REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sporządzenie przez firmę zewnętrzną wniosku o dofinansowanie stanowi koszt uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Wniosek o dofinansowanie
Wniosek o dofinansowanie

REKLAMA

REKLAMA

W związku z realizacją określonych celów odpowiednie podmioty mają możliwość ubiegania się o dofinansowanie ze środków unijnych. O tym, czy taki wniosek może być uznany za koszt uzyskania przychodu, decydować będzie kilka czynników.

Określone podmioty w celu uzyskania środków pochodzących z Unii Europejskiej, mogą składać wnioski o przyznanie wskazanych kwot. Często zdarza się, że powierzają one to zadanie odpowiednim, wyspecjalizowanych firmą consultingowym, co wiąże się z koniecznością zapłaty wynagrodzenia za sporządzony wniosek.

REKLAMA

Aby poniesiony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, w zależności od okoliczności, muszą zostać spełnione pewne warunki.

Po pierwsze, wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika, być definitywny, bezzwrotny.

REKLAMA

Po drugie, dany koszt powinien być bezpośrednio związany z przychodami. Oznacza to, że musi zostać poniesiony, aby uzyskać przychody lub  zachować/ zabezpieczyć źródło przychodów. Wynika to z artykułu 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), dalej ustawa o CIT.

Należy wykazać związek pomiędzy prowadzoną działalnością gospodarczą a poniesionymi wydatkami oraz ich wpływem na osiągane przychody (lub na utrzymanie, zabezpieczenie źródła przychodów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt wniosku o przyznanie dotacji nie wiąże się bezpośrednio z uzyskanym przychodem. Dotyczy jednak funkcjonowania danego podmiotu (przedsiębiorstwa, spółki itp.), dlatego ma charakter pośredni.

Po trzecie, wykazywanie powyższego związku jest zbędne, jeżeli dany koszt został wymieniony w katalogu wydatków, które nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. W tej sytuacji nie można ich odliczyć przy uiszczaniu podatku dochodowego. Katalog ten został umieszczony w art. 16 ust.1 ustawy o CIT.

Ponadto, w przypadku podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego lub wolontariat, kosztem uzyskania przychodu nie będzie taki wydatek, który został bezpośrednio sfinansowany z dochodów (przychodów) pochodzących ze środków unijnych- koszty kwalifikowane. Dlatego wydatek przeznaczony na sporządzenie wniosku, który został pokryty z własnych środków podatnika (zatem nie objęty dofinansowaniem), może być uznany za koszt uzyskania przychodu.

Wniosek będzie mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, jeśli będzie spełniał powyższe warunki.

Koszty kwalifikowane

REKLAMA

Koszty, które podlegają refundacji ze środków Unii Europejskiej w ramach danego programu są kosztami kwalifikowanymi. Muszą być zatwierdzone przez instytucje odpowiedzialne za obsługę danego programu unijnego. Są niezbędne do prawidłowej realizacji projektu.

Na ich pokrycie może zostać przyznana unijna dotacja. Dotacja ta jest refundacją poniesionych kosztów. Są to wydatki bezpośrednie poniesione przez beneficjenta w cenach netto, potwierdzone fakturą lub rachunkiem. Ponadto ważne jest, aby zostały przyznane w odpowiednim, wskazanym okresie (okres kwalifikowalności).

Do tematyki kosztów kwalifikowanych odniósł się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 sierpnia 2011 roku, o sygnaturze II GSK 1660/11.

Czy zapłacona zaliczka jest kosztem uzyskania przychodu?

Kiedy można stosować 50% koszty uzyskania przychodów

Moment potrącenia kosztu uzyskania przychodu.

Koszty sporządzenia wniosku, jako inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Dzień poniesienia kosztu to dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo w przypadku braku faktury dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu (z pewnymi wyjątkami).

W przypadku, gdy koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie ma możliwości wskazania, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, wtedy stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d-e ustawy o CIT). 

Tekst został sporządzony w oparciu o indywidualną interpretację podatkową z dnia 12 września 2011 roku, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB3/423-183/11-2/PM).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA