REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie CIT dochodów z najmu wspólnot mieszkaniowych

 Bąkowski Kancelaria Radcowska
Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.
CIT, wspólnoty mieszkaniowe, podatek, dochód, najem
CIT, wspólnoty mieszkaniowe, podatek, dochód, najem
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niejasność i brak precyzji w przepisach jest przyczyną wątpliwości wspólnot mieszkaniowych, jak mają traktować podatkowo swoje przychody z najmu. Czy przychody te podlegają podatkowi dochodowemu (CIT), czy są z niego zwolnione?

Powyższe zagadnienie zostało poruszone w jednej z ostatnich interpretacji indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 6 lutego 2012r. (nr IPTPB3/423-281/11-2/MF).

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 Nr 74, poz. 397 ze zm.) wspólnoty mieszkaniowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Przedmiotem opodatkowania, bez względu na źródło, z jakiego zostały osiągnięte, jest dochód będący nadwyżką sumy przychodów nad kosztami uzyskania przychodu, osiągnięte w danym roku podatkowym. W konsekwencji środki pieniężne, które wpływają na konto Wspólnoty Mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią zgodnie z zapisami ustawy o CIT przychód Wspólnoty.

Przychód i dochód to nie to samo

Następnie pomniejszony o koszty poniesione w celu jego uzyskania odzwierciedla dochód, podlegający opodatkowaniu. Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolne od podatku od osób prawnych są dochody wspólnoty mieszkaniowej uzyskane w ramach prowadzenia gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W głównej mierze wątpliwości interpretacyjne skupiły się na zakresie znaczeniowym pojęć „gospodarki zasobami mieszkaniowymi” oraz „zasobu mieszkaniowego”.

Wspólnoty mieszkaniowe jako podatnicy CIT

Jak powinny rozliczać VAT wspólnoty mieszkaniowe?

Zgodnie z powyższą interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi poprzez pojęcie „gospodarki zasobami mieszkaniowymi” należy uznać „zarządzanie oraz dysponowaniem zgromadzonym zasobem rzeczy, służącym celom mieszkaniowym lub związanych z zamieszkiwaniem”, a jej swoistą istotą jest prowadzenie działań, które będą służyły prawidłowej eksploatacji tych zasobów oraz utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.

Kto wypełnia obowiązki wspólnoty mieszkaniowej w zakresie rachunkowości?

Zasoby mieszkaniowe powinno traktować się jako zbiór lokali mieszkalnych oraz innego rodzaju pomieszczeń lub urządzeń (np.: dźwigi osobowe, kotłownie, hydrofory wbudowane, klatki schodowe, loggie, garaże), stanowiących cześć budynku mieszkalnego bądź zlokalizowanych poza nim, których istnienie stanowi niezbędny element zapewniający prawidłowe funkcjonowanie i administrowanie nim.

W uzasadnieniu interpretacji zwrócono uwagę, iż przychody związane z powyższymi budynkami lub urządzeniami oraz finansowane z nich koszty odzwierciedlają jednocześnie przychody i koszty podatkowe, określone ustawą o CIT.

Dochód uzyskany na podstawie tego tytułu będzie zwolniony od CIT pod warunkiem, że zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobu mieszkaniowego, w tym pomieszczeń stanowiących część wspólną wspólnoty.

Ustawa zastrzega rodzaj źródła uzyskania dochodu, jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Inne źródło dyskwalifikuje możliwości skorzystania ze zwolnienia, nawet jeżeli uzyskany dochód zostałby przeznaczony na utrzymanie istniejący zasób mieszkaniowy.

Zgodnie z sentencją omawianej interpretacji indywidualnej, prawnie dopuszczalny i podlegający zwolnieniu jest dochód uzyskany z najmu lokali mieszkalnych adaptowanych na pralnię, a następnie przeznaczony na utrzymanie powierzchni wspólnych wspólnoty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA