REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karnet na basen nie jest kosztem dla agenta ubezpieczeniowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karnet na basen nie jest kosztem dla agenta ubezpieczeniowego
Karnet na basen nie jest kosztem dla agenta ubezpieczeniowego

REKLAMA

REKLAMA

Agent ubezpieczeniowy nie może rozliczyć w kosztach swojej działalności karnetu na basen, na którym, jak twierdzi, będzie podpisywał umowy ubezpieczenia z nowymi klientami. Taka jest decyzja fiskusa, który uznał, że wizyty na basenie nie są konieczne, aby prowadzić sprzedaż polis.

REKLAMA

Z wnioskiem o interpretację indywidualną wystąpił przedsiębiorca prowadzący sprzedaż ubezpieczeń na życie. Źródłem jego przychodów jest prowizja od towarzystwa ubezpieczeniowego przyznawana za podpisywane z klientami polisy. Stawka prowizji za obsługę kontynuowanych polis jest na tyle niższa od tej przyznawanej za nowo zawarte umowy, że nie starczyłaby przedsiębiorcy na pokrycie kosztów działalności. Co więcej, jeżeli przedsiębiorca nie będzie nawiązywał kontaktów z nowymi klientami, towarzystwo ubezpieczeniowe nie wypłaci mu najpierw premii kwartalnej, później półrocznej, a na koniec może podjąć decyzję o rozwiązaniu z nim umowy. Stąd koniecznością w funkcjonowaniu jego firmy jest zawieranie nowych umów ubezpieczenia z nowymi klientami.

REKLAMA

Przedsiębiorca wpadł na pomysł, że miejscem, które sprzyja poznawaniu nowych osób, a co za tym idzie nowych klientów usługi ubezpieczenia, jest basen. A ponieważ na pływalnię chodziłby regularnie, zapytał organ podatkowy, czy wydatek na karnet będzie mógł rozliczyć w kosztach firmowych i pomniejszyć tym samym swoje zobowiązanie wobec fiskusa z tytułu podatku dochodowego, jako wydatek przyczyniający się do zwiększenia przychodu jego firmy, czyli – zdaniem przedsiębiorcy – spełniający definicję kosztu uzyskania przychodów.

Co do zasady, kosztem uzyskania przychodu jest racjonalnie i gospodarczo uzasadniony wydatek, jaki ponosi przedsiębiorca w związku z wykonywaną przez siebie działalnością w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia czy zachowania źródła przychodów. Dalej, wydatek taki nie może znajdować się w negatywnym katalogu kosztów (tj. art. 23 ustawy o PIT) oraz musi być prawidłowo udokumentowany. Za każdym razem związek wydatku z prowadzonym biznesem trzeba analizować indywidualnie.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Trzy razy nie

W odpowiedzi na wątpliwość podatnika, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2015 r. o sygn. IBPBI/1/4511-391/15/ESZ, nie zgodził się na rozliczenie karnetu na basen w kosztach ubezpieczyciela. Powody podał trzy.

REKLAMA

Po pierwsze, mimo wskazania, że zakup karnetu ma doprowadzić do zwiększenia obrotów ubezpieczyciela, trudno wykazać związek między charakterem prowadzonej działalności a koniecznością szukania nowych klientów właśnie na basenie. Nigdzie nie jest powiedziane, że z basenów korzystają jedynie osoby chcące jednocześnie nabyć usługę ubezpieczenia.

Po drugie nie każda wizyta na pływalni zapewni pozyskanie klienta. Agent ubezpieczeniowy nie ma pewności, że każde jego wejście na basen zaowocuje podpisaniem nowej umowy ubezpieczenia.

Na koniec organ stwierdził, że zakupiony karnet na basen przedsiębiorca może również wykorzystywać w celach osobistych, które są wyłączone z kosztów firmowych. Nie ma gwarancji, że któregoś razu przedsiębiorca nie wybierze się popływać rekreacyjnie.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

W koszty spotkanie w kawiarni

Uzasadnienie wnioskującego przedsiębiorcy ma sens do momentu wyboru miejsca spotkań z potencjalnymi klientami. Jeśli potencjalnych klientów zapraszałby na kawę do kawiarni, wówczas rachunek za takie spotkanie mógłby „wrzucić” w koszty.

Zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 17 czerwca 2013 r. o sygn. akt II FSK 702/11 oraz wydaną później interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2013 r. o nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521, ponoszone przez przedsiębiorców wydatki na poczęstunek (np. kanapki, ciastko, kawę, herbatę, a także obiady czy lunche) serwowany podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami niezależnie od tego, czy podawany jest w firmie czy w restauracji, mogą być rozliczone w kosztach (nie podlegają wykluczeniu z nich jako wydatki reprezentacyjne).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA