REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup ciężarówki, to więcej korzyści podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
amortyzacja, środki trwałe, samochód
amortyzacja, środki trwałe, samochód

REKLAMA

REKLAMA

Przy nabyciu auta firmowego trzeba wziąć pod uwagę nie tylko jego cenę, ale też skutki podatkowe jego kupna i eksploatacji. Najwięcej możliwości daje przedsiębiorcy zakup samochodu ciężarowego, bo taki środek trwały można amortyzować aż na pięć sposobów. W przypadku samochodów osobowych dostępne są trzy metody i dodatkowo występują ograniczenia w ich stosowaniu.

Wśród przedsiębiorców, którzy planują w tym roku zakup środków trwałych, najwięcej chce zainwestować w samochody – wskazują badania przeprowadzone przez Tax Care i Idea Bank.

REKLAMA

Na kolejnych miejscach znalazły się zakupy sprzętu i nieruchomości.

Kupując do firmy nowe auto warto zrobić to w taki sposób, aby inwestycja dała jak największe korzyści podatkowe, a one zależą przede wszystkim od wybranej metody amortyzacji.

Samochód można amortyzować na pięć sposobów: jednorazowo, liniowo, degresywnie, z indywidualnie ustalonymi stawkami lub stosując tzw. amortyzację dla samochodów używanych intensywnie.

Wybierając metodę amortyzacji trzeba uwzględnić zarówno bieżącą sytuację finansową firmy, jak i jej plany na przyszłość. Ważny jest też rodzaj auta i status podatkowy przedsiębiorcy, bo  to te czynniki warunkują, która metoda będzie możliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Metoda degresywna amortyzacji

Amortyzacja mieszkania, magazynu i samochodu wg indywidualnych stawek

Liniowa dostępna dla wszystkich

Najbardziej powszechna jest metoda liniowa. Można nią amortyzować zarówno samochody osobowe, jak i ciężarowe. Jest dostępna dla wszystkich przedsiębiorców bez względu na ich status podatkowy. Dokonując amortyzacji liniowej rozkładamy ciężar zakupu samochodu równomiernie na 5 lat, czyli stosujemy stawkę 20%.

Trudne warunki używania to szybsza amortyzacja

Gdy jednak przedsiębiorca używa samochodu bardziej intensywnie od przeciętnej może przyspieszyć amortyzację, stosując w tym okresie podwyższony współczynnik, ale maksymalnie 1,4.

Przepisy nie definiują jednak, co to znaczy używanie intensywne, zatem przedsiębiorca musi dokonać takiej oceny we własnym zakresie, co może być pewnym problemem.

Dokonując takiej „przyspieszonej” amortyzacji przedsiębiorca może zastosować stawkę wynoszącą maksymalnie 28%. W ten sposób można przyspieszyć zarówno amortyzację samochodu ciężarowego, jak i osobowego. Jednak gdy zmienią się warunki uzasadniające podwyższenie stawki trzeba ją obniżyć od następnego miesiąca.

Amortyzacja jednorazowa dla wybranych

1. Przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą (o ile w roku rozpoczęcia działalności, a także w okresie dwóch lat poprzedzających nie prowadził działalności gospodarczej, a także gdy działalności nie prowadził małżonek, gdy istniała między nimi wspólność ustawowa) lub
2. tzw. mały podatnik, może zdecydować się na amortyzację jednorazową i dokonać całego odpisu już w miesiącu, w którym samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W ten sposób cały ciężar zakupu samochodu zaliczy jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu. Jest to jednak rozwiązanie dostępne tylko dla nabywców samochodu osobowego.

Mały podatnik to taki, u którego wartość przychodów ze sprzedaży nie przekroczył w poprzednim roku równowartości w złotych 1.200.000 euro. W 2011 roku była to kwota 5.324.000 zł. 

Samochód ciężarowy to samochód o masie całkowitej powyżej 3,5 ton, a mniejszy gdy spełnia określone w ustawie warunki np. ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków i posiada zaświadczenie o ich spełnieniu wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów, dodatkowo w dowodzie rejestracyjnym powinna znajdować się adnotacja o spełnieniu tych wymagań.

Jednorazowa amortyzacja do 50 tys. euro rocznie

Kto może skorzystać z amortyzacji przyśpieszonej (jednorazowej)

Amortyzacji jednorazowej można dokonać do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro. W 2012 roku jest to 222 000 zł.

Indywidualnie tylko używane i ulepszone

Jeżeli przedsiębiorca woli jednak zainwestować w nieco tańszy samochód używany (czyli taki, który przed nabyciem był używany przez minimum 6 miesięcy) będzie mógł indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne.

REKLAMA

Ustalając stawki należy jednak uwzględnić, że minimalny okres amortyzacji dla środków transportu wynosi 2,5 roku. Ta metoda dostępna jest zarówno dla nowych podmiotów, jak i działających już na rynku kolejny rok, nie ma również ograniczenia tylko do małych podatników. W tym przypadku istotny jest sam przedmiot amortyzacji.

Poza samochodami używanymi w taki sposób można także amortyzować tzw. ulepszone pojazdy (o ulepszeniu można mówić, gdy wydatki poniesione przez podatnika stanowiły co najmniej 20% wartości początkowej pojazdu; przykładem „ulepszenia” może być zakup klimatyzacji do samochodu, zamontowanie instalacji gazowej czy zwiększenie mocy silnika).

Jaką metodę amortyzacji wybrać

Amortyzacja samochodu osobowego używanego o wartości 50 tys. zł

Rok

Amortyzacja przy zastosowaniu indywidualnych stawek  – wartość odpisów

Amortyzacja liniowa – wartość odpisów

I

20 000

10 000

II

20 000

10 000

III

10 000

10 000

IV

-

10 000

V

-

10 000

Degresywna dla wszystkich przedsiębiorców

Metoda degresywna przyspieszy amortyzację w pierwszych latach dokonywania odpisów. Niestety, podobnie jak jednorazowa amortyzacja, nie jest możliwa w odniesieniu do samochodu osobowego.

Kupując samochód ciężarowy możemy zwiększyć stawkę z wykazu maksymalnie o współczynnik 2,0. Przy tej amortyzacji nie ma natomiast ograniczenia podmiotowego. Jest ona dostępna dla wszystkich podatników.

Porównanie amortyzacji samochodu ciężarowego o wartości 100 tys. zł.

Rok

Amortyzacja degresywna – wartość odpisów

Amortyzacja liniowa – wartość odpisów

I

40 000

20 000

II

24 000

20 000

III

20 000

20 000

IV

16 000

20 000

V

-

20 000

Możliwe metody amortyzacji dla samochodu osobowego i ciężarowego

Am. liniowa

Am. jednorazowa

Am.przy zastosowaniu indywidualnych stawek

Am. degresywna

Am.dla samochodów intensywnie używanych

Sam. ciężarowy

Tak

Bez względu na status podatkowy

Tak

Tylko dla małych podatników i rozpoczynających działalność

Tak

Bez względu na status podatkowy (tylko samochody używane i ulepszone)

Tak

Bez względu na status podatkowy

Tak

Bez względu na status podatkowy

Sam. osobowy

Tak

Bez względu na status podatkowy

Nie

Tak

Bez względu na status podatkowy

(tylko samochody używane i ulepszone)

Nie

Tak

Bez względu na status podatkowy

Z powyższego zestawienia wynika, że kupując samochód ciężarowy przedsiębiorca ma do wyboru więcej metod amortyzacji, a zatem może lepiej dostosować tę inwestycję do sytuacji swojej firmy.

REKLAMA

Co więcej, kupując auto ciężarowe ma prawo do pełnego odliczenie VAT-u zawartego w cenie nabycia. Co prawda, w przypadku samochodu osobowego, nieodliczony VAT (odliczyć można 60% nie więcej niż 6 tys. zł) zwiększy wartość początkową samochodu i w ten sposób jego ciężar zostanie zmniejszony, choć nie o 100%.

W zależności od formy opodatkowania PIT i wysokości przychodów będzie to różnica 18% lub 32% (przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych) lub 19% (przy opodatkowaniu podatkiem liniowym).

Przedsiębiorca kupując samochód osobowy zapłacił 16 tys. zł VAT-u. 6 tys. zł odliczył. Pozostałe 10 tys. zł zaliczy do ceny nabycia i zwiększył wartość początkową. W ten sposób pomniejszył podatek dochodowy o 18% czyli 1800 zł (gdy był opodatkowany na zasadach ogólnych stawką 18%). Stracił więc podatkowo 8 200 zł (82%).

Katarzyna Rola-Stężycka


Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

REKLAMA

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

REKLAMA

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA