Kategorie

Procedura zawierania uprzednich porozumień cenowych (APA) - wyjaśnienia Szefa KAS

Procedura zawierania uprzednich porozumień cenowych (APA) - wyjaśnienia Szefa KAS
Procedura zawierania uprzednich porozumień cenowych (APA) - wyjaśnienia Szefa KAS
Szef Krajowej Administracji Skarbowej opublikował na początku sierpnia 2019 r. swoje odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące zawierania uprzednich porozumień cenowych (APA). Wyjaśnione zostały m.in. kwestie związane z wszczęciem procedury APA oraz wymogami formalnymi odnośnie wniosków o APA.

Co to jest APA

APA (advance pricing arrangements) to inaczej formalne porozumienia w sprawach ustalenia cen transakcyjnych między podatnikiem a organem podatkowym. Jest to rodzaj umowy zawieranej między podatnikiem a organem podatkowym, w której organ akceptuje wybór i sposób stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej stosowanej w relacjach podatnika i podmiotów z nim powiązanych. Porozumienie takie przybiera formę decyzji administracyjnej, organem właściwym do jego zawarcia jest Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Dla przedsiębiorców APA mogą być efektywnym narzędziem ograniczenia ryzyka nieprawidłowego ustalania cen transakcyjnych oraz zakwestionowania sposobu ich ustalania przez organy podatkowe.

Cena transakcyjna jest to cena przedmiotu transakcji, którą zawierają między sobą podmioty powiązane w rozumieniu przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) oraz podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).

Reklama

Co ważne, APA to porozumienie zawierane na przyszłość. Może ono obowiązywać do pięciu lat, a po upływie tego okresu porozumienie może zostać odnowione (w uproszczonej procedurze), jeśli kluczowe jego elementy nie uległy zasadniczej zmianie.

Dla przedsiębiorcy niezwykle istotna jest ochrona danych, jakie udostępnia on organowi w trakcie postępowania. Procedura APA zapewnia odpowiednie zabezpieczenie danych wrażliwych - dostęp do informacji przekazanych przez przedsiębiorców ma pracownik, który załatwia sprawę, jego przełożony oraz Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Żadne dane (łącznie z nazwami), które dotyczą pomiotów, z którymi zawarto porozumienie oraz które wnioskują o APA nie są upubliczniane. Wyjątkiem są dane statystyczne, które można znaleźć w zakładce Statystyki APA.

Rodzaje APA

APA mogą być jedno- dwu- i wielostronne. Cechą charakterystyczną porozumień jednostronnych jest to, że procedura toczy się między podatnikiem a organem podatkowym.

Porozumienia dwu- i wielostronne zawierane są przez ministra finansów z organem podatkowym właściwym dla drugiej strony transakcji (podmiotu powiązanego z podatnikiem). Po zawarciu tego porozumienia wydawana jest decyzja administracyjna dla podatnika.

Charakterystyka rodzajów APA

Porozumienie jednostronne:

  • ograniczają ryzyko w odniesieniu do transakcji między podmiotami krajowymi,
  • brak gwarancji uniknięcia podwójnego opodatkowana w transakcjach z podmiotem zagranicznym,
  • postępowanie relatywnie krótkie w porównaniu do innych rodzajów APA,
  • podstawa prawna: Ordynacja Podatkowa,
  • opłata dot. podmiotów krajowych: 5 000 PLN -50 000 PLN,
  • opłata dot. podmiotu zagranicznego: 20 000 PLN – 100 000 PLN.

Porozumienie dwustronne:

  • ograniczają ryzyko w odniesieniu do transakcji między podmiotem krajowym oraz zagranicznym,
  • eliminacja ryzyka podwójnego opodatkowania,
  • postępowanie trwa dłużej - konieczność porozumienia się między dwoma państwami,
  • podstawa prawna: Ordynacja Podatkowa oraz umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie procedury wzajemnego porozumiewania się,
  • opłata: 50 000 PLN – 200 000 PLN.

Porozumienie wielostronne:

  • ograniczają ryzyko w odniesieniu do transakcji między podmiotami powiązanymi z 3 lub więcej państw,
  • zabezpieczenie przeznaczone dla transakcji najbardziej skomplikowanych,
  • gwarantuje bezpieczeństwo każdej ze stron,
  • relatywnie najdłuższy czas trwania postępowania,
  • podstawa prawna: Ordynacja Podatkowa oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie procedury wzajemnego porozumiewania się,
  • opłata: 50 000 PLN – 200 000 PLN.

Jak opłacić wniosek o wydanie APA

Opłatę wnosi się w ciągu 7. dni od dnia złożenia wniosku na rachunek Ministerstwa Finansów w Narodowym Banku Polskim:

Nazwa posiadacza rachunku: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa

Nazwa banku: Narodowy Bank Polski O/O Warszawa

Nr rachunku bankowego: 10 1010 1010 0038 2522 3100 0000

Procedura zawierania porozumień APA

W Polsce można zawierać APA od 1 stycznia 2006 r.

Na wniosek podmiotu krajowego porozumienia jedno-, dwu- oraz wielostronne mogą zostać zawierane na maksymalnie 5 lat.

Podstawą prawną do prowadzenia dwu- lub wielostronnych APA są również przepisy odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, regulujące procedurę wzajemnego porozumiewania się (odpowiedniki art. 25 Modelowej Konwencji OECD). 

Przed formalnym złożeniem wniosku, z którym wiąże się konieczność uiszczenia opłaty, podatnik może zwrócić się do Szefa krajowej Administracji Skarbowej o wyjaśnienie wszelkich wątpliwości dotyczących zawierania porozumienia. W tym celu przedstawiciele Szefa KAS zapraszają podatnika na spotkanie, w trakcie którego odpowiadają na pytania dotyczące m.in. celowości zawierania porozumienia, zakresu niezbędnych informacji, trybu i terminu zawarcia APA. Jest to procedura niesformalizowana i wolna od jakichkolwiek opłat.

Co musi zawierać prawidłowy wniosek o zawarcie porozumienia cenowego APA

  1. Opis sposobu stosowania proponowanej metody w odniesieniu do przedmiotu wniosku, w szczególności:
    1. algorytm kalkulacji ceny transakcyjnej,
    2. prognozy finansowe, na których opiera się kalkulacja ceny transakcyjnej,
    3. analiza danych porównawczych, jakie wykorzystano do kalkulacji ceny transakcyjnej;
  2. Okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawidłowe ustalenie ceny transakcyjnej, w tym:
    1. warunki ustalone między podmiotami, w tym opis przebiegu transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi,
    2. analiza aktywów, funkcji i ryzyk podmiotów powiązanych (analiza funkcjonalna) oraz opis przewidywanych kosztów związanych z transakcją,
    3. opis strategii gospodarczej podmiotów powiązanych i innych okoliczności, jeżeli ta strategia lub okoliczności mają wpływ na cenę transakcyjną,
    4. dane, które dotyczą sytuacji gospodarczej w branży, w której prowadzi działalność wnioskodawca, w tym danych, które dotyczą operacji gospodarczych zawieranych przez podmioty niepowiązane, które wykorzystano do sporządzenia kalkulacji ceny transakcyjnej,
    5. struktura organizacyjna i kapitałowa wnioskodawcy oraz podmiotów powiązanych, oraz opis stosowanych przez te podmioty zasad rachunkowości finansowej;
  3. Dokumenty, które mają istotny wpływ na warunki ustalane między podmiotami powiązanymi, w tym teksty umów, porozumień i inne dokumenty, które wskazują na zamiary podmiotów powiązanych;
  4. Propozycja okresu obowiązywania porozumienia wraz ze wskazaniem, czy wniosek dotyczy porozumienia rozpoczynającego się od dnia złożenia wniosku;
  5. Wykaz podmiotów powiązanych, które biorą udział w ustalaniu warunków, wraz z ich pisemną zgodą na przedłożenie organowi właściwemu w sprawie porozumienia wszelkich dokumentów, które dotyczą przedmiotu decyzji w sprawie porozumienia i złożenia niezbędnych wyjaśnień;
  6. Opis założeń krytycznych, na których oparta jest zdolność metody do dokładnego odzwierciedlenia cen transakcyjnych zgodnie z zasadą ceny rynkowej.

Co musi zawierać prawidłowy wniosek o zawarcie porozumienia cenowego w zakresie umów o podziale kosztów

  1. Wybrana metoda podziału kosztów;
  2. Opis sposobu stosowania proponowanej metody w odniesieniu do przedmiotu decyzji, w szczególności:
    1. algorytm podziału kosztów,
    2. prognozy finansowe, na których opiera się kalkulacja ceny transakcyjnej,
    3. analiza danych porównawczych, jakie wykorzystano do kalkulacji;
  3. Okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawidłowe ustalenie ceny transakcyjnej, w tym:
    1. warunki ustalone między podmiotami powiązanymi w związku z zawarciem umowy o podziale kosztów, w tym zasady przystąpienia do umowy i odstąpienia od umowy,
    2. analiza aktywów, funkcji i ryzyk podmiotów powiązanych, które mają być objęte decyzją,
    3. opis przewidywanych kosztów i wartości wkładów związanych z przedmiotem wniosku,
    4. opis strategii gospodarczej podmiotów powiązanych i innych okoliczności, jeżeli ta strategia lub te okoliczności mają wpływ na algorytm podziału kosztów,
    5. dane, które dotyczą sytuacji gospodarczej w branży, w której prowadzi działalność wnioskodawca, w tym dane, które dotyczą operacji gospodarczych zawieranych przez podmioty niepowiązane, które wykorzystano do sporządzenia kalkulacji ceny transakcyjnej,
    6. struktura organizacyjna i kapitałowa wnioskodawcy oraz podmiotów, z którymi została zawarta umowa o podziale kosztów, oraz opis stosowanych przez te podmioty zasad rachunkowości finansowej;
  4. Dokumenty, które mają istotny wpływ na wysokość ceny transakcyjnej, w tym teksty umów, porozumień i inne dokumenty, które wskazują na zamiary podmiotów powiązanych;
  5. Propozycja okresu obowiązywania decyzji (ze wskazaniem, czy wniosek dotyczy porozumienia rozpoczynającego się od dnia złożenia wniosku);
  6. Wykaz podmiotów powiązanych, pomiędzy którymi została zawarta umowa o podziale kosztów, wraz z ich zgodą na przedłożenie organowi właściwemu w sprawie porozumienia wszelkich dokumentów, które dotyczą porozumienia i złożenia niezbędnych wyjaśnień;
  7. Opis założeń krytycznych, na których oparta jest zdolność wskazanej we wniosku metody podziału kosztów do dokładnego odzwierciedlenia zasady ceny rynkowej, w tym warunków przystąpienia do umowy i odstąpienia od umowy o podziale kosztów.

Więcej informacji o koniecznych elementach wniosku znajduje się w art. 20f Ordynacji podatkowej.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

APA - pytania podatników i odpowiedzi Szefa KAS

Tematy pytań i odpowiedzi wynikają z analizy już złożonych do Szefa KAS wniosków o APA, które przeszły etap badania formalnego.

Szef KAS rekomenduje zapoznanie się z tymi informacjami przed złożeniem wniosku o APA.

Spotkanie wstępne 

1. Jak zawnioskować o organizację spotkania wstępnego?

Należy skontaktować się z Sekretariatem Departamentu Kluczowych Podmiotów poprzez adres e-mail: sekretariat.dkp@mf.gov.pl. Wówczas możliwe będzie ustalenie terminu spotkania.

2. Jakie dokumenty/informacje należy przekazać przed spotkaniem wstępnym?

Informacje na temat charakteru transakcji, tj. czy dotyczy ona (możliwość wyboru kilku z poniższych opcji):

Reklama

• usług związanych z art. 15e Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
• licencji, IP związanych z art. 15e Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub
wynagrodzenia za działalność podmiotu o rutynowym profilu funkcjonalnym lub metody podziału zysków 
• innego typu transakcji

Materiały (np. prezentacje) zawierające kompleksowy opis transakcji w kontekście charakteru działalności podatnika oraz branży lub otoczenia biznesowego, jeśli uwarunkowania zewnętrzne mają istotny wpływ na przebieg danej transakcji.

Ewentualne pytania odnośnie procedury i przebiegu postępowania w sprawie APA

Informacje, kto będzie uczestniczył w spotkaniu wstępnym ze strony podatnika i/lub pełnomocnika (niezbędne celem rezerwacji sali i rejestracji wejścia interesantów)

Powyższe informacje i materiały należy przekazać drogą elektroniczną na ww. adres e-mail (sekretariat.dkp@mf.gov.pl) co najmniej 5 dni roboczych przed wyznaczoną data spotkania wstępnego. W przeciwnym wypadku spotkanie wstępne będzie anulowane.

3. Jakie dokumenty należy przedstawić na spotkaniu wstępnym?

a) pełnomocnictwa udzielone osobom reprezentującym podatnika w kontaktach z organami podatkowymi ze wskazaniem jednego pełnomocnika jako pełnomocnika do doręczeń (z zaznaczeniem opcji w formularzu PPS-1 w pozycji 46 oraz uzupełnieniem pozycji 47 – adres elektroniczny, w przypadku zgłoszenia pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym)

b) potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej od pełnomocnictw

c) dokumenty potwierdzające tożsamość osób uczestniczących w spotkaniu ze strony podatnika.

4. Czy jest możliwość organizacji spotkania wstępnego w formie telekonferencji?

Tak, jest to możliwe. Formę spotkania należy zaproponować we wniosku o spotkanie (może to być telekonferencja lub osobiste spotkanie w gmachu Ministerstwa Finansów).


Wniosek o APA

5. Jak złożyć wniosek o APA?

Przesyłając wniosek na adres Ministerstwa Finansów:
Departament Kluczowych Podmiotów 
Ministerstwo Finansów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa

Składając wniosek w Biurze Podawczym Ministerstwa Finansów - ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa (czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8:15 - 16:15)

Bezpośrednio w Sekretariacie Departamentu Kluczowych Podmiotów pod ww. adresem

6. Wniosek o APA został wysłany do Ministerstwa Finansów pocztą. Czy dniem wszczęcia postępowania w sprawie zawarcia porozumienia APA będzie data stempla pocztowego?

Nie, dniem wszczęcia postępowania będzie data wpływu wniosku o APA do Ministerstwa Finansów. Zgodnie z art. 165 § 3 Ordynacji podatkowej datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi podatkowemu.

7. Co powinien zawierać wniosek o APA?

Elementy wniosku o APA, które stanowią wymogi formalne, są określone w art. 20f i art. 168 § 2 Ordynacji podatkowej.

Należy jednak dodać, że w toku postępowania zgodnie z art. 20g § 1 Ordynacji podatkowej, w razie istnienia wątpliwości dotyczących wybranej przez wnioskującego metody ustalania ceny transferowej i zasad jej stosowania lub wątpliwości do treści dokumentów załączonych do wniosku, organ właściwy w sprawie porozumienia zwraca się o wyjaśnienie tych wątpliwości lub przedłożenie dokumentów uzupełniających.

8. Jaka powinna być struktura wniosku o APA?

Modelowa struktura wniosku o APA powinna wyglądać następująco:

1. opis stanu faktycznego;

2. wskazanie ról podmiotów uczestniczących w transakcji (w tym określenie zależności ekonomicznych i finansowych w grupie kapitałowej, w kontekście zawieranej transakcji oraz istotnych czynników porównywalności);

3. określenie profilu funkcjonalnego podmiotu badanego;

4. określenie badanej transakcji w tym lat podlegających analizie;

5. propozycja metody ustalania ceny transakcyjnej;

6. opis sposobu stosowania proponowanej metody w odniesieniu do badanej transakcji, w szczególności:

a) algorytm kalkulacji ceny transakcyjnej,
b) prognozy finansowe, na których opiera się kalkulacja ceny transakcyjnej (prognozy finansowe na okres obowiązywania porozumienia APA),
c) analiza danych porównawczych, jakie wykorzystano do kalkulacji ceny transakcyjnej;

7. okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawidłowe ustalenie ceny transakcyjnej, w tym:

 a) warunki ustalone między podmiotami, w tym opis przebiegu transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi,
 b) analiza aktywów, funkcji i ryzyk podmiotów powiązanych (analiza funkcjonalna),
 c) opis przewidywanych kosztów związanych z transakcją,
 d) opis strategii gospodarczej podmiotów powiązanych i innych okoliczności, jeżeli ta strategia lub okoliczności mają wpływ na cenę transakcyjną,
 e) dane, które dotyczą sytuacji gospodarczej w branży, w której prowadzi działalność wnioskodawca, w tym danych, które dotyczą operacji gospodarczych zawieranych przez podmioty niepowiązane, które wykorzystano do sporządzenia kalkulacji ceny transakcyjnej,
 f) struktura organizacyjna i kapitałowa wnioskodawcy oraz podmiotów powiązanych, 
 g) opis stosowanych przez te podmioty zasad rachunkowości finansowej;

8. dokumenty, które mają istotny wpływ na warunki ustalane między podmiotami powiązanymi, w tym teksty umów, porozumień i inne dokumenty, które wskazują na zamiary podmiotów powiązanych;

9. propozycja okresu obowiązywania porozumienia wraz ze wskazaniem, czy wniosek dotyczy porozumienia rozpoczynającego się od dnia złożenia wniosku;

10. wykaz podmiotów powiązanych, które biorą udział w ustalaniu warunków;

11. pisemna zgoda na przedłożenie organowi właściwemu w sprawie porozumienia wszelkich dokumentów, które dotyczą przedmiotu decyzji w sprawie porozumienia i złożenia niezbędnych wyjaśnień;

12. opis założeń krytycznych, na których oparta jest zdolność metody do dokładnego odzwierciedlenia cen transakcyjnych zgodnie z zasadą ceny rynkowej.

9. Ile wynosi opłata za wniosek?

Zgodnie z art. 20m § 2 Ordynacji podatkowej wysokość opłaty za wniosek wynosi 1% wartości transakcji będącej przedmiotem porozumienia, przy czym dla porozumienia:

1) jednostronnego:

a) dotyczącego wyłącznie podmiotów krajowych – wynosi nie mniej niż 5 000 zł i nie więcej niż 50 000 zł,

b) dotyczącego podmiotu zagranicznego – wynosi nie mniej niż 20 000 zł i nie więcej niż 100 000 zł;

2) dwustronnego lub wielostronnego – wynosi nie mniej niż 50 000 zł i nie więcej niż 
200 000 zł.

10. Jak zapłacić za wniosek o wydanie APA?

Opłatę wnosi się w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku na rachunek:
Nazwa posiadacza rachunku: Ministerstwo Finansów 
ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa
Nazwa banku: Narodowy Bank Polski O/O Warszawa
Nr rachunku bankowego: 10 1010 1010 0038 2522 3100 0000

11. Czy brak wniesienia opłaty jest brakiem formalnym?

Tak, jest to brak formalny. Opłata powinna być wniesiona w terminie 7 dni (art. 20m §1 Ordynacji podatkowej). Po tym terminie organ podatkowy wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braku formalnego – wniesienia opłaty za wniosek o APA w terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia (art. 169 §4 Ordynacji podatkowej).

12. Czy należy wskazać we wniosku prognozowaną sumaryczną wartość transakcji?

Tak, ponieważ jest to konieczne dla obliczenia wysokości opłaty za wniosek.

13. Na jaki rachunek powinna zostać wniesiona opłata skarbowa od pełnomocnictwa udzielonego na potrzeby reprezentacji podatnika w postępowaniu APA?

Opłatę skarbową od pełnomocnictwa wnosi się na rachunek:
Nazwa posiadacza rachunku: Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy
ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa 
Nazwa banku: Bank Handlowy w Warszawie S.A.
Nr rachunku bankowego: 60 1030 1508 0000 0005 5001 0038 
Tytuł przelewu: ”opłata skarbowa za...”

14. Jak dowiem się, czy wniosek o APA spełnia wymagania formalne?
W przypadku stwierdzenia braków formalnych wniosku o APA, organ podatkowy wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia (art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej).

15. Czy możliwe jest przekazanie dokumentów stanowiących uzupełnienie braków formalnych wniosku drogą elektroniczną?

Co do zasady, dokumenty powinny być dostarczone w wersji papierowej. Dopuszcza się jednak dostarczenie np. tłumaczenia na język polski analizy porównywalności drogą elektroniczną.

16. Czy konieczne są tłumaczenia przysięgłe na język polski dokumentów sporządzonych w języku obcym?

Tłumaczenia przysięgłe na język polski wymagane są w przypadku umów stanowiących podstawę prawną transakcji objętej wnioskiem oraz zagranicznych dokumentów rejestrowych podmiotów powiązanych.

17. Czy konieczne jest uzyskanie poświadczenia klauzulą apostille i tłumaczenia przysięgłego w przypadku zagranicznych dokumentów rejestrowych podmiotów powiązanych?

Tak, jest to konieczne.

18. Analiza porównywalności została w całości sporządzona w języku obcym. Czy wymagane jest dostarczenie tłumaczenia?

Tak, tłumaczenie jest wymagane, ale w zakresie części opisowej analizy porównywalności. Przy czym nie musi to być tłumaczenie przysięgłe. 

19. Czy analiza porównywalności może być załączona do wniosku w formie zewnętrznego nośnika danych?

Tak, analiza porównywalności może być dołączona na zewnętrznym nośniku danych, np. na płycie CD.

20. Do wniosku o APA dołączone są kopie dokumentów. Czy muszą być one uwierzytelnione?

Tak, odpisy dokumentów powinny być potwierdzone za zgodność z oryginałem na każdej stronie. Uwierzytelnienie powinno umożliwiać identyfikację osoby, która dokonała takiego poświadczenia.

21. Kto może dokonać uwierzytelnienia załączonych do wniosku o APA kopii dokumentów?

Notariusz lub profesjonalny pełnomocnik strony postępowania o APA (m.in. doradca podatkowy, adwokat, radca prawny).

22. Dokument jest opatrzony wyłącznie nieczytelnym podpisem. Czy jest to akceptowalne?

Nie jest to akceptowalne. Jeśli dokument (np. zgoda na przedłożenie organowi właściwemu w sprawie porozumienia wszelkich dokumentów dotyczących porozumienia i złożenia niezbędnych wyjaśnień) jest opatrzony podpisem – powinien on umożliwiać identyfikację osoby składającej oraz pełnioną przez nią funkcję/stanowisko.

Oprócz pełnego czytelnego podpisu akceptowalne są również np.:
• podpis nieczytelny wraz z pieczęcią imienną;
• podpis nieczytelny wraz z nadrukiem na dokumencie;
• pisemna adnotacja pełnomocnika podatnika na uwierzytelnionej kopii dokumentu, że podpis został złożony przez osobę uprawnioną.

23. We wniosku został zawarty opis polityki rachunkowości zgodnie z wymogami formalnymi określonymi w art. 20f Ordynacji podatkowej. Czy jest to wystarczające?

Opis polityki rachunkowości stanowi wymóg formalny wniosku, jednak z uwagi na istotną rolę dla merytorycznego postępowania, należy do wniosku dołączyć także dokument dotyczący zasad polityki rachunkowości stosowanej przez strony transakcji. Wymagane jest złożenie dokumentu przez podatnika (wnioskodawcę), natomiast w przypadku podmiotów powiązanych jest to opcjonalne.

24. Jakiego okresu powinny dotyczyć prognozy finansowe?

Prognozy powinny dotyczyć okresu, na jaki podatnik ubiega się o zawarcie porozumienia APA.

25. Jestem pełnomocnikiem profesjonalnym i reprezentuję podatnika w sprawie postępowania APA. Czy mogę otrzymywać urzędowe pisma w sprawie postępowania na adres elektroniczny ePUAP?

Tak, zgodnie z art. 144 §5 Ordynacji podatkowej doręczanie pism pełnomocnikowi będącemu adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym oraz organom administracji publicznej następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w siedzibie organu podatkowego. 
Wobec powyższego, w przypadku gdy pełnomocnikiem jest adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy należy w pozycji 47 formularza PPS-1 wskazać aktualny adres ePUAP. Jeśli brakuje takiej informacji w pełnomocnictwie, a pełnomocnik chciałby otrzymywać korespondencję w tej formie, trzeba dostarczyć nowe pełnomocnictwo zawierające te dane, wraz z potwierdzeniem wniesienia opłaty skarbowej.
W przypadku braku wskazanego adresu ePUAP, profesjonalny pełnomocnik może odbierać korespondencję osobiście w siedzibie urzędu, zgodnie z przywołanym wyżej przepisem.
Procedura APA

Procedura APA

26. Jak długo trwa rozpatrzenie wniosku o APA?

Jest to uzależnione od rodzaju postępowania i stopnia skomplikowania sprawy. Przepisy art. 20j Ordynacji podatkowej określają terminy na zakończenie postępowania w sprawie porozumienia:
• jednostronnego – nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia jego wszczęcia,
• dwustronnego – nie później niż w ciągu roku od dnia jego wszczęcia,
• wielostronnego – nie później niż w ciągu 18 miesięcy od dnia jego wszczęcia.
W przypadku gdy postępowanie nie może być zakończone we wskazanym ustawowo terminie, organ podatkowy zawiadamia o tym podatnika, podając przy tym przyczyny niedotrzymania terminu oraz wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

27. Na jaki okres może zostać wydane porozumienie?

Maksymalnie na 5 lat kalendarzowych. Należy we wniosku o APA przedstawić propozycję okresu obowiązywania porozumienia wraz ze wskazaniem, czy wniosek dotyczy porozumienia rozpoczynającego się od dnia złożenia wniosku, czy też od innej wskazanej/określonej daty.

Na dzień 9 sierpnia 2019 r. jest opublikowanych 27 pytań i odpowiedzi. Szef KAS zapowiada, że na portalu podatkowym podatki.gov.pl będą publikowane w przyszłości kolejne pytania i odpowiedzi dotyczące kwestii pojawiających się w toku prowadzonych postępowań.

Warto też wspomnieć, że na portalu podatkowym można zobaczyć statystyki zawartych uprzednich porozumień cenowych i postępowań w toku.

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Tylko teraz
89,00 zł
99,00
Przejdź do sklepu
Źródło: Ministerstwo Finansów
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    1 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Upadłości i restrukturyzacje firm w 2021 roku

    Upadłości i restrukturyzacje firm. W pierwszej połowie 2021 r. sądy ogłosiły upadłość wobec 201 firm. 36 proc. z nich było notowanych w Krajowym Rejestrze Długów już rok przed ogłoszeniem upadłości przez sąd, a w dniu bankructwa 58 proc. Znacznie większa liczba przedsiębiorstw została objęta postępowaniem restrukturyzacyjnym - aż 1064.

    Opłata koncesyjna dla magazynów energii i zmiana opłaty dla offshore

    Wysokość opłat koncesyjnych dla magazynowania energii elektrycznej oraz zmiana wysokości opłaty koncesyjnej na wytwarzanie energii w morskich farmach wiatrowych zostanie uregulowana w III kwartale br.; nastąpi to w rozporządzeniu Rady Ministrów - wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu.

    VAT e-commerce - nowe regulacje podatkowe w transgranicznej sprzedaży

    VAT e-commerce. Pakiet e-commerce to nic innego, jak szereg zmian w ustawie o podatku od towarów i usług w międzynarodowym handlu elektronicznym i imporcie w relacjach B2C. Adresowany jest do przedsiębiorców, którzy dokonują transgranicznych dostaw towarów i świadczą transgraniczne usługi unijnym konsumentom w transakcjach B2C.

    Uwalnianie pieniędzy z rachunku VAT w 2021 roku

    Uwalnianie pieniędzy z rachunku VAT. W pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. wpłynęło prawie 20% mniej wniosków o uwolnienie środków zgromadzonych na rachunku VAT w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Jednak z danych resortu finansów wynika, że zgodzono się uwolnić kwotę prawie 80% większą niż wcześniej. W analizowanych okresach wydano niemal po tyle samo odmów. Ale w tym roku zablokowano znacznie więcej środków. Ostatnio negatywne postanowienia dotyczą głównie wnioskodawców bez wiodącego PKD.

    Samochód służbowy do celów prywatnych a PIT - zmiany od 2022 roku

    Samochód służbowy do celów prywatnych a PIT. Od 2022 roku przy określaniu wysokości ryczałtu (określającego wartość świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych), zamiast pojemności silnika, będzie brana pod uwagę moc silnika, z podziałem na do i powyżej 60 kW. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT). Zmiana ta skutkuje także objęciem niższym ryczałtem (250 zł) udostępnienia pracownikowi elektrycznego samochodu do celów prywatnych oraz samochodu napędzanego wodorem.

    Unikanie opodatkowania przez holdingi zagraniczne a polskie spółki

    Unikanie opodatkowania przez holdingi zagraniczne a polskie spółki. W dniu 25 maja 2021 r. Szef KAS wydał opinię zabezpieczającą potwierdzającą że wniesienie przez nierezydentów, w drodze wkładu niepieniężnego, polskiej spółki do kontrolowanej przez nich spółki zagranicznej, ukierunkowane na utworzenie za granicą holdingu rodzinnego nie stanowi unikania opodatkowania. Będzie tak mimo tego, iż wypłacane przez polską spółkę do holdingu dywidendy będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Fragmenty opinii wydają się wskazywać, że zarówno wybór jurysdykcji w której lokalizowany jest holding jak i moment w którym następuje wypłata dywidenda, mogą być analizowane przez pryzmat zaistnienia przesłanek zastosowania GAAR (General Anti‑Avoidance Rule – czyli ogólna klauzula obejścia prawa /podatkowego/).

    Rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych - jak to zrobić

    Rejestracja w CRPA. Ministerstwo Finansów przypomina, kto ma obowiązek rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CPRA), dostępnym na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Powinny to niezwłocznie uczynić m.in. podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą w akcyzie na podstawie zgłoszenia AKC-R i nie uzupełniły go o dane, które dotychczas były niewymagane.

    Konsultacje projektu zmian podatkowych wydłużone do 30 sierpnia

    Podatki 2022. Konsultacje społeczne projektów podatkowych związanych z tzw. Polskim Ładem zostały przedłużone do pięciu tygodni; potrwają do 30 sierpnia - poinformowało 28 lipca 2021 r. Ministerstwo Finansów. Resort tłumaczy, że wydłużenie konsultacji to odpowiedź na "sygnały płynące z rynku".

    Najem prywatny od 2022 roku opodatkowany tylko ryczałtem

    Najem prywatny 2022. Od przyszłego roku przychody z najmu i dzierżawy osiągane poza działalnością gospodarczą (tzw. najem prywatny) nie będą mogły być opodatkowane PIT. Jedyną formą opodatkowania tych przychodów będzie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% do kwoty 100 000 zł rocznych przychodów oraz 12,5% od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł przychodów. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i ustawy o PIT). Zmiana ta będzie niekorzystna dla tych najemców, którzy ponoszą wysokie koszty dotyczące przedmiotu najmu. Na przykład remontują, czy modernizują wynajmowane mieszkania lub spłacają kredyt zaciągnięty na zakup tego mieszkania. Nie będzie można też uwzględniać odpisów amortyzacyjnych.

    Karta podatkowa 2022 - zmiany

    Karta podatkowa 2022 - zmiany. W 2022 roku opodatkowanie w formie karty podatkowej będzie dotyczyło wyłącznie podatników, którzy korzystali z tej formy opodatkowania na dzień 31 grudnia 2021 r. i będą kontynuować stosowanie tej formy opodatkowania. Od 1 stycznia 2022 r. nikt nowy nie będzie mógł złożyć wniosku o zastosowanie opodatkowania w tej formie. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i ustawy o PIT).

    Koszty 50 % przy zbyciu praw autorskich a zwolnienie z PIT dla młodych

    Koszty 50 % przy zbyciu praw autorskich a zwolnienie z PIT dla młodych. Po niespełna dwóch latach od początku funkcjonowania ulgi w podatku dochodowym dla osób do 26 roku życia, nadal istnieje szereg niejasności związanych z ograniczeniami w jej stosowaniu. Wiele wątpliwości pojawia się w momencie, kiedy beneficjenci ww. ulgi uzyskują przychody z tytułu przeniesienia praw autorskich.

    Podmioty medyczne nie muszą wymieniać kas rejestrujących

    Kasy fiskalne a usługi medyczne. Od 1 lipca 2021 r. kolejni podatnicy są zobowiązani do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na tzw. kasy online. Obowiązek wymiany kas rejestrujących dotyczy również podatników świadczących usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów.

    Procedura zwrotu akcyzy

    Zwrot akcyzy. Jedną z cech charakterystycznych podatku akcyzowego, odróżniających go od pozostałych podatków pośrednich jest jego jednofazowość, która zakłada nałożenie akcyzy na pierwszym szczeblu obrotu, tj. w momencie wydania towarów do konsumpcji. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że wyroby opodatkowane akcyzą w jednym państwie członkowskim zostają następnie przemieszczone do innego kraju, w którym również przeznaczane są do konsumpcji, co z założenia rodzi obowiązek nałożenia na nie akcyzy. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, polski ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku akcyzowym procedurę zwrotu akcyzy, której założenia i warunki zostaną omówione poniżej.

    Składka zdrowotna a PIT - co się zmieni od 2022 roku?

    Składka zdrowotna a PIT. Projekt (z 26 lipca br.) nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT i ustawy o NFZ) przewiduje m.in. ujednolicenie stawki składki zdrowotnej do wysokości 9% dla wszystkich podatników oraz likwidację możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2022 r., tak jak większość innych zmian w PIT.

    Kwota wolna od podatku 30 tys. zł, kwota zmniejszająca podatek 5100 zł - PIT 2022

    Kwota wolna od podatku 2022. W opublikowanym 26 lipca br. projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się m.in. nowa wysokość kwoty wolnej od podatku w PIT - 30 tys. zł - dla wszystkich podatników obliczających podatek według skali podatkowej. Taka kwota wolna od podatku w PIT uzyskana będzie dzięki podwyższeniu kwoty zmniejszającej podatek do wysokości 5100 zł (30 000 zł x 17% minus 5 100 zł = 0 zł). Ministerstwo Finansów wskazuje, że to europejski poziom kwoty wolnej od podatku, porównywalny z tym osiąganym w Niemczech czy Francji. To 10 razy większa kwota wolna niż jeszcze pięć lat temu. Nowa kwota wolna ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT.

    Ulga dla klasy średniej w PIT (ulga dla pracowników) od 2022 roku

    Ulga dla klasy średniej. W skierowanym 26 lipca br. do konsultacji projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się nowa ulga podatkowa w PIT - tzw. ulga dla klasy średniej. Ministerstwo Finansów wskazuje, że w celu ochrony klasy średniej projekt nie tylko przewiduje podwyższenie do 120 000 zł progu rocznych dochodów, po przekroczeniu którego ma zastosowanie 32% stawka podatku, ale również ulgę podatkową dla pracowników. Ulga ta ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT. Na czym ma polegać ulga dla klasy średniej?

    Źródła dochodów Unii Europejskiej - zasoby własne UE

    Źródła dochodów Unii Europejskiej. W przeciwieństwie do budżetów krajowych, budżet UE jest budżetem inwestycyjnym i nie może wykazywać deficytu. Unia Europejska osiągnęła kompromis ws. wiążącego harmonogramu wprowadzania nowych źródeł dochodów UE. Jakie nowe źródła dochodów zyska Unia?

    Podatki 2022 - kto zyska na zmianach podatkowych

    Polski Ład - kto zyska na zmianach podatkowych. Podwyżka kwoty wolnej od podatku PIT do 30 tys. zł, wzrost do 120 tys. zł progu podatkowego, podatkowe fair play i podatkowy restart gospodarki – to główne elementy podatkowej części Polskiego Ładu. 26 lipca 2021 r. rozpoczęły się konsultacje pakietu zmian podatkowych. Ministerstwo Finansów planuje, że nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r. Co się zmieni w podatkach od 2022 roku? Kto zyska a kto straci na tych zmianach?

    Zmiany w PIT od 2022 roku - projekt, szczegóły, nowe ulgi

    Zmiany w PIT od 2022 roku. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano 26 lipca 2021 r. szczegółowe założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (nr UD260). Tego samego dnia gotowy projekt nowelizacji wielu przepisów podatkowych został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten stanowi część zmian legislacyjnych w ramach Polskiego Ładu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów oraz Prezesa Rady Ministrów zmiany w PIT mają wejść w życie od początku 2022 roku. Jakie zmiany w PIT są zapisane w tym projekcie?

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach. Przygotowany projekt ustawy podatkowej, będącej elementem Polskiego Ładu, został skierowany do konsultacji publicznych - poinformował 26 lipca 2021 r. minister finansów Tadeusz Kościński. Projekt zawiera m.in. kwotę wolną od podatku PIT w wysokości 30 tys. zł. Pierwsze czytanie tego projektu w Sejmie jest planowane za kilka tygodni, tak by proces legislacyjny zakończył się przed 30 listopada - poinformował premier Mateusz Morawiecki.

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"?

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"? Naczelny Sąd Administracyjny opublikował już uzasadnienie uchwały z 24 maja 2021 r. sygn. akt I FPS 1/21, zgodnie z którą sądy administracyjne są uprawnione do dokonywania oceny, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego miało charakter instrumentalny i czy mogło skutecznie wywołać efekt w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Uzasadnienie dostarcza cennych wskazówek, jak należy dokonywać oceny kryterium “instrumentalności”.

    Czy od 1 lipca 2021 r. złożenie JPK_VAT z oznaczeniami MPP jest błędem?

    JPK_VAT z oznaczeniami MPP. Od 1 lipca 2021 r. zmianie uległo rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (ostatnia zmiana - w par. 11 uchylono pkt 2 ustępu 2, co oznacza, że ewidencja nie musi zawierać oznaczenia "MPP"). Jednocześnie ministerstwo nie zmieniło schemy JPK (zmiana będzie wprowadzona w nowym roku), zatem istnieje nadal możliwość wypełniania pola "MPP" w ewidencji. Czy obecnie - po wejściu w życie zmian w powyższym rozporządzeniu - złożenie w urzędzie JPK_VAT z oznaczeniami MPP będzie traktowane jako błąd?

    Jaka stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej?

    Stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej. Firma jest podwykonawcą. Wykonuje usługę montażu instalacji fotowoltaicznej na rzecz innego przedsiębiorcy na domu jednorodzinnym o powierzchni do 300 m2. Czy w takim przypadku można zastosować stawkę VAT 8%? Czy należy zastosować stawkę 23%?

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT. Podatnicy VAT, którzy otrzymali subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają wątpliwości, czy rachunek do spłaty subwencji otrzymanej z PFR ma być zgłoszony na białą listę?

    Amortyzacja podatkowa i rozliczenie leasingu - będą zmiany

    Amortyzacja podatkowa i leasing. W ramach pakietu uszczelniającego podatki Ministerstwo Finansów planuje zmianę w przepisach o amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do majątku firmy. Zmienią się także zasady rozliczenia podatkowego sprzedaży majątku firmowego (np. przedmiotów wykupionych z leasingu) przez właścicieli firm – dowiedziała się PAP.