REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy alkohol i obiad w restauracji można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Bujan
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy alkohol i obiad w restauracji można zaliczyć do kosztów podatkowych?
Czy alkohol i obiad w restauracji można zaliczyć do kosztów podatkowych?

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki na zakup żywności i napojów, w tym napojów alkoholowych podczas spotkań biznesowych w restauracji nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów bez względu na to czy mają charakter wystawny, czy nie. Bez znaczenia jest fakt ich potencjalnego związku z przychodami, ponieważ są objęte wyłączeniem z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT).

Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 lutego 2011 r. (sygn. akt III SA/Wa 1166/10).

REKLAMA

Stan faktyczny – obiad w restauracji z klientem

Spółka prowadzi działalność jako towarzystwo funduszy inwestycyjnych. W jej ramach organizuje spotkania z aktualnymi lub potencjalnymi klientami zarządzanych przez siebie funduszy inwestycyjnych, oraz z dystrybutorami jednostek ich uczestnictwa.

Spotkania często odbywają się w restauracjach. Ich celem jest omówienie kwestii biznesowych. W powyższych przypadkach spółka ponosi koszty poczęstunku. Usługi gastronomiczne mają charakter standardowy, nie cechują się okazałością czy wytwornością. Spółka prowadzi ewidencję ponoszonych wydatków.

W związku powyższym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem czy wskazane wydatki dotyczące zakupu napojów, poczęstunku oraz posiłków w restauracji stanowią koszt uzyskania przychodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie spółki jest to rodzaj kosztów, ponieważ spotkania służą pozyskiwaniu nowych klientów i mają na celu stworzenie warunków do prowadzenia rozmów, a nie do budowanie wizerunku spółki. Ponadto brak zapewnienia posiłków kontrahentowi skutkowałby pogorszeniu relacji biznesowych.

Poczęstunek w trakcie spotkania jest zwyczajną praktyką gospodarczą i nie ma charakteru reprezentacyjnego.

Organ uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Stwierdził, że nawet niewystawne i zwyczajne spotkania organizowane w restauracjach nie są pozbawione cech reprezentacji.

Organ stanął tym samym na stanowisku, że wydatki na usługi gastronomiczne ponoszone poza przedsiębiorstwem nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem, gdyż jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym zawierają się w katalogu wyłączeń z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o CIT

Spółka wniosła skargę do WSA ale Sąd oddalił skargę.

Stanowisko WSA – wszystko (prawie) jest reprezentacją

REKLAMA

Według sądu, reprezentacją w rozumieniu przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT jest niestanowiące reklamy każde działanie podatnika, mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy w stosunku do klientów i potencjalnych kontrahentów spółki.

Według WSA jednoznaczne jest, że wydatki na zakup żywności i napojów, w tym napojów alkoholowych, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu bez względu na to czy mają charakter wystawny czy nie.

Sąd dodał, że po 1 stycznia 2007 roku stosowanie art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o CIT jest jednoznaczne i tego typu sprawy nie powinny powodować dalszych rozbieżności w orzecznictwie.

Kwestia konieczności wyłączenia z kosztów podatkowych wydatków na reprezentację budzi od dawna kontrowersje i jest przedmiotem licznych sporów podatników z organami skarbowymi. Wynika to w głównej mierze z braku legalnej definicji pojęcia reprezentacja.

REKLAMA

W praktyce organów podatkowych i sądów dotychczas powszechnie było prezentowane stanowisko, że zakres pojęcia reprezentacja obejmuje działania wystawne i okazałe. Niemniej jednak obecne wyroki i interpretacje podatkowe coraz częściej stwierdzają, iż reprezentacja w sensie podatkowym to wszelkie działania skierowane na kreowanie pozytywnego wizerunku.

W oparciu właśnie o tę szerszą definicję reprezentacji, zaczyna się ostatnio kształtować linia orzecznicza, zgodnie z którą sam fakt zaproszenia kontrahenta do restauracji i opłacenia rachunku za obiad bądź poczęstunek stanowi reprezentację, jako że jest zawsze związany z budowaniem pozytywnego wizerunku firmy.

Tym samym wydatki związane z takim zaproszeniem nie są kosztami uzyskania przychodów, niezależnie od wystawności i okazałości opłaconych posiłków. Komentowany wyrok wpisuje się właśnie w tę niekorzystną dla podatników linię orzeczniczą.

Niekorzystna dla podatników wykładnia jest zbyt szeroka

Taka wykładnia kosztów reprezentacji budzi jednak szereg wątpliwości i wydaje się być zbyt daleko idąca. W następstwie przyjęcia argumentacji prezentowanej przez sąd, z ciężaru kosztów uzyskania przychodów należałoby bowiem wyłączyć szereg innych kosztów uznawanych dotychczas bezsprzecznie za podatkowe, gdyż praktycznie każde działanie firmy ukierunkowane jest w pewnym stopniu na kształtowanie jej pozytywnego wizerunku.

Polecamy: Serwis Koszty

Polecamy: Serwis CIT

Ponadto zaskakujące jest, że praktyka organów podatkowych zasadniczo dopuszcza możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych poczęstunku w siedzibie spółki. W konsekwencji, zgodnie z tym podejściem, o możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych danego wydatku decyduje nie wystawność czy okazałość, lecz miejsce poczęstunku.

Tak ustalona granica kwalifikowania kosztów reprezentacji w żaden sposób nie znajduje potwierdzenia w przepisach i wskazuje na pewną niekonsekwencję organów podatkowych i sądów. Poczęstunek w siedzibie firmy może bowiem kształtować jej wizerunek w podobnym stopniu co poczęstunek w restauracji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA