REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezydencja podatkowa osoby prawnej w Polsce i w Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Ltdconsulting.pl
Biuro księgowe wzbogacone o doradztwo i consulting gospodarczy
Rezydencja podatkowa osoby prawnej w Polsce i w Wielkiej Brytanii
Rezydencja podatkowa osoby prawnej w Polsce i w Wielkiej Brytanii

REKLAMA

REKLAMA

Zasady i skutki podatkowe posiadania rezydencji podatkowej osoby prawnej w Polsce i Wielkiej Brytanii oraz zalecenia praktyczne w celu utrzymania brytyjskiej rezydencji podatkowej omawia Paweł Krok, Tax Advisor w Ltdconsulting.pl.

Pojęcie rezydencji podatkowej

Rezydencja podatkowa również zwana domicylem podatkowym, przesądza o tym,  w jakiej jurysdykcji osoba fizyczna lub prawna powinna płacić podatek dochodowy. Każdy kraj ma swoje wewnętrzne regulacje określone w ustawach, które określają zasięg władztwa w zakresie podatków dochodowych. Zdarzają się również stany faktyczne, gdzie roszczenia obu Państw pokrywają się. W takich przypadkach w celu zapobieżenia podwójnego opodatkowania stosuje się przepisy dwustronnych umów bilateralnych zgodnych ze standardami OECD.

REKLAMA

Autopromocja

Regulacje podatkowe w Polsce

O rezydencji podatkowej osoby prawnej traktuje art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który brzmi następująco:

„Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.”

Kierując się regułami wykładni językowej należałoby uznać, że wystarczy spełnienie jednego kryterium (siedziba lub zarząd) , aby właściwie dowolna osoba prawna została uznana za polskiego rezydenta podatkowego  bez znaczenia czy jest to niemiecka Gmbh czy też angielska LTD.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy Kodeksu spółek handlowych (ksh)wskazują, że siedzibę spółki określa się w umowie spółki zgodnie z art. 157 §1 pkt 1 lub w przypadku spółki akcyjnej w statucie – art. 304 § 1 pkt 1 ksh.

Art. 157. § 1. Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinna określać:

1) firmę i siedzibę spółki, 

Art. 304. § 1. Statut spółki akcyjnej powinien określać:

1) firmę i siedzibę spółki, 

Z kolei art. 41 Kodeksu cywilnego mówi nam, że siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej organ zarządzający chyba, że statut spółki stanowi inaczej. 

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Regulacje podatkowe w Wielkiej Brytanii

Zgodnie z angielskimi przepisami rezydencja podatkowa osób prawnych określana jest na 2 sposoby:

  • wg kraju rejestracji ( spółka inkorporowana w UK jest traktowana automatycznie jako rezydent podatkowy tego kraju - ang. incorporation rule)
  • wg testu centralnego zarządzania i kontroli ( ang.  central management and control test)

W momencie rejestracji spółki brytyjski urząd skarbowy HMRC traktuje inkorporowaną spółkę automatycznie jako swojego rezydenta podatkowego.

Dodatkowym kryterium, które składa się na rezydencję podatkową jest najwyższy poziom kontroli.  Wielka Brytania uważa, że jeśli na Wyspach podejmowane są kluczowe decyzje zarządu,  należy uznać taką osobę prawną za brytyjskiego rezydenta podaktowego pomimo tego, że spółka założona jest w innym Państwie członkowskim (np. w Polsce).

Przykłady kluczowych decyzji zarządu:

  • Uchwały dotyczące ogólnej strategii i polityki firmy
  • Annual General Meeting ( zatwierdzenie sprawozdania finansowego rocznego przez zarząd)
  • Decyzje o zmianie przedmiotu działalności, wejściu na nowe rynki
  • Pozyskanie strategicznego inwestora
  • Emisja nowych udziałów

Podwójna rezydencja podatkowa

W przypadku, kiedy Polska i Wielka Brytania uznają osobę prawną jednocześnie za swojego rezydenta podatkowego, należy zastosować umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Umowy te zawierają klauzule, których celem jest rozstrzygnięcie rezydencji podatkowej osób prawnych.

Zgodnie z komentarzem do międzynarodowej konwencji OECD kryterium, które rozstrzyga  o rezydencji podatkowej osób prawnych jest miejsce faktycznego zarządu.

Miejsce faktycznego zarządu to miejsce,  w którym podejmuje się kluczowe decyzje zarządu, np. zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego,  wejście na nowe rynki, pozyskanie strategicznego inwestora lub emisja nowych udziałów. Trzeba podkreślić, że nie jest to zwykły zarząd (ang. day-to-day activities).

Skutki bycia rezydentem w Wielkiej Brytanii

Spółka LTD, będąca angielskim rezydentem podatkowym zobowiązania jest do płacenia podatku dochodowego (ang. Corportaion Tax) z dochodów z całego świata.

Z kolei nierezydent ma obowiązek płacić podatek dochodowy (ang. Corporation Tax) wyłącznie od zysków, które spółka osiągnęła na terytorium Wielkiej Brytanii za pośrednictwem stałego zakładu podatkowego (ang. permament establishment), który powstaje poprzez istnienie stałej placówki na terenie UK lub poprzez zależnego przedstawiciela ( np. agenta zależnego )


Zalecenia praktyczne w celu utrzymania brytyjskiej rezydencji

1. Organizacja posiedzeń zarządu (ang. Board Meetings) , które zaleca się przeprowadzać w regularnych odstępach czasu - np. kwartalnie na terytorium Wielkiej Brytanii .

2. Formalne protokołowanie posiedzeń zarządu , co oznacza właściwe przygotowanie uchwał (ang. Resolutions).  Dokumenty te zaleca się podpisywać w obecności świadka (ang. Witness), którym może być notariusz (ang. Notary Public) lub adwokat (ang. Solicitor)

3. Podejmowanie kluczowych decyzji dotyczące strategii i polityki firmy powinno odbywać się na terytorium UK , a wszelkie ustalenia powinny być podsumowane na piśmie.

4. Jeżeli jest taka możliwość należałoby zaangażować w sprawy spółki dyrektorów , którzy są brytyjskimi rezydentami podatkowym, czyli mają ośrodek interesów życiowych w Wielkiej Brytanii. W celu zabezpieczenia interesów spółki  zaleca się, aby były to osoby z rodziny lub bliskich znajomych.

5. Rozważenie zastosowania instytucji dyrektora nominowanego (ang. nominee director), który będzie widniał w rejestrze Companies House.  Dyrektor nominowany będzie podpisywał wszelkie uchwały oraz pozostałe dokumenty korporacyjne w imieniu swojego Mocodawcy.  Jego podpis będzie widniał również na rozliczeniu rocznym (ang. annual accounts) , które wysyłane będzie do Companies House oraz HMRC.  Przy wyborze powiernika warto zwrócić uwagę na liczbę spółek, w których taka osoba zasiada. Im mniejsza liczba tym lepiej.

6. Należy unikać równoległego zasiadania w zarządach (ang. board of directors) w Państwach, gdzie nie chcemy mieć rezydencji (np. nie obejmować funkcji członka zarządu, prezesa zarządu czy też Prokurenta).  Im mniej takich funkcji tym lepiej.

7. Warto zadbać o udowodnienie , że wszelkie procesy decyzyjne , które prowadzą do podjęcia uchwał mają swoje źródło w Wielkiej Brytanii.

8. Powinno się ograniczyć aktywność na rachunkach bankowych należących do spółki LTD w kraju , w którym podatnik nie chce doprowadzić do ziszczenia się warunków powodujących zostanie rezydentem podatkowym wg lokalnego prawa .

9. Zaleca się zatrudnienie lokalnych pracowników z rezydencją brytyjską do wykonywania czynności operacyjnych. Nie koniecznie musi byc to zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin.

Organy podatkowe zwracają uwagę również na dodatkowe okoliczności towarzyszące powstaniu spółki.   Podatnik, chcąc obronić kwestię rezydencji nie może powiedzieć, że jedynym celem zawiązania spółki LTD były oszczędności na podatkach (np. podatek dochodowy od osób prawnych) i quasi-podatkach (np.  ubezpieczenia społeczne).  

Bardzo istotną kwestią jest odpowiednie uzasadnienie celu biznesowego zawiązania spółki limited oraz motywacja, jaką kieruje się podatnik. Na przykład spółka z o.o., która działa w Polsce w branży IT zamierza wejść na rynek brytyjski i pozyskać tamtejszych klientów. Ma możliwość otworzenia oddziału w Wielkiej Brytanii (ang. branch) albo powołania nowego niezależnego ekonomicznie podmiotu i wejść w strukturę holdingową.  Może uruchomić brytyjską spółkę LTD, na którą wynajmie lokalne biuro lub przynajmniej miejsce do pracy na zasadzie co-workingu w celu oszczędności na kosztach administracyjnych przynajmniej w początkowej fazie rozwoju.

Paweł Krok, Tax Advisor

Ltdconsulting.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA