypadku spółki akcyjnej w statucie – art. 304 § 1 pkt 1 ksh.

Art. 157. § 1. Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinna określać:

1) firmę i siedzibę spółki, 

Art. 304. § 1. Statut spółki akcyjnej powinien określać:

1) firmę i siedzibę spółki, 

Z kolei art. 41 Kodeksu cywilnego mówi nam, że siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej organ zarządzający chyba, że statut spółki stanowi inaczej. 

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Regulacje podatkowe w Wielkiej Brytanii

Zgodnie z angielskimi przepisami rezydencja podatkowa osób prawnych określana jest na 2 sposoby:

  • wg kraju rejestracji ( spółka inkorporowana w UK jest traktowana automatycznie jako rezydent podatkowy tego kraju - ang. incorporation rule)
  • wg testu centralnego zarządzania i kontroli ( ang.  central management and control test)

W momencie rejestracji spółki brytyjski urząd skarbowy HMRC traktuje inkorporowaną spółkę automatycznie jako swojego rezydenta podatkowego.

Dodatkowym kryterium, które składa się na rezydencję podatkową jest najwyższy poziom kontroli.  Wielka Brytania uważa, że jeśli na Wyspach podejmowane są kluczowe decyzje zarządu,  należy uznać taką osobę prawną za brytyjskiego rezydenta podaktowego pomimo tego, że spółka założona jest w innym Państwie członkowskim (np. w Polsce).

Przykłady kluczowych decyzji zarządu:

  • Uchwały dotyczące ogólnej strategii i polityki firmy
  • Annual General Meeting ( zatwierdzenie sprawozdania finansowego rocznego przez zarząd)
  • Decyzje o zmianie przedmiotu działalności, wejściu na nowe rynki
  • Pozyskanie strategicznego inwestora
  • Emisja nowych udziałów

Podwójna rezydencja podatkowa

W przypadku, kiedy Polska i Wielka Brytania uznają osobę prawną jednocześnie za swojego rezydenta podatkowego, należy zastosować umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Umowy te zawierają klauzule, których celem jest rozstrzygnięcie rezydencji podatkowej osób prawnych.

Zgodnie z komentarzem do międzynarodowej konwencji OECD kryterium, które rozstrzyga  o rezydencji podatkowej osób prawnych jest miejsce faktycznego zarządu.

Miejsce faktycznego zarządu to miejsce,  w którym podejmuje się kluczowe decyzje zarządu, np. zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego,  wejście na nowe rynki, pozyskanie strategicznego inwestora lub emisja nowych udziałów. Trzeba podkreślić, że nie jest to zwykły zarząd (ang. day-to-day activities).

Skutki bycia rezydentem w Wielkiej Brytanii

Spółka LTD, będąca angielskim rezydentem podatkowym zobowiązania jest do płacenia podatku dochodowego (ang. Corportaion Tax) z dochodów z całego świata.

Z kolei nierezydent ma obowiązek płacić podatek dochodowy (ang. Corporation Tax) wyłącznie od zysków, które spółka osiągnęła na terytorium Wielkiej Brytanii za pośrednictwem stałego zakładu podatkowego (ang. permament establishment), który powstaje poprzez istnienie stałej placówki na terenie UK lub poprzez zależnego przedstawiciela ( np. agenta zależnego )


Zalecenia praktyczne w celu utrzymania brytyjskiej rezydencji

1. Organizacja posiedzeń zarządu (ang. Board Meetings) , które zaleca się przeprowadzać w regularnych odstępach czasu - np. kwartalnie na terytorium Wielkiej Brytanii .

2. Formalne protokołowanie posiedzeń zarządu , co oznacza właściwe przygotowanie uchwał (ang. Resolutions).  Dokumenty te zaleca się podpisywać w obecności świadka (ang. Witness), którym może być notariusz (ang. Notary Public) lub adwokat (ang. Solicitor)

3. Podejmowanie kluczowych decyzji dotyczące strategii i polityki firmy powinno odbywać się na terytorium UK , a wszelkie ustalenia powinny być podsumowane na piśmie.

4. Jeżeli jest taka możliwość należałoby zaangażować w sprawy spółki dyrektorów , którzy są brytyjskimi rezydentami podatkowym, czyli mają ośrodek interesów życiowych w Wielkiej Brytanii. W celu zabezpieczenia interesów spółki  zaleca się, aby były to osoby z rodziny lub bliskich znajomych.

5. Rozważenie zastosowania instytucji dyrektora nominowanego (ang. nominee director), który będzie widniał w rejestrze Companies House.  Dyrektor nominowany będzie podpisywał wszelkie uchwały oraz pozostałe dokumenty korporacyjne w imieniu swojego Mocodawcy.  Jego podpis będzie widniał również na rozliczeniu rocznym (ang. annual accounts) , które wysyłane będzie do Companies House oraz HMRC.  Przy wyborze powiernika warto zwrócić uwagę na liczbę spółek, w których taka osoba zasiada. Im mniejsza liczba tym lepiej.

6. Należy unikać równoległego zasiadania w zarządach (ang. board of directors) w Państwach, gdzie nie chcemy mieć rezydencji (np. nie obejmować funkcji członka zarządu, prezesa zarządu czy też Prokurenta).  Im mniej takich funkcji tym lepiej.

7. Warto zadbać o udowodnienie , że wszelkie procesy decyzyjne , które prowadzą do podjęcia uchwał mają swoje źródło w Wielkiej Brytanii.

8. Powinno się ograniczyć aktywność na rachunkach bankowych należących do spółki LTD w kraju , w którym podatnik nie chce doprowadzić do ziszczenia się warunków powodujących zostanie rezydentem podatkowym wg lokalnego prawa .

9. Zaleca się zatrudnienie lokalnych pracowników z rezydencją brytyjską do wykonywania czynności operacyjnych. Nie koniecznie musi byc to zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin.

Organy podatkowe zwracają uwagę również na dodatkowe okoliczności towarzyszące powstaniu spółki.   Podatnik, chcąc obronić kwestię rezydencji nie może powiedzieć, że jedynym celem zawiązania spółki LTD były oszczędności na podatkach (np. podatek dochodowy od osób prawnych) i quasi-podatkach (np.  ubezpieczenia społeczne).  

Bardzo istotną kwestią jest odpowiednie uzasadnienie celu biznesowego zawiązania spółki limited oraz motywacja, jaką kieruje się podatnik. Na przykład spółka z o.o., która działa w Polsce w branży IT zamierza wejść na rynek brytyjski i pozyskać tamtejszych klientów. Ma możliwość otworzenia oddziału w Wielkiej Brytanii (ang. branch) albo powołania nowego niezależnego ekonomicznie podmiotu i wejść w strukturę holdingową.  Może uruchomić brytyjską spółkę LTD, na którą wynajmie lokalne biuro lub przynajmniej miejsce do pracy na zasadzie co-workingu w celu oszczędności na kosztach administracyjnych przynajmniej w początkowej fazie rozwoju.

Paweł Krok, Tax Advisor

Ltdconsulting.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA