REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup usług od podmiotów powiązanych - limit w CIT

Robert Nogacki
radca prawny
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zakup usług od podmiotów powiązanych - limit w CIT
Zakup usług od podmiotów powiązanych - limit w CIT

REKLAMA

REKLAMA

Limit zakupu usług finansowych od podmiotów powiązanych. Ograniczenie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na zakup usług niematerialnych od podmiotów powiązanych jest bardzo rygorystycznie przestrzegane przez organy podatkowe, które często wykraczają poza ramy przepisu i cele, jakie przyświecały ustawodawcy.

Limit zakupu usług finansowych od podmiotów powiązanych

Podatnicy w szczególności mają problem z uzyskaniem pozytywnej interpretacji podatkowej dotyczącej nabywanych usług niematerialnych. Organy podatkowe często bez większego uzasadnienia kwalifikują usługi jako usługi wymienione w art. 15e ustawy albo jako świadczenia o podobnym charakterze. Podobna sytuacja miała miejsce w interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 marca 2021 r. nr 0114-KDIP2-2.4010.63.2021.1.RK, dotyczącej objęcia limitowaniem zakupu usług finansowych.

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik w ramach wniosku o indywidualną interpretację podatkową przedstawił zdarzenie przyszłe, zgodnie z którym dokonywać będzie nabycia usług finansowych. Przez usługi finansowe rozumieć należy następujące świadczenia: asysta w rozwoju budżetów i prognoz, pomoc w przygotowaniach, a także w analizie i przeglądzie budżetu oraz biznesplanów, pomoc w ustalaniu wydatków inwestycyjnych oraz opłacalność inwestycji, wsparcie w zarządzaniu środkami pieniężnymi, opracowanie i wdrożenie raportów dotyczących wydajności kapitału obrotowego i generowania środków pieniężnych, monitorowanie przepływów pieniężnych, projekcje finansowe, analiza rentowności.

Przedstawione świadczenia obejmują szeroki zakres czynności wykonywanych w ramach świadczenia usług finansowych przez jedną spółkę na rzecz drugiej. Tego rodzaju świadczenia są kluczowe dla zapewnienia płynności finansowej oraz przestrzegania dyscypliny finansowej przez podmiot powiązany. W wielu grupach kapitałowych tego rodzaju świadczenia są niezbędne do funkcjonowania, podobnie jak np. usługi księgowe.

Ograniczenie z art. 15e ustawy o CIT

Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podatnicy nie mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi niematerialne i wszelkiego rodzaju opłaty z tytułu praw autorskich, jeżeli wartość tych wydatków przekracza określone progi. Katalog usług niematerialnych został wskazany przez ustawodawcę, który limitowaniem objął zakup usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń, a także świadczenia o podobnym charakterze. Powyższy przepis zawiera bardzo szeroki katalog świadczeń, przez co powoduje liczne wątpliwości interpretacyjne. W tym temacie były wydawane już komunikaty Ministerstwa Finansów, tysiące interpretacji oraz setki wyroków sądowych.

Przepisy ustawy o CIT nie uwzględniają usług finansowych

REKLAMA

W omawianej interpretacji indywidualnej organ podatkowy zwrócił uwagę, że w ustawie o CIT brak jest definicji usług finansowych. Ponadto nie zgodził się on z klasyfikacją usług finansowych przyjętą przez wnioskodawcę, zgodnie z którą przepisy art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT nie uwzględniają usług finansowych. Organ podatkowy zwrócił uwagę, że w celu uznania danego świadczenia niewymienionego wprost w art. 15e ustawy o CIT jako objętego zakresem limitowania niezbędne jest przeanalizowanie cech charakterystycznych tego świadczenia pod kątem podobieństwa do świadczeń wymienionych w tym przepisie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ podatkowy w interpretacji odwołał się do opisu świadczonych usług przedstawionego przez wnioskodawcę. W szczególności wskazał, że odpłatne usługi „pomocy”, „asysty”, „wsparcia” wiążą się z udzielaniem fachowych porad przez usługodawcę, popartych wiedzą, kompetencjami i doświadczeniem. Tym samym organ podatkowy zakwalifikował świadczenie usług finansowych jako usługi doradcze wprost wymienione w treści art. 15e ustawy o CIT. Dodatkowo Dyrektor KIS wskazał, że w interpretacji wykonywanych świadczeń różne nazewnictwo nie powinno wpływać na kwalifikację świadczenia.

Ponadto Dyrektor KIS odniósł się do Komunikatu opublikowanego na stronach Ministerstwa Finansów, wskazującego, że usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami zostały wprost wymienione w dyspozycji art. 15e ust. 1 ustawy o CIT. Na podstawie tego Komunikatu MF Dyrektor KIS wskazał, że usługi doradcze należy rozumieć bardzo szeroko, niezależnie od klasyfikacji PKWiU.

Komentarz

Stanowisko organów podatkowych w kwestii kwalifikacji wydatków na świadczenia niematerialne od podmiotów powiązanych jest bardzo profiskalne. Ustawodawca, wprowadzając do przepisów ustawy o CIT art. 15e, chciał ukrócić praktykę występującą w grupach kapitałowych, gdzie „przerzucano” koszty działalności z jednego podmiotu do drugiego pod pozorem świadczenia usług niematerialnych, takich jak doradztwo, zarządzanie etc., co wpływało na wyniki finansowe i w konsekwencji na uiszczane podatki. W związku z tym zdecydowano np., że usługi księgowe czy prawne nie są objęte normą tego przepisu.

Wydaje się jednak, że podejście Dyrektora KIS poszło jeszcze dalej niż cele ustawodawcy. Ograniczenie dotyczy bardzo szerokiego katalogu świadczeń, ponieważ organy podatkowe dokonują szerokiej klasyfikacji, często odwołując się do świadczeń o podobnym charakterze. Przez takie podejście fiskusa reorganizacje grup kapitałowych oraz wykorzystanie centrów kompetencji i usług wspólnych jest nieopłacalne. Na uwagę zasługuje także fakt, że przepisy art. 15e ustawy o CIT budzą liczne wątpliwości i są powodem sporów z fiskusem, co świadczy o słabej jakości tych przepisów. Dodatkowo odwoływanie się do komunikatów Ministerstwa Finansów, zamiast do normy prawnej, jest wykroczeniem poza prawną ocenę stanowiska wnioskodawcy i świadczy o wadliwości tych przepisów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260–280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Drożej już w 2025 roku? Podwyżka opłat karnych za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

REKLAMA

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

REKLAMA

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA