REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych - wcześniej konsultacje

Objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych
Objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów zapowiedział wydanie objaśnień podatkowych odnośnie najnowszych zmian przepisów w zakresie cen transferowych. W tym celu Minister rozpoczął 16 listopada 2018 r. publiczne konsultacje podatkowe, by zebrać od podatników i wszystkich podmiotów zainteresowanych tym tematem wnioski i uwagi na potrzeby wydania wiążących objaśnień podatkowych w odniesieniu do nowych regulacji w obszarze cen transferowych. Opinie, wnioski i uwagi w tym zakresie można przesyłać mailem do Ministerstwa Finansów do 15 stycznia 2019 r.. Planowane są też dwa spotkania konsultacyjne.

Duże zmiany w przepisach dot. cen transferowych od 2019 roku

14 listopada 2018 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2860), która wprowadza istotne zmiany w przepisach dotyczących cen transferowych.

Autopromocja

Nowe przepisy w tym zakresie zostały wydzielone w rozdziałach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (rozdział 1a), zwanej dalej „ustawą o CIT”, oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (rozdział 4b), zwanej dalej „ustawą o PIT”, wprowadzając wiele nowych pojęć i instrumentów.

Jak tłumaczy Minister Finansów wprowadzenie zmian w zakresie cen transferowych było wynikiem zarówno analizy dotychczasowych rozwiązań prawnych w polskim systemie podatkowym, praktyki ich stosowania oraz wydania w 2017 r. nowej edycji Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych i administracji podatkowych. Zmiany polegają przede wszystkim na uściśleniu lub przedefiniowaniu takich kluczowych pojęć w zakresie cen transferowych jak: podmioty powiązane, transakcja kontrolowana czy powiązania. Wprowadzane są też zupełnie nowe rozwiązania np. uproszczone zasady rozliczeń dla niektórych typów transakcji (tzw. safe harbours), czy też nowe metody sprawozdawcze.

Zmiany wchodzą w życie w większości 1 stycznia 2019 roku. Tylko nowy art. 23s ust. 4 ustawy o PIT i nowy art. 11g ust. 4 ustawy o CIT (te przepisy dot. wydania przez Ministra Finansów obwieszczenia określającego rodzaj bazowej stopy procentowej i marżę dla pożyczek ) wejdą w życie z dniem ogłoszenia, bowiem Minister musi wydać pierwsze obwieszczenie w tej kwestii do końca 2018 roku.

Zdaniem Ministra Finansów ze względu na specjalistyczny charakter tych regulacji konieczne jest zapewnienie jednolitego rozumienia i stosowania tych przepisów zarówno przez organy podatkowe, jak i podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego Minister Finansów planuje wydać objaśnienia podatkowe (w rozumieniu Ordynacji podatkowej) w tym zakresie. Z uwagi na okoliczność, że to podatnicy, jako najszersza grupa podmiotów, będą musieli stosować nowe regulacje, Ministerstwo Finansów to właśnie do nich kieruje prośbę (w formule konsultacji podatkowych) o przekazanie konstruktywnych wniosków i uwag na potrzeby wydania wiążących objaśnień podatkowych w odniesieniu do nowych regulacji w obszarze cen transferowych.

Polecamy: Komplet podatki 2019

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Konsultacje podatkowe odnośnie zmian w przepisach dot. cen transferowych

Określając zakres konsultacji Minister Finansów precyzuje, że chciałby uzyskać uzasadnione i konstruktywne opinie dotyczące następujących zagadnień uregulowanych we wprowadzanych przepisach:

  • zakresu i kryteriów stosowania instrumentów recharakteryzacji oraz nierozpoznania transakcji - art. 11c ust. 3-5 ustawy o CIT oraz art. 23o ust. 3-5 ustawy o PIT.;

  • stosowania innych metod weryfikacji cen transferowych, w tym technik wyceny - art. 11d ust. 2 ustawy o CIT oraz art. 23p ust. 2 ustawy o PIT

  • instytucji „safe harbours” dla usług o niskiej wartości dodanej (art. 11f ustawy o CIT oraz art. 23r ustawy o PIT) i pożyczek (art. 11g ustawy o CIT oraz art. 23s ustawy o PIT);

  • progów dotyczących sporządzania dokumentacji cen transferowych, w tym kwestii związanych z określaniem transakcji o charakterze jednorodnym - art. 11k i art. 11l ustawy o CIT oraz art. 23w i art. 23x ustawy o PIT.;

  • korekt cen transferowych i warunków ich stosowania - Art. 11e w zw. z art. 12 ust. 3aa i art. 15 ust. lab ustawy o CIT oraz art. 23q w zw. z art. 14 ust. 1ea i art. 22 ust.
    1ab ustawy o PIT.;

    Autopromocja
  • identyfikacji powiązań pomiędzy podmiotami, w tym w szczególności w zakresie pojęcia „znaczącego wpływu” - art. 11a ustawy o CIT oraz art. 23m ustawy o PIT;

  • innych istotnych zagadnień w obszarze wprowadzanych regulacji dotyczących cen transferowych, niewymienionych powyżej.

Termin i forma zgłaszania opinii w ramach konsultacji

Konsultacje są otwarte dla wszystkich podmiotów. Analizie będą poddawane jedynie opinie zawierające szczegółowe uzasadnienie przedstawianych propozycji. Ministerstwo Finansów zastrzega sobie prawo do opublikowania nadesłanych opinii na stronie internetowej MF w dziale „Działalność" w zakładce „Konsultacje podatkowe” dostępnej pod linkiem: http://www.mf.gov.pl/ministerstwo-fmansow/dzialalnosc/konsultacje-podatkowe.

Przesłanie opinii oznacza zgodę na publikacji zarówno samej opinii, jak i danych podmiotu zgłaszającego opinię, za wyjątkiem danych osobowych.

Minister Finansów informuje, że w przypadku osób fizycznych koniecznym warunkiem uwzględnienia ich opinii w toku konsultacji podatkowych jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych zostały zamieszczone w dołączonej Klauzuli informacyjnej dotyczącej przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.

Proszę o przesyłanie, w terminie do 15 stycznia 2019 r., propozycji opinii, wniosków i uwag wraz ze szczegółowym ich uzasadnieniem w wersji elektronicznej (prosimy o załączenie wersji edytowalnej) na adres: konsultacje.ct@,mfgov.pl.

Spotkania konsultacyjne

W trakcie konsultacji planowane jest zorganizowanie dwóch spotkań konsultacyjnych, w szczególności z przedstawicielami izb gospodarczych, izb zawodowych, organizacjami pracodawców i pracowników, przedstawicielami podatników, ekspertami oraz przedstawicielami KAS, zainteresowanymi przedmiotowymi konsultacjami. Celem spotkania będzie dyskusja nad obszarami i kierunkami wydania planowanych objaśnień podatkowych.

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w planowanym spotkaniu mogą przesłać swoje zgłoszenie (poprzez podanie swojego imienia i nazwiska) do 23 listopada 2018 r. na adres: konsultacie.ct@mf.gov.pl oraz zamieszczenie w treści e-maila następującej formuły:

„Zgłaszam zainteresowanie wzięciem udziału w spotkaniu roboczym dotyczącym konsultacji podatkowych w zakresie wydania objaśnień podatkowych dotyczących cen transferowych.

Zapoznałam/em się z klauzulą informacyjną.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie i administrowanie moimi danymi przez Ministerstwo Finansów na potrzeby konsultacji podatkowych w zakresie wydania objaśnień podatkowych dotyczących cen transferowych.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie i administrowanie moimi danymi przez Ministerstwo Finansów w przyszłości na potrzeby dalszych działań w ramach konsultacji podatkowych w zakresie wydania objaśnień podatkowych dotyczących cen transferowych. Jednocześnie oświadczam, że zostałam/'em poinformowana/y, że mam prawo dostępu do treści swoich danych, prawo ich poprawiania, prawo sprzeciwu wobec ich przetwarzania w wyżej opisanym celu oraz wobec przekazywania danych innym podmiotom, a także prawo zażądania zaprzestania przetwarzania moich danych osobowych.

Konsultacje podatkowe odbywają się w trybie określonym w zarządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z  20 czerwca 2017 r. w sprawie konsultacji podatkowych (Dz. Urz. Min. Roz. i Fin. poz. 122).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dlaczego gospodarka strefy euro słabnie wobec USA od czasu wprowadzenia waluty euro?

    W ciągu 25 lat od wprowadzenia euro przewaga gospodarcza Stanów Zjednoczonych nad strefą euro zwiększyła się niemal trzykrotnie. W 1999 r. roku, kiedy wprowadzono walutę euro, gospodarka USA była o 11% większa niż gospodarka strefy euro pod względem parytetu siły nabywczej. Od tego czasu różnica ta wzrosła do 30% - piszą eksperci Allianz Trade w obszernym opracowaniu Allianz Research: „Europa wydaje się pozostawać w tyle za Stanami Zjednoczonymi na wielu frontach” w lutym 2024 r.

    Masz czteroletnie obligacje skarbowe indeksowane inflacją? Opłaca się teraz sprzedać i kupić nowe takie same

    Czteroletnie obligacje indeksowane inflacją otrzymają w marcu 2024 r. oprocentowanie niższe niż Ministerstwo Finansów oferuje za nowe papiery tego samego typu. Ze strony inwestorów racjonalnym działaniem byłoby umorzenie starszych serii i zakup nowych papierów. Konwersja może dotyczyć papierów o wartości około…  84 mld zł. Tak radzi w komentarzu z 23 lutego 2024 r. Emil Szweda z Obligacje.pl,

    Zakup startupu - jak nie kupić kota w worku? Kluczowe: due dilligence. Poradnik dla inwestora

    Akwizycja firmy jest inwestycją, która ma się opłacać. To oczywiste twierdzenie staje się jeszcze bardziej prawdziwe w przypadku nabycia startupu, który kupuje się po to, by rozwijać biznes z pomysłem, mający duży potencjał. Zakup startupu zazwyczaj jest łatwiejszy niż założenie firmy od zera, szczególnie takiej, która ma się okazać jednorożcem w świecie biznesu. Jednak podjęcie takiego kroku jest obarczone sporym ryzykiem. Aż 9 na 10 nowo tworzonych startupów upada, z czego 20 proc. kończy działalność w ciągu pierwszego roku, a kolejne 50 proc. nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 5 lat [Źródło: Startup Genome]. Można dyskutować z tymi statystykami, ale jeżeli nawet są prawdziwie tylko w połowie, to i tak wskazują na pewne negatywne zjawisko. Ryzyka biznesowego przy zakupie startupu nie da się zupełnie wyeliminować, ale można zadbać o to, by ograniczyć je do minimum. 

    Żądanie zmniejszenia kary umownej – sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania. Orzeczenie Sądu Najwyższego

    Występując o zmniejszenie kary umownej dłużnik jest zobligowany wskazać, do jakiej wysokości zmniejszenia żąda. Wyinterpretować to może również sąd, pod warunkiem, że taką możliwość daje całokształt działań procesowych dłużnika. Sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania, jeśli z działań strony nie wynika chęć zgłoszenia żądania o to - orzekł w wyroku z 16 listopada 2022 r. Sąd Najwyższy (sygn. akt II CSKP 578/22).

    Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

    Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe?

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2024 roku? Od czego zależy wysokość kary?

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    Niestaranny pracodawca zapłaci podatek za oszustwo pracownika. Wyrok TSUE nie usuwa wszystkich wątpliwości i nie daje wytycznych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku  Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.

    REKLAMA