REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Akcyza od piw smakowych
Akcyza od piw smakowych

REKLAMA

REKLAMA

Dosłodzenie gotowego piwa cukrem lub miodem wpłynie jednak na podstawę opodatkowania akcyzą – wynika z nowelizacji dyrektywy 92/83/EWG dotyczącej akcyzy od napojów alkoholowych.

– Komisja Europejska chce w ten sposób odwrócić niekorzystne dla unijnego fiskusa skutki niedawnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE – uważa Jacek Arciszewski, doradca podatkowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi o głośny wyrok TSUE (sygn. akt C-30/17) w sprawie polskiej Kompanii Piwowarskiej, która ma w swojej ofercie zarówno piwa tradycyjne, jak i smakowe (np. popularny Redd,s). Spółka twierdziła, że nadpłaciła akcyzę przy produkcji tych ostatnich, ponieważ dodanie substancji słodzącej po zakończeniu procesu fermentacji nie wpływa na podstawę opodatkowania piwa akcyzą. – Podatek trzeba pobrać od gotowego trunku, a nie od cukru, miodu czy podobnych substancji – twierdziła we wniosku o zwrot pieniędzy. Polski fiskus był innego zdania. Uznał, że podstawę opodatkowania trzeba liczyć już po dosłodzeniu piwa. Spółka powinna więc była płacić więcej.

Po kilkuletnim sporze TSUE stanął po stronie Kompanii Piwowarskiej. W wyroku z 17 maja br. uznał, że jakiekolwiek składniki słodzące dodane po zakończeniu fermentacji piwa nie mają wpływu na zawartość alkoholu w gotowym produkcie. – Orzeczenie choć wydane w polskiej sprawie, miało doniosłe znaczenie, dla każdego kraju unijnego, gdzie produkowane są piwa smakowe – mówi Jacek Arciszewski.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Miliony oszczędności

Dlaczego to takie ważne? Podstawą opodatkowania akcyzą piwa jest „liczba hektolitrów gotowego wyrobu na 1 stopień Plato”. Stawka akcyzy to 7,79 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu. Z kolei za stopień Plato uważa się 1 proc. wagi ekstraktu brzeczki podstawowej, obliczony na podstawie zawartości alkoholu oraz ekstraktu rzeczywistego w gotowym wyrobie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Powstaje pytanie, czym jest ten powtarzany w przepisach gotowy wyrób – czy to sam przefermentowany trunek, czy może powstały po dosłodzeniu przez producenta – wskazuje Jacek Arciszewski.

Stanowisko fiskusa oznacza, że dosłodzenie piwa przekłada się na wzrost ekstraktu brzeczki podstawowej i tym samym stopni Plato. W efekcie producent płaci większy podatek.

– Mówimy o kwotach rzędu kilku milionów złotych rocznie, więc producenci piw smakowych po wygranej przed TSUE mieli prawo liczyć na ogromne oszczędności – dodaje Arciszewski.

Bruksela interweniuje

Wygląda jednak na to, że mogą o nich zapomnieć. KE chce, aby z art. 3 unijnej dyrektywy 92/83 wprost wynikało, że „do celów pomiaru stopnia Plato uwzględnia się wszystkie składniki piwa, w tym te dodawane po fermentacji”. Uzasadnia to koniecznością ujednolicenia przepisów w państwach członkowskich. Zmiany miałyby wejść w życie już od początku 2020 r.

– Trudno nie czuć rozczarowania takim ruchem Brukseli. Ujednolicić przepisy równie dobrze można było w odmiennym kierunku, a więc zgodnym z najnowszym orzeczeniem TSUE – uważa Jacek Arciszewski.

Bezpodstawne wzbogacenie

Producenci piw smakowych w przyszłości nie tylko nie zaoszczędzą na akcyzie, ale – jak wskazywaliśmy już w DGP (nr 97/2018) – mają niewielkie szanse na zwrot nadpłaconego już podatku. Urzędnicy mogą się bowiem powołać na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 czerwca 2011 r. (sygn. akt I GPS 1/11). Wynikało z niej, że firma, która zapłaciła zbyt wysoki podatek, nie odzyska pieniędzy z budżetu państwa, jeśli wcześniej nie zwróci nadwyżki swoim klientom. W przeciwnym razie bezpodstawnie by się wzbogaciła. Wprawdzie uchwała NSA dotyczyła producentów energii elektrycznej, ale chodziło właśnie o nadpłatę akcyzy. Podobnie wypowiedział się Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 6 marca 2002 r. (sygn. akt P 7/00). Chcąc odzyskać nadpłacony podatek, producenci piwa musieliby odszukać wszystkich klientów i zwrócić im różnicę w cenie trunku, co w praktyce jest niemożliwe.

Docelowo Ministerstwo Finansów chce zapisać tę zasadę bezpośrednio w ordynacji podatkowej. Odpowiednie zmiany uwzględniono już w projekcie nowelizacji ustaw o VAT i podatku akcyzowym oraz ordynacji podatkowej (pisaliśmy o tym w artykule „Kolejne uszczelnianie podatków. Zyskają konsumenci czy Skarb Państwa?”, DGP nr 87/2018). ⒸⓅ

OPINIA

Społecznie szkodliwy pomysł Brukseli

Krzysztof Rutkowski doradca podatkowy i partner w KDCP

W mojej ocenie pomysł KE jest nie tylko merytorycznie nieuzasadniony, ale wręcz społecznie szkodliwy. Po pierwsze, zmierza on do tego, aby płacić akcyzę od cukru i substancji słodzących dodawanych do piwa – a więc byłby to dodatkowy podatek od zmiany walorów smakowych tego napoju. Uważam, że prawodawca nie powinien wprowadzać mechanizmu, który zniechęci browary do poszerzania gamy ich produktów. Obecnie trwa moda na piwa słodzone, w związku z czym nie powinno się tutaj stawiać dodatkowych barier podatkowych. Po drugie, propozycja KE jest również sprzeczna z praktyką browarów, bo każdy piwowar wie, co oznacza stopień Plato i że substancje słodzące nie powinny być do niego wliczane. Dodatkowo publikacja propozycji takiej zmiany bezpośrednio po wydaniu wyroku przez TSUE może być postrzegana jako próba przeciwdziałania skutkom tego wyroku poprzez zmianę legislacyjną. Trudno to ocenić inaczej niż negatywnie.ⒸⓅ

Mariusz Szulc

mariusz.szulc@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA