REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy skapitalizowane odsetki od kredytu są kosztami uzyskania przychodów?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
koszty przychodów
koszty przychodów

REKLAMA

REKLAMA

W każdym biznesie przychodzi pora na rozważenie celowości zaciągnięcia kredytu, czy wzięcia pożyczki. Pożyczone środki są czasem niezbędne dla rozwoju firmy, inwestycji, czy spłaty zobowiązań. W praktyce pojawia się pytanie, które elementy kredytu czy pożyczki przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych  (dalej zwana: ustawa o PDOP) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów – a więc także mogą to być także pożyczki czy kredyty.

REKLAMA

Autopromocja

Jednak ten sam przepis odsyła do art. 16 ust. 1 który wskazuje wydatki, będące wyjątkami nie mieszczącymi się w kategorii kosztów uzyskania przychodów. Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy o PDOP, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wydatków: na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Podobna regulacja znajduje się w art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. a Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma wątpliwości, iż zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu skapitalizowane odsetki stanowią koszt uzyskania przychodów – warunkiem wpisania w koszty środków z zaciągniętego zobowiązania jest związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Takie stanowisko potwierdza jednolita linia orzecznicza zarówno sądów administracyjnych jak i organów podatkowych.

Czy są kosztem uzyskania przychodów odsetki od kredytu zapłacone w czasie realizacji inwestycji

Czy odsetki zapłacone od prywatnego kredytu mogą być kosztem w działalności gospodarczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w obrocie gospodarczym istnieje problem w którym momencie należy zaliczyć skapitalizowane odsetki do kosztów. Wątpliwości wynikają ze sformułowania  art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o PDOP.

Stwierdzono w nim, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).

REKLAMA

Jak wskazywała (i nadal wskazuje) praktyka organów podatkowych odsetki są kosztem w momencie ich kapitalizacji, a nie faktycznej zapłaty – takie stanowisko przyjęto m. in. w interpretacji indywidualnej: o sygn. ITPB3/423-125/11/MK z dnia 6.06.2011 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy; o sygn. IPPB3/423-92/12-2/MC  Dyrektora Izy Skarbowej w Łodzi z dnia 28.11.2011 r.; a także w interpretacjach pochodzących z ostatniego półrocza o sygn. IBPBI/2/423-368/12/AK Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6.07.2012 r. i o sygn. IPPB3/423-275/12-2/KK Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12.07.2012 r.

We wszystkich przywołanych interpretacjach organy podatkowe prezentują jednolite, podobne stanowisko. Również sądy administracyjne  zajmowały zbliżone do omawianego stanowisko, jednak w dniu 9.11.2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok o sygn. II FSK 867/10 w którym stwierdził: „ wynikająca z art. 16 ust. 1 pkt 11 u.p.d.o.p. zasada niezaliczania do kosztów uzyskania przychodów niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym także odsetek od pożyczek (kredytów), odnosi się także do odsetek skapitalizowanych. Przemawia za tym redakcja przepisu art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a) u.p.d.o.p., gdzie mowa jest o wydatkach na spłatę pożyczek lub kredytów (jako nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów); określenie "wydatki na spłatę" należy zatem odnosić także do skapitalizowanych odsetek od pożyczek (kredytów). Ponadto kapitalizacja odsetek powoduje jedynie zmianę charakteru zobowiązania pożyczkobiorcy (kredytobiorcy), a nie jego umorzenie (w cywilnoprawnym znaczeniu tego terminu), nie może zatem być utożsamiana z poniesieniem wydatku na spłatę (zapłatę) odsetek, a taki wymóg postawił ustawodawca podatkowy. Prowadzi to do wniosku, że warunkiem zaliczenia skapitalizowanych odsetek do kosztów uzyskania przychodów jest poniesienie wydatku na ich spłatę, a nie tylko ich zarachowanie.”

Przedstawiony pogląd NSA uznaje, iż skapitalizowane odsetki stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich zapłaty, do czego faktycznie dochodzi w momencie spłacenia kapitałowej wartości pożyczki (której wysokość uwzględnia skapitalizowane odsetki) oraz jest przełamaniem linii orzeczniczej obowiązującej do tej pory.

Odsetki od kredytu przeznaczonego na wypłatę dywidendy nie są kosztem uzyskania przychodu – skutki uchwały NSA


Niestety trudno stwierdzić czy to stanowisko jest incydentalne lub jest również początkiem nowego sposobu interpretacji omawianych przepisów, gdyż od tego momentu nie został wydany żaden wyrok w podobnej sprawie.

Rodzi to pytanie czy w wypadku sporu sądowego z administracją podatkową podatnik nie będzie zmuszony ponieść konsekwencji, korzystniejszego dla niego, błędnego momentu zaliczenia skapitalizowanych odsetek w koszty.

O problemie świadczy duża ilość pytań kierowanych do organów podatkowych (w postaci wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych, które zgodnie z przepisami Ordynacji Podatkowej zapewniają ochronę przed negatywnymi skutkami zastosowania się do interpretacji). Jak wynika z wymienionych już wcześniej interpretacji wyrok NSA nie zmienił poglądów organów w tej materii, a więc zaliczenie skapitalizowanych odsetek do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich kapitalizacji nie powinno być kwestionowane.

Joanna Litwńska,

Maksymilian Makuch

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA