REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo zakup wyposażenia niestanowiącego środków trwałych

Paweł Muż
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy pierwsze wyposażenie hotelu - łóżka, fotele, meble (niezaliczone do środków trwałych) należy zaliczyć do kosztów podatkowych w momencie poniesienia? Czy możemy je rozliczyć w czasie? Prowadzimy księgi rachunkowe i rachunkowo ustalono, że wydatki te zostaną rozliczone w okresie 12 miesięcy.

RADA

Autopromocja

Sposób rozliczenia zależy od wartości i okresu użytkowania wyposażenia hotelu. Ponieważ wartość większości z wymienionych przedmiotów nie przekroczy 3500 zł, to nie stanowią one środków trwałych. Takie zakupione przedmioty można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w momencie przekazania ich do używania. Nie jest natomiast możliwe rozliczanie poniesionych na ich zakup wydatków proporcjonalnie (w czasie). Jedynie w sytuacji gdyby opisane składniki majątkowe zostały uznane za środki trwałe, to byłaby możliwość rozliczania ich proporcjonalnie poprzez odpisy amortyzacyjne.

UZASADNIENIE

Sposób rozliczenia wyposażenia hotelu zależy od jego wartości i okresu użytkowania. Jeśli wartość zakupionych składników majątku nie przekroczy 3500 zł, ale przewidywany okres ich użytkowania będzie dłuższy niż rok, mogą Państwo wybrać jedno z następujących rozwiązań:

• nie zaliczać go do środków trwałych, a wydatek poniesiony na jego nabycie zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania go do używania, lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zaliczyć taki składnik majątku do środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych na zasadach ogólnych albo zamortyzować go jednorazowo w miesiącu oddania do używania lub w miesiącu następnym.

Z treści pytania wynika, że nie zakwalifikowali Państwo zakupionych składników majątkowych jako środków trwałych. W konsekwencji nie można ich rozliczać proporcjonalnie. Takie postępowanie byłoby sprzeczne z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Organy podatkowe potwierdzają, że od rzeczowych składników majątkowych, które nie zostały zakwalifikowane jako środki trwale, nie należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych. Przykładowo: Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, w piśmie nr IA-415/168/2006 z 29 stycznia 2007 r., stwierdził:

(...) rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych - nie podlegają odpisom amortyzacyjnym (...)

Pierwsze wyposażenie hotelu z punktu widzenia ustawy o rachunkowości

O ile w ustawach podatkowych istnieje kryterium wartościowe (3500 zł) zaliczania składników majątku do kategorii środków trwałych, o tyle w ustawie o rachunkowości takiej kwoty granicznej nie ma. W związku z tym dla przedmiotów:

• kontrolowanych przez jednostkę,

• o przewidywanym użytkowaniu przez okres dłuższy niż rok,

• przeznaczonych na własne potrzeby jednostki,

• kompletnych i zdatnych do użytku w momencie przyjęcia do użytkowania,

 

jednostka może ustalić zarówno niższy, jak i wyższy próg wartościowy. Ustalenie takie powinno być zawarte przez kierownika jednostki w dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie (i zazwyczaj tak jest), by stosować do amortyzacji bilansowej stawki podatkowe, jeśli zapewniają one odpisanie środka trwałego przez okres jego ekonomicznej użyteczności.

Należy również wskazać, że ustawa o rachunkowości przewiduje (art. 32 ust. 6), że:

dla środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony, przez dokonywanie zbiorczych odpisów dla grup środków zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem lub jednorazowo odpisując wartość tego rodzaju środków trwałych.

Reasumując: w przypadku zakupu „pierwszego wyposażenia” obejmującego przedmioty o cenie jednostkowej niższej niż 3500 zł można je zaliczyć do:

• materiałów - wówczas należy je odpisać w koszty zużycia w miesiącu oddania do użytkowania, lub

• środków trwałych - wówczas należy je odpisać w koszty amortyzacji jednorazowo lub stopniowo.

Wprowadzenie przedmiotów stanowiących „pierwsze wyposażenie” do ewidencji środków trwałych i dokonywanie stopniowej amortyzacji może być dla firmy opłacalne. Wysoka łączna wartość tych przedmiotów, jednorazowo odniesiona w koszty, mogłaby negatywnie wpłynąć na realizację podstawowej zasady w rachunkowości, tj. rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyniku finansowego.

• art. 16a i nast. ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 32 ust. 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie - trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W związku z przerwą w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl Ministerstwo Finansów w piątek poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA