REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w opodatkowaniu samochodów akcyzą od 1 stycznia 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zmiany w opodatkowaniu samochodów akcyzą od 1 stycznia 2017 r.
Zmiany w opodatkowaniu samochodów akcyzą od 1 stycznia 2017 r.
Renault

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w opodatkowaniu samochodów akcyzą mogą wejść w życie już od 1 stycznia 2017 r. – poinformował wiceminister finansów Wiesław Jasiński.

Będą cztery przedziały wiekowe. Pierwszy będzie dotyczył samochodów wyprodukowanych w 2004 r. i starszych. Drugi – aut z lat 2005–09; trzeci – obejmie lata 2010–15; czwarty – samochody z 2016 r. i młodsze.

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli chodzi o pojemności silnika, to najniższy przedział obejmie auta o pojemności poniżej 1,2 litra. Kolejny przedział obejmie silniki od 1,2 litra do 1,5 litra. Następny będzie dotyczył pojemności 1,5 –2 litra, a kolejny – do 2,5 litra. Potem stawki akcyzy będą wzrastać wraz ze wzrostem pojemności silnika – o 500 centymetrów sześciennych.

Nowy system opodatkowania samochodów – uwzględniający wiek i pojemność

Wiceminister Jasiński wyjaśnił, że brzegowe stawki mają zapewniać ochronę grup społecznych, które kupują starsze samochody z mniejszymi pojemnościami silnika.

Z danych resortu wynika, że w ubiegłym roku zarejestrowano 1 144 962 samochody osobowe. Najwięcej, bo aż 683 630, stanowiły auta o pojemności 1500–1999 cm sześc. Z tego 245 294 spełniało normę Euro5 (wyprodukowane w latach 2010–2015), a 238 247 spełniało normę Euro3 (2004 r. i starsze).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister Jasiński nie odniósł się do pomysłu objęcia podatkiem wszystkich pojazdów o masie całkowitej poniżej 3,5 tony.

Gdyby ten pomysł wszedł w życie, to akcyzą zostałoby objętych wiele aut dostawczych, od których dziś nie płaci się tej daniny. Opodatkowane byłyby zarówno małe dwuosobowe pojazdy, np. firm kurierskich, jak i większe dostawczaki wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej.

Jeśli ten zamiar zostanie wdrożony, to objęcie akcyzą wszystkich aut poniżej 3,5 tony spowoduje także, że wyższy będzie również od nich podatek od towarów i usług. Postawa naliczenia VAT obejmuje bowiem także akcyzę.

Roman Namysłowski, doradca podatkowy i partner w Crido Taxand, uspokaja, że dla większości przedsiębiorców taka podwyżka będzie neutralna. Wyższy VAT będą mogli w całości odliczyć jako podatek naliczony.

Ekspert przypomina, że samochody kwalifikowane do wielozadaniowych z jednym rzędem siedzeń są – z uwagi na swoje cechy konstrukcyjne – automatycznie uznawane za służące wyłącznie do działalności gospodarczej lub takie, w przypadku których możliwość użycia do innych celów jest z założenia ograniczona. W związku z tym przysługuje w stosunku do nich prawo po potrącenia 100 proc. VAT.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT

Inaczej może być jednak, gdy np. auto dostawcze poniżej 3,5 tony ma dwa rzędy siedzeń. Podatnik, który nie zgłosi do urzędu skarbowego, że jest ono wykorzystywane tylko w biznesie i nie będzie prowadził ewidencji przebiegu takiego pojazdu, może odliczyć tylko 50 proc. VAT.

Propozycja resortu finansów powstała w trakcie prac, które zapoczątkował w marcu tego roku projekt senatora PiS Grzegorza Peczkisa. Zakładał on prawie czterokrotne zmniejszenie wysokości akcyzy od samochodów osobowych z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm sześc. (z obecnych 18,6 proc. do 4,6 proc. podstawy opodatkowania). W założeniu miało to ograniczyć proceder unikania przez podatników płacenia wyższej daniny od sprowadzanych z zagranicy samochodów. Miał też zapobiegać sprowadzaniu luksusowych aut jako ciężarowe, które są zwolnione z podatku.

MF jednak nie zgodziło się na tak daleko idące zmiany, bo ucierpiałby na tym budżet.

Dziś naliczanie akcyzy sprawia problemy, stąd na tym tle toczy się wiele sporów. Podatek płaci się bowiem wyłącznie od osobówek. A o tym z kolei decyduje to, czy pojazd jest przeznaczony zasadniczo do przewozu osób. Obowiązek właściwego zaklasyfikowania pojazdów do osobowych lub ciężarowych ciąży na nabywcach. Nie ma tu znaczenia homologacja ani wpis w dowodzie rejestracyjnym.

Zwolnienie z akcyzy wyrobów węglowych - zmiany w 2017 r.

Podatek jest ustalany od pojemności silnika i wartości samochodu i wynosi:

● 18,6 proc. wartości samochodu – dla pojazdów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 cm. sześc.;

● 3,1 proc. wartości samochodów – dla pozostałych aut osobowych.

Na początku listopada projektem Ministerstwa Finansów ma się zająć senacka komisja. Zdaniem wiceministra Jasińskiego jest szansa na to, że prace zakończą się jeszcze w tym roku i zmiana mogłaby wejść w życie już 1 stycznia 2017 r. ⒸⓅ

Ważne

Każdy, kto będzie chciał sprowadzić samochód, od razu będzie wiedział, w jakiej wysokości ma zapłacić podatek. Będzie to można sprawdzić w tabeli

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA