REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w opodatkowaniu samochodów akcyzą od 1 stycznia 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zmiany w opodatkowaniu samochodów akcyzą od 1 stycznia 2017 r.
Zmiany w opodatkowaniu samochodów akcyzą od 1 stycznia 2017 r.
Renault

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w opodatkowaniu samochodów akcyzą mogą wejść w życie już od 1 stycznia 2017 r. – poinformował wiceminister finansów Wiesław Jasiński.

Będą cztery przedziały wiekowe. Pierwszy będzie dotyczył samochodów wyprodukowanych w 2004 r. i starszych. Drugi – aut z lat 2005–09; trzeci – obejmie lata 2010–15; czwarty – samochody z 2016 r. i młodsze.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli chodzi o pojemności silnika, to najniższy przedział obejmie auta o pojemności poniżej 1,2 litra. Kolejny przedział obejmie silniki od 1,2 litra do 1,5 litra. Następny będzie dotyczył pojemności 1,5 –2 litra, a kolejny – do 2,5 litra. Potem stawki akcyzy będą wzrastać wraz ze wzrostem pojemności silnika – o 500 centymetrów sześciennych.

Nowy system opodatkowania samochodów – uwzględniający wiek i pojemność

Wiceminister Jasiński wyjaśnił, że brzegowe stawki mają zapewniać ochronę grup społecznych, które kupują starsze samochody z mniejszymi pojemnościami silnika.

REKLAMA

Z danych resortu wynika, że w ubiegłym roku zarejestrowano 1 144 962 samochody osobowe. Najwięcej, bo aż 683 630, stanowiły auta o pojemności 1500–1999 cm sześc. Z tego 245 294 spełniało normę Euro5 (wyprodukowane w latach 2010–2015), a 238 247 spełniało normę Euro3 (2004 r. i starsze).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister Jasiński nie odniósł się do pomysłu objęcia podatkiem wszystkich pojazdów o masie całkowitej poniżej 3,5 tony.

Gdyby ten pomysł wszedł w życie, to akcyzą zostałoby objętych wiele aut dostawczych, od których dziś nie płaci się tej daniny. Opodatkowane byłyby zarówno małe dwuosobowe pojazdy, np. firm kurierskich, jak i większe dostawczaki wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej.

Jeśli ten zamiar zostanie wdrożony, to objęcie akcyzą wszystkich aut poniżej 3,5 tony spowoduje także, że wyższy będzie również od nich podatek od towarów i usług. Postawa naliczenia VAT obejmuje bowiem także akcyzę.

Roman Namysłowski, doradca podatkowy i partner w Crido Taxand, uspokaja, że dla większości przedsiębiorców taka podwyżka będzie neutralna. Wyższy VAT będą mogli w całości odliczyć jako podatek naliczony.

Ekspert przypomina, że samochody kwalifikowane do wielozadaniowych z jednym rzędem siedzeń są – z uwagi na swoje cechy konstrukcyjne – automatycznie uznawane za służące wyłącznie do działalności gospodarczej lub takie, w przypadku których możliwość użycia do innych celów jest z założenia ograniczona. W związku z tym przysługuje w stosunku do nich prawo po potrącenia 100 proc. VAT.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT

Inaczej może być jednak, gdy np. auto dostawcze poniżej 3,5 tony ma dwa rzędy siedzeń. Podatnik, który nie zgłosi do urzędu skarbowego, że jest ono wykorzystywane tylko w biznesie i nie będzie prowadził ewidencji przebiegu takiego pojazdu, może odliczyć tylko 50 proc. VAT.

Propozycja resortu finansów powstała w trakcie prac, które zapoczątkował w marcu tego roku projekt senatora PiS Grzegorza Peczkisa. Zakładał on prawie czterokrotne zmniejszenie wysokości akcyzy od samochodów osobowych z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm sześc. (z obecnych 18,6 proc. do 4,6 proc. podstawy opodatkowania). W założeniu miało to ograniczyć proceder unikania przez podatników płacenia wyższej daniny od sprowadzanych z zagranicy samochodów. Miał też zapobiegać sprowadzaniu luksusowych aut jako ciężarowe, które są zwolnione z podatku.

MF jednak nie zgodziło się na tak daleko idące zmiany, bo ucierpiałby na tym budżet.

Dziś naliczanie akcyzy sprawia problemy, stąd na tym tle toczy się wiele sporów. Podatek płaci się bowiem wyłącznie od osobówek. A o tym z kolei decyduje to, czy pojazd jest przeznaczony zasadniczo do przewozu osób. Obowiązek właściwego zaklasyfikowania pojazdów do osobowych lub ciężarowych ciąży na nabywcach. Nie ma tu znaczenia homologacja ani wpis w dowodzie rejestracyjnym.

Zwolnienie z akcyzy wyrobów węglowych - zmiany w 2017 r.

Podatek jest ustalany od pojemności silnika i wartości samochodu i wynosi:

● 18,6 proc. wartości samochodu – dla pojazdów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 cm. sześc.;

● 3,1 proc. wartości samochodów – dla pozostałych aut osobowych.

Na początku listopada projektem Ministerstwa Finansów ma się zająć senacka komisja. Zdaniem wiceministra Jasińskiego jest szansa na to, że prace zakończą się jeszcze w tym roku i zmiana mogłaby wejść w życie już 1 stycznia 2017 r. ⒸⓅ

Ważne

Każdy, kto będzie chciał sprowadzić samochód, od razu będzie wiedział, w jakiej wysokości ma zapłacić podatek. Będzie to można sprawdzić w tabeli

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla młodych w PIT jest wykorzystywana przez oszustów. Studenci i uczniowie wciągani w podatkowe szwindle

Coraz częściej osoby poniżej 26. roku życia, korzystające z ulgi podatkowej i zwolnień ze składek ZUS, stają się łatwym celem dla nieuczciwych firm. W zamian za szybki zarobek młodzi podpisują fikcyjne rachunki, narażając się na konsekwencje finansowe i karne. Monika Piątkowska – doradczyni podatkowa fillup.pl ostrzega: z pozoru niewinna „przysługa” może rzutować na całą przyszłą karierę zawodową.

SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF?

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Kiedy trzeba wypełnić druk SD-Z2?

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

REKLAMA

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

REKLAMA

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

REKLAMA