REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpisy amortyzacyjne w kosztach tylko z ewidencją środków trwałych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odpisy amortyzacyjne w kosztach tylko z ewidencją środków trwałych
Odpisy amortyzacyjne w kosztach tylko z ewidencją środków trwałych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kto nie prowadzi działalności gospodarczej ale wynajmuje mieszkanie, może zaliczać odpisy amortyzacyjne do kosztów podatkowych tylko pod warunkiem, że prowadzi ewidencję środków trwałych. Tak uznał NSA w wyroku z 22 kwietnia 2015 r.

Wyjątek dotyczy podatników, którzy ustalą wartość nieruchomości w sposób uproszczony, mnożąc liczbę metrów kwadratowych wynajmowanej powierzchni użytkowej przez kwotę 988 zł (art. 22g ust. 10 ustawy o PIT). Z obowiązku prowadzenia ewidencji zwalnia ich wyraźnie art. 22n ust. 3.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wyrok NSA dotyczy podatnika, który nie zastosował tej uproszczonej metody, ale zarazem sądził, że jako osoba nieprowadząca działalności gospodarczej nie musi mieć ewidencji środków trwałych. Twierdził, że w świetle art. 22n ustawy o PIT ewidencję muszą prowadzić tylko przedsiębiorcy. Skoro on nim nie jest, to nie ma takiego obowiązku.

Z kolei dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uważał, że podatnik musi prowadzić ewidencję. W przeciwnym razie nie mógłby zaliczać odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych, bo nie byłby w stanie określić prawidłowej ich wysokości. – Nie miałby żadnych dowodów ani innych dokumentów umożliwiających mu określenie wartości początkowej mieszkania, stawki amortyzacyjnej, metody, a także wysokości odpisów amortyzacyjnych. Brak ewidencji uniemożliwiałby też ustalenie, czy nieruchomość została już w pełni zamortyzowana, czy jeszcze nie – wskazał dyrektor izby. Podatnik uważał jednak, że wartość początkową i wysokość kosztów można określić na podstawie aktu notarialnego oraz stałej stawki czynszu za najem.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

REKLAMA

Sądy obu instancji przyznały rację dyrektorowi izby. WSA w Krakowie wskazał, że kategoryczny obowiązek prowadzenia ewidencji wynika z art. 22d ust. 2 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem składniki majątku podlegające amortyzacji (w tym oddane do używania na podstawie umowy najmu) wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. To oznacza – wyjaśnił – że wynajmowany przez podatnika lokal, stanowiący odrębny przedmiot własności, jest środkiem trwałym niezależnie od tego, czy jest wynajmowany w ramach działalności gospodarczej, czy poza nią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei art. 22n ust. 1 i 2 wskazują wprawdzie na sposób prowadzenia ewidencji środków trwałych przez podatników prowadzących księgi rachunkowe bądź podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jednak dalsze ustępy tego przepisu mają zastosowanie także do pozostałych osób – stwierdził WSA.

Podobnie orzekł NSA. Sędzia Bogdan Lubiński podkreślił, że w świetle art. 22n ust. 6, w razie braku ewidencji nie można zaliczyć odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych. Również art. 22 ust. 8 ustawy o PIT pozwala na zaliczenie do kosztów podatkowych wyłącznie tych odpisów amortyzacyjnych, które zostały ustalone zgodnie z art. 22a–22o ustawy.

Podobnie NSA orzekł w wyrokach z 27 stycznia 2012 r. (sygn. akt II FSK 1448/10) oraz z 12 listopada 2010 r. (sygn. akt II FSK 1262/09). ©?

Wyrok NSA z 22 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 623/13.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA