REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska Strefa Inwestycji - samochody w kosztach kwalifikowanych

Grant Thornton
Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie.
Polska Strefa Inwestycji - samochody w kosztach kwalifikowanych /Fot. Fotolia
Polska Strefa Inwestycji - samochody w kosztach kwalifikowanych /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podejście fiskusa do możliwości objęcia pomocą publiczną wydatków poniesionych na zakup środków transportu zmieniło się na korzyść podatnika. Obecnie, jak zauważa eksperta Grant Thornton, przeważa stanowisko potwierdzające możliwość obejmowania pomocą wydatków związanych z nabyciem samochodów wykorzystywanych do działalności wskazanej w zezwoleniu strefowym, a od niedawna w decyzji o wsparciu.

Uznanie wydatku za koszt kwalifikowany wiąże się ze spełnieniem dwóch następujących warunków: wydatek musi zawierać się w rodzajach wydatków określonych w §8 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Rozporządzenie) oraz, wydatek musi być związany z „nową inwestycją”, czyli przedsięwzięciem objętym decyzją o wsparciu.

REKLAMA

REKLAMA

Wydatek inwestycyjny jako koszt kwalifikowany w Polskiej Strefie Inwestycji

Zgodnie z regulacjami zawartymi w Rozporządzeniu, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się m.in. koszty ponoszone na podstawie umów leasingu finansowego środków trwałych nabytych lub wytworzonych przez podatnika (§ 8 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia), pod warunkiem, że zostały „poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji”.

Dodatkowo, Rozporządzenie wprowadza istotny warunek, tj. aby środki trwałe wprowadzenia do ewidencji mogły zostać uznane za koszty kwalifikowane i tym samym powiększać wartość przysługującego zwolnienia, muszą zostać utrzymane przez dużych przedsiębiorców przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia ich do ewidencji, bądź przez okres 3 lat w odniesieniu do średnich i małych przedsiębiorców oraz mikroprzedsiębiorców.

Czy samochody wykorzystywane „w strefie” są kosztami kwalifikowanymi?

Jeszcze w oparciu o przepisy prawa podatkowego dotyczące Specjalnych Stref Ekonomicznych (SSE), organy podatkowe wydawały rozstrzygnięcia niepozwalające na potraktowanie jako koszty kwalifikowane wydatków związanych z flotą samochodową. Z przedstawionego w jednej z interpretacji indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 czerwca 2016 r. (sygn. IBPB-1-3/4510-280/16/AB) opisu wynikało, że Wnioskodawca miał zamiar ponieść wydatki związane z zakupem samochodów ciężarowych wykorzystywanych do transportu produktów wytworzonych w SSE do kontrahentów. Spółka uznała, że skoro samochody będące środkami trwałymi będą wykorzystywane w celu osiągania przychodów z działalności prowadzonej na terenie SSE, mogą być zaliczone do wydatków kwalifikowanych. Organ podatkowy zaprezentował jednak odmienne stanowisko, stwierdzając, że zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z kosztami nowej inwestycji przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. Stwierdzono zatem, że skoro pojazdy będą wykorzystywane do transportu produktów do kontrahentów, a więc będą zmieniały swoje położenie i w związku z tym będą znajdować się również poza obszarem strefy, nie można zaliczyć ich do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną.

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana stanowiska organów podatkowych

W jednym ze swoich pism z dnia 13 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0112-KDIL5.4010.78.2017.1.ŁM) zgodził się, że na nabywanie środki transportu, wykorzystywanych na potrzeby własne związane z działalnością gospodarczą wskazaną w zezwoleniu strefowym, zalicza się do kosztów kwalifikowanych. Spółka możliwość objęcia pomocą publiczną wydatków na zakup środków transportu argumentowała m.in. tym, że wydatki na samochody zostały poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia, środki transportu zostały zaliczone do składników majątku Spółki i co najważniejsze, będą one wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania działalności na mocy zezwolenia strefowego. Organ nie zawarł w interpretacji indywidualnej swojego komentarza, odstąpił od uzasadnienia prawnego i uznał stanowisko wnioskodawcy w pełni za prawidłowe.

Stanowisko na korzyść podatnika zostało potwierdzone również w niedawno wydanej interpretacji indywidualnej z 20 lutego 2019 r. (sygn. 0112-KDIL3-3.4011.400.2018.2.MM).

Dalszy ciąg artykułu dotyczącego samochodów "w strefie" jako kosztów kwalifikowanych

Autor: Karolina Milan, konsultant podatkowy, Grant Thornton

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA