REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2013 r. w obu stolicach woj. lubuskiego wzrosły podatki i opłaty

REKLAMA

W województwie lubuskim w 2013 r. wzrosły niektóre podatki i opłaty lokalne. W Gorzowie Wlkp. podrożały ceny biletów komunikacji miejskiej, w Zielonej Górze podwyżka objęła czynsze za lokale komunalne.

W Gorzowie Wlkp. ceny normalnych biletów na przejazdy autobusami i tramwajami wrosły o 30 gr, a ulgowych o 15 gr. Obecnie kosztują one odpowiednio 2,90 zł i 1,45 zł. Za miejskie bilety miesięczne trzeba zapłacić 92 zł (o 8 zł więcej niż dotychczas) i 46 zł (ulgowy; o 4 zł więcej niż dotychczas).

REKLAMA

Autopromocja

W połowie stycznia tego roku w Gorzowie zaczną obowiązywać nowe stawki za wodę i ścieki. Cena za metr sześcienny wody dla gospodarstw domowych wzrośnie o ok. 4,5 proc. i będzie wynosić 3,96 zł za m sześć. (dla przemysłu wyniesie 4,17 zł, wzrost o 5,5 proc.). W przypadku ścieków dla obu grup odbiorców cena jest jedna i zgodnie z nowymi stawkami będzie wyższa od obowiązującej o prawie 9 proc., wyniesie 5,34 zł na m sześć.

Wzrosły także, o 8,96 proc., stawki podatku od nieruchomości. Za mieszkanie trzeba zapłacić 73 gr za mkw., a za budynek, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza 22,82 zł za mkw.

Podatek od nieruchomości za grunty wykorzystywane pod działalność gospodarczą został podniesiony o 8 gr i wynosi obecnie 0,88 gr za mkw. Miasto podniosło także opłaty targowe średnio o 9,29 proc. W większości z nich cena wzrosła o 1 zł.

Jakie stawki podatków i opłat lokalnych obowiązują w 2013 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyższy podatek od nieruchomości w 2013 r.

Radni Gorzowa nie podnieśli podatku od środków transportu, a niektóre jego pozycje obniżyli. Dla przykładu: podatek od samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie wynosi 594 zł, powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie - 798 zł, a powyżej 9 ton i poniżej 12 ton - 996 zł.

Rada Miejska w Gorzowie zdecydowała, że nie będzie obowiązku wnoszenia opłat za posiadania psa.

Nie zmieniły się stawki czynszu za lokale komunalne.

 

W Zielonej Górze ceny za wodę i ścieki na razie nie zmieniły się. Tamtejsze Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji planuje wprowadzenie podwyżek w kwietniu br. "Do końca marca obowiązują dotychczasowe taryfy na wodę i ścieki. Propozycja nowych na pewno będzie wyższa, ale podlega ona obecnie weryfikacji" - poinformowała PAP Monika Wiśniewska z biura prezydenta miasta.

Opłata za metr sześcienny wody wynosi w Zielonej Górze 3,75 zł. Opłaty za ścieki dla gospodarstw domowych to koszt rzędu 4,96 zł, a dla pozostałych 6,47 zł.

REKLAMA

Stawki podatku od nieruchomości w 2013 pozostają w Zielonej Górze na niezmienionym poziomie i wynoszą: za budynki mieszkalne 42 gr od mkw. powierzchni użytkowej, a dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej podatek wynosi 18,60 zł za mkw. powierzchni użytkowej. Są to stawki roczne.

Wzrosły natomiast miesięczne stawki czynszu najmu lokali mieszkalnych. Obecnie cena za mkw to 6,36 zł. Wcześniej opłata wynosiła 5,78 zł, co oznacza wzrost o ok. 9 proc. Dla lokali socjalnych, przeznaczonych dla osób o niskich dochodach, czynsz za mkw podrożał o 3 gr i wynosi obecnie 71 gr za mkw.

Nowy rok nie przyniósł w Zielonej Górze podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej - normalny nadal kosztuje 3 zł, a ulgowy o połowę mniej.

Na razie w Gorzowie i Zielonej Górze nie zapadły jeszcze decyzje, w jaki sposób będą naliczane opłaty za wywóz i utylizację śmieci oraz jakie będą stawki.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

REKLAMA

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwości

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

REKLAMA