REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po kontrolach w VAT nadszedł czas na kontrole w CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Po kontrolach w VAT nadszedł czas na kontrole w CIT /fot. Shutterstock
Po kontrolach w VAT nadszedł czas na kontrole w CIT /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie coraz więcej wskazuje się o lukę w CIT, która w latach 2015-2017 mogła wynieść nawet 90 mld zł. Co to oznacza dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych? Czy trzeba się przygotować na więcej kontroli?

Skąd się wzięła i czym tak naprawdę jest luka w CIT?

Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego opublikowanego 24 kwietnia 2019 r. luka w CIT w roku 2017 wyniosła około 11-21,4 mld zł, w 2016 r. było to 18,4 mld zł, a w 2015 r. 50 mld zł. Łącznie może to być nawet 90 mld zł.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Luka w podatku dochodowym od osób prawnych to nic innego jak różnica pomiędzy wpływami należnymi do budżetu państwa a realnymi dochodami tego budżetu. Jak wskazano w komunikacie prasowym: „mechanizmy mające na celu zmniejszenie płaconego podatku można podzielić na trzy grupy: ukrywanie przychodów, zawyżanie kosztów oraz sztuczne transfery zagraniczne”. Z raportu wynika, że luka ta powstała w wyniku przypadkowych pomyłek podatników, działań mających na celu ukrycie części przychodów, zawyżenia kosztów uzyskania przychodów, wyprowadzenia części zysków za granicę, a także błędnego stosowania odliczeń i zwolnień.

Polski Instytut Ekonomiczny wskazał jednak, że największy wpływ na lukę w CIT miało zaniżanie podstawy opodatkowania, wynikające zarówno z nielegalnego działania niektórych podmiotów gospodarczych uchylających się od opodatkowania, jak i tych podmiotów, które w sposób legalny wykorzystywały możliwość zmniejszenia opodatkowania, których działania jednak były pozorne.

Zaniżanie podstawy opodatkowania może wynikać również z zawyżania kosztów uzyskania przychodów na przykład poprzez nieuprawnione wliczanie do takich kosztów wydatków na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Przewidywane konsekwencje – wzmożone kontrole w CIT

Ostatnim razem, gdy ujawniono lukę w VAT, postanowiono skontrolować przedsiębiorców i odzyskać pieniądze. Biorąc pod uwagę konieczność sfinansowania obietnic wyborczych, w najbliższym czasie podatnicy powinni spodziewać się zmian w zakresie kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Nowych kontroli w VAT jest coraz mniej, wobec czego trzeba zmienić obiekt zainteresowań. Tym samym KAS niewątpliwie skupi się na próbie odzyskania CIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotowanie do kontroli

REKLAMA

Podatnicy powinni dobrze przygotować się do spodziewanej kontroli, póki jeszcze jest na to czas. Większość z nich stwierdzi zapewne, że ich to nie dotyczy, bo przecież uczciwie rozliczali się ze swoich dochodów. Pamiętajmy jednak, że w przypadku kontroli w VAT ucierpiały nie tylko nieuczciwe firmy.

Samo przejrzenie ksiąg rachunkowych za lata 2015-2017 może okazać się niewystarczające. Jeśli KAS w trakcie prowadzenia kontroli w CIT będzie działać podobnie, jak miało to miejsce w trakcie kontroli i postępowań w VAT, należy z ogromną precyzją przeanalizować księgi, sprawdzić przychody, koszty i dochody. Konieczne może okazać się przeprowadzenie audytu podatkowego, najlepiej przez profesjonalistę. Audyt polega na wykonaniu czynności kontrolnych, lecz bez konsekwencji, jakie niesie za sobą postępowanie organów KAS. Po dokonanym audycie profesjonalista wskaże ewentualne zagrożenia oraz możliwości naprawienia popełnionych błędów – błędów, które można naprawić jedynie, zanim rozpocznie się kontrola podatkowa (celno-skarbowa). Pamiętać trzeba, że w czasie trwania procedury przed organem KAS, nie można już nic zrobić, oprócz obrony.

Działania w trakcie kontroli

Obrona w czasie trwania procedury podatkowej jest nie mniej ważna niż audyt ksiąg rachunkowych. Przede wszystkim trzeba znać swoje prawa oraz obowiązki organu, wynikające z Ordynacji podatkowej. Jeśli mamy do czynienia z kontrolą celno-skarbową, konieczna jest znajomość przepisów proceduralnych z ustawy o KAS. Uprawnienia z niej wynikające są dużo szersze niż uprawnienia w kontroli podatkowej. Zdarza się również, że kontrolujący przekraczają swe uprawnienia. W trakcie procedury istotne jest, aby wytykać kontrolującym błędy, korzystać ze swych praw, wypełniać swoje obowiązki jako podatnik, a także bronić się za pomocą stosownych argumentów. Profesjonalnej obrony podatnika może podjąć się doradca podatkowy, radca prawny, adwokat, który wykorzysta swoje doświadczenie w zakresie prowadzenia spraw podatkowych i reprezentacji klientów przed organami podatkowymi.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Jak unikać ewentualnych błędów w przyszłości?

Kwestie zaniżania podstawy opodatkowania poprzez nieuprawnione zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na cele niezwiązane (albo wątpliwe) z działalnością gospodarczą są zjawiskiem dość powszechnym. Dzieje się tak głównie z uwagi na złożoność i niejednoznaczność przepisów podatkowych. Często zdarza się, że podatnik nie jest pewien, czy dany wydatek na pewno może stanowić koszt uzyskania przychodu, jednak w jego subiektywnej ocenie jest on związany z prowadzoną działalnością. W takiej sytuacji zdarza się, że podatnik obniża podstawę opodatkowania o ten wydatek, licząc na brak ewentualnych pytań, konieczności wyjaśnień czy innych konsekwencji. Prawidłowe byłoby jednak skorzystanie z porady profesjonalisty, który zweryfikuje aktualne orzecznictwo w danej kwestii i zaproponuje stosowne dla podatnika rozwiązanie.

radca prawny Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec

radca prawny Robert Nogacki, Kancelaria Prawna Skarbiec
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA