REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich - poradnik przedsiębiorcy

Opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich
Opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udostępniło materiał informacyjny dotyczący opodatkowania akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich.

Resort finansów przygotował obszerny poradnik dla przedsiębiorców dotyczący zasad opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich. Poradnik zawiera szczegółowe informacje m.in. o:

REKLAMA

REKLAMA

- rejestracji w zakresie podatku akcyzowego,

- urzędowego sprawdzenia,

- uzyskiwania zabezpieczenia akcyzowego,

REKLAMA

- uzyskiwania zezwolenia akcyzowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- rejestracji na platformie PUESC,

- produkcji płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich,

- przemieszczania i nadzoru wyrobów akcyzowych w systemie EMCS PL2,

- składania deklaracji akcyzowych,

- oznaczania znakami akcyzy,

- prowadzenia ewidencji,

- stawek podatku akcyzowego,

- ubytków płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich,

- eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich.

Zobacz: Poradnik przedsiębiorcy.Opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich

Oto dwa fragmenty poradnika, jeden dotyczący rejestracji w zakresie podatku akcyzowego (AKC-R) oraz drugi dotyczący produkcji płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich.

2. Zarejestruj się w zakresie podatku akcyzowego (AKC-R)

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą w zakresie produkcji płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich, lub sprowadzasz te wyroby do Polski z UE (nabycie wewnątrzwspólnotowe) lub z krajów trzecich (import) złóż zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego - AKC-R. Druk AKC-R stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia (Dz. U. z 2018 poz. 2442).

Na stronie internetowej www.podatki.gov.pl znajdziesz m.in. informacje dotyczące procedury rejestracji w zakresie podatku akcyzowego AKC-R oraz formularze akcyzowe.

2.1 Kiedy uzyskać rejestrację?

Rejestracji dokonaj przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, np.:

- produkcji płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich,

- sprowadzenia tych wyrobów do Polski z UE lub krajów trzecich.

2.2 Gdzie uzyskać rejestrację?

Rejestracji dokonasz w urzędzie skarbowym właściwym w zakresie akcyzy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, np. ze względu na miejsce produkcji płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich.

Jeśli prowadzisz działalność na terenie właściwości różnych urzędów skarbowych, to zarejestruj się w urzędzie skarbowym odpowiednim ze względu na adres:

- siedziby twojej firmy (w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej) lub

- zamieszkania (w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą)

Oprócz stosowanej powyżej zasady podatnik, który prowadzi działalność na terenie właściwości różnych urzędów skarbowych ma możliwość wyboru jednego z nich jako właściwego urzędu skarbowego w zakresie akcyzy.

W tym celu złóż druk AKC-R do dwóch urzędów skarbowych, tj. do wybranego przez siebie urzędu oraz do urzędu, który zgodnie z opisanymi powyżej zasadami był dla ciebie właściwy (w druku AKC-R zakreśl pole A.5.3). Zgłoszenie rejestracyjne możesz dostarczyć do właściwego urzędu skarbowego osobiście lub pocztą.

Listę urzędów skarbowych właściwych w zakresie akcyzy oraz terytorialny zasięg ich działania znajdziesz w rozporządzeniu (Dz. U. z 2017 poz. 371).

2.3 Zgłoszenie rejestracyjne za pomocą usługi online

Jeśli posiadasz podpis kwalifikowany lub Profil Zaufany, możesz skorzystać z usługi online. Pozwoli ona wysłać elektronicznie pobrane i uzupełnione wcześniej zgłoszenie rejestracyjne.

2.4 Termin uzyskania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, wyda pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Ważne!
Złożenie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego AKC-R jest czynnością jednorazową, po której możesz produkować płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie (przed uzyskaniem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego) i składać deklaracje podatkowe.

2.5 Aktualizacja danych w zgłoszeniu rejestracyjnym

Zmiany danych w dokonanym zgłoszeniu rejestracyjnym AKC-R należy zgłaszać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Aktualizacji danych w tym zgłoszeniu dokonaj na druku AKC-R.

(...)

7. Produkcja płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich

Do 30 czerwca 2020 r. płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie:

- są opodatkowane zerową stawką akcyzy;

- są produkowane i magazynowane bez zastosowania składu podatkowego oraz procedury zawieszenia poboru akcyzy;

- nie ma zastosowania instytucja przedpłaty akcyzy;

- istnieje obowiązek składania deklaracji podatkowych.

Od 1 lipca 2020 r. możesz dokonywać produkcji płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich:

- poza składem podatkowym, pod warunkiem, że zastosujesz instytucję przedpłaty akcyzy, albo

- w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, pod warunkiem, że uzyskasz zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA