REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hosting danych a podatek u źródła

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Hosting danych a podatek u źródła
Hosting danych a podatek u źródła

REKLAMA

REKLAMA

Usługi hostingu danych, polegające co do zasady na udostępnieniu pewnej przestrzeni w tzw. chmurze w celu przechowywania danych, cieszą się rosnącą popularnością. Coraz częściej nabywane są od podmiotów niebędących polskimi rezydentami podatkowymi. Może to prowadzić do wątpliwości związanych z podleganiem wynagrodzenia z tytułu tych usług opodatkowaniu tzw. podatkiem u źródła.

Obowiązek poboru tego podatku został określony w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o CIT). Zgodnie z tym przepisem, zobowiązane do jego pobrania są podmioty regulujące należności z tytułów wskazanych w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT. W przepisie tym nie wymieniono wprost usług hostingu, nie wydaje się także aby były one świadczeniami o charakterze podobnym do tych wymienionych we wskazanym przepisie. Uzasadnione wydaje się szukanie podobieństwa z usługami przetwarzania danych, należy jednak zaznaczyć, iż w przypadku hostingu dane są jedynie przechowywane, nie dochodzi natomiast do ich przekształcenia, co jest istotą usług ich przetwarzania.

Autopromocja

Polecamy: Komplet podatki 2019

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Czy zatem w przypadku usług hostingu należy pobierać podatek źródła? Zdaniem organów podatkowych - tak. W ostatnio wydanej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentował pogląd, w myśl którego należności regulowane za usługi hostingu danych należy uznać za opłaty za korzystanie z urządzenia przemysłowego (zob. Interpretacja indywidualna DKIS z 26.09.2018 roku znak 0111-KDIB1-2.4010.318.2018.1.MS oraz z 7.08.2018 r., znak 0111-KDIB1-2.4010.256.2018.1.MS). W uzasadnieniu organ przywołał słownikowe znaczenie pojęć „urządzenie” oraz „przemysłowe”. Organ wskazał jednocześnie, iż pojęcie urządzenia przemysłowego na gruncie ustawy o CIT należy rozumieć maksymalnie szeroko.

Choć stanowisko to może budzić wątpliwości, jest ono stałą praktyką organów podatkowych w przypadkach analizowania tego terminu. Na podstawie powyższej wykładni wskazanego pojęcia organ uznał, iż serwer, jako infrastruktura informatyczna, mieści się w jego zakresie, zatem korzystanie z serwera należy uznać za korzystanie z urządzenia przemysłowego. W konsekwencji  powyższej kwalifikacji trzeba przyjąć, iż należności te będą objęte regulacją art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego), a zatem będą podlegały opodatkowaniu podatkiem u źródła, ze stawką w wysokości 20% przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednak wskazać, iż zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o CIT przepisy te trzeba stosować z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez RP (dalej jako UPO). Znaczna część UPO zalicza opłaty za użytkowanie urządzenia przemysłowego do kategorii należności licencyjnych.

W przywołanym powyżej stanowisku organu podatkowego, podmiot zawarł umowę z kontrahentem z Niemiec. W ramach przykładu można zatem posłużyć się Umową między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (UPO z Niemcami). Zgodnie z treścią jej art. 12 ust. 2, należności licencyjne mogą być opodatkowane w państwie powstania i zgodnie z jego przepisami, jednakże gdy podmiot uprawniony jest rezydentem drugiego państwa - stawka podatku może wynosić maksymalnie 5% kwoty brutto należności licencyjnych. W myśl ust. 3 tego artykułu, opłaty za użytkowanie urządzenia przemysłowego stanowią należności licencyjne. Polski podmiot, dokonujący wypłaty należności z tego tytułu na rzecz nierezydenta będzie zatem zobowiązany do poboru podatku, jednakże w wysokości określonej  zgodnie z art. 12 ust. 2 UPO z Niemcami, pod warunkiem posiadania ważnego certyfikatu rezydencji kontrahenta.

Bartosz Suławko, Młodszy konsultant podatkowy w ECDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA