REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym – rozliczenie w CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kornelia Kazior
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym – rozliczenie w CIT
Likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym – rozliczenie w CIT

REKLAMA

REKLAMA

Likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym musi oznaczać jej fizyczne unicestwienie. Tak z reguły uważają organy podatkowe. Sądy administracyjne są w tej kwestii podzielone i nie wypracowały jednolitej linii interpretacyjnej.

Reprezentatywnym przykładem stanowiska fiskusa jest  interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 9 listopada 2011r. (nr IPTPB3/423-195/11-2/KJ).

REKLAMA

Autopromocja

Interpretacja została wydana w odniesieniu do sytuacji, w której podatnik najmuje lokal użytkowy w związku z  prowadzoną działalnością gospodarczą. W celu dostosowania lokalu do własnych potrzeb, ponosi szereg wydatków, np. na instalację klimatyzacji czy instalację elektryczną.

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

W przypadku rozwiązania umowy najmu, dokonane inwestycje przekazuje wynajmującemu bez żadnej opłaty. Istota sprawy dotyczyła możliwości uznania za koszt uzyskania przychodów wartości nieumorzonej, zlikwidowanych inwestycji w obcym środku trwałym.

Samo wykreślenie inwestycji z ewidencji ŚT to za mało

REKLAMA

W przedmiotowej interpretacji, organ odmówił prawa zaliczenia nieumorzonej wartości inwestycji do kosztów uzyskania przychodów. W jego opinii, samo wykreślenie inwestycji w obcym środku trwałym z ewidencji na skutek rozwiązania umowy najmu nie oznacza likwidacji tego środka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z inwestycją w obcym środku trwałym mamy do czynienia, gdy podatnik ponosi wydatki na ulepszenie środka trwałego, który nie stanowi jego własności. Ulepszenie to może nastąpić w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Inwestycja w obcym środku trwałym jest traktowana jako odrębny środek trwały. Wydatki poniesione na tę inwestycję są kosztem uzyskania przychodów w postaci dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

Kosztem uzyskania przychodów nie mogą być straty powstałe w wyniku likwidacji środka trwałego, gdy utracił on swoją przydatność gospodarczą w związku ze zmianą rodzaju działalności. Stąd (wnioskując a contrario) oznaczałoby to, że w każdym innym przypadku likwidacji środka trwałego, pod warunkiem że podatnik prowadzi dotychczasowy rodzaj działalności, powstałe straty byłyby kosztami uzyskania przychodów.

W praktyce likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym i jej rozliczenie jest kwestią sporną. Wynika to z faktu, że pojęcie straty nie zostało zdefiniowane w ustawie o CIT.

Odwołując się do znaczenia językowego, strata oznacza ubytek, szkodę. W związku z tym, organy stoją na stanowisku, że likwidacja musi oznaczać fizyczne zużycie, zniszczenie środka trwałego, pozbawienie go cech kompletności i zdatności do użytkowania.

Co za tym idzie, przekazanie poniesionych nakładów wynajmującemu, w związku z rozwiązaniem umowy najmu nie jest likwidacją. Inwestycje dokonane w lokalu nie ulegają zniszczeniu, nie są demontowane.

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

REKLAMA

Podatnik jedynie zaprzestaje ich używania co nie wpływa na kompletność i zdatność do dalszego użytkowania. Tym samym, podatnik nie może uznać za koszty uzyskania przychodów strat z tytułu likwidacji środka trwałego w wielkości odpowiadającej nieumorzonej jego wartości.

Organy podatkowe zasadniczo podtrzymują takie stanowisko w kolejnych pismach (potwierdza to kolejna, powołana na wstępie interpretacja podatkowa). Niemniej, sądy nie są już w pełni zgodne w tej kwestii. Wykształciły się dwie przeciwstawne linie orzecznicze.

Sądy administracyjne nie mają pewności

Część sądów, odmiennie do organów podatkowych twierdzi, że utożsamianie likwidacji z fizycznym zużyciem środka trwałego jest błędne. Co więcej, wskazują na bezpodstawne zawężenie znaczenia pojęcia likwidacji, argumentując to wykładnią językowa, systemową i celowościową. Dokonanie likwidacji uzależnione jest od decyzji podatnika. Wybór ten należy rozpatrywać w odniesieniu do utraty przydatności gospodarczej, a także rodzaju prowadzonej działalności.

Jeśli nastąpi utrata tej przydatności, a podatnik kontynuuje dotychczasowy rodzaj działalności, powstałe straty są kosztem uzyskania przychodu. W wyniku rozwiązania umowy najmu, podatnik zaprzestaje użytkowania inwestycji w obcym środku trwałym. W tym sensie, inwestycje te tracą dla niego przydatność gospodarczą (por. wyrok NSA z dnia 24 maja 2011r, sygn. akt II FSK 33/10).

Z drugiej strony w praktyce można również przytoczyć wyroki sądów, które w pełni akceptują stanowisko organów podatkowych. Odwołując się do wąskiego znaczenia pojęcia likwidacji oraz do funkcji dokonywania odpisów amortyzacyjnych wskazuje się: „Likwidować to usuwać, pozbywać się czegoś, uwalniać się od czegoś. Skoro dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych "wykorzystywanych przez podatnika na potrzeby" oraz "prowadzoną przez niego działalność gospodarczą" wiąże się z bezpośrednim, a więc fizycznym ich wykorzystywaniem przez podatnika, to również likwidacja tego środka następuje poprzez fizyczne jego unicestwienie.” (wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2011r., sygn. akt II FSK 123/10).

Reasumując: w świetle najnowszych interpretacji organów podatkowych, wydaje się, że podatnik ma nikłe szanse, aby obronić stanowisko, że koszty nieumorzonej inwestycji w obcym środku trwałym (która nie została fizycznie zlikwidowana), stanowią koszt uzyskania przychodów. Dopiero w postępowaniu przed sądami, jest możliwość korzystnej interpretacji przepisów. Niemniej, mając na uwadze niejednomyślność sądów, podatnik nie ma gwarancji korzystnego rozstrzygnięcia. Regulacje dotyczące likwidacji środków trwałych są nieprecyzyjne, niejednoznaczne, a w konsekwencji nie pozwalają na bezpieczne rozliczenia podatkowe.

Kornelia Kazior, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA