Zawiadomienie organu podatkowego o założeniu kpir drogą pocztową
REKLAMA
REKLAMA
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w § 10 zobowiązuje podatników prowadzących działalność gospodarczą będących osobami fizycznymi, spółkami cywilnymi, jawnymi osób fizycznych oraz partnerskimi, które:
REKLAMA
- nie opłacają podatku dochodowego w formach ryczałtowych,
- nie wykonują wyłącznie usług przewozu osób i towarów taborem konnym,
- nie wykonują zawodu adwokata wyłącznie w zespole adwokackim i
- nie dokonują sprzedaży środków trwałych po likwidacji działalności,
do założenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a w razie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży, również tę ewidencję, na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.
Polecamy: serwis Urząd skarbowy
Podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej albo w poprzednim roku podatkowym korzystali ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym lub prowadzili księgi rachunkowe, są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia.
Jeżeli działalność prowadzona jest w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki jawnej osób fizycznych lub spółki partnerskiej, zawiadomienie składają wszyscy wspólnicy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania każdego z nich.
Nie ma problemu jeżeli obowiązku zawiadomienia organu podatkowego podatnik dopełni osobiście. Składając zawiadomienie na kopi uzyska potwierdzenie, które przechowa.
Natomiast szczególną uwagę należy zachować wysyłając takie zawiadomienie drogą pocztową.
Otóż w przypadku wysłania organowi podatkowemu pisma pocztą bez zachowania formy listu poleconego, podatnik może mieć problemy jeżeli pismo to nie dotrze do adresata lub zaginie już w samym urzędzie.
Niestety w takiej sytuacji to podatnik będzie zobowiązany do udowodnienia faktu dopełnienia obowiązku zawiadomienia organu podatkowego a nie mając potwierdzenia odbioru przesyłki poleconej będzie to niezwykle trudne.
Polecamy: Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów
W wyroku z dnia 15 września 2005 r., III SA/Wa 1680/05, WSA w Warszawie stwierdził, że „w korespondencji z organami podatkowymi, podatnik ma obowiązek dochować należytej staranności i nadać przesyłkę listem poleconym. Ponadto, zgodnie z zasadą, iż ciężar dowodu spoczywa na tym, kto z danego faktu wywodzi skutki prawne, podatnik sam powinien udowodnić, że doręczył pismo.”
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat