REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sporządzenie przez firmę zewnętrzną wniosku o dofinansowanie stanowi koszt uzyskania przychodu?

Katarzyna Broniszewska
Wniosek o dofinansowanie
Wniosek o dofinansowanie

REKLAMA

REKLAMA

W związku z realizacją określonych celów odpowiednie podmioty mają możliwość ubiegania się o dofinansowanie ze środków unijnych. O tym, czy taki wniosek może być uznany za koszt uzyskania przychodu, decydować będzie kilka czynników.

Określone podmioty w celu uzyskania środków pochodzących z Unii Europejskiej, mogą składać wnioski o przyznanie wskazanych kwot. Często zdarza się, że powierzają one to zadanie odpowiednim, wyspecjalizowanych firmą consultingowym, co wiąże się z koniecznością zapłaty wynagrodzenia za sporządzony wniosek.

REKLAMA

Autopromocja

Aby poniesiony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, w zależności od okoliczności, muszą zostać spełnione pewne warunki.

Po pierwsze, wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika, być definitywny, bezzwrotny.

Po drugie, dany koszt powinien być bezpośrednio związany z przychodami. Oznacza to, że musi zostać poniesiony, aby uzyskać przychody lub  zachować/ zabezpieczyć źródło przychodów. Wynika to z artykułu 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), dalej ustawa o CIT.

Należy wykazać związek pomiędzy prowadzoną działalnością gospodarczą a poniesionymi wydatkami oraz ich wpływem na osiągane przychody (lub na utrzymanie, zabezpieczenie źródła przychodów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt wniosku o przyznanie dotacji nie wiąże się bezpośrednio z uzyskanym przychodem. Dotyczy jednak funkcjonowania danego podmiotu (przedsiębiorstwa, spółki itp.), dlatego ma charakter pośredni.

Po trzecie, wykazywanie powyższego związku jest zbędne, jeżeli dany koszt został wymieniony w katalogu wydatków, które nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. W tej sytuacji nie można ich odliczyć przy uiszczaniu podatku dochodowego. Katalog ten został umieszczony w art. 16 ust.1 ustawy o CIT.

Ponadto, w przypadku podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego lub wolontariat, kosztem uzyskania przychodu nie będzie taki wydatek, który został bezpośrednio sfinansowany z dochodów (przychodów) pochodzących ze środków unijnych- koszty kwalifikowane. Dlatego wydatek przeznaczony na sporządzenie wniosku, który został pokryty z własnych środków podatnika (zatem nie objęty dofinansowaniem), może być uznany za koszt uzyskania przychodu.

Wniosek będzie mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, jeśli będzie spełniał powyższe warunki.

Koszty kwalifikowane

Koszty, które podlegają refundacji ze środków Unii Europejskiej w ramach danego programu są kosztami kwalifikowanymi. Muszą być zatwierdzone przez instytucje odpowiedzialne za obsługę danego programu unijnego. Są niezbędne do prawidłowej realizacji projektu.

Na ich pokrycie może zostać przyznana unijna dotacja. Dotacja ta jest refundacją poniesionych kosztów. Są to wydatki bezpośrednie poniesione przez beneficjenta w cenach netto, potwierdzone fakturą lub rachunkiem. Ponadto ważne jest, aby zostały przyznane w odpowiednim, wskazanym okresie (okres kwalifikowalności).

Do tematyki kosztów kwalifikowanych odniósł się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 sierpnia 2011 roku, o sygnaturze II GSK 1660/11.

Czy zapłacona zaliczka jest kosztem uzyskania przychodu?

Kiedy można stosować 50% koszty uzyskania przychodów

Moment potrącenia kosztu uzyskania przychodu.

REKLAMA

Koszty sporządzenia wniosku, jako inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Dzień poniesienia kosztu to dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo w przypadku braku faktury dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu (z pewnymi wyjątkami).

W przypadku, gdy koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie ma możliwości wskazania, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, wtedy stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d-e ustawy o CIT). 

Tekst został sporządzony w oparciu o indywidualną interpretację podatkową z dnia 12 września 2011 roku, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB3/423-183/11-2/PM).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA