REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedmiot leasingu nie generuje przychodu - co z ratami?

Łukasz Czucharski

REKLAMA

Czy w przypadku, kiedy część przedmiotu umowy leasingu chwilowo nie generuje przychodów leasingobiorca może zaliczyć całą miesięczną ratę leasingową do podatkowych kosztów uzyskania przychodów?


W interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB3/423-495/13/PST, interpretacja z dnia 14 stycznia 2014 roku) uznał, że jeżeli umowa i przedmiot leasingu spełniają określone warunki, to rata leasingowa może zostać w całości zaliczona jako koszt uzyskania przychodu, nawet w okresach, gdy przedmiot leasingu nie powoduje powstania żadnych przychodów.

Autopromocja

W przytoczonej interpretacji Wnioskodawca - Spółka P. - prowadzi działalność gospodarczą polegającą na obsłudze rynku nieruchomości, w tym wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Przedmiotem umowy leasingu, w której Spółka P. występuje jako korzystający, były trzy odrębne lokale mieszkalne. Następnie lokale te weszły do oferty nieruchomości proponowanych przez Spółkę. Wnioskodawca zadał pytanie, czy może zaliczyć całą miesięczną ratę leasingową jako KUP, jeżeli część przedmiotu umowy nie generuje aktualnie przychodów.

Kup poradnik! Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014r.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał w swoim uzasadnieniu, iż orzeczenia sądów administracyjnych oraz stanowiska organów podatkowych są zgodne co do traktowania wydatków związanych z nabyciem dóbr trwałych, niezbędnych w działalności gospodarczej podatnika, nie jako kosztów uzyskania konkretnego przychodu, a jako  kosztów ogólnych funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jak wskazuje organ podatkowy, powoduje to, iż podatnik zalicza wydatki na nabycie środków trwałych poprzez odpisy amortyzacyjne od czasu oddania środków trwałych do użytkowania aż do okresu zrównania odpisów umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego lub do czasu wycofania środka trwałego z użytkowania. Zatem niezależnie od tego, czy środek trwały był w danym miesiącu używany w procesie produkcyjnym, czy też nie, odpisy amortyzacyjne należy zaliczyć do KUP. Spółka P. w swoim wniosku  oceniła, że powyższy pogląd odnieść należy także do umów leasingu, najmu, dzierżawy itp. i organ podatkowy uznał taką ocenę za słuszną. Jeżeli środek trwały, który jest przedmiotem umowy leasingu, wykorzystywany jest zgodnie ze swoim przeznaczeniem w przedmiocie działalności podatnika, to raty leasingowe należy uznać jako koszt pośredni i w pełnej wysokości uwzględnić go w dacie poniesienia w KUP.

Leasing samochodu a VAT od 1 kwietnia 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

W tym miejscu warto przytoczyć art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi ogólną definicję kosztów uzyskania przychodów :

art. 15 ust. 1. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1. 

W literaturze prawa podatkowego wskazuje się, że aby zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodu musi on spełniać określone warunki, mianowicie:

1. musi zostać poniesiony przez podatnika;

2. jest definitywny;

3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

4. poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;

5. został właściwie udokumentowany.

W związku z powyższym bardzo istotny jest fakt, że związek kosztu z przychodami może równie dobrze mieć charakter pośredni, a nie tylko bezpośredni. Kosztami uzyskania przychodu będą zatem wszystkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zmierzające do stworzenia, zabezpieczenia i zachowania źródła przychodów.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Zagadnienie kosztów uzyskania przychodów poruszył także Naczelny Sąd Administracyjny, który w swej uchwale z dnia 12 lipca 2012 roku (sygn. II FPS 2/12) wskazał, że:

 „W analizowanym zakresie za kierunkowe kryterium wykładni art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. przyjąć trzeba kryterium celu poniesionego kosztu. Wiąże się ono z zamiarem działania podatnika zdeterminowanym na osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła, tym samym z istnieniem związku przyczynowego, który wyraża się we wpływie (bezpośrednim lub pośrednim) ponoszonego kosztu na powstanie lub zwiększenie osiąganego przychodu lub we wpływie na zachowanie (...) albo zabezpieczenie jego źródła.”

Czym w takim razie różnią się koszty bezpośrednie od pośrednich? Koszty bezpośrednie to takie, których poniesienie wprost skutkuje uzyskaniem konkretnego produktu/przychodu, a wysokość wygenerowanego przychodu i okres w jakim powstał możliwe są do ustalenia. Natomiast koszty pośrednie to takie, których w ten sposób nie można przypisać do określonych przychodów, aczkolwiek są one racjonalnie uzasadnione i w jasny sposób prowadzą do ich osiągnięcia.

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu

Skoro nie ma już wątpliwości, że raty leasingowe (a także opłaty wstępne) zalicza się do pośrednich kosztów uzyskania przychodów, pozostało pytanie o raty w miesiącach, w których przedmiot umowy leasingu nie generuje przychodów. Spółka P. zawierając umowę z leasingodawcą zobowiązała się do wnoszenia cyklicznych opłat na rzecz leasingodawcy, w zamian za możliwość korzystania z przedmiotu umowy. Wnoszenie opłat leasingowych jest oczywiście niezbędnym elementem każdej umowy leasingu i obowiązek ich wnoszenia jest niezależny od aktualnej sytuacji ekonomicznej korzystającego. Pod warunkiem więc, że przedmiot umowy nie został trwale wycofany z działalności gospodarczej, korzystający zalicza raty  do KUP, bez względu na to, czy przedmiot w danym okresie generuje przychód. W konsekwencji Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy ocenił, że Spółka P. zaliczy raty za leasingowane lokale do KUP mimo tego, iż część przedmiotu leasingu nie generuje chwilowo przychodu.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA