REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karnet na basen nie jest kosztem dla agenta ubezpieczeniowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karnet na basen nie jest kosztem dla agenta ubezpieczeniowego
Karnet na basen nie jest kosztem dla agenta ubezpieczeniowego

REKLAMA

REKLAMA

Agent ubezpieczeniowy nie może rozliczyć w kosztach swojej działalności karnetu na basen, na którym, jak twierdzi, będzie podpisywał umowy ubezpieczenia z nowymi klientami. Taka jest decyzja fiskusa, który uznał, że wizyty na basenie nie są konieczne, aby prowadzić sprzedaż polis.

Z wnioskiem o interpretację indywidualną wystąpił przedsiębiorca prowadzący sprzedaż ubezpieczeń na życie. Źródłem jego przychodów jest prowizja od towarzystwa ubezpieczeniowego przyznawana za podpisywane z klientami polisy. Stawka prowizji za obsługę kontynuowanych polis jest na tyle niższa od tej przyznawanej za nowo zawarte umowy, że nie starczyłaby przedsiębiorcy na pokrycie kosztów działalności. Co więcej, jeżeli przedsiębiorca nie będzie nawiązywał kontaktów z nowymi klientami, towarzystwo ubezpieczeniowe nie wypłaci mu najpierw premii kwartalnej, później półrocznej, a na koniec może podjąć decyzję o rozwiązaniu z nim umowy. Stąd koniecznością w funkcjonowaniu jego firmy jest zawieranie nowych umów ubezpieczenia z nowymi klientami.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca wpadł na pomysł, że miejscem, które sprzyja poznawaniu nowych osób, a co za tym idzie nowych klientów usługi ubezpieczenia, jest basen. A ponieważ na pływalnię chodziłby regularnie, zapytał organ podatkowy, czy wydatek na karnet będzie mógł rozliczyć w kosztach firmowych i pomniejszyć tym samym swoje zobowiązanie wobec fiskusa z tytułu podatku dochodowego, jako wydatek przyczyniający się do zwiększenia przychodu jego firmy, czyli – zdaniem przedsiębiorcy – spełniający definicję kosztu uzyskania przychodów.

Co do zasady, kosztem uzyskania przychodu jest racjonalnie i gospodarczo uzasadniony wydatek, jaki ponosi przedsiębiorca w związku z wykonywaną przez siebie działalnością w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia czy zachowania źródła przychodów. Dalej, wydatek taki nie może znajdować się w negatywnym katalogu kosztów (tj. art. 23 ustawy o PIT) oraz musi być prawidłowo udokumentowany. Za każdym razem związek wydatku z prowadzonym biznesem trzeba analizować indywidualnie.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Trzy razy nie

W odpowiedzi na wątpliwość podatnika, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2015 r. o sygn. IBPBI/1/4511-391/15/ESZ, nie zgodził się na rozliczenie karnetu na basen w kosztach ubezpieczyciela. Powody podał trzy.

Po pierwsze, mimo wskazania, że zakup karnetu ma doprowadzić do zwiększenia obrotów ubezpieczyciela, trudno wykazać związek między charakterem prowadzonej działalności a koniecznością szukania nowych klientów właśnie na basenie. Nigdzie nie jest powiedziane, że z basenów korzystają jedynie osoby chcące jednocześnie nabyć usługę ubezpieczenia.

Po drugie nie każda wizyta na pływalni zapewni pozyskanie klienta. Agent ubezpieczeniowy nie ma pewności, że każde jego wejście na basen zaowocuje podpisaniem nowej umowy ubezpieczenia.

Na koniec organ stwierdził, że zakupiony karnet na basen przedsiębiorca może również wykorzystywać w celach osobistych, które są wyłączone z kosztów firmowych. Nie ma gwarancji, że któregoś razu przedsiębiorca nie wybierze się popływać rekreacyjnie.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

W koszty spotkanie w kawiarni

Uzasadnienie wnioskującego przedsiębiorcy ma sens do momentu wyboru miejsca spotkań z potencjalnymi klientami. Jeśli potencjalnych klientów zapraszałby na kawę do kawiarni, wówczas rachunek za takie spotkanie mógłby „wrzucić” w koszty.

Zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 17 czerwca 2013 r. o sygn. akt II FSK 702/11 oraz wydaną później interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2013 r. o nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521, ponoszone przez przedsiębiorców wydatki na poczęstunek (np. kanapki, ciastko, kawę, herbatę, a także obiady czy lunche) serwowany podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami niezależnie od tego, czy podawany jest w firmie czy w restauracji, mogą być rozliczone w kosztach (nie podlegają wykluczeniu z nich jako wydatki reprezentacyjne).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA