REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Licytacja komornicza - co każdy licytant wiedzieć powinien

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kornelia Ksieniewicz
Ekspert z dziedziny postępowania egzekucyjnego
Licytacja komornicza - co każdy licytant wiedzieć powinien
Licytacja komornicza - co każdy licytant wiedzieć powinien
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Licytacja ruchomości to jeden ze sposobów spieniężenia przedmiotów dłużnika, które zostały zajęte wtoku postępowania egzekucyjnego, ale również jest to okazja dla wszystkich zainteresowanych, żeby nabyć przykładowo auto w atrakcyjnej cenie. Przystępując do udziału w licytacji każdy chętny (licytant), powinien mieć chociaż ogólne rozeznanie w przepisach dotyczących tego, jak licytacja będzie przeprowadzona.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od stycznia 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ogłoszenia o licytacji

Po pierwsze należy pamiętać, że komornik sprzedaje zajęte ruchomości w drodze licytacji publicznej. W związku z czym organ egzekucyjny podaje do publicznej wiadomości informację o przedmiocie sprzedaży. W związku z czym takie ogłoszenie pojawi się w siedzibie sądu, na stronie Krajowej Rady Komorniczej oraz w przeważającej mierze na stronie internetowej danego komornika. Dzięki temu można z łatwością uzyskać informację na temat przedmiotu, terminu i miejsca licytacji, bez konieczności kontaktowania się bezpośrednio z kancelarią. Aktualnie niektóre kancelarie zaprogramowały na swojej stronie internetowej newsletter, który powiadamia chętnych o każdej zbliżającej się licytacji oraz przesyła smsa w razie nieoczekiwanych zmian w planowanych czynnościach.

Cena wywoławcza i terminy licytacji

Drugim i jednocześnie jednym z bardziej interesujących zagadnień dla potencjalnych licytantów jest cena.

Cena wywoławcza ruchomości wystawionej do licytacji zawsze jest atrakcyjniejsza niż cena za przedmiotu kupna – sprzedaży poza zakresem postępowania egzekucyjnego. Komornik sądowy szacuje wartość ruchomości (poza wyjątkowymi sytuacjami) i przyjmuje średnią wartość rynkową. Czyli oszacowanie przez komornika będzie takie samo jak przy zwykłym zbyciu swojej ruchomości, ale ze względu na to że licytacja odbywa się w warunkach niesprzyjających handlowi tj. termin oraz miejsce licytacji jest nienegocjowalne, informacje zebrane o przedmiocie licytacji często są okrojone, zdarza się że dłużnik nie dostarczy dokumentów.

REKLAMA

Z tych oraz innych względów ustawodawca przewidział swoiste ulgi dla chętnych, biorących udział w licytacji. Otóż cena wywołania w pierwszym terminie licytacji publicznej wynosi ¾ wartości szacunkowej. Jeżeli licytacja w pierwszym terminie nie dojdzie do skutku, zajęte ruchomości mogą być sprzedane w drugim terminie licytacyjnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugi termin licytacji nie jest obowiązkowy, ani podejmowany z urzędu. Drugi termin licytacji możliwy jest na wyraźny wniosek wierzyciela. Cena wywołania w drugim terminie wynosi ½ wartości szacunkowej. Jednakże nie ma możliwości stargowania ceny na niższą od ceny wywołania, gdyż przepisy wyraźnie zakazują takiego działania. W związku z powyższym, mimo że drugi termin licytacji jest atrakcyjniejszy cenowo, to trzeba liczyć się z tym, że do niego nie dojdzie.

Rękojmia

Przystępujący do przetargu ma obowiązek złożyć komornikowi rękojmię w wysokości jednej dziesiątej sumy oszacowania. Nie uiszczając rękojmi, dana osoba nie zostanie dopuszczona do udziału w przetargu. Jako że celem egzekucji z ruchomości jest dążenie do osiągnięcia jak najwyższej ceny, złożenie rękojmi dopuszczalne jest do chwili poprzedzającej rozpoczęcie licytacji. Rękojmia ta ma spełniać rolę zabezpieczenia na wypadek niewykonania warunków licytacyjnych w przedmiocie zapłaty ceny przez osobę, która uzyskała przybicie czyli zaproponowała najwyższą kwotę. Rękojmię tą komornik zatrzymuje i zalicza ją na poczet ceny tak, by nabywca miał dopłacić wyłącznie brakującą część. Jeżeli jednak nabywca nie wykonał w terminie warunków licytacji co do zapłaty ceny, traci rękojmię, a skutki przybicia wygasają.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Jedna z osób podchodząca do licytacji w toku prowadzonej przez komornika sądowego licytacji zaproponowała, że kupi przedmiot sprzedaży za kwotę 10.000zł. Rękojmia została prawidłowo uiszczona, komornik udzielił tej osobie przybicia. Nabywca uiścił komornikowi jedną piątą ceny wylicytowanej ruchomości, zaś ten poinformował nabywcę o obowiązku uiszczenia reszty ceny do godziny 12 dnia następnego. Tego samego dnia osoba, której udzielono przybicia znalazła w internecie aukcję, na której wystawiono taki sam pojazd, ale za 8.000zł. Następnego dnia udaje się do komornika sądowego z prośbą o zwrot rękojmi, gdyż nie jest już dłużej zainteresowana przedmiotem, który wylicytowała. W takiej sytuacji komornik nie zwróci rękojmi. Rękojmia przepada i winna być zaliczona na poczet spłaty kosztów egzekucji oraz przekazana wierzycielowi jako suma uzyskana z egzekucji.

Kto może wziąć udział w licytacji?

W związku z tym, że licytacja w toku egzekucji charakteryzuje się powszechnością, do licytacji może przystąpić każdy, kto uiścił rękojmię. Jednakże przepis art. 8672 kpc ogranicza krąg osób uprawnionych do udziału w licytacji. W przetargu nie mogą uczestniczyć: dłużnik, komornik, ich małżonkowie, dzieci, rodzice i rodzeństwo, osoby obecne na licytacji w charakterze urzędowym jak na przykład pracownik kancelarii spisujący protokół oraz licytant, który nie wykonał warunków poprzedniej licytacji.

Do przeprowadzenia przetargu wystarczające jest zgłoszenie się jednego licytanta, który zaoferuje cenę wywołania. Jeżeli żaden z licytantów nie zgłosi się do przetargu, licytacja jest bezskuteczna, co zostaje ujęte w protokole z czynności.

Przedawnienie roszczeń związanych z działalnością gospodarczą

Przebieg licytacji

Licytacja prowadzona jest ustnie. Prowadzący wywołuje cenę początkową i kolejno zgłaszają się chętni, którzy mogą za tę cenę zakupić przedmiot licytacji. Prowadzący podwyższa cenę wcześniej ustalonymi postąpieniami. Postąpienia te nie są ustawowo określone. Komornik przyjmuje kwotę postąpienia na potrzeby licytacji. Jeżeli następny oferent zaoferował tę samą cenę co poprzedni, komornik oferty takiej nie przyjmie. Trzykrotne wygłoszenie ostatnio postąpionej oferty z jednoczesnym zapytaniem „kto da więcej”, przy braku dalszych postąpień kończy przetarg danej ruchomości, co stwierdza komornik wypowiedzeniem słowa „nikt”.

Obowiązkiem nabywcy jest zapłacenie ceny nabycia natychmiast po udzieleniu mu przybicia. Gdy jednak cena ta przewyższa kwotę 500 złotych, obowiązek nabywcy ogranicza się do złożenia natychmiast jednej piątej ceny, nie mniej jednak niż 500 złotych, a reszta winna być uregulowana do godziny dwunastej dnia następnego.

Nabywca po uprawomocnieniu się przybicia (czyli jeżeli przybicie nie zostanie przez nikogo zaskarżone jako niewłaściwe) i zapłaceniu całej ceny staje się właścicielem nabytych ruchomości. Od tej chwili jako pełnoprawny właściciel, nabywca odbiera ruchomość i już nie ma możliwość odebrania mu jej. Gdyby jednak strona zaskarżyła przybicie własności i sąd przyznał rację skarżącemu – cena jaką uiścił nabywca ulega zwrotowi.


Licytacja ma wiele pozytywnych aspektów, ale również nie brakuje negatywnych. Negatywne aspekty to:

- nienegocjowalność terminu licytacji,
- duża konkurencja osób zgłaszających się do licytacji,
- możliwość zaskarżenia przybicia własności wylicytowanej ruchomości.

Jednakże ustawodawca świadom negatywnych aspektów przewidział w ustawie swego rodzaju zachętę dla potencjalnych nabywców w postaci znacznego obniżenia ceny ruchomości. Komornicy również chcą zachęcić zainteresowanych do udziału w licytacji, dlatego zbierają jak najwięcej informacji o przedmiocie licytacji, dokonują dokumentacji fotograficznej oraz przed licytacją udostępniają ruchomości, by chętni mogli możliwie najdokładniej rozeznać się w przedmiocie kupna.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA