REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatne samochody wspólników wniesione do spółki – amortyzacja i koszty w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Prywatne samochody wspólników wniesione do spółki
Prywatne samochody wspólników wniesione do spółki

REKLAMA

REKLAMA

Wspólnicy spółki partnerskiej w celu ułatwienia wykonywania zawodu mogą wnieść do majątku spółki prywatne samochody. Wymaga to wpisu do ewidencji środków trwałych oraz ustalenia wartości początkowej. W związku z tym pojawiają się wątpliwości czy możliwe jest wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych na podstawie dowodu nabycia auta? Czy poniesione wydatki na pojazd są wtedy kosztem uzyskania przychodu?

Spółka partnerska jest osobową spółką prawa handlowego. Ma możliwość nabywania we własnym imieniu praw oraz zaciągania zobowiązań.

REKLAMA

REKLAMA

Wspólnicy spółki, realizując przyznane im uprawnienia, wnieśli do majątku spółki prywatne samochody, w związku z czym są zobowiązani do dokonania odpisów amortyzacyjnych.

Samochód, jako środek trwały, ulega zużyciu podczas użytkowania. Aby w bilansie nie była prezentowana jego wartość początkowa, poddaje się te środki amortyzacji. Polega ona na regularnym odpisywaniu części wartości (w tym przypadku auta) w koszty, z powodu zużycia.   

Amortyzację trzeba odróżnić od umorzenia, które jest zsumowaną wartością amortyzacji, która koryguje wartość środków trwałych wykazywanych w bilansie- z ich wartości początkowej (wartości brutto) do wartości netto.

REKLAMA

Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Dzieje się tak od pierwszego miesiąca, który następuje po miesiącu, kiedy dany środek trwały (np. samochód) został wprowadzony do ewidencji. Odpisy są dokonywane do końca miesiąca, w którym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub

- postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

Amortyzacji podlegają (zgodnie z art. art. 22a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - tj. Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm. -  zwaną dalej ustawą o PIT):

1.      budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2.      maszyny, urządzenia i środki transportu,

3.      inne przedmioty,

które stanowią własność lub współwłasność podatnika, są nabyte lub wytworzone we własnym zakresie oraz kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania.

Ponadto przewidywany okres ich używania powinien być dłuższy niż rok, a ich wykorzystywanie przez podatnika powinno być związane z potrzebami prowadzonej przez niego działalności gospodarczej albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ustawy o PIT.

Co jest uważane za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych?

W sytuacji, kiedy do spółki, która nie jest osobą prawną (np. spółka partnerska) wnoszone są wkłady niepieniężne, tzw. aporty, za wartość początkową uważa się, zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT)

a) wartość początkową, od której dokonywane były odpisy amortyzacyjne - jeżeli przedmiot wkładu był amortyzowany,

b) wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie przedmiotu wkładu, które niezliczone są do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie - jeżeli przedmiot wkładu nie był amortyzowany,

c) wartość określoną zgodnie z art. 19 ustawy o PIT- jeżeli ustalenie wydatków na nabycie lub wytworzenie przedmiotu wkładu przez wspólnika wnoszącego wkład, będącego osobą fizyczną, jest niemożliwe oraz przedmiot wkładu nie był wykorzystywany przez wnoszącego wkład w prowadzonej działalności gospodarczej (z wyłączeniem wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych przez wspólnika we własnym zakresie).

W związku z tym, wspólnicy spółki partnerskiej za wartość początkową wniesionego wkładu niepieniężnego (prywatnych samochodów) powinni uznać wydatki poniesione na nabycie przedmiotu wkładu (punkt b) powyższego wyliczenia).

Wydatki poniesione na pojazdy jako koszty uzyskania przychodu.

Kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT (art. 22 ust. 1 ustawa o PIT).

Regulacje podatkowe nie zawierają wyliczenia wydatków, które uznawane są za koszty uzyskania przychodów. Przedstawiony jest jednak katalog wydatków, które nie mogą być uznane za takie koszty. W związku z tym to na podatniku ciąży obowiązek wykazania, że dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu. Poza tym musi istnieć związek kosztów z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Poniesienie tych kosztów ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Wydatki, które przeznaczane są na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie są jednorazowo zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków, które przeznaczone są m.in. na:

1) nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

2) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w pkt 1) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

3) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych,

- art. art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT.

Mimo takiego uregulowania tego typu wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeśli zostaną spełnione określone warunki. Jeśli wydatki te zostaną pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, to będą kosztem uzyskania przychodów:

- przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o PIT,

- gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej,

- w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy (bez względu na czas ich poniesienia).

Za koszty uzyskania przychodu można uznać jedynie odpisy amortyzacyjne, które zostaną sporządzone zgodnie z art.. 22a-22o ustawy o podatku dochodowym (uwzględniając także art. 23).

Dzieje się tak, ponieważ składniki majątku spółki używane są zazwyczaj w dłuższym okresie czasu, a nie tylko w roku ich nabycia, zatem poniesione wydatki zaliczane są do kosztów w miarę zużycia- stopniowo i sukcesywnie.

Jeśli chodzi o składniki majątkowe jakim są samochody, trzeba pamiętać o wprowadzonym ograniczeniu kwotowym odpisów amortyzacyjnych (art. 23 ust. 1 pkt 4)). Za koszty uzyskania przychodu nie będą uznawana koszty w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20.000 EURO przeliczonej na złote według kursu średniego EURO ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania.

Czy należy prowadzić ewidencję pojazdów dla celów obliczenia kosztów uzyskania przychodu?

Należy pamiętać, że nie wszystkie wydatki ponoszone w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Koszt musi spełniać następujące wymogi:

1) pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

2) nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

3) być właściwie udokumentowany.

Za koszty uzyskania przychodów nie będzie uznawać się wydatków poniesionych w związku z używaniem niewprowadzonych do ewidencji środków trwałych (np. samochodu osobowego).

Dotyczy to również środków, które stanowią własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą dla potrzeb tej działalności, ale tylko w części, która przekracza  określoną kwotę. Kwotę tą oblicza się poprzez pomnożenie liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu. Aby móc ustalić faktyczny przebiegu samochodu, podatnik ma obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Kilometrówka 2012 – dużo wyższe stawki i limity!

Jeżeli samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, to  podatnik nie jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Składki na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości, która przekracza ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 euro (przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia)- nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Wszelkie wydatki związane z utrzymaniem pojazdów będą stanowić koszty uzyskania przychodów. Możliwe będzie ich bezpośrednie zaksięgowanie do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w dacie wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia kosztu).

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 sierpnia 2011 roku (nr IPPB1/415-564/11-2/ES).

Podstawa prawna:

- art. 22 ust. 1, art. 22 a, art. 22e, art. 22h ust. 1 pkt 1, art. 22k, art. 23 ust. 1 pkt 4), art. 23 ust. 1 pkt 46) i 47) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.)    

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA