REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednorazowa amortyzacja 2017 – limit minimalnego nakładu

Jednorazowa amortyzacja 2017 – limit minimalnego nakładu
Jednorazowa amortyzacja 2017 – limit minimalnego nakładu
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 2 czerwca 2017 r. w Sejmie jest już rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidujący zmiany w zakresie tzw. jednorazowej amortyzacji. Problemem dla mniejszych firm może się okazać wprowadzany tą nowelizacją limit minimalnej wartości nakładów, które podlegają jednorazowej amortyzacji.

Środki trwałe do 10 tys. zł bez konieczności amortyzacji od 2018 roku

REKLAMA

REKLAMA

Alternatywny, dodatkowy model jednorazowej amortyzacji przewiduje projekt Ministra Rozwoju i Finansów, który w zeszłym tygodniu trafił do Sejmu. Zdaniem nie tylko pomysłodawcy, ale i Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, zmiany mają pozwolić na ożywienie inwestycji firm.

Tyle, że proponowane w projekcie obniżka górnego limitu jednorazowej amortyzacji i wprowadzenie minimalnego progu inwestycji w wysokości 10 tys. zł mogą stanowić dla mikroprzedsiębiorców mniej atrakcyjne rozwiązanie, niż obowiązujące obecnie. Projekt zostawia jednak mikrofirmom wybór, bo nowa jednorazowa amortyzacja ma działać równolegle z obowiązującą dzisiaj.

Odsunięcie od de minimis, ale skurczenie limitu

Tzw. jednorazowa amortyzacja to przywilej rozliczenia w kosztach firmy całej wartości środka trwałego na raz. Obecnie mogą z niego korzystać wyłącznie przedsiębiorcy rozpoczynający działalność oraz przedsiębiorcy ze statusem „małego podatnika”.

REKLAMA

Jednorazowo rocznie mogą oni rozliczyć inwestycje o wartości 215 tys. zł. Ograniczony dostęp do tego przywileju mają przedsiębiorcy, którzy korzystają lub korzystali z limitowanej pomocy de minimis (pomocy publicznej niezaburzającej konkurencji). Zgodnie z projektem resortu rozwoju, to właśnie świeżo upieczeni przedsiębiorcy i „mali podatnicy” będą mogli wybrać pomiędzy obecną a nową metodą jednorazowej amortyzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki jednorazowej amortyzacji

obecnej

proponowanej

roczny limit łącznej wartość jednorazowej amortyzacji

równowartość 50 tys. euro (tj.  215 000 zł w 2017 r.)

100 tys. zł

jednocześnie wymagany minimalny nakład w wysokości 10 tys. zł

uproszczony odpis amortyzacyjny można zastosować od wartości początkowej środków trwałych z

grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyjątkiem samochodów osobowych

grupy 3-6 i 8 KŚT, czyli z wyłączeniem środków transportu (w tym samochodów osobowych i ciężarowych) oraz nieruchomości

wyłączenie używanych środków trwałych

nie

tak

beneficjenci

„mali podatnicy”, tj. ci, u których kwota przychodu ze sprzedaży nie przekroczyła rok wcześniej równowartości 1,2 mln zł (5 157 000 zł w 2016 r.) lub przedsiębiorcy, którzy właśnie rozpoczynają swoją działalność

wszyscy

jest traktowana jako pomoc de minimis

przez 3 lata wszystkie środki z pomocy de minimis nie mogą przekroczyć 200 tys. euro*

nie

*obowiązuje większość przedsiębiorców; wybrane branże obowiązuje połowa tej kwoty

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dziś mikroprzedsiębiorca może zaliczyć jednorazowo w koszty np. samochód ciężarowy, o ile jego wartość nie przekracza 215 tys. zł, a razem z wartością innych dotacji uzyskanych w ramach pomocy de minimis (np. dopłat do kredytu czy dotacji ze środków Unii Europejskiej) w ciągu 3 lat nie przekracza 200 tys. euro.

Jeśli nowela wejdzie w życie, mikroprzedsiębiorca w ramach nowej ulgi po pierwsze nie odliczy jednorazowo żadnego środka transportu. Po drugie, wybierając nową ulgę, jednorazowo będzie mógł odliczyć tylko nakłady rzędu od 10 tys. zł do 100 tys. zł. W sytuacji, gdy inwestycja wyniesie np. 120 tys. zł przedsiębiorca jednorazowo w koszty będzie mógł „wrzucić” 100 tys. zł, a pozostałe 20 tys. zł będzie mógł amortyzować zgodnie z ogólnymi stawkami amortyzacji. Biorąc pod uwagę bardzo wysoki limit pomocy de minimis oraz przeciętne obroty i inwestycje mikrofirm, może się okazać, że jej właściciele będą woleli starą wersję jednorazowej amortyzacji.

Projekt odnosi się również jedynie do fabrycznie nowych środków trwałych i nie uwzględnia środków wytworzonych przez przedsiębiorcę we własnym zakresie czy użytkowanych przez niego w ramach umowy leasingowej. Zdaniem resortu, ma to wspomóc unowocześnianie i rozwój produkcji w firmach. Obecna jednorazowa amortyzacja dotyczy zarówno nowych, jak i używanych środków trwałych.

Niewygodny dolny limit 10 tys. zł

Nie wiadomo też, czy wprowadzenie limitu 10 tys. zł uprawniającego do proponowanej formy jednorazowej amortyzacji nie stworzy potencjalnej bariery inwestycyjnej dla najmniejszych właścicieli firm i nie przysporzy im kłopotów w codziennych rozliczeniach.

Aby skorzystać z nowej jednorazowej amortyzacji, właściciel firmy będzie musiał zainwestować minimum 10 tys. zł – dotyczy to wartości jednego środka trwałego lub wartości kilku środków trwałych, jeśli każdy z tych środków będzie droższy niż 3,5 tys. zł. Jednorazowej amortyzacji nie powinno się mylić z prawem jednorazowego rozliczenia w kosztach firmy rzeczy, która spełnia definicję środka trwałego, ale ze względu na wartość poniżej 3,5 tys. zł nie musi trafić do ewidencji środków trwałych i być amortyzowana. Biorąc pod uwagę powyższy stan, wprowadzenie dolnego limitu 10 tys. zł może komplikować przedsiębiorcom praktyczne stosowanie jednorazowej amortyzacji, na co podczas konsultacji projektu zwracało uwagę Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, proponując usunięcie zapisu o dolnym limicie. Ministerstwo Rozwoju nie uwzględniło jednak uwagi Stowarzyszenia.

Tu warto też wspomnieć, że w marcu br. Sejm odrzucił poselski pomysł zwiększenia nieaktualizowanego od kilkunastu lat limitu jednorazowego rozliczenia w kosztach rzeczy z pominięciem jej amortyzacji z 3,5 tys. zł do 10 tys. zł, który zdaniem pomysłodawcy, miał wypełnić system zachęt inwestycyjnych dla osób prowadzących własną działalność.


Do kosztów trafią zaliczki

Natomiast to, co może podobać się drobniejszym przedsiębiorcom w proponowanym modelu jednorazowej amortyzacji, to zapis, że limit 100 tys. zł ma obejmować zarówno odpisy amortyzacyjne jak i wpłaty na poczet nabycia środka trwałego (np. zaliczki), które mają być również zaliczane do kosztów firmowych.

Zmiany jeszcze w tym roku

Alternatywna wersja jednorazowej amortyzacji ma zostać wprowadzona możliwie najszybciej w 2017 r. Ministerstwo Rozwoju podaje, że projekt ma pozytywnie oddziaływać na ok. 1,3 mln podatników. W uzasadnieniu do projektu resort szacuje, że z nowej konstrukcji jednorazowej amortyzacji skorzysta ok. 121 tys. przedsiębiorców opłacających PIT (liniowców i na skali) i 32 tys. podatników CIT. To niecałe 12% firm, które w 2015 r. wykazały podatek w rocznych deklaracjach PIT-36, PIT-36L oraz CIT (dane MF) i nieco ponad 6% aktualnej, szacowanej przez ZUS na 2,440 mln, liczby aktywnych płatników składek, czyli potencjalnych inwestorów.

Warto podkreślić, że przepisy prawne są tylko jednym z elementów, które zachęcają przedsiębiorców do inwestowania. Równie ważna jest stabilność i jasność prawa, o którą w ostatnich miesiącach trudno.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA