REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednorazowa amortyzacja 2017 – limit minimalnego nakładu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jednorazowa amortyzacja 2017 – limit minimalnego nakładu
Jednorazowa amortyzacja 2017 – limit minimalnego nakładu
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 2 czerwca 2017 r. w Sejmie jest już rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidujący zmiany w zakresie tzw. jednorazowej amortyzacji. Problemem dla mniejszych firm może się okazać wprowadzany tą nowelizacją limit minimalnej wartości nakładów, które podlegają jednorazowej amortyzacji.

Środki trwałe do 10 tys. zł bez konieczności amortyzacji od 2018 roku

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Alternatywny, dodatkowy model jednorazowej amortyzacji przewiduje projekt Ministra Rozwoju i Finansów, który w zeszłym tygodniu trafił do Sejmu. Zdaniem nie tylko pomysłodawcy, ale i Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, zmiany mają pozwolić na ożywienie inwestycji firm.

Tyle, że proponowane w projekcie obniżka górnego limitu jednorazowej amortyzacji i wprowadzenie minimalnego progu inwestycji w wysokości 10 tys. zł mogą stanowić dla mikroprzedsiębiorców mniej atrakcyjne rozwiązanie, niż obowiązujące obecnie. Projekt zostawia jednak mikrofirmom wybór, bo nowa jednorazowa amortyzacja ma działać równolegle z obowiązującą dzisiaj.

Odsunięcie od de minimis, ale skurczenie limitu

Tzw. jednorazowa amortyzacja to przywilej rozliczenia w kosztach firmy całej wartości środka trwałego na raz. Obecnie mogą z niego korzystać wyłącznie przedsiębiorcy rozpoczynający działalność oraz przedsiębiorcy ze statusem „małego podatnika”.

REKLAMA

Jednorazowo rocznie mogą oni rozliczyć inwestycje o wartości 215 tys. zł. Ograniczony dostęp do tego przywileju mają przedsiębiorcy, którzy korzystają lub korzystali z limitowanej pomocy de minimis (pomocy publicznej niezaburzającej konkurencji). Zgodnie z projektem resortu rozwoju, to właśnie świeżo upieczeni przedsiębiorcy i „mali podatnicy” będą mogli wybrać pomiędzy obecną a nową metodą jednorazowej amortyzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki jednorazowej amortyzacji

obecnej

proponowanej

roczny limit łącznej wartość jednorazowej amortyzacji

równowartość 50 tys. euro (tj.  215 000 zł w 2017 r.)

100 tys. zł

jednocześnie wymagany minimalny nakład w wysokości 10 tys. zł

uproszczony odpis amortyzacyjny można zastosować od wartości początkowej środków trwałych z

grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyjątkiem samochodów osobowych

grupy 3-6 i 8 KŚT, czyli z wyłączeniem środków transportu (w tym samochodów osobowych i ciężarowych) oraz nieruchomości

wyłączenie używanych środków trwałych

nie

tak

beneficjenci

„mali podatnicy”, tj. ci, u których kwota przychodu ze sprzedaży nie przekroczyła rok wcześniej równowartości 1,2 mln zł (5 157 000 zł w 2016 r.) lub przedsiębiorcy, którzy właśnie rozpoczynają swoją działalność

wszyscy

jest traktowana jako pomoc de minimis

przez 3 lata wszystkie środki z pomocy de minimis nie mogą przekroczyć 200 tys. euro*

nie

*obowiązuje większość przedsiębiorców; wybrane branże obowiązuje połowa tej kwoty

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dziś mikroprzedsiębiorca może zaliczyć jednorazowo w koszty np. samochód ciężarowy, o ile jego wartość nie przekracza 215 tys. zł, a razem z wartością innych dotacji uzyskanych w ramach pomocy de minimis (np. dopłat do kredytu czy dotacji ze środków Unii Europejskiej) w ciągu 3 lat nie przekracza 200 tys. euro.

Jeśli nowela wejdzie w życie, mikroprzedsiębiorca w ramach nowej ulgi po pierwsze nie odliczy jednorazowo żadnego środka transportu. Po drugie, wybierając nową ulgę, jednorazowo będzie mógł odliczyć tylko nakłady rzędu od 10 tys. zł do 100 tys. zł. W sytuacji, gdy inwestycja wyniesie np. 120 tys. zł przedsiębiorca jednorazowo w koszty będzie mógł „wrzucić” 100 tys. zł, a pozostałe 20 tys. zł będzie mógł amortyzować zgodnie z ogólnymi stawkami amortyzacji. Biorąc pod uwagę bardzo wysoki limit pomocy de minimis oraz przeciętne obroty i inwestycje mikrofirm, może się okazać, że jej właściciele będą woleli starą wersję jednorazowej amortyzacji.

Projekt odnosi się również jedynie do fabrycznie nowych środków trwałych i nie uwzględnia środków wytworzonych przez przedsiębiorcę we własnym zakresie czy użytkowanych przez niego w ramach umowy leasingowej. Zdaniem resortu, ma to wspomóc unowocześnianie i rozwój produkcji w firmach. Obecna jednorazowa amortyzacja dotyczy zarówno nowych, jak i używanych środków trwałych.

Niewygodny dolny limit 10 tys. zł

Nie wiadomo też, czy wprowadzenie limitu 10 tys. zł uprawniającego do proponowanej formy jednorazowej amortyzacji nie stworzy potencjalnej bariery inwestycyjnej dla najmniejszych właścicieli firm i nie przysporzy im kłopotów w codziennych rozliczeniach.

Aby skorzystać z nowej jednorazowej amortyzacji, właściciel firmy będzie musiał zainwestować minimum 10 tys. zł – dotyczy to wartości jednego środka trwałego lub wartości kilku środków trwałych, jeśli każdy z tych środków będzie droższy niż 3,5 tys. zł. Jednorazowej amortyzacji nie powinno się mylić z prawem jednorazowego rozliczenia w kosztach firmy rzeczy, która spełnia definicję środka trwałego, ale ze względu na wartość poniżej 3,5 tys. zł nie musi trafić do ewidencji środków trwałych i być amortyzowana. Biorąc pod uwagę powyższy stan, wprowadzenie dolnego limitu 10 tys. zł może komplikować przedsiębiorcom praktyczne stosowanie jednorazowej amortyzacji, na co podczas konsultacji projektu zwracało uwagę Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, proponując usunięcie zapisu o dolnym limicie. Ministerstwo Rozwoju nie uwzględniło jednak uwagi Stowarzyszenia.

Tu warto też wspomnieć, że w marcu br. Sejm odrzucił poselski pomysł zwiększenia nieaktualizowanego od kilkunastu lat limitu jednorazowego rozliczenia w kosztach rzeczy z pominięciem jej amortyzacji z 3,5 tys. zł do 10 tys. zł, który zdaniem pomysłodawcy, miał wypełnić system zachęt inwestycyjnych dla osób prowadzących własną działalność.


Do kosztów trafią zaliczki

Natomiast to, co może podobać się drobniejszym przedsiębiorcom w proponowanym modelu jednorazowej amortyzacji, to zapis, że limit 100 tys. zł ma obejmować zarówno odpisy amortyzacyjne jak i wpłaty na poczet nabycia środka trwałego (np. zaliczki), które mają być również zaliczane do kosztów firmowych.

Zmiany jeszcze w tym roku

Alternatywna wersja jednorazowej amortyzacji ma zostać wprowadzona możliwie najszybciej w 2017 r. Ministerstwo Rozwoju podaje, że projekt ma pozytywnie oddziaływać na ok. 1,3 mln podatników. W uzasadnieniu do projektu resort szacuje, że z nowej konstrukcji jednorazowej amortyzacji skorzysta ok. 121 tys. przedsiębiorców opłacających PIT (liniowców i na skali) i 32 tys. podatników CIT. To niecałe 12% firm, które w 2015 r. wykazały podatek w rocznych deklaracjach PIT-36, PIT-36L oraz CIT (dane MF) i nieco ponad 6% aktualnej, szacowanej przez ZUS na 2,440 mln, liczby aktywnych płatników składek, czyli potencjalnych inwestorów.

Warto podkreślić, że przepisy prawne są tylko jednym z elementów, które zachęcają przedsiębiorców do inwestowania. Równie ważna jest stabilność i jasność prawa, o którą w ostatnich miesiącach trudno.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA