REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sporządzenie przez firmę zewnętrzną wniosku o dofinansowanie stanowi koszt uzyskania przychodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Wniosek o dofinansowanie
Wniosek o dofinansowanie

REKLAMA

REKLAMA

W związku z realizacją określonych celów odpowiednie podmioty mają możliwość ubiegania się o dofinansowanie ze środków unijnych. O tym, czy taki wniosek może być uznany za koszt uzyskania przychodu, decydować będzie kilka czynników.

Określone podmioty w celu uzyskania środków pochodzących z Unii Europejskiej, mogą składać wnioski o przyznanie wskazanych kwot. Często zdarza się, że powierzają one to zadanie odpowiednim, wyspecjalizowanych firmą consultingowym, co wiąże się z koniecznością zapłaty wynagrodzenia za sporządzony wniosek.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby poniesiony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, w zależności od okoliczności, muszą zostać spełnione pewne warunki.

Po pierwsze, wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika, być definitywny, bezzwrotny.

Po drugie, dany koszt powinien być bezpośrednio związany z przychodami. Oznacza to, że musi zostać poniesiony, aby uzyskać przychody lub  zachować/ zabezpieczyć źródło przychodów. Wynika to z artykułu 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), dalej ustawa o CIT.

REKLAMA

Należy wykazać związek pomiędzy prowadzoną działalnością gospodarczą a poniesionymi wydatkami oraz ich wpływem na osiągane przychody (lub na utrzymanie, zabezpieczenie źródła przychodów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt wniosku o przyznanie dotacji nie wiąże się bezpośrednio z uzyskanym przychodem. Dotyczy jednak funkcjonowania danego podmiotu (przedsiębiorstwa, spółki itp.), dlatego ma charakter pośredni.

Po trzecie, wykazywanie powyższego związku jest zbędne, jeżeli dany koszt został wymieniony w katalogu wydatków, które nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. W tej sytuacji nie można ich odliczyć przy uiszczaniu podatku dochodowego. Katalog ten został umieszczony w art. 16 ust.1 ustawy o CIT.

Ponadto, w przypadku podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego lub wolontariat, kosztem uzyskania przychodu nie będzie taki wydatek, który został bezpośrednio sfinansowany z dochodów (przychodów) pochodzących ze środków unijnych- koszty kwalifikowane. Dlatego wydatek przeznaczony na sporządzenie wniosku, który został pokryty z własnych środków podatnika (zatem nie objęty dofinansowaniem), może być uznany za koszt uzyskania przychodu.

Wniosek będzie mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, jeśli będzie spełniał powyższe warunki.

Koszty kwalifikowane

Koszty, które podlegają refundacji ze środków Unii Europejskiej w ramach danego programu są kosztami kwalifikowanymi. Muszą być zatwierdzone przez instytucje odpowiedzialne za obsługę danego programu unijnego. Są niezbędne do prawidłowej realizacji projektu.

Na ich pokrycie może zostać przyznana unijna dotacja. Dotacja ta jest refundacją poniesionych kosztów. Są to wydatki bezpośrednie poniesione przez beneficjenta w cenach netto, potwierdzone fakturą lub rachunkiem. Ponadto ważne jest, aby zostały przyznane w odpowiednim, wskazanym okresie (okres kwalifikowalności).

Do tematyki kosztów kwalifikowanych odniósł się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 sierpnia 2011 roku, o sygnaturze II GSK 1660/11.

Czy zapłacona zaliczka jest kosztem uzyskania przychodu?

Kiedy można stosować 50% koszty uzyskania przychodów

Moment potrącenia kosztu uzyskania przychodu.

Koszty sporządzenia wniosku, jako inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Dzień poniesienia kosztu to dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo w przypadku braku faktury dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu (z pewnymi wyjątkami).

W przypadku, gdy koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie ma możliwości wskazania, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, wtedy stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d-e ustawy o CIT). 

Tekst został sporządzony w oparciu o indywidualną interpretację podatkową z dnia 12 września 2011 roku, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB3/423-183/11-2/PM).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA