REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Całość wynagrodzeń pracowników może być odliczona w uldze B+R

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Całość wynagrodzeń pracowników może być odliczona w uldze B+R
Całość wynagrodzeń pracowników może być odliczona w uldze B+R

REKLAMA

REKLAMA

Ulga B+R - wynagrodzenia pracowników. W prowadzonej przez ekspertów PwC sprawie Naczelny Sąd Administracyjny wydał 5 lutego 2021 r. wyrok rozstrzygający na korzyść podatnika kwestię możliwości odliczenia w uldze B+R wynagrodzeń w części dotyczącej również nieobecności pracowniczych – jest to pierwszy taki wyrok NSA.

Czy całość wynagrodzeń pracowników może być odliczona w uldze B+R - istota sporu

Wydatki na koszty pracownicze mogą być uznane za koszty kwalifikowane jedynie w tej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. Jednak stan prawny nie precyzuje jasno, czy czas usprawiedliwionej nieobecności (choroby lub urlopu) należy uznawać za pośrednio związany z faktyczną realizację prac B+R czy nie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Istota dylematu sprowadza się zatem do rozstrzygnięcia, czy z katalogu kosztów kwalifikowanych należy wyłączyć wydatki wynikające ze stosunku pracy danego pracownika ze względu na brak bezpośredniego i faktycznego powiązania z realizacją B+R.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Zgodnie z dominującą linią interpretacyjną ukształtowaną w 2018 r. i utrzymaną do dziś, dla celów kalkulacji ulgi B+R podatnicy zobowiązani są do wyłączania z podstawy kalkulacji ulgi B+R wynagrodzeń dotyczących czasu, w którym pracownik nie zajmował się realizacją zadań spełniających podatkowe definicje działalności B+R. Dotyczy to również czasu nieobecności pracownika w zakładzie pracy w związku z np. przebywaniem na płatnym urlopie.

Podobne stanowisko, niekorzystne dla Spółki, zajął również Dyrektor KIS w sprawie będącej przedmiotem omawianego wyroku. Dyrektor uznał, że stanowisko Spółki w części dotyczącej możliwości uwzględnienia w kalkulacji ulgi B+R wynagrodzeń należnych za czas urlopów i innych usprawiedliwionych nieobecności oraz sfinansowanych przez płatnika składek z tytułu tych należności, określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, jest nieprawidłowe.

REKLAMA

W uzasadnieniu interpretacji, Dyrektor KIS wskazał na znowelizowane brzmienie art. 18d ust. 2 pkt 1, wskazując, że jedynie faktyczne prowadzenie działalności B+R przesądza o tym czy dane wynagrodzenie (w części lub całości) stanowi koszt kwalifikowany dla potrzeb ulgi B+R.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tym samym, zdaniem organu, na potrzeby kalkulacji odliczenia w ramach ulgi B+R, należy dokonywać wyłączenia wszelkich kwot wynagrodzenia oraz składek, które proporcjonalnie przypadają na dni i okresy nieobecności pracownika w pracy (w tym z powodu urlopu lub innej usprawiedliwionej nieobecności).

Wyrok NSA

Spółka zdecydowała się zaskarżyć stanowisko Dyrektora KIS. W odpowiedzi na wniesioną skargę, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 13 lutego 2019 r. (sygn. akt I SA/Sz 835/18) stanął po stronie Spółki.

Jak zauważył WSA w Szczecinie, skoro z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wskazani pracownicy zajmują się wyłącznie działalnością B+R, to tym samym cały czas ich pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, poświęcony jest wyłącznie tej działalności. W konsekwencji, Sąd rozstrzygnął, że za okres urlopu, choroby czy innej usprawiedliwionej nieobecności, pracownik dedykowany działalności B+R uzyskuje wynagrodzenie stanowiące koszt kwalifikowany dla potrzeb ulgi B+R.

Wyrok WSA został następnie zaskarżony przez Dyrektora KIS.

Dnia 5 lutego 2021 r. NSA ostatecznie rozstrzygnął sprawę podtrzymując wyrok WSA w Szczecinie.

Wynagrodzenie za czas urlopu jest nierozerwalną częścią wynagrodzenia za pracę i nie powinno być wyłączane z ulgi B+R - komentarz PwC

Należy przyznać słuszność rozstrzygnięciu NSA. Nie powinno być bowiem wątpliwości, że wynagrodzenie za czas urlopu jest nierozerwalną częścią wynagrodzenia za pracę i nie powinno być wyłączane z ulgi B+R. Przepisy bowiem mówią wyłącznie o wyłączeniu wynagrodzenia dotyczącego czasu pracy dotyczącego działalności innej niż B+R.

Zatem jeśli pracownik 100 proc. swojego czasu pracy poświęca na działalność B+R, to również 100 proc. jego wynagrodzenia stanowi koszt kwalifikowany i powinno wejść do ulgi B+R. Niemniej, wyrok ten nie zmienia tego, że jeśli dany pracownik zajmuje się w swoim czasie B+R i inną działalnością, to należy dokonać odpowiedniego wyłączenia w tym zakresie.

W tym kontekście, rozstrzygnięcie to może wpłynąć na rozliczenie ulgi B+R za 2020 r. i za przyszłe lata okresy. Jest również argumentem za wstecznym skorygowaniem rozliczeń.

Jest to pierwsze rozstrzygnięcie NSA podtrzymujące w mocy korzystny dla podatników wyrok wojewódzkiego sądu administracyjnego, w tym wypadku w Szczecinie.

Podobnie wyroki zapadły przed innymi sądami wojewódzkimi, m.in.: w Warszawie z 19 czerwca 2019 r. (sygn. akt III SA/Wa 2665/18) i z 25 października 2017 r. (sygn. akt III SA/Wa 2898/16) oraz w Rzeszowie z 7 listopada 2019 r. (sygn. akt I SA/Rz 609/19).

Grzegorz Kuś, Senior Manager
Maciej Klimczyk, Senior Associate
PwC Polska

Źródło: Wyrok NSA z 5 lutego 2021 r., sygn. II FSK 1038/19.

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA