REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyzwania na 2021 rok w cenach transferowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Wyzwania na 2021 rok w cenach transferowych
Wyzwania na 2021 rok w cenach transferowych
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo panującej pandemii COVID-19, skutkującej problemami finansowymi dla wielu sektorów gospodarki, ceny transferowe w dalszym ciągu wydają się zagadnieniem wzbudzającym znaczne zainteresowanie po stronie fiskusa. Co prawda, większość podatników (tj. tych, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym) ma jeszcze sporo czasu zanim staną przed obliczem wypełnienia po raz kolejny obowiązków związanych z cenami transferowymi. Jednak warto już teraz przybliżyć wyzwania, z którymi będą musieli mierzyć się zarówno w 2021 roku, jak i w latach następnych.

Ponowne przesunięcie terminu na wywiązanie się z obowiązków coraz bardziej realne

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na preferencję dla podatników, która aktualnie jest procedowana w Senacie. Mianowice, zgodnie z projektem ustawy z dnia 25 lutego 2021 roku o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, obowiązek złożenia oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych oraz informacji o cenach transferowych (TPR) ulegnie przedłużeniu podobnie jak w ,,pierwszym roku covidowym”. Oznacza to, że prawdopodobnie ostateczny termin na złożenie oświadczenia oraz TPR nie upłynie z końcem dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego, lecz zostanie wydłużony:

REKLAMA

  • do 30 września 2021 roku dla podmiotów, którym standardowy ustawowy termin upływa w okresie od dnia 1 lutego 2021 roku do 30 czerwca 2021 roku;
  • o 3 miesiące w przypadku, gdy standardowy ustawowy termin upływa w okresie od dnia 1 lipca 2021 roku do dnia 31 grudnia 2021 roku;

Powyższe jest równoznaczne z tym, iż dla większości podmiotów (tj. dla tych, których rok podatkowy/obrotowy= rok kalendarzowy) termin wywiązania się z obowiązków dokumentacyjnych upłynie po raz kolejny dopiero 31 grudnia. Co prawda, już w przypadku zeszłorocznego przesunięcia niejednokrotnie podnoszono, iż ustalenie ostatecznego terminu na wywiązanie się z obowiązków dokumentacyjnych TP na koniec roku niesie za sobą wiele niedogodności (nie można bowiem zapominać o tym, iż dla działów księgowych, których zaangażowanie w proces przygotowania dokumentacji jest w zasadzie niezbędne, koniec roku jest zawsze czasem bardzo intensywnej pracy). Niemniej, w ogólnym rozrachunku, biorąc pod uwagę ,,czasy covidowe”, plany przesunięcia ostatecznego terminu należy ocenić pozytywnie- szczególnie, iż dzięki temu okres pomiędzy obowiązkiem wywiązania się z obowiązków dokumentacyjnych za 2020 rok a za rok 2021 będzie wynosił standardowe 12 miesięcy (zamiast 9 miesięcy). Na plus należy także ocenić fakt, iż o potencjalnym ponownym przedłużeniu podatnicy dowiadują się zdecydowanie wcześniej niż w zeszłym roku (gdzie informacja o przesunięciu terminu pojawiła się dopiero w czerwcu).

Problematyka aktualności posiadanych analiz porównawczych

Pomimo prawdopodobnego przesunięcia terminów nie można zapominać o wyzwaniach w kontekście cen transferowych, jakie czekają aktualnie na podatników. Na szczególną uwagę zwraca problematyka kosztownych i czasochłonnych analiz porównawczych, które to co do zasady mogą być wykorzystywane przez 3 lata. Powyższe oznacza, że podatnicy, którzy posiadają analizy porównawcze przygotowane w związku z dokumentacja za 2017 rok (tj. za okres, gdy przygotowanie takich analiz przy spełnieniu określonych warunków było po raz pierwszy obligatoryjne), muszą w przypadku dokumentacji cen transferowych za 2020 rok pochylić się nad ich aktualizacją. Co jednak istotne, zgodnie z przepisami analizy porównawcze (ew. analizy zgodności) zachowują co do zasady swój walor aż przez 3 lata jedynie w sytuacji, gdy zmiana otoczenia ekonomicznego nie wpływa w znaczonym stopniu na aktualność tej analizy. Regulacja ta, z uwagi na bardzo niski stopień precyzyjności, od początku jej istnienia wzbudzała dużą nieufność po stronie podatników, którzy często pomimo braku znaczących zmian ekonomicznych i tożsamych rodzajowo transakcji, decydowali się dla swojego bezpieczeństwa prawno- podatkowego na rok roczne przygotowywanie aktualizacji.  Przy czym, ponoszona nieścisłość przepisów umożliwiająca aktualizacje dokumentacji jedynie raz na trzy lata, jest szczególnie istotna w przypadku dokumentacji cen transferowych za 2020 rok, gdyż po raz pierwszy dokumentujemy transakcje mające miejsce w okresie pandemicznym. Bowiem niewątpliwie z powodu COVID-19 w wielu sektorach gospodarki doszło do daleko idących zmian otoczenia ekonomicznego. Powyższe może w zasadzie z automatu sprowadzić się do tego, że nawet analiza porównawcza przygotowana za 2019 rok straciła na swojej aktualności, a więc zaistniała konieczność przygotowania analizy za 2020 rok na nowszych danych (pomocne w tym zakresie mogą okazać się zalecenia OECD – tj. Guidance on the transfer pricing implications of the COVID-19 pandemic).

Zmiany legislacyjne w kontekście cen transferowych

Pomimo, że regulacje cen transferowych doczekały się w ostatnich latach kilku (często zmieniających ,,zasady gry”) nowelizacji, to kolejne zmiany w tym zakresie zostały wprowadzone także w okresie pandemicznym. Mianowicie, zdecydowano się na wprowadzenie regulacji, które uderzą w podatników dokonujących transakcji z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową (tzw.,,raje podatkowe”). Nowelizacja wprowadziła od strony formalnej dodatkowy element, który zawierać powinna taka dokumentacja poprzez obowiązek uwzględnienia uzasadnienia gospodarczego transakcji, w szczególności opis spodziewanych korzyści ekonomicznych, w tym również korzyści podatkowych. Niemniej kwestia dodatkowego formalnego elementu dokumentacji z perspektywy istotności wprowadzonych zmian wydaje się najmniejszym problemem. Poczynając bowiem od 1 stycznia 2021 roku (w zakresie tej części transakcji, które są realizowane po dniu 31 grudnia 2020 roku) rozszerzono katalog transakcji podlegających udokumentowaniu także na transakcje przychodowe. Co niezwykle istotne, obowiązek sporządzenia dokumentacji zmaterializuje się również w sytuacji, gdy rzeczywisty właściciel kontrahenta jest z raju podatkowego a wartość transakcji za dany rok podatkowy/ obrotowy przekroczy 500 000,00 złotych. Niezwykle niebezpieczne dla podatników jest także wprowadzone domniemanie ustawowe, zgodnie z którym rzeczywisty właściciel jest traktowany jako podmiot z raju podatkowego, jeżeli kontrahent dokonuje w danym okresie rozliczeń z podmiotem mającym siedzibę lub zarząd na terytorium raju podatkowego. Rozwiązanie wzbudza wiele wątpliwości, gdyż przepisy (prócz obowiązku zachowania należytej staranności) milczą w jaki sposób podatnik powinien domniemanie te ,,obalić”, a co istotne niepowiązany kontrahent nie ma przecież żadnego obowiązku (a często nawet interesu) w  informowaniu o tym, z kim dokonuje transakcji. Powyższe sprawi, że wielu podatników dla swojego bezpieczeństwa będzie dokumentować niektóre transakcje ,,na wszelki wypadek”. Warte więc podkreślenia, że nowe regulacje powodują, iż podatnicy będą zmuszeni podejmować wręcz śledcze działania, aby ustalić ich obowiązek dokumentacyjny- a i tak nigdy w zasadzie nie będą mogli mieć 100% pewności, że udokumentowali wszystkie wymagające tego transakcje. Powyższe sprawia, iż prawidłowe udokumentowanie transakcji dotyczących rajów podatkowych będzie wielkim wyzwaniem. Nie może przecież umknąć uwadze fakt, że transakcje te (wbrew pozorom) nie należą do rzadkości, gdyż aktualnie na liście rajów podatkowych widnieją nie tylko egzotyczne destynacje, ale np. Hong Kong, który relatywnie często stanowi siedzibę zagranicznych kontrahentów.

Informacja o cenach transferowych

Pomimo, iż podatnicy mają już za sobą obowiązek złożenia po raz pierwszy informacji o cenach transferowych (TPR-C/TPR-P), to wraz z nowym rokiem pojawią się także zmiany w zakresie wypełnienia informacji o cenach transferowych. Wprowadzenie rozporządzenia zmieniającego w zakresie TPR jest o tyle istotne, że poprawne wypełnienie formularza wiązało się z wieloma problemami interpretacyjnymi, co też potwierdza chociażby objętość opracowania Ministerstwa Finansów w związku z ,,najczęściej zadawanymi pytaniami” dotyczącymi TPR.  Kłopot z poprawnym wypełnieniem nowego formularza wynika zarówno z dużego stopnia szczegółowości przekazywanych informacji, jak i z uwagi na pewne ułomności formularza, który nie uwzględnia często skomplikowanego charakteru transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi. Z uwagi na powyższe zdecydowano się na zmiany w zakresie sposobu prezentowania niektórych danych w informacji TPR, które z jednej strony mogą rozwiewać (niewielką) część pojawiających się wątpliwości, z drugiej jednak nakładać będą przede wszystkim na podatników obowiązek przekazywania szerszego zakresu danych. Warte podkreślenia, że na stronie rządowej można już podejrzeć nowe robocze wersje struktur logicznych dla informacji TPR (schemat TPR-C [3] oraz schemat TPR-P [3]). Nie powinno jednak ulegać wątpliwościom, iż w dalszym ciągu poprawne wypełnienie formularza TPR stanowić będzie duże wyzwanie, a wprowadzone rozporządzenie zmieniające nie miało najprawdopodobniej na celu jedynie wyciągnięcie pomocnej dłoni do podatnika, lecz przede wszystkim zwiększenie efektywności analizy danych płynących do Szefa KAS- w celu precyzyjnego typowania do kontroli w obszarze cen transferowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Joanna Aleksandrowicz, aplikant radcowski BG TAX & LEGAL sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA