REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty uzyskania przychodów a KPiR

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Koszty uzyskania przychodów a KPiR
Koszty uzyskania przychodów a KPiR

REKLAMA

REKLAMA

W księdze przychodów i rozchodów (zwanej KPiR) wyróżniamy dwa sposoby księgowania kosztów.

1. metoda kasowa, tj. koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 5, 6 i 10 Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Dz. U. z 2012 r. poz. 361 (ustawa o podatku dochodowym), lub

REKLAMA

Autopromocja

2. metoda memoriałowa, która mówi iż koszty ewidencjonuje się w powiązaniu z przychodami danego roku, których one dotyczą.

Metoda memoriałowa jest bardziej uciążliwa, tak więc powszechnie jest stosowana metoda kasowa.

Polecamy: Nowa PKPIR 2016 – zmiany od 8 kwietnia 2016 r.

Każdy podatnik powinien pamiętać o naczelnej zasadzie wykazania kosztu, a mianowicie: „Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów” (art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym). Oznacza to, że zasadne są koszty, które są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydatki, które ponosi podatnik można podzielić na grupy wydatków i ich specyfikę księgowania w KPiR

Pierwsza grupa to wydatki związane z zakupem towarów handlowych i materiałów (do produkcji). Tego rodzaju wydatki są księgowane w KPiR w kolumnie numer 10 w dacie dokumentu, a jeżeli towar lub materiał otrzymaliśmy wcześniej niż dokument zakupu, fakt otrzymania towaru powinien zostać odnotowany w KPiR w dacie dostawy. W takiej sytuacji księgowanie następuje na podstawie dokumentu wewnętrznego, na którym wykazujemy: nazwę sprzedawcy, datę otrzymania towaru, ilość, rodzaj oraz cenę.

Stolarz zakupił drewno do wykonania półki, które otrzymał 26.03.2015 r. ale faktura została wystawiona 10.04.2015 r. – księgowanie w KPiR nastąpi 26.03.2015 r.

PKPiR 2016 - ułatwietnia i nowy wzór

Druga grupa wydatków to koszty uboczne zakupu, które księgujemy w kolumnie 11 KPiR. Do nich należą przede wszystkim koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Ważne jest, aby nie mylić pozostałych kosztów tj. kolumna 13 z kosztami ubocznymi w przypadku nabycia usługi przy zakupie towaru handlowego.

Podatnik, który zakupił drewniane deski jako towar handlowy, ma na fakturze wykazaną także pozycję cięcia desek. Usługa cięcia nie jest kosztem ubocznym, jest jedynie osobno nabytą usługą księgowaną w kolumnie 13.

REKLAMA

Trzecia grupa kosztów dotyczy wynagrodzenia w gotówce i naturze tj. kolumna 12 KPiR. Wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę księgujemy w kwocie brutto w momencie kiedy jest wypłacane. Ponadto wykazujemy w tej kolumnie wynagrodzenia wypłacone osobom z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło.

W sytuacji, kiedy wynagrodzenie wypłacane jest w naturze i elementem świadczeń w naturze są przedmioty lub usługi dotyczące działalności gospodarczej pracodawcy, takie wynagrodzenie wpisuje się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców, a jeżeli nie ma takiej możliwości to wyceny dokonujemy na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, pamiętając o uwzględnieniu ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Księgowanie następuje na podstawie odpowiedniej dokumentacji tj.:
– listy płac w przypadku umowy o pracę,
– rachunku w przypadku umowy o dzieło i zlecenie.

Istotne jest, aby księgowanie nastąpiło po uprzednim sprawdzeniu dokumentacji potwierdzającej wypłatę jaką jest: podpisana lista płac, podpisany rachunek, inny dokument podpisany przez pracownika, który potwierdza wypłatę lub wyciąg bankowy.

Czwarta grupa kosztów to pozostałe wydatki – kolumna 13 KPiR. Ta grupa kosztów charakteryzuje się tym, iż księgujemy w niej wszystkie poniesione koszty, które nie zostały zakwalifikowane do kolumn 10-12, a które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tak więc w kolumnie 13 pojawią się takie wydatki jak: czynsz za lokal użytkowy, opłaty za telefon, odpisy amortyzacyjne, zapłacone składki ZUS za pracowników, które występują po stronie pracodawcy, rozliczenie delegacji, kwoty poniesione na zakup wyposażenia czy też na remont siedziby firmy.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Podsumowaniem kosztów w KPiR jest kolumna 14, gdzie znajduje się łączna wartość wydatków z kolumn 12 i 13.

Należny pamiętać, iż koszty muszą być bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz o tym, że na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia związku wykazanego kosztu z prowadzoną działalnością.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA