REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura zawierania uprzednich porozumień cenowych (APA) - wyjaśnienia Szefa KAS

Procedura zawierania uprzednich porozumień cenowych (APA) - wyjaśnienia Szefa KAS
Procedura zawierania uprzednich porozumień cenowych (APA) - wyjaśnienia Szefa KAS

REKLAMA

REKLAMA

Szef Krajowej Administracji Skarbowej opublikował na początku sierpnia 2019 r. swoje odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące zawierania uprzednich porozumień cenowych (APA). Wyjaśnione zostały m.in. kwestie związane z wszczęciem procedury APA oraz wymogami formalnymi odnośnie wniosków o APA.

Co to jest APA

APA (advance pricing arrangements) to inaczej formalne porozumienia w sprawach ustalenia cen transakcyjnych między podatnikiem a organem podatkowym. Jest to rodzaj umowy zawieranej między podatnikiem a organem podatkowym, w której organ akceptuje wybór i sposób stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej stosowanej w relacjach podatnika i podmiotów z nim powiązanych. Porozumienie takie przybiera formę decyzji administracyjnej, organem właściwym do jego zawarcia jest Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Autopromocja

Dla przedsiębiorców APA mogą być efektywnym narzędziem ograniczenia ryzyka nieprawidłowego ustalania cen transakcyjnych oraz zakwestionowania sposobu ich ustalania przez organy podatkowe.

Cena transakcyjna jest to cena przedmiotu transakcji, którą zawierają między sobą podmioty powiązane w rozumieniu przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) oraz podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).

Co ważne, APA to porozumienie zawierane na przyszłość. Może ono obowiązywać do pięciu lat, a po upływie tego okresu porozumienie może zostać odnowione (w uproszczonej procedurze), jeśli kluczowe jego elementy nie uległy zasadniczej zmianie.

Dla przedsiębiorcy niezwykle istotna jest ochrona danych, jakie udostępnia on organowi w trakcie postępowania. Procedura APA zapewnia odpowiednie zabezpieczenie danych wrażliwych - dostęp do informacji przekazanych przez przedsiębiorców ma pracownik, który załatwia sprawę, jego przełożony oraz Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Żadne dane (łącznie z nazwami), które dotyczą pomiotów, z którymi zawarto porozumienie oraz które wnioskują o APA nie są upubliczniane. Wyjątkiem są dane statystyczne, które można znaleźć w zakładce Statystyki APA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje APA

APA mogą być jedno- dwu- i wielostronne. Cechą charakterystyczną porozumień jednostronnych jest to, że procedura toczy się między podatnikiem a organem podatkowym.

Porozumienia dwu- i wielostronne zawierane są przez ministra finansów z organem podatkowym właściwym dla drugiej strony transakcji (podmiotu powiązanego z podatnikiem). Po zawarciu tego porozumienia wydawana jest decyzja administracyjna dla podatnika.

Charakterystyka rodzajów APA

Porozumienie jednostronne:

  • ograniczają ryzyko w odniesieniu do transakcji między podmiotami krajowymi,
  • brak gwarancji uniknięcia podwójnego opodatkowana w transakcjach z podmiotem zagranicznym,
  • postępowanie relatywnie krótkie w porównaniu do innych rodzajów APA,
  • podstawa prawna: Ordynacja Podatkowa,
  • opłata dot. podmiotów krajowych: 5 000 PLN -50 000 PLN,
  • opłata dot. podmiotu zagranicznego: 20 000 PLN – 100 000 PLN.

Porozumienie dwustronne:

  • ograniczają ryzyko w odniesieniu do transakcji między podmiotem krajowym oraz zagranicznym,
  • eliminacja ryzyka podwójnego opodatkowania,
  • postępowanie trwa dłużej - konieczność porozumienia się między dwoma państwami,
  • podstawa prawna: Ordynacja Podatkowa oraz umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie procedury wzajemnego porozumiewania się,
  • opłata: 50 000 PLN – 200 000 PLN.

Porozumienie wielostronne:

  • ograniczają ryzyko w odniesieniu do transakcji między podmiotami powiązanymi z 3 lub więcej państw,
  • zabezpieczenie przeznaczone dla transakcji najbardziej skomplikowanych,
  • gwarantuje bezpieczeństwo każdej ze stron,
  • relatywnie najdłuższy czas trwania postępowania,
  • podstawa prawna: Ordynacja Podatkowa oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie procedury wzajemnego porozumiewania się,
  • opłata: 50 000 PLN – 200 000 PLN.

Jak opłacić wniosek o wydanie APA

Opłatę wnosi się w ciągu 7. dni od dnia złożenia wniosku na rachunek Ministerstwa Finansów w Narodowym Banku Polskim:

Nazwa posiadacza rachunku: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa

Nazwa banku: Narodowy Bank Polski O/O Warszawa

Nr rachunku bankowego: 10 1010 1010 0038 2522 3100 0000

Procedura zawierania porozumień APA

W Polsce można zawierać APA od 1 stycznia 2006 r.

Na wniosek podmiotu krajowego porozumienia jedno-, dwu- oraz wielostronne mogą zostać zawierane na maksymalnie 5 lat.

Podstawą prawną do prowadzenia dwu- lub wielostronnych APA są również przepisy odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, regulujące procedurę wzajemnego porozumiewania się (odpowiedniki art. 25 Modelowej Konwencji OECD). 

Przed formalnym złożeniem wniosku, z którym wiąże się konieczność uiszczenia opłaty, podatnik może zwrócić się do Szefa krajowej Administracji Skarbowej o wyjaśnienie wszelkich wątpliwości dotyczących zawierania porozumienia. W tym celu przedstawiciele Szefa KAS zapraszają podatnika na spotkanie, w trakcie którego odpowiadają na pytania dotyczące m.in. celowości zawierania porozumienia, zakresu niezbędnych informacji, trybu i terminu zawarcia APA. Jest to procedura niesformalizowana i wolna od jakichkolwiek opłat.

Co musi zawierać prawidłowy wniosek o zawarcie porozumienia cenowego APA

  1. Opis sposobu stosowania proponowanej metody w odniesieniu do przedmiotu wniosku, w szczególności:
    1. algorytm kalkulacji ceny transakcyjnej,
    2. prognozy finansowe, na których opiera się kalkulacja ceny transakcyjnej,
    3. analiza danych porównawczych, jakie wykorzystano do kalkulacji ceny transakcyjnej;
  2. Okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawidłowe ustalenie ceny transakcyjnej, w tym:
    1. warunki ustalone między podmiotami, w tym opis przebiegu transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi,
    2. analiza aktywów, funkcji i ryzyk podmiotów powiązanych (analiza funkcjonalna) oraz opis przewidywanych kosztów związanych z transakcją,
    3. opis strategii gospodarczej podmiotów powiązanych i innych okoliczności, jeżeli ta strategia lub okoliczności mają wpływ na cenę transakcyjną,
    4. dane, które dotyczą sytuacji gospodarczej w branży, w której prowadzi działalność wnioskodawca, w tym danych, które dotyczą operacji gospodarczych zawieranych przez podmioty niepowiązane, które wykorzystano do sporządzenia kalkulacji ceny transakcyjnej,
    5. struktura organizacyjna i kapitałowa wnioskodawcy oraz podmiotów powiązanych, oraz opis stosowanych przez te podmioty zasad rachunkowości finansowej;
  3. Dokumenty, które mają istotny wpływ na warunki ustalane między podmiotami powiązanymi, w tym teksty umów, porozumień i inne dokumenty, które wskazują na zamiary podmiotów powiązanych;
  4. Propozycja okresu obowiązywania porozumienia wraz ze wskazaniem, czy wniosek dotyczy porozumienia rozpoczynającego się od dnia złożenia wniosku;
  5. Wykaz podmiotów powiązanych, które biorą udział w ustalaniu warunków, wraz z ich pisemną zgodą na przedłożenie organowi właściwemu w sprawie porozumienia wszelkich dokumentów, które dotyczą przedmiotu decyzji w sprawie porozumienia i złożenia niezbędnych wyjaśnień;
  6. Opis założeń krytycznych, na których oparta jest zdolność metody do dokładnego odzwierciedlenia cen transakcyjnych zgodnie z zasadą ceny rynkowej.

Co musi zawierać prawidłowy wniosek o zawarcie porozumienia cenowego w zakresie umów o podziale kosztów

  1. Wybrana metoda podziału kosztów;
  2. Opis sposobu stosowania proponowanej metody w odniesieniu do przedmiotu decyzji, w szczególności:
    1. algorytm podziału kosztów,
    2. prognozy finansowe, na których opiera się kalkulacja ceny transakcyjnej,
    3. analiza danych porównawczych, jakie wykorzystano do kalkulacji;
  3. Okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawidłowe ustalenie ceny transakcyjnej, w tym:
    1. warunki ustalone między podmiotami powiązanymi w związku z zawarciem umowy o podziale kosztów, w tym zasady przystąpienia do umowy i odstąpienia od umowy,
    2. analiza aktywów, funkcji i ryzyk podmiotów powiązanych, które mają być objęte decyzją,
    3. opis przewidywanych kosztów i wartości wkładów związanych z przedmiotem wniosku,
    4. opis strategii gospodarczej podmiotów powiązanych i innych okoliczności, jeżeli ta strategia lub te okoliczności mają wpływ na algorytm podziału kosztów,
    5. dane, które dotyczą sytuacji gospodarczej w branży, w której prowadzi działalność wnioskodawca, w tym dane, które dotyczą operacji gospodarczych zawieranych przez podmioty niepowiązane, które wykorzystano do sporządzenia kalkulacji ceny transakcyjnej,
    6. struktura organizacyjna i kapitałowa wnioskodawcy oraz podmiotów, z którymi została zawarta umowa o podziale kosztów, oraz opis stosowanych przez te podmioty zasad rachunkowości finansowej;
  4. Dokumenty, które mają istotny wpływ na wysokość ceny transakcyjnej, w tym teksty umów, porozumień i inne dokumenty, które wskazują na zamiary podmiotów powiązanych;
  5. Propozycja okresu obowiązywania decyzji (ze wskazaniem, czy wniosek dotyczy porozumienia rozpoczynającego się od dnia złożenia wniosku);
  6. Wykaz podmiotów powiązanych, pomiędzy którymi została zawarta umowa o podziale kosztów, wraz z ich zgodą na przedłożenie organowi właściwemu w sprawie porozumienia wszelkich dokumentów, które dotyczą porozumienia i złożenia niezbędnych wyjaśnień;
  7. Opis założeń krytycznych, na których oparta jest zdolność wskazanej we wniosku metody podziału kosztów do dokładnego odzwierciedlenia zasady ceny rynkowej, w tym warunków przystąpienia do umowy i odstąpienia od umowy o podziale kosztów.

Więcej informacji o koniecznych elementach wniosku znajduje się w art. 20f Ordynacji podatkowej.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

APA - pytania podatników i odpowiedzi Szefa KAS

Tematy pytań i odpowiedzi wynikają z analizy już złożonych do Szefa KAS wniosków o APA, które przeszły etap badania formalnego.

Szef KAS rekomenduje zapoznanie się z tymi informacjami przed złożeniem wniosku o APA.

Spotkanie wstępne 

1. Jak zawnioskować o organizację spotkania wstępnego?

Należy skontaktować się z Sekretariatem Departamentu Kluczowych Podmiotów poprzez adres e-mail: sekretariat.dkp@mf.gov.pl. Wówczas możliwe będzie ustalenie terminu spotkania.

2. Jakie dokumenty/informacje należy przekazać przed spotkaniem wstępnym?

Informacje na temat charakteru transakcji, tj. czy dotyczy ona (możliwość wyboru kilku z poniższych opcji):

• usług związanych z art. 15e Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
• licencji, IP związanych z art. 15e Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub
wynagrodzenia za działalność podmiotu o rutynowym profilu funkcjonalnym lub metody podziału zysków 
• innego typu transakcji

Materiały (np. prezentacje) zawierające kompleksowy opis transakcji w kontekście charakteru działalności podatnika oraz branży lub otoczenia biznesowego, jeśli uwarunkowania zewnętrzne mają istotny wpływ na przebieg danej transakcji.

Ewentualne pytania odnośnie procedury i przebiegu postępowania w sprawie APA

Informacje, kto będzie uczestniczył w spotkaniu wstępnym ze strony podatnika i/lub pełnomocnika (niezbędne celem rezerwacji sali i rejestracji wejścia interesantów)

Powyższe informacje i materiały należy przekazać drogą elektroniczną na ww. adres e-mail (sekretariat.dkp@mf.gov.pl) co najmniej 5 dni roboczych przed wyznaczoną data spotkania wstępnego. W przeciwnym wypadku spotkanie wstępne będzie anulowane.

3. Jakie dokumenty należy przedstawić na spotkaniu wstępnym?

a) pełnomocnictwa udzielone osobom reprezentującym podatnika w kontaktach z organami podatkowymi ze wskazaniem jednego pełnomocnika jako pełnomocnika do doręczeń (z zaznaczeniem opcji w formularzu PPS-1 w pozycji 46 oraz uzupełnieniem pozycji 47 – adres elektroniczny, w przypadku zgłoszenia pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym)

b) potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej od pełnomocnictw

c) dokumenty potwierdzające tożsamość osób uczestniczących w spotkaniu ze strony podatnika.

4. Czy jest możliwość organizacji spotkania wstępnego w formie telekonferencji?

Tak, jest to możliwe. Formę spotkania należy zaproponować we wniosku o spotkanie (może to być telekonferencja lub osobiste spotkanie w gmachu Ministerstwa Finansów).


Wniosek o APA

5. Jak złożyć wniosek o APA?

Przesyłając wniosek na adres Ministerstwa Finansów:
Departament Kluczowych Podmiotów 
Ministerstwo Finansów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa

Składając wniosek w Biurze Podawczym Ministerstwa Finansów - ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa (czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8:15 - 16:15)

Bezpośrednio w Sekretariacie Departamentu Kluczowych Podmiotów pod ww. adresem

6. Wniosek o APA został wysłany do Ministerstwa Finansów pocztą. Czy dniem wszczęcia postępowania w sprawie zawarcia porozumienia APA będzie data stempla pocztowego?

Nie, dniem wszczęcia postępowania będzie data wpływu wniosku o APA do Ministerstwa Finansów. Zgodnie z art. 165 § 3 Ordynacji podatkowej datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi podatkowemu.

7. Co powinien zawierać wniosek o APA?

Elementy wniosku o APA, które stanowią wymogi formalne, są określone w art. 20f i art. 168 § 2 Ordynacji podatkowej.

Należy jednak dodać, że w toku postępowania zgodnie z art. 20g § 1 Ordynacji podatkowej, w razie istnienia wątpliwości dotyczących wybranej przez wnioskującego metody ustalania ceny transferowej i zasad jej stosowania lub wątpliwości do treści dokumentów załączonych do wniosku, organ właściwy w sprawie porozumienia zwraca się o wyjaśnienie tych wątpliwości lub przedłożenie dokumentów uzupełniających.

8. Jaka powinna być struktura wniosku o APA?

Modelowa struktura wniosku o APA powinna wyglądać następująco:

1. opis stanu faktycznego;

2. wskazanie ról podmiotów uczestniczących w transakcji (w tym określenie zależności ekonomicznych i finansowych w grupie kapitałowej, w kontekście zawieranej transakcji oraz istotnych czynników porównywalności);

3. określenie profilu funkcjonalnego podmiotu badanego;

4. określenie badanej transakcji w tym lat podlegających analizie;

5. propozycja metody ustalania ceny transakcyjnej;

6. opis sposobu stosowania proponowanej metody w odniesieniu do badanej transakcji, w szczególności:

a) algorytm kalkulacji ceny transakcyjnej,
b) prognozy finansowe, na których opiera się kalkulacja ceny transakcyjnej (prognozy finansowe na okres obowiązywania porozumienia APA),
c) analiza danych porównawczych, jakie wykorzystano do kalkulacji ceny transakcyjnej;

7. okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawidłowe ustalenie ceny transakcyjnej, w tym:

 a) warunki ustalone między podmiotami, w tym opis przebiegu transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi,
 b) analiza aktywów, funkcji i ryzyk podmiotów powiązanych (analiza funkcjonalna),
 c) opis przewidywanych kosztów związanych z transakcją,
 d) opis strategii gospodarczej podmiotów powiązanych i innych okoliczności, jeżeli ta strategia lub okoliczności mają wpływ na cenę transakcyjną,
 e) dane, które dotyczą sytuacji gospodarczej w branży, w której prowadzi działalność wnioskodawca, w tym danych, które dotyczą operacji gospodarczych zawieranych przez podmioty niepowiązane, które wykorzystano do sporządzenia kalkulacji ceny transakcyjnej,
 f) struktura organizacyjna i kapitałowa wnioskodawcy oraz podmiotów powiązanych, 
 g) opis stosowanych przez te podmioty zasad rachunkowości finansowej;

8. dokumenty, które mają istotny wpływ na warunki ustalane między podmiotami powiązanymi, w tym teksty umów, porozumień i inne dokumenty, które wskazują na zamiary podmiotów powiązanych;

9. propozycja okresu obowiązywania porozumienia wraz ze wskazaniem, czy wniosek dotyczy porozumienia rozpoczynającego się od dnia złożenia wniosku;

10. wykaz podmiotów powiązanych, które biorą udział w ustalaniu warunków;

11. pisemna zgoda na przedłożenie organowi właściwemu w sprawie porozumienia wszelkich dokumentów, które dotyczą przedmiotu decyzji w sprawie porozumienia i złożenia niezbędnych wyjaśnień;

12. opis założeń krytycznych, na których oparta jest zdolność metody do dokładnego odzwierciedlenia cen transakcyjnych zgodnie z zasadą ceny rynkowej.

9. Ile wynosi opłata za wniosek?

Zgodnie z art. 20m § 2 Ordynacji podatkowej wysokość opłaty za wniosek wynosi 1% wartości transakcji będącej przedmiotem porozumienia, przy czym dla porozumienia:

1) jednostronnego:

a) dotyczącego wyłącznie podmiotów krajowych – wynosi nie mniej niż 5 000 zł i nie więcej niż 50 000 zł,

b) dotyczącego podmiotu zagranicznego – wynosi nie mniej niż 20 000 zł i nie więcej niż 100 000 zł;

2) dwustronnego lub wielostronnego – wynosi nie mniej niż 50 000 zł i nie więcej niż 
200 000 zł.

10. Jak zapłacić za wniosek o wydanie APA?

Opłatę wnosi się w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku na rachunek:
Nazwa posiadacza rachunku: Ministerstwo Finansów 
ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa
Nazwa banku: Narodowy Bank Polski O/O Warszawa
Nr rachunku bankowego: 10 1010 1010 0038 2522 3100 0000

11. Czy brak wniesienia opłaty jest brakiem formalnym?

Tak, jest to brak formalny. Opłata powinna być wniesiona w terminie 7 dni (art. 20m §1 Ordynacji podatkowej). Po tym terminie organ podatkowy wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braku formalnego – wniesienia opłaty za wniosek o APA w terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia (art. 169 §4 Ordynacji podatkowej).

12. Czy należy wskazać we wniosku prognozowaną sumaryczną wartość transakcji?

Tak, ponieważ jest to konieczne dla obliczenia wysokości opłaty za wniosek.

13. Na jaki rachunek powinna zostać wniesiona opłata skarbowa od pełnomocnictwa udzielonego na potrzeby reprezentacji podatnika w postępowaniu APA?

Opłatę skarbową od pełnomocnictwa wnosi się na rachunek:
Nazwa posiadacza rachunku: Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy
ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa 
Nazwa banku: Bank Handlowy w Warszawie S.A.
Nr rachunku bankowego: 60 1030 1508 0000 0005 5001 0038 
Tytuł przelewu: ”opłata skarbowa za...”

14. Jak dowiem się, czy wniosek o APA spełnia wymagania formalne?
W przypadku stwierdzenia braków formalnych wniosku o APA, organ podatkowy wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia (art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej).

15. Czy możliwe jest przekazanie dokumentów stanowiących uzupełnienie braków formalnych wniosku drogą elektroniczną?

Co do zasady, dokumenty powinny być dostarczone w wersji papierowej. Dopuszcza się jednak dostarczenie np. tłumaczenia na język polski analizy porównywalności drogą elektroniczną.

16. Czy konieczne są tłumaczenia przysięgłe na język polski dokumentów sporządzonych w języku obcym?

Tłumaczenia przysięgłe na język polski wymagane są w przypadku umów stanowiących podstawę prawną transakcji objętej wnioskiem oraz zagranicznych dokumentów rejestrowych podmiotów powiązanych.

17. Czy konieczne jest uzyskanie poświadczenia klauzulą apostille i tłumaczenia przysięgłego w przypadku zagranicznych dokumentów rejestrowych podmiotów powiązanych?

Tak, jest to konieczne.

18. Analiza porównywalności została w całości sporządzona w języku obcym. Czy wymagane jest dostarczenie tłumaczenia?

Tak, tłumaczenie jest wymagane, ale w zakresie części opisowej analizy porównywalności. Przy czym nie musi to być tłumaczenie przysięgłe. 

19. Czy analiza porównywalności może być załączona do wniosku w formie zewnętrznego nośnika danych?

Tak, analiza porównywalności może być dołączona na zewnętrznym nośniku danych, np. na płycie CD.

20. Do wniosku o APA dołączone są kopie dokumentów. Czy muszą być one uwierzytelnione?

Tak, odpisy dokumentów powinny być potwierdzone za zgodność z oryginałem na każdej stronie. Uwierzytelnienie powinno umożliwiać identyfikację osoby, która dokonała takiego poświadczenia.

21. Kto może dokonać uwierzytelnienia załączonych do wniosku o APA kopii dokumentów?

Notariusz lub profesjonalny pełnomocnik strony postępowania o APA (m.in. doradca podatkowy, adwokat, radca prawny).

22. Dokument jest opatrzony wyłącznie nieczytelnym podpisem. Czy jest to akceptowalne?

Nie jest to akceptowalne. Jeśli dokument (np. zgoda na przedłożenie organowi właściwemu w sprawie porozumienia wszelkich dokumentów dotyczących porozumienia i złożenia niezbędnych wyjaśnień) jest opatrzony podpisem – powinien on umożliwiać identyfikację osoby składającej oraz pełnioną przez nią funkcję/stanowisko.

Oprócz pełnego czytelnego podpisu akceptowalne są również np.:
• podpis nieczytelny wraz z pieczęcią imienną;
• podpis nieczytelny wraz z nadrukiem na dokumencie;
• pisemna adnotacja pełnomocnika podatnika na uwierzytelnionej kopii dokumentu, że podpis został złożony przez osobę uprawnioną.

23. We wniosku został zawarty opis polityki rachunkowości zgodnie z wymogami formalnymi określonymi w art. 20f Ordynacji podatkowej. Czy jest to wystarczające?

Opis polityki rachunkowości stanowi wymóg formalny wniosku, jednak z uwagi na istotną rolę dla merytorycznego postępowania, należy do wniosku dołączyć także dokument dotyczący zasad polityki rachunkowości stosowanej przez strony transakcji. Wymagane jest złożenie dokumentu przez podatnika (wnioskodawcę), natomiast w przypadku podmiotów powiązanych jest to opcjonalne.

24. Jakiego okresu powinny dotyczyć prognozy finansowe?

Prognozy powinny dotyczyć okresu, na jaki podatnik ubiega się o zawarcie porozumienia APA.

25. Jestem pełnomocnikiem profesjonalnym i reprezentuję podatnika w sprawie postępowania APA. Czy mogę otrzymywać urzędowe pisma w sprawie postępowania na adres elektroniczny ePUAP?

Tak, zgodnie z art. 144 §5 Ordynacji podatkowej doręczanie pism pełnomocnikowi będącemu adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym oraz organom administracji publicznej następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w siedzibie organu podatkowego. 
Wobec powyższego, w przypadku gdy pełnomocnikiem jest adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy należy w pozycji 47 formularza PPS-1 wskazać aktualny adres ePUAP. Jeśli brakuje takiej informacji w pełnomocnictwie, a pełnomocnik chciałby otrzymywać korespondencję w tej formie, trzeba dostarczyć nowe pełnomocnictwo zawierające te dane, wraz z potwierdzeniem wniesienia opłaty skarbowej.
W przypadku braku wskazanego adresu ePUAP, profesjonalny pełnomocnik może odbierać korespondencję osobiście w siedzibie urzędu, zgodnie z przywołanym wyżej przepisem.
Procedura APA

Procedura APA

26. Jak długo trwa rozpatrzenie wniosku o APA?

Jest to uzależnione od rodzaju postępowania i stopnia skomplikowania sprawy. Przepisy art. 20j Ordynacji podatkowej określają terminy na zakończenie postępowania w sprawie porozumienia:
• jednostronnego – nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia jego wszczęcia,
• dwustronnego – nie później niż w ciągu roku od dnia jego wszczęcia,
• wielostronnego – nie później niż w ciągu 18 miesięcy od dnia jego wszczęcia.
W przypadku gdy postępowanie nie może być zakończone we wskazanym ustawowo terminie, organ podatkowy zawiadamia o tym podatnika, podając przy tym przyczyny niedotrzymania terminu oraz wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

27. Na jaki okres może zostać wydane porozumienie?

Maksymalnie na 5 lat kalendarzowych. Należy we wniosku o APA przedstawić propozycję okresu obowiązywania porozumienia wraz ze wskazaniem, czy wniosek dotyczy porozumienia rozpoczynającego się od dnia złożenia wniosku, czy też od innej wskazanej/określonej daty.

Na dzień 9 sierpnia 2019 r. jest opublikowanych 27 pytań i odpowiedzi. Szef KAS zapowiada, że na portalu podatkowym podatki.gov.pl będą publikowane w przyszłości kolejne pytania i odpowiedzi dotyczące kwestii pojawiających się w toku prowadzonych postępowań.

Warto też wspomnieć, że na portalu podatkowym można zobaczyć statystyki zawartych uprzednich porozumień cenowych i postępowań w toku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA