REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy dot. cen transferowych od 2019 roku a wytyczne OECD

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe przepisy dot. cen transferowych od 2019 roku a wytyczne OECD
Nowe przepisy dot. cen transferowych od 2019 roku a wytyczne OECD

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem profesora Dominika Gajewskiego nowe polskie przepisy dotyczące cen transferowych, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2019 r. są bardziej restrykcyjne od wytycznych OECD a także od regulacji innych państw w tym zakresie.

Prof. Dominik Gajewski, dyrektor Centrum Analiz i Studiów Podatkowych przy Szkole Głównej Handlowej, odnosząc się do raportu "Ceny transferowe - nowe rozwiązania" zwrócił uwagę, że zmiany w przepisach dotyczących cen transferowych, które mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. wynikają z dwóch powodów.

REKLAMA

Autopromocja

Pierwszy to wdrożenie wytycznych OECD, które dotyczą wszystkich państw członkowskich, a drugi powód to uszczelnienie systemu podatkowego.

"Z przepisów tych wynika niewątpliwie fakt, że są one bardziej restrykcyjne niż wymagają tego wytyczne OECD. Są także bardziej restrykcyjne od rozwiązań wprowadzanych przez inne kraje, które również dostosowują się do tych wytycznych" - ocenił szef CASP.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Gajewskiego drugi wniosek płynący z analizy regulacji jest taki, że nowe przepisy nakładają na przedsiębiorców wiele dodatkowych obowiązków. To oznacza po ich stronie konieczność rozbudowy administracji.

"Wprowadzono wiele nowych przepisów, które do tej pory nie były przedmiotem polskich regulacji. Podmioty, których one dotyczą będą musiały się z nimi zapoznać i wdrożyć je. Tymczasem widać, że regulacje te nie zawsze są precyzyjne, stwarzają pewnego rodzaju luki. Zapewne będzie to przedmiotem analiz zarówno ze strony biznesu, jak i ministerstwa" - uważa Gajewski.

REKLAMA

"Na gruncie tych przepisów widać, że organy podatkowe będą miały zdecydowanie więcej możliwości analiz oraz mechanizmów nacisku na podmioty stosujące ceny transferowe. Przy czym w przepisach nie ma +wentyla bezpieczeństwa+ dla przedsiębiorców" - powiedział profesor.

Jego zdaniem trzeba przy tym pamiętać, że regulacje te skierowane są głównie do podmiotów międzynarodowych. "Firmy takie mając skalę porównawczą do innych państw, jeżeli chodzi o regulacje, mogą bardzo swobodnie przenosić działalność do krajów, w których danych rozwiązań nie ma. To ważne w kontekście inwestycji zagranicznych" - dodał.

Gajewski dostrzega więc ryzyko odpływu inwestorów zagranicznych z Polski, albo zmniejszenia napływu takich inwestycji. "Trzeba patrzeć nie tylko przez pryzmat cen transferowych, ale także przez pryzmat wielu innych zmian przepisów podatkowych, które pokazują, że nasz system podatkowy staje się nie tylko bardziej restrykcyjny i bardziej skomplikowany, ale także bardziej fiskalny" - uważa Gajewski.

"W kontekście bardzo swobodnego przepływu kapitału w państwach UE może to mieć znaczenie dla inwestorów zagranicznych" - podkreślił.

Pytany, czy nowe regulacje mogą być skutecznym narzędziem do uszczelnienia systemu podatkowego, Gajewski ocenił, że na pewno wiele poprawią, jeśli chodzi o precyzję dotychczasowych regulacji. "W jakimś zakresie niewątpliwie będą też narzędziem do uszczelnienia systemu" - przyznał. "Ale na pewno nie jest to lek na całe zło" - zastrzegł.

REKLAMA

W raporcie CASP napisano, że ceny transferowe, ze względu na swój skomplikowany i wieloaspektowy charakter, pozwalają na przenoszenie dochodu podatkowego do dowolnie wybranej jurysdykcji, np. o korzystniejszej stawce podatkowej. Oceniono, że to praktyka jednoznacznie negatywne.

"Wprowadzane w Polsce przepisy dotyczące cen transferowych zwiększają obciążenia po stronie podmiotów powiązanych dotyczące nałożenia nowych obowiązków ustalania cen transferowych na bieżąco zgodnie z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane" - czytamy w raporcie.

"Niektóre z nich, dotyczące korekty cen transferowych, identyfikacji powiązań pomiędzy podmiotami, czy wprowadzenia instrumentów o charakterze klauzuli szczegółowej wpływa na zwiększenie obaw dotyczących możliwości wyeliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku zastosowania tych przepisów" - dodano.


Według autorów raportu w nowych regulacjach zabrakło odniesienia do istotnej części rewizji Wytycznych OECD z 2017 r. dotyczącej analizy ryzyka oraz wartości niematerialnych. Tymczasem, jak wskazano w Wytycznych OECD, obszary te sprawiają najwięcej problemów interpretacyjnych zarówno podmiotom powiązanym, jak i administracjom podatkowym.

"Pominięcie w nowych regulacjach tej części Wytycznych OECD może prowadzić do przedwczesnego zastosowania instytucji +ostatniej szansy+, czyli pominięcia lub zmiany charakteru transakcji" - ostrzega raport.

W raporcie oceniono, że przyjęcie nowych regulacji wymaga poprawy procedur pozwalających na eliminację podwójnego opodatkowania w perspektywie wzrostu sporów wynikających z zastosowania nowych przepisów przez organy podatkowe. Zauważono, że prowadzenie międzynarodowych sporów w zakresie cen transferowych przez polską administrację podatkową wymaga dużego zaangażowania i jest czasochłonne.

"Brak skutecznych procedur i norm dotyczących wyceny skomplikowanych transakcji jak na przykład wartości niematerialnych oznacza wieloletnie międzynarodowe spory z administracjami innych państw - zauważono.

Zgodnie z raportem wzrost znaczenia problematyki cen transferowych, zarówno dla administracji skarbowych, jak i grup kapitałowych, prowadzi do wprowadzania kompleksowych regulacji o charakterze dokumentacyjnym. Tendencje regulacyjne są jednoznaczne, dla podmiotów objętych obowiązkiem dokumentacyjnym zwiększa się złożoność i szczegółowość informacji przekazywanych organom podatkowym, również obejmujących wrażliwe dane finansowe.

"Rok 2019 otworzy kolejny rozdział w zakresie problematyki cen transferowych w Polsce, ze względu na wprowadzenie m.in. zmienionych obowiązków sprawozdawczo-dokumentacyjnych" - podsumowano. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ skr/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA