REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpisy amortyzacyjne w kosztach tylko z ewidencją środków trwałych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odpisy amortyzacyjne w kosztach tylko z ewidencją środków trwałych
Odpisy amortyzacyjne w kosztach tylko z ewidencją środków trwałych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kto nie prowadzi działalności gospodarczej ale wynajmuje mieszkanie, może zaliczać odpisy amortyzacyjne do kosztów podatkowych tylko pod warunkiem, że prowadzi ewidencję środków trwałych. Tak uznał NSA w wyroku z 22 kwietnia 2015 r.

Wyjątek dotyczy podatników, którzy ustalą wartość nieruchomości w sposób uproszczony, mnożąc liczbę metrów kwadratowych wynajmowanej powierzchni użytkowej przez kwotę 988 zł (art. 22g ust. 10 ustawy o PIT). Z obowiązku prowadzenia ewidencji zwalnia ich wyraźnie art. 22n ust. 3.

REKLAMA

REKLAMA

Wyrok NSA dotyczy podatnika, który nie zastosował tej uproszczonej metody, ale zarazem sądził, że jako osoba nieprowadząca działalności gospodarczej nie musi mieć ewidencji środków trwałych. Twierdził, że w świetle art. 22n ustawy o PIT ewidencję muszą prowadzić tylko przedsiębiorcy. Skoro on nim nie jest, to nie ma takiego obowiązku.

Z kolei dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uważał, że podatnik musi prowadzić ewidencję. W przeciwnym razie nie mógłby zaliczać odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych, bo nie byłby w stanie określić prawidłowej ich wysokości. – Nie miałby żadnych dowodów ani innych dokumentów umożliwiających mu określenie wartości początkowej mieszkania, stawki amortyzacyjnej, metody, a także wysokości odpisów amortyzacyjnych. Brak ewidencji uniemożliwiałby też ustalenie, czy nieruchomość została już w pełni zamortyzowana, czy jeszcze nie – wskazał dyrektor izby. Podatnik uważał jednak, że wartość początkową i wysokość kosztów można określić na podstawie aktu notarialnego oraz stałej stawki czynszu za najem.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

REKLAMA

Sądy obu instancji przyznały rację dyrektorowi izby. WSA w Krakowie wskazał, że kategoryczny obowiązek prowadzenia ewidencji wynika z art. 22d ust. 2 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem składniki majątku podlegające amortyzacji (w tym oddane do używania na podstawie umowy najmu) wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. To oznacza – wyjaśnił – że wynajmowany przez podatnika lokal, stanowiący odrębny przedmiot własności, jest środkiem trwałym niezależnie od tego, czy jest wynajmowany w ramach działalności gospodarczej, czy poza nią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei art. 22n ust. 1 i 2 wskazują wprawdzie na sposób prowadzenia ewidencji środków trwałych przez podatników prowadzących księgi rachunkowe bądź podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jednak dalsze ustępy tego przepisu mają zastosowanie także do pozostałych osób – stwierdził WSA.

Podobnie orzekł NSA. Sędzia Bogdan Lubiński podkreślił, że w świetle art. 22n ust. 6, w razie braku ewidencji nie można zaliczyć odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych. Również art. 22 ust. 8 ustawy o PIT pozwala na zaliczenie do kosztów podatkowych wyłącznie tych odpisów amortyzacyjnych, które zostały ustalone zgodnie z art. 22a–22o ustawy.

Podobnie NSA orzekł w wyrokach z 27 stycznia 2012 r. (sygn. akt II FSK 1448/10) oraz z 12 listopada 2010 r. (sygn. akt II FSK 1262/09). ©?

Wyrok NSA z 22 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 623/13.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA