REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sporządzenie przez firmę zewnętrzną wniosku o dofinansowanie stanowi koszt uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Wniosek o dofinansowanie
Wniosek o dofinansowanie

REKLAMA

REKLAMA

W związku z realizacją określonych celów odpowiednie podmioty mają możliwość ubiegania się o dofinansowanie ze środków unijnych. O tym, czy taki wniosek może być uznany za koszt uzyskania przychodu, decydować będzie kilka czynników.

Określone podmioty w celu uzyskania środków pochodzących z Unii Europejskiej, mogą składać wnioski o przyznanie wskazanych kwot. Często zdarza się, że powierzają one to zadanie odpowiednim, wyspecjalizowanych firmą consultingowym, co wiąże się z koniecznością zapłaty wynagrodzenia za sporządzony wniosek.

REKLAMA

REKLAMA

Aby poniesiony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, w zależności od okoliczności, muszą zostać spełnione pewne warunki.

Po pierwsze, wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika, być definitywny, bezzwrotny.

Po drugie, dany koszt powinien być bezpośrednio związany z przychodami. Oznacza to, że musi zostać poniesiony, aby uzyskać przychody lub  zachować/ zabezpieczyć źródło przychodów. Wynika to z artykułu 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), dalej ustawa o CIT.

REKLAMA

Należy wykazać związek pomiędzy prowadzoną działalnością gospodarczą a poniesionymi wydatkami oraz ich wpływem na osiągane przychody (lub na utrzymanie, zabezpieczenie źródła przychodów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt wniosku o przyznanie dotacji nie wiąże się bezpośrednio z uzyskanym przychodem. Dotyczy jednak funkcjonowania danego podmiotu (przedsiębiorstwa, spółki itp.), dlatego ma charakter pośredni.

Po trzecie, wykazywanie powyższego związku jest zbędne, jeżeli dany koszt został wymieniony w katalogu wydatków, które nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. W tej sytuacji nie można ich odliczyć przy uiszczaniu podatku dochodowego. Katalog ten został umieszczony w art. 16 ust.1 ustawy o CIT.

Ponadto, w przypadku podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego lub wolontariat, kosztem uzyskania przychodu nie będzie taki wydatek, który został bezpośrednio sfinansowany z dochodów (przychodów) pochodzących ze środków unijnych- koszty kwalifikowane. Dlatego wydatek przeznaczony na sporządzenie wniosku, który został pokryty z własnych środków podatnika (zatem nie objęty dofinansowaniem), może być uznany za koszt uzyskania przychodu.

Wniosek będzie mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, jeśli będzie spełniał powyższe warunki.

Koszty kwalifikowane

Koszty, które podlegają refundacji ze środków Unii Europejskiej w ramach danego programu są kosztami kwalifikowanymi. Muszą być zatwierdzone przez instytucje odpowiedzialne za obsługę danego programu unijnego. Są niezbędne do prawidłowej realizacji projektu.

Na ich pokrycie może zostać przyznana unijna dotacja. Dotacja ta jest refundacją poniesionych kosztów. Są to wydatki bezpośrednie poniesione przez beneficjenta w cenach netto, potwierdzone fakturą lub rachunkiem. Ponadto ważne jest, aby zostały przyznane w odpowiednim, wskazanym okresie (okres kwalifikowalności).

Do tematyki kosztów kwalifikowanych odniósł się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 sierpnia 2011 roku, o sygnaturze II GSK 1660/11.

Czy zapłacona zaliczka jest kosztem uzyskania przychodu?

Kiedy można stosować 50% koszty uzyskania przychodów

Moment potrącenia kosztu uzyskania przychodu.

Koszty sporządzenia wniosku, jako inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Dzień poniesienia kosztu to dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo w przypadku braku faktury dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu (z pewnymi wyjątkami).

W przypadku, gdy koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie ma możliwości wskazania, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, wtedy stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d-e ustawy o CIT). 

Tekst został sporządzony w oparciu o indywidualną interpretację podatkową z dnia 12 września 2011 roku, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB3/423-183/11-2/PM).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA