REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedmiot leasingu nie generuje przychodu - co z ratami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Czucharski

REKLAMA

Czy w przypadku, kiedy część przedmiotu umowy leasingu chwilowo nie generuje przychodów leasingobiorca może zaliczyć całą miesięczną ratę leasingową do podatkowych kosztów uzyskania przychodów?


W interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB3/423-495/13/PST, interpretacja z dnia 14 stycznia 2014 roku) uznał, że jeżeli umowa i przedmiot leasingu spełniają określone warunki, to rata leasingowa może zostać w całości zaliczona jako koszt uzyskania przychodu, nawet w okresach, gdy przedmiot leasingu nie powoduje powstania żadnych przychodów.

REKLAMA

Autopromocja

W przytoczonej interpretacji Wnioskodawca - Spółka P. - prowadzi działalność gospodarczą polegającą na obsłudze rynku nieruchomości, w tym wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Przedmiotem umowy leasingu, w której Spółka P. występuje jako korzystający, były trzy odrębne lokale mieszkalne. Następnie lokale te weszły do oferty nieruchomości proponowanych przez Spółkę. Wnioskodawca zadał pytanie, czy może zaliczyć całą miesięczną ratę leasingową jako KUP, jeżeli część przedmiotu umowy nie generuje aktualnie przychodów.

Kup poradnik! Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014r.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał w swoim uzasadnieniu, iż orzeczenia sądów administracyjnych oraz stanowiska organów podatkowych są zgodne co do traktowania wydatków związanych z nabyciem dóbr trwałych, niezbędnych w działalności gospodarczej podatnika, nie jako kosztów uzyskania konkretnego przychodu, a jako  kosztów ogólnych funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jak wskazuje organ podatkowy, powoduje to, iż podatnik zalicza wydatki na nabycie środków trwałych poprzez odpisy amortyzacyjne od czasu oddania środków trwałych do użytkowania aż do okresu zrównania odpisów umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego lub do czasu wycofania środka trwałego z użytkowania. Zatem niezależnie od tego, czy środek trwały był w danym miesiącu używany w procesie produkcyjnym, czy też nie, odpisy amortyzacyjne należy zaliczyć do KUP. Spółka P. w swoim wniosku  oceniła, że powyższy pogląd odnieść należy także do umów leasingu, najmu, dzierżawy itp. i organ podatkowy uznał taką ocenę za słuszną. Jeżeli środek trwały, który jest przedmiotem umowy leasingu, wykorzystywany jest zgodnie ze swoim przeznaczeniem w przedmiocie działalności podatnika, to raty leasingowe należy uznać jako koszt pośredni i w pełnej wysokości uwzględnić go w dacie poniesienia w KUP.

Leasing samochodu a VAT od 1 kwietnia 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

W tym miejscu warto przytoczyć art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi ogólną definicję kosztów uzyskania przychodów :

art. 15 ust. 1. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1. 

W literaturze prawa podatkowego wskazuje się, że aby zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodu musi on spełniać określone warunki, mianowicie:

1. musi zostać poniesiony przez podatnika;

2. jest definitywny;

3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

4. poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;

5. został właściwie udokumentowany.

W związku z powyższym bardzo istotny jest fakt, że związek kosztu z przychodami może równie dobrze mieć charakter pośredni, a nie tylko bezpośredni. Kosztami uzyskania przychodu będą zatem wszystkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zmierzające do stworzenia, zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Zagadnienie kosztów uzyskania przychodów poruszył także Naczelny Sąd Administracyjny, który w swej uchwale z dnia 12 lipca 2012 roku (sygn. II FPS 2/12) wskazał, że:

 „W analizowanym zakresie za kierunkowe kryterium wykładni art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. przyjąć trzeba kryterium celu poniesionego kosztu. Wiąże się ono z zamiarem działania podatnika zdeterminowanym na osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła, tym samym z istnieniem związku przyczynowego, który wyraża się we wpływie (bezpośrednim lub pośrednim) ponoszonego kosztu na powstanie lub zwiększenie osiąganego przychodu lub we wpływie na zachowanie (...) albo zabezpieczenie jego źródła.”

Czym w takim razie różnią się koszty bezpośrednie od pośrednich? Koszty bezpośrednie to takie, których poniesienie wprost skutkuje uzyskaniem konkretnego produktu/przychodu, a wysokość wygenerowanego przychodu i okres w jakim powstał możliwe są do ustalenia. Natomiast koszty pośrednie to takie, których w ten sposób nie można przypisać do określonych przychodów, aczkolwiek są one racjonalnie uzasadnione i w jasny sposób prowadzą do ich osiągnięcia.

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu

Skoro nie ma już wątpliwości, że raty leasingowe (a także opłaty wstępne) zalicza się do pośrednich kosztów uzyskania przychodów, pozostało pytanie o raty w miesiącach, w których przedmiot umowy leasingu nie generuje przychodów. Spółka P. zawierając umowę z leasingodawcą zobowiązała się do wnoszenia cyklicznych opłat na rzecz leasingodawcy, w zamian za możliwość korzystania z przedmiotu umowy. Wnoszenie opłat leasingowych jest oczywiście niezbędnym elementem każdej umowy leasingu i obowiązek ich wnoszenia jest niezależny od aktualnej sytuacji ekonomicznej korzystającego. Pod warunkiem więc, że przedmiot umowy nie został trwale wycofany z działalności gospodarczej, korzystający zalicza raty  do KUP, bez względu na to, czy przedmiot w danym okresie generuje przychód. W konsekwencji Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy ocenił, że Spółka P. zaliczy raty za leasingowane lokale do KUP mimo tego, iż część przedmiotu leasingu nie generuje chwilowo przychodu.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA