REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty uzyskania przychodów a KPiR

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Koszty uzyskania przychodów a KPiR
Koszty uzyskania przychodów a KPiR

REKLAMA

REKLAMA

W księdze przychodów i rozchodów (zwanej KPiR) wyróżniamy dwa sposoby księgowania kosztów.

1. metoda kasowa, tj. koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 5, 6 i 10 Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Dz. U. z 2012 r. poz. 361 (ustawa o podatku dochodowym), lub

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

2. metoda memoriałowa, która mówi iż koszty ewidencjonuje się w powiązaniu z przychodami danego roku, których one dotyczą.

Metoda memoriałowa jest bardziej uciążliwa, tak więc powszechnie jest stosowana metoda kasowa.

Polecamy: Nowa PKPIR 2016 – zmiany od 8 kwietnia 2016 r.

REKLAMA

Każdy podatnik powinien pamiętać o naczelnej zasadzie wykazania kosztu, a mianowicie: „Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów” (art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym). Oznacza to, że zasadne są koszty, które są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydatki, które ponosi podatnik można podzielić na grupy wydatków i ich specyfikę księgowania w KPiR

Pierwsza grupa to wydatki związane z zakupem towarów handlowych i materiałów (do produkcji). Tego rodzaju wydatki są księgowane w KPiR w kolumnie numer 10 w dacie dokumentu, a jeżeli towar lub materiał otrzymaliśmy wcześniej niż dokument zakupu, fakt otrzymania towaru powinien zostać odnotowany w KPiR w dacie dostawy. W takiej sytuacji księgowanie następuje na podstawie dokumentu wewnętrznego, na którym wykazujemy: nazwę sprzedawcy, datę otrzymania towaru, ilość, rodzaj oraz cenę.

Stolarz zakupił drewno do wykonania półki, które otrzymał 26.03.2015 r. ale faktura została wystawiona 10.04.2015 r. – księgowanie w KPiR nastąpi 26.03.2015 r.

PKPiR 2016 - ułatwietnia i nowy wzór

Druga grupa wydatków to koszty uboczne zakupu, które księgujemy w kolumnie 11 KPiR. Do nich należą przede wszystkim koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Ważne jest, aby nie mylić pozostałych kosztów tj. kolumna 13 z kosztami ubocznymi w przypadku nabycia usługi przy zakupie towaru handlowego.

Podatnik, który zakupił drewniane deski jako towar handlowy, ma na fakturze wykazaną także pozycję cięcia desek. Usługa cięcia nie jest kosztem ubocznym, jest jedynie osobno nabytą usługą księgowaną w kolumnie 13.

Trzecia grupa kosztów dotyczy wynagrodzenia w gotówce i naturze tj. kolumna 12 KPiR. Wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę księgujemy w kwocie brutto w momencie kiedy jest wypłacane. Ponadto wykazujemy w tej kolumnie wynagrodzenia wypłacone osobom z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło.

W sytuacji, kiedy wynagrodzenie wypłacane jest w naturze i elementem świadczeń w naturze są przedmioty lub usługi dotyczące działalności gospodarczej pracodawcy, takie wynagrodzenie wpisuje się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców, a jeżeli nie ma takiej możliwości to wyceny dokonujemy na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, pamiętając o uwzględnieniu ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Księgowanie następuje na podstawie odpowiedniej dokumentacji tj.:
– listy płac w przypadku umowy o pracę,
– rachunku w przypadku umowy o dzieło i zlecenie.

Istotne jest, aby księgowanie nastąpiło po uprzednim sprawdzeniu dokumentacji potwierdzającej wypłatę jaką jest: podpisana lista płac, podpisany rachunek, inny dokument podpisany przez pracownika, który potwierdza wypłatę lub wyciąg bankowy.

Czwarta grupa kosztów to pozostałe wydatki – kolumna 13 KPiR. Ta grupa kosztów charakteryzuje się tym, iż księgujemy w niej wszystkie poniesione koszty, które nie zostały zakwalifikowane do kolumn 10-12, a które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tak więc w kolumnie 13 pojawią się takie wydatki jak: czynsz za lokal użytkowy, opłaty za telefon, odpisy amortyzacyjne, zapłacone składki ZUS za pracowników, które występują po stronie pracodawcy, rozliczenie delegacji, kwoty poniesione na zakup wyposażenia czy też na remont siedziby firmy.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Podsumowaniem kosztów w KPiR jest kolumna 14, gdzie znajduje się łączna wartość wydatków z kolumn 12 i 13.

Należny pamiętać, iż koszty muszą być bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz o tym, że na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia związku wykazanego kosztu z prowadzoną działalnością.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA