REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo zakup wyposażenia niestanowiącego środków trwałych

Paweł Muż
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy pierwsze wyposażenie hotelu - łóżka, fotele, meble (niezaliczone do środków trwałych) należy zaliczyć do kosztów podatkowych w momencie poniesienia? Czy możemy je rozliczyć w czasie? Prowadzimy księgi rachunkowe i rachunkowo ustalono, że wydatki te zostaną rozliczone w okresie 12 miesięcy.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Sposób rozliczenia zależy od wartości i okresu użytkowania wyposażenia hotelu. Ponieważ wartość większości z wymienionych przedmiotów nie przekroczy 3500 zł, to nie stanowią one środków trwałych. Takie zakupione przedmioty można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w momencie przekazania ich do używania. Nie jest natomiast możliwe rozliczanie poniesionych na ich zakup wydatków proporcjonalnie (w czasie). Jedynie w sytuacji gdyby opisane składniki majątkowe zostały uznane za środki trwałe, to byłaby możliwość rozliczania ich proporcjonalnie poprzez odpisy amortyzacyjne.

UZASADNIENIE

Sposób rozliczenia wyposażenia hotelu zależy od jego wartości i okresu użytkowania. Jeśli wartość zakupionych składników majątku nie przekroczy 3500 zł, ale przewidywany okres ich użytkowania będzie dłuższy niż rok, mogą Państwo wybrać jedno z następujących rozwiązań:

REKLAMA

• nie zaliczać go do środków trwałych, a wydatek poniesiony na jego nabycie zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu oddania go do używania, lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zaliczyć taki składnik majątku do środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych na zasadach ogólnych albo zamortyzować go jednorazowo w miesiącu oddania do używania lub w miesiącu następnym.

Z treści pytania wynika, że nie zakwalifikowali Państwo zakupionych składników majątkowych jako środków trwałych. W konsekwencji nie można ich rozliczać proporcjonalnie. Takie postępowanie byłoby sprzeczne z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Organy podatkowe potwierdzają, że od rzeczowych składników majątkowych, które nie zostały zakwalifikowane jako środki trwale, nie należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych. Przykładowo: Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, w piśmie nr IA-415/168/2006 z 29 stycznia 2007 r., stwierdził:

(...) rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych - nie podlegają odpisom amortyzacyjnym (...)

Pierwsze wyposażenie hotelu z punktu widzenia ustawy o rachunkowości

O ile w ustawach podatkowych istnieje kryterium wartościowe (3500 zł) zaliczania składników majątku do kategorii środków trwałych, o tyle w ustawie o rachunkowości takiej kwoty granicznej nie ma. W związku z tym dla przedmiotów:

• kontrolowanych przez jednostkę,

• o przewidywanym użytkowaniu przez okres dłuższy niż rok,

• przeznaczonych na własne potrzeby jednostki,

• kompletnych i zdatnych do użytku w momencie przyjęcia do użytkowania,

 

jednostka może ustalić zarówno niższy, jak i wyższy próg wartościowy. Ustalenie takie powinno być zawarte przez kierownika jednostki w dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie (i zazwyczaj tak jest), by stosować do amortyzacji bilansowej stawki podatkowe, jeśli zapewniają one odpisanie środka trwałego przez okres jego ekonomicznej użyteczności.

Należy również wskazać, że ustawa o rachunkowości przewiduje (art. 32 ust. 6), że:

dla środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony, przez dokonywanie zbiorczych odpisów dla grup środków zbliżonych rodzajem i przeznaczeniem lub jednorazowo odpisując wartość tego rodzaju środków trwałych.

Reasumując: w przypadku zakupu „pierwszego wyposażenia” obejmującego przedmioty o cenie jednostkowej niższej niż 3500 zł można je zaliczyć do:

• materiałów - wówczas należy je odpisać w koszty zużycia w miesiącu oddania do użytkowania, lub

• środków trwałych - wówczas należy je odpisać w koszty amortyzacji jednorazowo lub stopniowo.

Wprowadzenie przedmiotów stanowiących „pierwsze wyposażenie” do ewidencji środków trwałych i dokonywanie stopniowej amortyzacji może być dla firmy opłacalne. Wysoka łączna wartość tych przedmiotów, jednorazowo odniesiona w koszty, mogłaby negatywnie wpłynąć na realizację podstawowej zasady w rachunkowości, tj. rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyniku finansowego.

• art. 16a i nast. ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 32 ust. 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA