REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedmiot leasingu nie generuje przychodu - co z ratami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Czucharski

REKLAMA

Czy w przypadku, kiedy część przedmiotu umowy leasingu chwilowo nie generuje przychodów leasingobiorca może zaliczyć całą miesięczną ratę leasingową do podatkowych kosztów uzyskania przychodów?


W interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB3/423-495/13/PST, interpretacja z dnia 14 stycznia 2014 roku) uznał, że jeżeli umowa i przedmiot leasingu spełniają określone warunki, to rata leasingowa może zostać w całości zaliczona jako koszt uzyskania przychodu, nawet w okresach, gdy przedmiot leasingu nie powoduje powstania żadnych przychodów.

REKLAMA

Autopromocja

W przytoczonej interpretacji Wnioskodawca - Spółka P. - prowadzi działalność gospodarczą polegającą na obsłudze rynku nieruchomości, w tym wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Przedmiotem umowy leasingu, w której Spółka P. występuje jako korzystający, były trzy odrębne lokale mieszkalne. Następnie lokale te weszły do oferty nieruchomości proponowanych przez Spółkę. Wnioskodawca zadał pytanie, czy może zaliczyć całą miesięczną ratę leasingową jako KUP, jeżeli część przedmiotu umowy nie generuje aktualnie przychodów.

Kup poradnik! Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014r.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał w swoim uzasadnieniu, iż orzeczenia sądów administracyjnych oraz stanowiska organów podatkowych są zgodne co do traktowania wydatków związanych z nabyciem dóbr trwałych, niezbędnych w działalności gospodarczej podatnika, nie jako kosztów uzyskania konkretnego przychodu, a jako  kosztów ogólnych funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jak wskazuje organ podatkowy, powoduje to, iż podatnik zalicza wydatki na nabycie środków trwałych poprzez odpisy amortyzacyjne od czasu oddania środków trwałych do użytkowania aż do okresu zrównania odpisów umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego lub do czasu wycofania środka trwałego z użytkowania. Zatem niezależnie od tego, czy środek trwały był w danym miesiącu używany w procesie produkcyjnym, czy też nie, odpisy amortyzacyjne należy zaliczyć do KUP. Spółka P. w swoim wniosku  oceniła, że powyższy pogląd odnieść należy także do umów leasingu, najmu, dzierżawy itp. i organ podatkowy uznał taką ocenę za słuszną. Jeżeli środek trwały, który jest przedmiotem umowy leasingu, wykorzystywany jest zgodnie ze swoim przeznaczeniem w przedmiocie działalności podatnika, to raty leasingowe należy uznać jako koszt pośredni i w pełnej wysokości uwzględnić go w dacie poniesienia w KUP.

Leasing samochodu a VAT od 1 kwietnia 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

W tym miejscu warto przytoczyć art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi ogólną definicję kosztów uzyskania przychodów :

art. 15 ust. 1. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1. 

W literaturze prawa podatkowego wskazuje się, że aby zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodu musi on spełniać określone warunki, mianowicie:

1. musi zostać poniesiony przez podatnika;

2. jest definitywny;

3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

4. poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;

5. został właściwie udokumentowany.

W związku z powyższym bardzo istotny jest fakt, że związek kosztu z przychodami może równie dobrze mieć charakter pośredni, a nie tylko bezpośredni. Kosztami uzyskania przychodu będą zatem wszystkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zmierzające do stworzenia, zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Zagadnienie kosztów uzyskania przychodów poruszył także Naczelny Sąd Administracyjny, który w swej uchwale z dnia 12 lipca 2012 roku (sygn. II FPS 2/12) wskazał, że:

 „W analizowanym zakresie za kierunkowe kryterium wykładni art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. przyjąć trzeba kryterium celu poniesionego kosztu. Wiąże się ono z zamiarem działania podatnika zdeterminowanym na osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła, tym samym z istnieniem związku przyczynowego, który wyraża się we wpływie (bezpośrednim lub pośrednim) ponoszonego kosztu na powstanie lub zwiększenie osiąganego przychodu lub we wpływie na zachowanie (...) albo zabezpieczenie jego źródła.”

Czym w takim razie różnią się koszty bezpośrednie od pośrednich? Koszty bezpośrednie to takie, których poniesienie wprost skutkuje uzyskaniem konkretnego produktu/przychodu, a wysokość wygenerowanego przychodu i okres w jakim powstał możliwe są do ustalenia. Natomiast koszty pośrednie to takie, których w ten sposób nie można przypisać do określonych przychodów, aczkolwiek są one racjonalnie uzasadnione i w jasny sposób prowadzą do ich osiągnięcia.

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu

Skoro nie ma już wątpliwości, że raty leasingowe (a także opłaty wstępne) zalicza się do pośrednich kosztów uzyskania przychodów, pozostało pytanie o raty w miesiącach, w których przedmiot umowy leasingu nie generuje przychodów. Spółka P. zawierając umowę z leasingodawcą zobowiązała się do wnoszenia cyklicznych opłat na rzecz leasingodawcy, w zamian za możliwość korzystania z przedmiotu umowy. Wnoszenie opłat leasingowych jest oczywiście niezbędnym elementem każdej umowy leasingu i obowiązek ich wnoszenia jest niezależny od aktualnej sytuacji ekonomicznej korzystającego. Pod warunkiem więc, że przedmiot umowy nie został trwale wycofany z działalności gospodarczej, korzystający zalicza raty  do KUP, bez względu na to, czy przedmiot w danym okresie generuje przychód. W konsekwencji Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy ocenił, że Spółka P. zaliczy raty za leasingowane lokale do KUP mimo tego, iż część przedmiotu leasingu nie generuje chwilowo przychodu.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA