REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich - poradnik przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich
Opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udostępniło materiał informacyjny dotyczący opodatkowania akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich.

Resort finansów przygotował obszerny poradnik dla przedsiębiorców dotyczący zasad opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich. Poradnik zawiera szczegółowe informacje m.in. o:

REKLAMA

- rejestracji w zakresie podatku akcyzowego,

- urzędowego sprawdzenia,

- uzyskiwania zabezpieczenia akcyzowego,

- uzyskiwania zezwolenia akcyzowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- rejestracji na platformie PUESC,

- produkcji płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich,

- przemieszczania i nadzoru wyrobów akcyzowych w systemie EMCS PL2,

- składania deklaracji akcyzowych,

- oznaczania znakami akcyzy,

- prowadzenia ewidencji,

- stawek podatku akcyzowego,

- ubytków płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich,

- eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich.

Zobacz: Poradnik przedsiębiorcy.Opodatkowanie akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich

Oto dwa fragmenty poradnika, jeden dotyczący rejestracji w zakresie podatku akcyzowego (AKC-R) oraz drugi dotyczący produkcji płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich.

2. Zarejestruj się w zakresie podatku akcyzowego (AKC-R)

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą w zakresie produkcji płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich, lub sprowadzasz te wyroby do Polski z UE (nabycie wewnątrzwspólnotowe) lub z krajów trzecich (import) złóż zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego - AKC-R. Druk AKC-R stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia (Dz. U. z 2018 poz. 2442).

Na stronie internetowej www.podatki.gov.pl znajdziesz m.in. informacje dotyczące procedury rejestracji w zakresie podatku akcyzowego AKC-R oraz formularze akcyzowe.

2.1 Kiedy uzyskać rejestrację?

Rejestracji dokonaj przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, np.:

- produkcji płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich,

- sprowadzenia tych wyrobów do Polski z UE lub krajów trzecich.

2.2 Gdzie uzyskać rejestrację?

Rejestracji dokonasz w urzędzie skarbowym właściwym w zakresie akcyzy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, np. ze względu na miejsce produkcji płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich.

Jeśli prowadzisz działalność na terenie właściwości różnych urzędów skarbowych, to zarejestruj się w urzędzie skarbowym odpowiednim ze względu na adres:

- siedziby twojej firmy (w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej) lub

- zamieszkania (w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą)

Oprócz stosowanej powyżej zasady podatnik, który prowadzi działalność na terenie właściwości różnych urzędów skarbowych ma możliwość wyboru jednego z nich jako właściwego urzędu skarbowego w zakresie akcyzy.

W tym celu złóż druk AKC-R do dwóch urzędów skarbowych, tj. do wybranego przez siebie urzędu oraz do urzędu, który zgodnie z opisanymi powyżej zasadami był dla ciebie właściwy (w druku AKC-R zakreśl pole A.5.3). Zgłoszenie rejestracyjne możesz dostarczyć do właściwego urzędu skarbowego osobiście lub pocztą.

Listę urzędów skarbowych właściwych w zakresie akcyzy oraz terytorialny zasięg ich działania znajdziesz w rozporządzeniu (Dz. U. z 2017 poz. 371).

2.3 Zgłoszenie rejestracyjne za pomocą usługi online

Jeśli posiadasz podpis kwalifikowany lub Profil Zaufany, możesz skorzystać z usługi online. Pozwoli ona wysłać elektronicznie pobrane i uzupełnione wcześniej zgłoszenie rejestracyjne.

2.4 Termin uzyskania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, wyda pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Ważne!
Złożenie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego AKC-R jest czynnością jednorazową, po której możesz produkować płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie (przed uzyskaniem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego) i składać deklaracje podatkowe.

2.5 Aktualizacja danych w zgłoszeniu rejestracyjnym

Zmiany danych w dokonanym zgłoszeniu rejestracyjnym AKC-R należy zgłaszać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Aktualizacji danych w tym zgłoszeniu dokonaj na druku AKC-R.

(...)

7. Produkcja płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich

Do 30 czerwca 2020 r. płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie:

- są opodatkowane zerową stawką akcyzy;

- są produkowane i magazynowane bez zastosowania składu podatkowego oraz procedury zawieszenia poboru akcyzy;

- nie ma zastosowania instytucja przedpłaty akcyzy;

- istnieje obowiązek składania deklaracji podatkowych.

Od 1 lipca 2020 r. możesz dokonywać produkcji płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich:

- poza składem podatkowym, pod warunkiem, że zastosujesz instytucję przedpłaty akcyzy, albo

- w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, pod warunkiem, że uzyskasz zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA