REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezydencja podatkowa osoby prawnej w Polsce i w Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Ltdconsulting.pl
Biuro księgowe wzbogacone o doradztwo i consulting gospodarczy
Rezydencja podatkowa osoby prawnej w Polsce i w Wielkiej Brytanii
Rezydencja podatkowa osoby prawnej w Polsce i w Wielkiej Brytanii

REKLAMA

REKLAMA

Zasady i skutki podatkowe posiadania rezydencji podatkowej osoby prawnej w Polsce i Wielkiej Brytanii oraz zalecenia praktyczne w celu utrzymania brytyjskiej rezydencji podatkowej omawia Paweł Krok, Tax Advisor w Ltdconsulting.pl.

Pojęcie rezydencji podatkowej

Rezydencja podatkowa również zwana domicylem podatkowym, przesądza o tym,  w jakiej jurysdykcji osoba fizyczna lub prawna powinna płacić podatek dochodowy. Każdy kraj ma swoje wewnętrzne regulacje określone w ustawach, które określają zasięg władztwa w zakresie podatków dochodowych. Zdarzają się również stany faktyczne, gdzie roszczenia obu Państw pokrywają się. W takich przypadkach w celu zapobieżenia podwójnego opodatkowania stosuje się przepisy dwustronnych umów bilateralnych zgodnych ze standardami OECD.

REKLAMA

Regulacje podatkowe w Polsce

O rezydencji podatkowej osoby prawnej traktuje art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który brzmi następująco:

„Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.”

Kierując się regułami wykładni językowej należałoby uznać, że wystarczy spełnienie jednego kryterium (siedziba lub zarząd) , aby właściwie dowolna osoba prawna została uznana za polskiego rezydenta podatkowego  bez znaczenia czy jest to niemiecka Gmbh czy też angielska LTD.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy Kodeksu spółek handlowych (ksh)wskazują, że siedzibę spółki określa się w umowie spółki zgodnie z art. 157 §1 pkt 1 lub w przypadku spółki akcyjnej w statucie – art. 304 § 1 pkt 1 ksh.

Art. 157. § 1. Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinna określać:

1) firmę i siedzibę spółki, 

Art. 304. § 1. Statut spółki akcyjnej powinien określać:

1) firmę i siedzibę spółki, 

Z kolei art. 41 Kodeksu cywilnego mówi nam, że siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej organ zarządzający chyba, że statut spółki stanowi inaczej. 

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Regulacje podatkowe w Wielkiej Brytanii

Zgodnie z angielskimi przepisami rezydencja podatkowa osób prawnych określana jest na 2 sposoby:

  • wg kraju rejestracji ( spółka inkorporowana w UK jest traktowana automatycznie jako rezydent podatkowy tego kraju - ang. incorporation rule)
  • wg testu centralnego zarządzania i kontroli ( ang.  central management and control test)

W momencie rejestracji spółki brytyjski urząd skarbowy HMRC traktuje inkorporowaną spółkę automatycznie jako swojego rezydenta podatkowego.

Dodatkowym kryterium, które składa się na rezydencję podatkową jest najwyższy poziom kontroli.  Wielka Brytania uważa, że jeśli na Wyspach podejmowane są kluczowe decyzje zarządu,  należy uznać taką osobę prawną za brytyjskiego rezydenta podaktowego pomimo tego, że spółka założona jest w innym Państwie członkowskim (np. w Polsce).

Przykłady kluczowych decyzji zarządu:

  • Uchwały dotyczące ogólnej strategii i polityki firmy
  • Annual General Meeting ( zatwierdzenie sprawozdania finansowego rocznego przez zarząd)
  • Decyzje o zmianie przedmiotu działalności, wejściu na nowe rynki
  • Pozyskanie strategicznego inwestora
  • Emisja nowych udziałów

Podwójna rezydencja podatkowa

W przypadku, kiedy Polska i Wielka Brytania uznają osobę prawną jednocześnie za swojego rezydenta podatkowego, należy zastosować umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Umowy te zawierają klauzule, których celem jest rozstrzygnięcie rezydencji podatkowej osób prawnych.

Zgodnie z komentarzem do międzynarodowej konwencji OECD kryterium, które rozstrzyga  o rezydencji podatkowej osób prawnych jest miejsce faktycznego zarządu.

Miejsce faktycznego zarządu to miejsce,  w którym podejmuje się kluczowe decyzje zarządu, np. zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego,  wejście na nowe rynki, pozyskanie strategicznego inwestora lub emisja nowych udziałów. Trzeba podkreślić, że nie jest to zwykły zarząd (ang. day-to-day activities).

Skutki bycia rezydentem w Wielkiej Brytanii

Spółka LTD, będąca angielskim rezydentem podatkowym zobowiązania jest do płacenia podatku dochodowego (ang. Corportaion Tax) z dochodów z całego świata.

Z kolei nierezydent ma obowiązek płacić podatek dochodowy (ang. Corporation Tax) wyłącznie od zysków, które spółka osiągnęła na terytorium Wielkiej Brytanii za pośrednictwem stałego zakładu podatkowego (ang. permament establishment), który powstaje poprzez istnienie stałej placówki na terenie UK lub poprzez zależnego przedstawiciela ( np. agenta zależnego )


Zalecenia praktyczne w celu utrzymania brytyjskiej rezydencji

1. Organizacja posiedzeń zarządu (ang. Board Meetings) , które zaleca się przeprowadzać w regularnych odstępach czasu - np. kwartalnie na terytorium Wielkiej Brytanii .

2. Formalne protokołowanie posiedzeń zarządu , co oznacza właściwe przygotowanie uchwał (ang. Resolutions).  Dokumenty te zaleca się podpisywać w obecności świadka (ang. Witness), którym może być notariusz (ang. Notary Public) lub adwokat (ang. Solicitor)

3. Podejmowanie kluczowych decyzji dotyczące strategii i polityki firmy powinno odbywać się na terytorium UK , a wszelkie ustalenia powinny być podsumowane na piśmie.

4. Jeżeli jest taka możliwość należałoby zaangażować w sprawy spółki dyrektorów , którzy są brytyjskimi rezydentami podatkowym, czyli mają ośrodek interesów życiowych w Wielkiej Brytanii. W celu zabezpieczenia interesów spółki  zaleca się, aby były to osoby z rodziny lub bliskich znajomych.

5. Rozważenie zastosowania instytucji dyrektora nominowanego (ang. nominee director), który będzie widniał w rejestrze Companies House.  Dyrektor nominowany będzie podpisywał wszelkie uchwały oraz pozostałe dokumenty korporacyjne w imieniu swojego Mocodawcy.  Jego podpis będzie widniał również na rozliczeniu rocznym (ang. annual accounts) , które wysyłane będzie do Companies House oraz HMRC.  Przy wyborze powiernika warto zwrócić uwagę na liczbę spółek, w których taka osoba zasiada. Im mniejsza liczba tym lepiej.

6. Należy unikać równoległego zasiadania w zarządach (ang. board of directors) w Państwach, gdzie nie chcemy mieć rezydencji (np. nie obejmować funkcji członka zarządu, prezesa zarządu czy też Prokurenta).  Im mniej takich funkcji tym lepiej.

7. Warto zadbać o udowodnienie , że wszelkie procesy decyzyjne , które prowadzą do podjęcia uchwał mają swoje źródło w Wielkiej Brytanii.

8. Powinno się ograniczyć aktywność na rachunkach bankowych należących do spółki LTD w kraju , w którym podatnik nie chce doprowadzić do ziszczenia się warunków powodujących zostanie rezydentem podatkowym wg lokalnego prawa .

9. Zaleca się zatrudnienie lokalnych pracowników z rezydencją brytyjską do wykonywania czynności operacyjnych. Nie koniecznie musi byc to zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin.

Organy podatkowe zwracają uwagę również na dodatkowe okoliczności towarzyszące powstaniu spółki.   Podatnik, chcąc obronić kwestię rezydencji nie może powiedzieć, że jedynym celem zawiązania spółki LTD były oszczędności na podatkach (np. podatek dochodowy od osób prawnych) i quasi-podatkach (np.  ubezpieczenia społeczne).  

Bardzo istotną kwestią jest odpowiednie uzasadnienie celu biznesowego zawiązania spółki limited oraz motywacja, jaką kieruje się podatnik. Na przykład spółka z o.o., która działa w Polsce w branży IT zamierza wejść na rynek brytyjski i pozyskać tamtejszych klientów. Ma możliwość otworzenia oddziału w Wielkiej Brytanii (ang. branch) albo powołania nowego niezależnego ekonomicznie podmiotu i wejść w strukturę holdingową.  Może uruchomić brytyjską spółkę LTD, na którą wynajmie lokalne biuro lub przynajmniej miejsce do pracy na zasadzie co-workingu w celu oszczędności na kosztach administracyjnych przynajmniej w początkowej fazie rozwoju.

Paweł Krok, Tax Advisor

Ltdconsulting.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA