REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Piątek-Wilkos

REKLAMA

Ustawodawca nie wprowadził szczególnych uregulowań w zakresie momentu powstania przychodu podatkowego w odniesieniu do sprzedaży towarów przez Internet.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Moment powstania przychodu należnego, powinien być rozpoznany w oparciu o unormowania ogólne zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i fizycznych (zwanej dalej ustawą o PDOP i PDOF). Obowiązek podatkowy w zakresie VAT reguluje ustawa o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT), ze szczególnym unormowaniem obowiązku w VAT przy sprzedaży realizowanej za zaliczeniem pocztowym.

W art. 12 ust. 3 i 3a ustawy o PDOP i art. 14 ust. 1 i 1c ustawy o PDOF zapisano, że za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jeśli podatnicy dokonują sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT, wówczas przychód z tytułu tej sprzedaży pomniejsza się o należny VAT. Z kolei za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później jednak niż dzień:

- wystawienia faktury albo

- uregulowania należności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W celu prawidłowego ustalenia przychodu ze sprzedaży towarów, należy określić, w którym momencie zostały one wydane i kiedy należność została uregulowana. Zdarzenia te, jeśli nastąpią przed wystawieniem faktury, będą skutkowały powstaniem przychodu podatkowego.

Co do zasady przychód powstaje z chwilą wydania towaru. Jeśli jednak przed wydaniem towaru wystawiono fakturę dokumentującą sprzedaż, to przychód powstanie z chwilą wystawienia faktury. Także w przypadku, gdy przed wydaniem towaru uregulowano należność, przychód powstanie z chwilą otrzymania należności. Z kolei na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Przepis ten dotyczy wszelkich zaliczek i wpłat na poczet dostawy towarów i usług, choćby to były wpłaty czy zaliczki wynoszące 100% należności.

Przy sprzedaży przez Internet najczęściej mamy do czynienia formą jej realizacji za zaliczeniem pocztowym lub po dokonaniu płatności.

Jeżeli sprzedaż jest realizowana za zaliczeniem pocztowym, wówczas to sprzedawca najpierw wysyła towar razem z fakturą, a dopiero później otrzymuje zapłatę. W tym przypadku przychód podatkowy (jak i bilansowy) powstanie z chwilą wydania towarów. W sytuacji, gdy kupujący nie odbierze towaru, gdyż odstąpi od jego zakupu, sprzedawca będzie musiał skorygować zaewidencjonowane przychody tego samego okresu albo w następnym okresie, jeśli informację o rezygnacji otrzymał po zamknięciu ksiąg za dany okres.

Gdy towar jest wysyłany do nabywcy po otrzymaniu od niego zapłaty, wówczas przychód ze sprzedaży powstanie w dniu otrzymania zapłaty, o ile nie jest to przedpłata. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o PDOP i art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o PDOF, nie zalicza się bowiem do przychodów pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Należy zatem rozstrzygnąć, czy otrzymane przez podatnika środki pieniężne to przedpłata, czy też może zapłata za towar „z góry”. Pierwsza sytuacja będzie podatkowo obojętna z punktu widzenia ustaw o podatkach dochodowych, a przychód powstanie w dacie wydania towaru, nie później niż w dniu wystawienia faktury. Druga sytuacja natomiast spowoduje powstanie przychodu należnego, gdyż zapłata „z góry” to uregulowanie należności, mające definitywny charakter.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeśli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Od tej ogólnej zasady ustawodawca przewidział wyjątki, które przy sprzedaży towarów przez Internet będą mieć zastosowanie ze względu na formę realizowanej sprzedaży. Jeśli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT).

Natomiast art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT ustanawia szczególny moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym. Otóż w art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT zapisano, że w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Pomimo wystawienia faktury i wydania towaru obowiązek podatkowy powstanie w momencie otrzymania zapłaty, ale tylko, jeżeli sprzedaż jest realizowana za zaliczeniem pocztowym. Przepis ten dotyczy również sytuacji, gdy przesyłki realizowane są przez firmy kurierskie, a na dokumentach widnieje określenie „za pobraniem”. Należy bowiem uznać, że otrzymanie zapłaty w przypadku dostawy wysyłkowej dokonanej za zaliczeniem pocztowym jest równoznaczne z otrzymaniem zapłaty w przypadku dostawy za pobraniem przez firmę kurierską. Za moment otrzymania zapłaty (przedpłaty) w obrocie bezgotówkowym uważa się datę wpływu pieniędzy na rachunek bankowy sprzedawcy.

 

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.)

- Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

- Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

Anna Piątek-Wilkos

Senior Konsultant

Departament Outsourcingu Rachunkowości

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA