REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Harmonizacja CIT w UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
harmonizacja CIT, CCCTB, CIT 2012 / 2013
harmonizacja CIT, CCCTB, CIT 2012 / 2013

REKLAMA

REKLAMA

Francja i Niemcy chcą od 2013 r. ujednolicić u siebie podatek dochodowy od firm (CIT). Ujednolicenie ma dotyczyć zarówno podstawy opodatkowania, jak też stawek podatkowych. Co więcej państwa te chcą, by takiego ujednolicenia dokonały wszyscy członkowie UE. Jednak Komisja Europejska popiera jedynie ujednolicenie podstawy opodatkowania CIT, natomiast nie uważa za celowe ujednolicania stawek. Polska zgadza się ze stanowiskiem Komisji.

Wspólna podstawa opodatkowania, czy także stawki?

21 lutego 2012 r. ministrowie finansów państw UE omówili tzw. zieloną księgę Francji i Niemiec, dotyczącą wspomnianego ujednolicenia CIT.

REKLAMA

Autopromocja

W Niemczech łączna stawka CIT wynosi 29,48 %. We Francji stawka wynosi 33,33 % ale jest dużo wyjątków (np. dla małych i średnich firm stawka wynosi 15 %).

Komisja Europejska popiera nadal swój pomysł stworzenia wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania - CCCTB(Common Consolidated Corporate Tax Base) dla przedsiębiorstw działających w różnych krajach UE

Przykładowo dana firmę prowadzi działalność w trzech państwach UE - w dwóch z nich osiąga zyski, w jednym ponosi straty. Po przyjęciu dyrektywy w sprawie CCCTB firma taka będzie mogła złożyć jedno zeznanie podatkowe zamiast trzech i to w dowolnie wybranym kraju, w którym prowadzi działalność. Będzie mogła zsumować swoje zyski, odjąć od nich straty i w oparciu o wspólne przepisy określić wysokość zwolnień i odliczeń podatkowych, co pozwoli ustalić jedną - skonsolidowaną - podstawę opodatkowania i od tej podstawy zapłacić CIT.

CCCTB ma zatem w założeniu uprościć system rozliczania CIT w UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z października 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (CCCTB) - COM(2011) 121 wersja ostateczna – 2011/0058 (CNS) - (2012/C 24/12).

Jedna deklaracja CIT dla firm działających w kilku krajach UE

Ministerstwo Finansów o harmonizacji CIT

Ministerstwo Finansów (odpowiadając na pytania redakcji mojafirma.infor.pl/biznes) podkreśliło, że zielona księga w sprawie CIT przedstawiona przez Francję i Niemcy stanowi wyraz deklaracji politycznej tych państw w zakresie bilateralnego zbliżania swoich rozwiązań, regulujących opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych, w tym ujednolicenia stawek CIT.

Ma ona zatem inny charakter prawny, niż przedstawiony przez Komisję Europejską projekt dyrektywy w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania (CCCTB), będący propozycją aktu prawnego prawa wspólnotowego skierowanego do wszystkich państw, którego ewentualne przyjęcie przez Radę UE wymaga jednomyślności.

Kalkulator odsetek podatkowych

Polecamy: Kontrola podatkowa

Ministerstwo Finansów wskazało również, że projekt CCCTB przewiduje nie tylko wprowadzenie wspólnych zasad ustalania podstawy opodatkowania (w tym zakresie wykazuje podobieństwo w swojej naturze do wzajemnego zobowiązania Francji i Niemiec), lecz także proponuje wprowadzenie algorytmu podziału skonsolidowanych dochodów grup międzynarodowych pomiędzy państwa, w których są one obecne – projekt dyrektywy CCCTB nie odnosi się natomiast do kwestii harmonizacji stawek podatkowych.

Te dwa ostatnie elementy w zasadniczy sposób różnicują koncepcje zaprezentowane przez Francję i Niemcy (wspólne zasady ustalania podstawy opodatkowania oraz harmonizacja stawki CIT) oraz propozycję Komisji Europejskiej (wspólne zasady ustalania podstawy opodatkowania, bez harmonizacji stawek CIT, ale z wprowadzeniem formuły podziału skonsolidowanej podstawy między państwa).


W przypadku projektu dyrektywy CCCTB Rząd polski, w stanowisku z dnia 5 kwietnia 2011 r. podkreślił, iż jakkolwiek jest gotów wspierać działania na rzecz uproszczenia i zwiększenia wydajności systemów opodatkowania oraz uczynienia ich bardziej przyjaznymi dla przedsiębiorców, to sprzeciwia się wprowadzeniu mechanizmu konsolidacji dochodów grup międzynarodowych oraz ich podziałowi według ustalonej formuły.

Zdaniem Ministerstwa Finansów przyjęcie tego mechanizmu mogłoby spowodować - zgodnie z oceną skutków regulacji przygotowaną przez Komisję Europejską – istotne zmniejszenie się podstawy opodatkowania CIT w większości państw UE, w tym w Polsce, a w konsekwencji mogłoby wywołać negatywne skutki budżetowe. Jednocześnie – co należy podkreślić - ocena dokonana przez KE wskazywała, że do głównych beneficjentów systemu CCCTB należałyby Niemcy i Francja.

Zdaniem rządu, prace w UE powinny być kontynuowane nad wypracowaniem rozwiązania przewidującego przyjęcie wspólnych zasad ustalania podstawy opodatkowania – bez negatywnych skutków stosowania konsolidacji i formuły podziału, gwarantującego stabilność finansów publicznych. Rząd także wskazał, że prace te nie powinny wiązać się z ujednolicaniem stawek podatkowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA