REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić formularz ORD-OG (wniosek o wydanie interpretacji ogólnej)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak wypełnić wniosek o wydanie interpretacji ogólnej ORD-OG /Fot. Fotolia
Jak wypełnić wniosek o wydanie interpretacji ogólnej ORD-OG /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy zainteresowani złożeniem wniosku o wydanie interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego muszą w tym celu wypełnić formularz ORD-OG. Prezentujemy wzór formularza oraz wyjaśniamy jak prawidłowo należy go wypełnić.

Wzór formularza ORD-OG

Aktualny wzór wniosku o wydanie interpretacji ogólnej wprowadzony został rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2015 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji ogólnej oraz sposobu uiszczenia opłaty za wniosek (Dz. U. z 2016 r, poz. 15), które weszło w życie z dniem 5 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Autopromocja

Rozporządzenie określa:

- wzór wniosku o wydanie interpretacji ogólnej ORD-OG(2) i załącznika ORD-OG/A(2)

- sposób wnoszenia opłaty - opłatę za wydanie interpretacji ogólnej uiszcza się na rachunek bieżący organu upoważnionego do wydawania w pierwszej instancji postanowienia o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosku o wydanie interpretacji ogólnej, do którego jest składany wniosek.

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE INTERPRETACJI OGÓLNEJ ORD-OG(2)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

WZÓR ZAŁĄCZNIKA DO WNIOSKU O WYDANIE INTERPRETACJI OGÓLNEJ ORD-OG/A(2)

infoRgrafika

infoRgrafika

Podatnik VAT bez możliwości uzyskania interpretacji w sprawie nadużycia prawa

Organ właściwy dla złożenia wniosku

Wnioski o interpretacje ogólne można składać do pięciu izb skarbowych: w Bydgoszczy, w Katowicach, w Poznaniu, w Warszawie oraz w Łodzi. Właściwość organu (dyrektora izby skarbowej) uzależniona jest od podatku, którego dotyczy wniosek.

A zatem wnioskodawcy składają wniosek do organu podatkowego (bez względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy) zgodnie z właściwością rzeczową wniosku:

1) Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy - organ właściwy dla wniosków dotyczących przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od osób fizycznych;

2) Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach - organ właściwy dla wniosków dotyczących przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od osób prawnych oraz podatku akcyzowego;

3) Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu - organ właściwy dla wniosków dotyczących przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług;

4) Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie - organ właściwy dla wniosków dotyczących przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa;

5) Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi - organ właściwy dla wniosków dotyczących przepisów prawa podatkowego w zakresie nie wymienionym w powyższych pkt 1-4.


Gdzie złożyć wniosek o wydanie interpretacji

Wnioski można składać osobiście w siedzibie właściwego dyrektora izby skarbowej lub wysłać pocztą na adres Biura Krajowej Informacji.

Organ upoważniony

Właściwe Biuro Krajowej Informacji Podatkowej

Adres

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu

ul. Św. Jakuba 20,

87-100 Toruń

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej

ul. Traugutta 2a,

43-300 Bielsko-Biała

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim

ul. Wronia 65,

97-300 Piotrków Trybunalski

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie

ul. Dekana 6,

64-100 Leszno

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku

ul. 1 Maja 10,

09-402 Płock

Opłata za wniosek

Opłata za złożenie wniosku wynosi 40 zł od każdego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku. Należy ją wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Opłatę za wniosek o wydanie interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego uiszcza się na rachunek bieżący organu upoważnionego do wydawania w pierwszej instancji postanowienia o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosku o wydanie interpretacji ogólnej, do którego jest składany wniosek.

Numery kont bankowych:

Izba Skarbowa w Bydgoszczy - 52 1010 1078 0040 6622 3100 0000

Izba Skarbowa w Katowicach - 68 1010 1212 0010 3622 3100 0000

Izba Skarbowa w Łodzi - 87 1010 1371 0005 2122 3100 0000

Izba Skarbowa w Poznaniu - 29 1010 1469 0032 6122 3100 0000

Izba Skarbowa w Warszawie - 31 1010 1010 0166 4922 3100 0000

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Termin wydania interpretacji

Zgodnie z ustawą Ordynacja podatkowa interpretację wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku.

Do trzymiesięcznego terminu nie są wliczane terminy przewidziane dla dokonania określonych czynności np. wezwania do uzupełnienia.

Zawartość interpretacji ogólnej

Zgodnie z ustawą - Ordynacja podatkowa interpretacja ogólna powinna zawierać w szczególności:

- opis zagadnienia, w związku z którym jest dokonywana interpretacja przepisów prawa podatkowego;

- wyjaśnienie zakresu oraz sposobu stosowania interpretowanych przepisów prawa podatkowego do opisanego zagadnienia wraz z uzasadnieniem prawnym.

Wniosek o wydanie interpretacji ogólnej powinien zawierać uzasadnienie konieczności wydania interpretacji ogólnej, w szczególności:

- przedstawienie zagadnienia oraz wskazanie przepisów prawa podatkowego wymagających wydania interpretacji ogólnej;

- wskazanie niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego w określonych decyzjach, postanowieniach oraz interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej w takich samych stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych, oraz w takich samych stanach prawnych.

Szczegółowe zasady wypełniania ORD-OG

Uwaga!

- Pamiętaj o zamieszczeniu numeru NIP lub PESEL na wniosku i na dowodzie wpłaty.

- Sprawdź czy właściwie wybrałeś organ podatkowy, do którego kierujesz wniosek i czy wybrałeś właściwy numer konta bankowego.

CZĘŚĆ A – MIEJSCE I CEL ZŁOŻENIA WNIOSKU

A.1. Organ, do którego kierowany jest wniosek

W poz. od 4 do 8 należy wybrać organ podatkowy, który właściwością rzeczową (bez względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy) obejmuje wnioski dotyczące przepisów prawa podatkowego odpowiadające wnioskodawcy.

A.2. Cel złożenia wniosku

W poz. 9 należy wybrać czy celem wniosku jest złożenie, czy też uzupełnienie wcześniej złożonego wniosku.

Nadpłata po zmianie interpretacji podatkowej - co z odsetkami

CZĘŚĆ B – DANE WNIOSKODAWCY

B.1. Dane identyfikacyjne

W poz. 10, 11, 12 zamieszcza się dane dotyczące wnioskodawcy. W przypadku, gdy wnioskodawca to:

1) osoba fizyczna – podaje: nazwisko, pierwsze imię,

2) podmiot niebędący osobą fizyczną – podaje pełną nazwę i numer REGON oraz KRS.

B.2. Adres siedziby/Adres zamieszkania

W poz. 13-22 podaje się miejsce zamieszkania lub adres siedziby.

B.3. Adres do korespondencji

Część tę (poz. 23 do 32) wypełnia się w przypadku, gdy adres korespondencyjny jest inny niż adres zamieszkania lub siedziby podany w części B.2.


CZĘŚĆ C – DANE PEŁNOMOCNIKA DO DORĘCZEŃ

Poz. 33-45 wypełnia się tylko wówczas, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika.

CZĘŚĆ D – SPOSÓB UISZCZENIA I ZWROTU OPŁATY ORAZ NUMERY KONT BANKOWYCH

Opłata za złożenie wniosku wynosi 40 zł. W poz. 49 należy wskazać sposób zwrotu nienależnej opłaty.

Uwaga!

- Wypełniając druk opłaty nie zapomnij o numerze NIP lub PESEL.

- Wnosząc wpłatę na konto bankowe, wybierz konto organu, do którego kierujesz wniosek.

- Opłatę należy uiścić w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

CZĘŚĆ E – PRZEDSTAWIENIE ZAGADNIENIA ORAZ WSKAZANIE PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO WYMAGAJĄCYCH WYDANIA INTERPRETACJI OGÓLNEJ

REKLAMA

Opis zagadnienia (poz. 51) powinien dotyczyć konkretnej sytuacji, w której przepisy prawa podatkowego były różnie zastosowane. W przypadku braku wystarczającej ilości miejsca dalszą część opisu należy przedstawić w załączniku ORD-OG/A.

W poz. 52 należy wskazać oznaczenie przepisów (artykuł, paragraf, itd.) wraz z nazwą aktu prawnego (tytuł ustawy lub rozporządzenia), który jest przedmiotem interpretacji, bez przytaczania treści przepisu.

Uwaga!

Jeden wniosek może dotyczyć tylko jednego zagadnienia w jednym podatku. W przypadku wystąpienia więcej niż jednego zagadnienia, należy złożyć odrębne wnioski.

Kto wydaje interpretacje indywidualne od 2016 r.

CZĘŚĆ F – WSKAZANIE NIEJEDNOLITEGO STOSOWANIA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO

W poz. 53 wnioskodawca wskazuje organy wydające, daty wydania oraz sygnatury postanowień, decyzji lub interpretacji indywidualnych, w których jego zdaniem, w takiej samej sytuacji różnie zastosowano przepisy prawa podatkowego.

Uwaga!

Wniosek o wydanie interpretacji nie będzie rozpatrywany, jeśli nie będzie spełniał wymogów określonych w art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, tj.:

-  nie będzie zawierał wyczerpującego opisu zagadnienia oraz wskazania przepisów prawa podatkowego,

-  nie będzie zawierał wskazania niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego,

-  nie zostanie w terminie wniesiona opłata od wniosku, po uprzednim wezwaniu do jej uiszczenia.

CZĘŚĆ G – INFORMACJA O ZAŁĄCZNIKACH ORD-OG/A

W poz. 54 wnioskodawca podaje liczbę dołączonych do wniosku załączników ORD-OG/A.

CZĘŚĆ H – PODPIS WNIOSKODAWCY LUB OSOBY UPOWAŻNIONEJ

W poz. 55 zamieszcza się imię i nazwisko wnioskodawcy lub osoby upoważnionej.

W przypadku, gdy z wnioskiem występuje osoba upoważniona, do wniosku należy dołączyć pełnomocnictwo lub inny dokument, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy. W przypadku ustanowienia pełnomocnika należy pamiętać, że złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa (zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635). Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej od pełnomocnictw dołączanych do wniosków ORD-OG jest prezydent miasta właściwy ze względu na siedzibę Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Opłatę skarbową dokonuje się w kasie właściwego organu podatkowego lub na jego rachunek.

Uwaga!

Nie zapomnij o podpisie na wniosku (poz. 56). Przed złożeniem wniosku o wydanie interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego sprawdź, czy:

-   podałeś numer NIP lub PESEL na wniosku i na druku opłaty,

-  wybrałeś właściwy organ, do którego adresujesz wniosek,

-   wybrałeś właściwe konto bankowe (jeżeli opłatę uiszczasz na konto),

-   przedstawiłeś wyczerpująco zagadnienie,

-   wskazałeś przepisy prawa podatkowego,

-   podpisałeś wniosek,

-   załączyłeś pełnomocnictwo lub inny dokument, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy.

Podstawa prawna:

- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2015 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji ogólnej oraz sposobu uiszczenia opłaty za wniosek (Dz. U. z 2016 r, poz. 15);

- ustawa - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.);

- wyjaśnienia Ministerstwa Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA