REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata za wcześniejsze rozwiązanie umowy może stanowić koszt uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Opłata za wcześniejsze rozwiązanie umowy może stanowić koszt uzyskania przychodu
Opłata za wcześniejsze rozwiązanie umowy może stanowić koszt uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, spółka udostępniająca filmy w ramach usługi VOD w wyniku małego zainteresowania klientów oferowaną usługą zmuszony był do wcześniejszego rozwiązana zawartych ze studiami filmowymi umów licencyjnych. Wystąpił więc o interpretację indywidualną pytając, czy wydatki poniesione tytułem opłaty za rozwiązanie umowy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Podatnik argumentował, że opłata za wcześniejsze rozwiązanie umowy ponoszona jest celem uniknięcia większych wydatków na opłaty licencyjne, a tym samym przeznaczenia zachowanych w ten sposób oszczędności na dalsze inwestycje. Spółka podkreśliła także, że przedmiotowa opłata nie jest karą umowną, a de facto wynagrodzeniem dla licencjodawcy za zawarcie porozumienia o wcześniejszym rozwiązaniu umowy i na gruncie podatku VAT czynność taka kwalifikowana jest jako wynagrodzenie za usługę.

REKLAMA

Autopromocja

Dyrektor Izby Skarbowej nie podzielił tej argumentacji. W jego opinii odstąpienie od umów licencyjnych, które miały przynosić spółce zyski z odpłatnego udostępniania filmów nie może być uznane za działanie w celu zachowania źródła przychodów, co więcej uzasadnienie ekonomiczne nie ma znaczenia i pozostaje poza oceną organu.

Po wyczerpaniu toku instancyjnego, podatnik wniósł skargę na interpretację do WSA w Warszawie, który uznał ją za zasadną.

WSA odwołał się do dotychczasowego orzecznictwa, choć podkreślił, że nie jest ono w tej kwestii jednolite. Jednocześnie sąd stwierdził, że pomimo tego, że opłata za wcześniejsze rozwiązanie umowy nie jest karą umowną, to pełni ona identyczną funkcję i aby mogła zostać uznana za koszt uzyskania przychodu, konieczne jest ustalenie, czy została ona poniesiona w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia przychodów, zarówno tych osiągniętych jak i racjonalnie spodziewanych.

Kluczowe jest określenie „w celu” oznaczające taki związek między wydatkiem a przychodem lub zachowaniem albo zabezpieczeniem jego źródła, że poniesienie go ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie jego źródła. Przy czym fakt nieosiągnięcia oczekiwanego efektu gospodarczego nie dyskwalifikuje wydatku jako kosztu. Ponadto WSA powołał się na pogląd NSA wyrażony w uzasadnieniu uchwały NSA z 25 czerwca 2012 r. (II FPS 2/12), zgodnie z którym podatnik działając w warunkach rynkowych musi podejmować racjonalne z jego punktu widzenia, oparte na ekonomicznych analizach i kalkulacjach, działania zmierzające do uzyskania możliwie największej efektywności ekonomicznej. Działania takie mogą polegać na zmniejszaniu kosztów i wydatków oraz dokonywaniu oszczędności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Ważne ekonomiczne uzasadnienie wydatku

Minister Finansów wniósł skargę kasacyjną do NSA, która zdaniem sądu nie zasługiwała na uwzględnienie. NSA podzielił stanowisko WSA, podkreślił prawidłową wykładnię art. 15. ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez sąd niższej instancji i zauważył, że „gospodarczo uzasadnione i racjonalne decyzje gospodarcze, podejmowane pierwotnie w określonych warunkach, mające oczywisty związek z przychodami, w związku z negatywną zmianą okoliczności mogą wywoływać lub wywołują konieczność podejmowania przez podatnika działań zmierzających już nie do osiągnięcia przychodów, ale do zachowania lub zabrzęczenia źródeł przychodów”.

REKLAMA

NSA, tak jak wcześniej WSA, odwołał się do logicznego ciągu zdarzeń wywołujących określone działania podatnika, w tym przypadku: zawarcie umów licencyjnych, zmiana uwarunkowań gospodarczych, przyczyny rozwiązania umowy skutkujące wydatkiem na opłatę za rozwiązanie umowy (niższą, niż gdyby spółka jednostronnie zerwała umowę licencyjną), konsekwencje finansowe podjętej decyzji i ich wpływ na osiągnięcie lub zachowanie albo zabezpieczenie źródeł uzyskania przychodów. NSA dodał także, że kwalifikacja określonego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów wymaga nie tylko oceny pod kątem związku z określonym przychodem, ale także racjonalności określonego działania dla osiągnięcia przychodu, a fakt nieosiągnięcia określonego efektu gospodarczego nie dyskwalifikuje poniesionego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu.

Sądy obu instancji konsekwentnie zgodziły się z pierwotnym stanowiskiem podatnika i stanęły po stronie ekonomicznego uzasadniania możliwości zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Oba sądy podkreślały także ważność analizy logicznego ciągu zdarzeń determinujących działanie podjęte przez podatnika.

(Wyrok NSA z dnia 12 stycznia 2015 r., II FSK 3116/12). 

Dr Katarzyna Bronżewska, starszy konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA