Jakie są skutki zawieszenia działalności gospodarczej dla podatników CIT?
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z przepisami ustawy dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
(t. j. z 2010 r., Dz. U. Nr 220, poz. 1447), osoby prawne i jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, niezatrudniające pracowników mogą na wniosek (składany do organów rejestrowych) zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 do 24 miesięcy.
REKLAMA
W tym czasie nie mogą wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Mają natomiast prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przyjmować należności związane z zawieszoną działalnością, zbywać własne środki trwałe i wyposażenie, czy osiągać przychody finansowe.
Polecamy: Najważniejsze zmiany w CIT w 2011 roku
Mają obowiązek regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej (art. 14a ustawy o sdg).
Szczególne uregulowania dla podatników, którzy zawiesili działalność gospodarczą, zawiera ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT).
W świetle przepisów tej ustawy, przedsiębiorcy, którzy zawiesili działalność na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, nie dokonują odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, w której składniki były używane.
Składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność (art. 16c pkt 5 ustawy o CIT).
Polecamy: Czy różnice kursowe powstałe w rozliczaniu VAT są opodatkowane
Ponadto, w związku z zawieszeniem działalności, podatnicy mogą być zwolnieni od obowiązku wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych za okres objęty zawieszeniem (art. 25 ust. 5a ustawy o CIT).
Prawo to dotyczy również podatników będących wspólnikami spółek jawnych, komandytowych lub komandytowo-akcyjnych, które zawiesiły wykonywanie działalności gospodarczej, w zakresie tej działalności, za okres objęty zawieszeniem (art. 25 ust. 5b ustawy o CIT).
Warunkiem zwolnienia z wpłat zaliczek jest zawiadomienie w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie zawieszenia wykonywania działalności (art. 25 ust. 5c ustawy o CIT).
Zawiadomienie należy złożyć nie później niż przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.
Po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnicy wpłacają zaliczki według zasad przewidzianych w art. 25 ust. 1-1c lub 6-6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 25 ust. 5d ustawy o CIT).
Należy pamiętać, że podatnicy w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie są zwolnieni z obowiązku składania „Zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy” (CIT-8) i wpłaty podatku dochodowego za rok podatkowy.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat