REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są skutki nieważnej umowy dla przychodów i kosztów?

nieważne umowy a koszty i przychody
nieważne umowy a koszty i przychody

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia nieważności umów i jej wpływu na rozliczenia podatkowe jest od lat kontrowersyjna. Organy podatkowe uważają, że nieważne umowy nie mogą powodować powstania przychodów ani kosztów podatkowych. Inaczej argumentują sądy administracyjne i to z ich tezami warto się zapoznać na wypadek sporu z fiskusem.

Wpływ nieważnych umów na przychody

REKLAMA

REKLAMA

Nieważna czynność prawna nie wywołuje zamierzonych skutków prawnych od chwili jej dokonania. Nieważność następuje z mocy prawa, bez potrzeby zajścia jakichkolwiek zdarzeń i jest uwzględniana przez sąd z urzędu.

Z nieważnością umowy wiąże się też obowiązek zwrotu wzajemnych świadczeń. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 25 lipca 2001 r. (sygn. akt. I CKN 25/99) nieważność czynności prawnej uzasadnia obowiązek zwrotu nienależnych świadczeń (art. 411 pkt 1 k.c.).

Czy jednak zwrot nienależnych świadczeń jest przychodem podatkowym?

REKLAMA

Opodatkowaniu podlega dochód bez względu na rodzaj źródła przychodów z jakiego został osiągnięty (art. 7 ust. 1 ustawy o CIT). Pojęcie źródła przychodów nie zostało wprost zdefiniowane w przepisach podatkowych, ale z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wysnuć można wniosek, że źródłem przychodów są także określone stany faktyczne, które powodują powstanie po stronie podatnika przysporzenia majątkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródłem przychodu może być zatem (takie zdanie prezentują sądy administracyjne) również faktyczny zwrot wzajemnych świadczeń na skutek nieważności umowy.

Rozpatrując sprawę nieważnej umowy zamiany akcji (nieważność wynikała z niewłaściwej reprezentacji spółki z o.o.), WSA w Warszawie uznał m.in., że:

Zwrot wzajemnych świadczeń powoduje z jednej strony utratę określonego prawa majątkowego (takiego jak np. nieruchomość, rzecz ruchoma, czy akcje, tak jak w realiach niniejszej sprawy), a z drugiej strony powrotne uzyskanie prawa majątkowego czy też określonej kwoty pieniężnej, które uprzednio zostały wydane w zamian za prawo majątkowe przekazane obecnie drugiej stronie nieważnej umowy. Porównanie wartości świadczeń podlegających zwrotowi, pozwala na ocenę czy na skutek zwrotu dana strona transakcji zrealizowała dochód, czy też stratę.
Powyższa analiza pozwala na uznanie za źródło przychodu stanu faktycznego powstałego na skutek wzajemnego zwrotu świadczeń będącego w następstwie stwierdzenia nieważności umowy. Powyższy przychód powstaje w dacie dokonania zwrotu świadczeń wzajemnych.

(Wyrok WSA w Warszawie z 21 czerwca 2010 r. - sygn. III SA/Wa 291/10)

Również organy podatkowe uznają, że w przypadku zwrotu nienależnego świadczenia powstaje przychód. Jednak ich zdaniem powstaje wówczas obowiązek wstecznego korygowania przychodów i kosztów związanych z nieważną umową.

Dlatego też skutki podatkowe stwierdzenia nieważności określonej czynności prawnej odnieść należy do chwili, w której zaistniały przesunięcia majątkowe będące następstwem stwierdzenia nieważności, a nie do momentu jej zawarcia.
Zatem nie ma obowiązku wstecznego korygowania przychodów i kosztów związanych z nieważną umową, co wynikało ze stanowiska organów podatkowych. Trzeba jednak uwzględnić w rozliczeniach podatkowych zwrot świadczeń po stwierdzeniu nieważności umowy.

Jest to kolejny wyrok uznający, że również okoliczności faktyczne mogą powodować powstanie przychodów lub kosztów podatkowych. Nie jest do tego konieczna ważna umowa.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Wpływ nieważnych umów na koszty

Od 1 stycznia 2009 r. poniesione wydatki oraz wartość przekazanych rzeczy, praw lub wykonanych usług, wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 66 ustawy o CIT). Od 2011 r. treść przepisu art. 16 ust. 1 pkt 66 ustawy o CIT uległa pewnej zmianie i obowiązuje w następującym brzmieniu:

„Art. 16.1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
(…) 66) poniesionych wydatków oraz wartości przekazanych rzeczy, praw lub wykonanych usług, wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, w szczególności w związku z popełnieniem przestępstwa określonego w art. 229 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.). Tłustym drukiem wyróżniono nową treść przepisu.

Zmiana precyzuje, że jednym z przestępstw (przykładowo tu wymienionym – o czym świadczy wyrażenie „w szczególności”), które wyklucza zaliczenie wydatku do kosztów podatkowych jest przekupstwo uregulowane w art. 229 kk.

Przestępstwo to polega na udzieleniu albo obietnicy udzielenia korzyści majątkowej lub osobistej osobie pełniącej funkcję publiczną (zarówno w instytucji publicznej krajowej jak i zagranicznej, czy międzynarodowej) w związku z pełnieniem tej funkcji.

Omawiana zmiana nie wpływa istotnie na dotychczasową wykładnię tego przepisu. Od 2011 r. nie ma żadnych wątpliwości, że przestępstwo łapownictwa nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, co prawdę mówiąc było już jasne wcześniej.

Warto także pamiętać, że ustawy o CIT nie można stosować do przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy (art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT). Przychody wynikające z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy nie będą, więc przychodem podatkowym podatnika.

Czy jednak „czynność, która nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy” to to samo, co „umowa nieważna”?

Do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy należy zaliczyć czynności zabronione przez prawo, przestępcze (np. handel towarami wyłączonymi z obrotu przez prawo – przykładowo handel narkotykami, łapówki czy sutenerstwo), jak również np. zobowiązanie się do świadczenia niemożliwego.

Przepis ten należy przy tym interpretować ściśle - przykładowo w wyroku NSA z 25 czerwca 2010 r. - II FSK 581/09 stwierdzono:
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p. przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Regulacja powyższa wskazuje jedynie na wyłączenie spod opodatkowania czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. W rozstrzyganej sprawie zaś, przedmiotem opodatkowania jest dochód uzyskany przez skarżącą z tytułu wprowadzania do obrotu poza ewidencją księgową paliwa, co ustalił Sąd I instancji, a czego skarga kasacyjna skutecznie nie podważyła. Obrót paliwem może być zaś przedmiotem prawnie skutecznej umowy i nie należy do kategorii czynów zakazanych.

Wadliwość czynności prawnej, skutkująca nawet jej nieważnością nie może być zatem utożsamiana z czynnością, która nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Stąd do nieważnych umów nie powinno się stosować art. 16 ust. 1 pkt 66 ustawy o CIT.

Warto pamiętać, że nieważna czynność prawna może stać się ważna (tj. może być konwalidowana).

Przykładowo zgodnie z art. 17 ksh jeżeli do dokonania czynności prawnej przez spółkę ustawa wymaga uchwały wspólników albo walnego zgromadzenia bądź rady nadzorczej, czynność prawna dokonana bez wymaganej uchwały jest nieważna. Ale uchwała taka może zostać podjęta przed złożeniem oświadczenia przez spółkę albo po jego złożeniu, nie później jednak niż w terminie dwóch miesięcy od dnia złożenia oświadczenia przez spółkę. Jeżeli wspólnicy w formie uchwały wyrażą zgodę za dokonanie czynności prawnej czynność ta jest ważna od chwili jej dokonania.

Nieważne umowy, których nie można konwalidować

Przyjrzyjmy się jednak przykładowi umowy, która nie może być konwalidowana.

W pewnej spółce okazało się, że nieważna jest umowa o pracę z członkiem zarządu, który jednocześnie jest udziałowcem spółki. Spółka nie wie, czy mimo nieważności umowy może zaliczyć do kosztów wynagrodzenie wypłacane na mocy tej umowy, za wykonywane przecież faktyczne czynności związane z bieżącym zarządzaniem spółką.

Umowa o pracę ze wspólnikiem spółki z o.o. może być nieważna:
- na skutek niezachowania właściwego trybu jej zawarcia, albo
- wobec braku właściwego dla umów o pracę elementu podporządkowania - dotyczy to umów zawieranych w jednoosobowych spółkach z o.o.

Zgodnie z art. 210 § 1 Kodeksu spółek handlowych w umowie między spółką a członkiem zarządu oraz w sporze z nim spółkę musi reprezentować rada nadzorcza lub pełnomocnik powołany uchwałą zgromadzenia wspólników. Jeżeli zatem umowę z członkiem zarządu podpisze w imieniu spółki ktoś inny (np. drugi członek zarządu, niebędący pełnomocnikiem powołanym uchwałą zgromadzenia wspólników) - umowa jest nieważna.

Ta nieważność umowy zachodzi od początku, czyli od momentu podpisania umowy, i nie może być konwalidowana (naprawiona) żadną inną czynnością prawną.

Zdaniem organów podatkowych wynagrodzenia wypłacane na mocy nieważnych umów których nie można konwalidować nie są kosztami uzyskania przychodu. Takie wynagrodzenia stanowią zdaniem fiskusa jednostronne świadczenie spółki, nie stanowiące kosztów podatkowych.

Przypomnijmy, że wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz udziałowców niebędących pracownikami nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 38 updop).

Jednak coraz częściej sądy administracyjne kwestionują stanowisko organów podatkowych. Przykładem jest chociażby wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 września 2008 r. (sygn. akt II FSK 790/07).

NSA uznał, że organy podatkowe popełniają błąd, kwalifikując wynagrodzenia wypłacane na podstawie nieważnej umowy która nie może być konwalidowana z członkiem zarządu jako jednostronne świadczenie spółki:

(...) jednostronne świadczenie spółki na rzecz jej udziałowca, w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 38 updop, to takie świadczenie, któremu nie odpowiada wzajemne świadczenie udziałowca na rzecz spółki zrealizowane także w ramach nieważnej umowy o pracę (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 lipca 2005 r., sygn. akt FSK 1720/04, OSP z 2006 r., nr 7-8, poz. 82, oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 stycznia 2003 r., sygn. akt I SA/Łd 731/01, ONSA z 2004 r., nr 2, poz. 56). A zatem rozumowanie organu podatkowego byłoby uprawnione jedynie wtedy, gdyby wykazał, że udziałowiec nie świadczył na rzecz Spółki, w związku z nieważną umową pracy, innych usług.

Za jednostronnością świadczenia spółki nie przemawia również w ww. sytuacji fakt, że udziałowcy pełnili także funkcje członków zarządu, będąc zobowiązani przepisem art. 208 § 2 k.s.h. do prowadzenia spraw spółki.

Prowadzenie spraw spółki w związku z pełnieniem funkcji członka jej zarządu nie wyklucza bowiem wykonywania na rzecz tej spółki pracy lub innych usług. Wspólnicy, będący członkami zarządu spółki, mogą przecież obok obowiązków wynikających z ich funkcji realizować np. obsługę klientów, zaopatrzenie w towary, prowadzenie zakładu, zadanie promocyjne.

Realizowanie tych czynności może wykraczać poza obowiązki członka zarządu, które dotyczą reprezentowania spółki w sądzie i poza nim, dokonywania czynności prawnych, w tym zawierania umów, składania albo przyjmowania oświadczeń prawnych (wyrok Sądu Najwyższego z 23 lipca 1998 r., sygn. akt I PKN 245/98).

Co więcej NSA w ww. wyroku z 5 września 2008 r. stanął na stanowisku że wynagrodzenie wypłacone na podstawie takiej nieważnej umowy może być kosztem spółki:
Uznanie, że umowa o pracę była nieważna, nie zamyka bowiem drogi do przyjęcia, iż znajdowały się w niej elementy istotne umów cywilnoprawnych, np. umowy zlecenia czy umowy o dzieło. Wydatki Spółki z tytułu takich umów mogłyby być uznane za koszty uzyskania przychodu w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, o ile czynności udziałowców dokonane na ich podstawie mogły mieć wpływ na przychody Spółki.

Zatem mimo formalnej nieważności takiej umowy o pracę z członkiem zarządu, wynagrodzenia mu wypłacane mogą być w opinii sądów administracyjnych kosztem podatkowym. Podobna argumentacja znalazła się np. w wyroku WSA w Poznaniu z 15 grudnia 2009 r. – sygn. I SA/Po 983/09.

Nieważna umowa nie musi oznaczać braku kosztów

Podsumowując, każdy przypadek niemożności zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków wynikających z nieważnej umowy należy analizować odrębnie. Podatnik powinien tu brać pod uwagę przede wszystkim art. 15 ust 1 ustawy o CIT (czyli to, czy transakcja miała ekonomiczne uzasadnienie) i art. 16 ust 1 pkt 66 ustawy o CIT (czyli czy nie naruszała przede wszystkim prawa karnego).

Nieważność umowy nie oznacza, że wydatki na jej podstawie poczynione nie mogą być kosztami uzyskania przychodu. Tak jak ważność umowy nie przesądza o jej kosztotwórczym charakterze. Nawet bezwzględnie nieważna umowa (niepodlegająca konwalidacji) może czasem rodzić koszty podatkowe.

Natomiast z pewnością na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 66 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wyłączone z kosztów będą wydatki poczynione na podstawie czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy (zabronione przez prawo karne, czy zobowiązanie się do świadczenia niemożliwego).

Podstawa prawna:
- art. 2 ust. 1 pkt 3, art. 7 ust. 2, art. 16 ust. 1 pkt 66 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 102; poz. 585.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA