REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty uzyskania przychodów a KPiR

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Koszty uzyskania przychodów a KPiR
Koszty uzyskania przychodów a KPiR

REKLAMA

REKLAMA

W księdze przychodów i rozchodów (zwanej KPiR) wyróżniamy dwa sposoby księgowania kosztów.

1. metoda kasowa, tj. koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 5, 6 i 10 Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Dz. U. z 2012 r. poz. 361 (ustawa o podatku dochodowym), lub

REKLAMA

REKLAMA

2. metoda memoriałowa, która mówi iż koszty ewidencjonuje się w powiązaniu z przychodami danego roku, których one dotyczą.

Metoda memoriałowa jest bardziej uciążliwa, tak więc powszechnie jest stosowana metoda kasowa.

Polecamy: Nowa PKPIR 2016 – zmiany od 8 kwietnia 2016 r.

REKLAMA

Każdy podatnik powinien pamiętać o naczelnej zasadzie wykazania kosztu, a mianowicie: „Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów” (art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym). Oznacza to, że zasadne są koszty, które są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydatki, które ponosi podatnik można podzielić na grupy wydatków i ich specyfikę księgowania w KPiR

Pierwsza grupa to wydatki związane z zakupem towarów handlowych i materiałów (do produkcji). Tego rodzaju wydatki są księgowane w KPiR w kolumnie numer 10 w dacie dokumentu, a jeżeli towar lub materiał otrzymaliśmy wcześniej niż dokument zakupu, fakt otrzymania towaru powinien zostać odnotowany w KPiR w dacie dostawy. W takiej sytuacji księgowanie następuje na podstawie dokumentu wewnętrznego, na którym wykazujemy: nazwę sprzedawcy, datę otrzymania towaru, ilość, rodzaj oraz cenę.

Stolarz zakupił drewno do wykonania półki, które otrzymał 26.03.2015 r. ale faktura została wystawiona 10.04.2015 r. – księgowanie w KPiR nastąpi 26.03.2015 r.

PKPiR 2016 - ułatwietnia i nowy wzór

Druga grupa wydatków to koszty uboczne zakupu, które księgujemy w kolumnie 11 KPiR. Do nich należą przede wszystkim koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Ważne jest, aby nie mylić pozostałych kosztów tj. kolumna 13 z kosztami ubocznymi w przypadku nabycia usługi przy zakupie towaru handlowego.

Podatnik, który zakupił drewniane deski jako towar handlowy, ma na fakturze wykazaną także pozycję cięcia desek. Usługa cięcia nie jest kosztem ubocznym, jest jedynie osobno nabytą usługą księgowaną w kolumnie 13.

Trzecia grupa kosztów dotyczy wynagrodzenia w gotówce i naturze tj. kolumna 12 KPiR. Wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę księgujemy w kwocie brutto w momencie kiedy jest wypłacane. Ponadto wykazujemy w tej kolumnie wynagrodzenia wypłacone osobom z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło.

W sytuacji, kiedy wynagrodzenie wypłacane jest w naturze i elementem świadczeń w naturze są przedmioty lub usługi dotyczące działalności gospodarczej pracodawcy, takie wynagrodzenie wpisuje się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców, a jeżeli nie ma takiej możliwości to wyceny dokonujemy na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, pamiętając o uwzględnieniu ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Księgowanie następuje na podstawie odpowiedniej dokumentacji tj.:
– listy płac w przypadku umowy o pracę,
– rachunku w przypadku umowy o dzieło i zlecenie.

Istotne jest, aby księgowanie nastąpiło po uprzednim sprawdzeniu dokumentacji potwierdzającej wypłatę jaką jest: podpisana lista płac, podpisany rachunek, inny dokument podpisany przez pracownika, który potwierdza wypłatę lub wyciąg bankowy.

Czwarta grupa kosztów to pozostałe wydatki – kolumna 13 KPiR. Ta grupa kosztów charakteryzuje się tym, iż księgujemy w niej wszystkie poniesione koszty, które nie zostały zakwalifikowane do kolumn 10-12, a które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tak więc w kolumnie 13 pojawią się takie wydatki jak: czynsz za lokal użytkowy, opłaty za telefon, odpisy amortyzacyjne, zapłacone składki ZUS za pracowników, które występują po stronie pracodawcy, rozliczenie delegacji, kwoty poniesione na zakup wyposażenia czy też na remont siedziby firmy.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Podsumowaniem kosztów w KPiR jest kolumna 14, gdzie znajduje się łączna wartość wydatków z kolumn 12 i 13.

Należny pamiętać, iż koszty muszą być bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz o tym, że na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia związku wykazanego kosztu z prowadzoną działalnością.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA