REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa 2020 - wyższa opłata za wydanie interpretacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ordynacja podatkowa 2020 - wyższe opłaty za wydanie interpretacji podatkowej /fot. shutterstock
Ordynacja podatkowa 2020 - wyższe opłaty za wydanie interpretacji podatkowej /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji gdy przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji podatkowej będzie szczególnie skomplikowany stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), opłata za jego wydanie będzie wynosić 2 tys. zł. Takie rozwiązanie zostało zawarte w projekcie Ordynacji podatkowej i miałoby wejść w życie od 2020 r.

Projekt nowej Ordynacji podatkowej

Zmiany w tym zakresie przewiduje projekt ustawy – Ordynacja podatkowa, opracowany przez Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego, powołaną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 października 2014 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego (Dz. U. poz. 1471). Zastąpi on obowiązującą ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

REKLAMA

Autopromocja

Projekt został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny. Obecnie poddawany jest uzgodnieniom zewnętrznym, opiniowaniu i konsultacjom publicznym. Zakłada się, że nowa ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

Zawarte w projektowanej ustawie regulacje mają służyć realizacji dwóch podstawowych celów, tj. ochrony prawa podatnika w jego relacjach z organami podatkowymi oraz zwiększenia efektywności i skuteczności poboru podatków. Przewiduje się m.in.:

1) złagodzenie nadmiernego rygoryzmu ordynacji podatkowej w odniesieniu do podatników – wprowadzono mechanizmy prawne chroniące pozycję podatnika, a przede wszystkim: zasady ogólne prawa podatkowego, konsensualne formy załatwiania spraw podatkowych (umowy podatkowe, mediacje, umowę o współdziałanie konsultacje skutków podatkowych transakcji), normatywny katalog praw i obowiązków podatnika, sprecyzowanie prawa podatnika do uzyskania informacji oraz wsparcia w samodzielnym, prawidłowym i dobrowolnym wykonywaniu jego obowiązków i praw, nowe limity i sposoby liczenia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, nowe środki zwalczania przewlekłości postępowania, prawo do skorygowania deklaracji przed zakończeniem postępowania podatkowego, rezygnacja z odwołania od decyzji na rzecz skargi do sądu, umorzenie podatku, dłuższe terminy do wniesienia odwołania i zażalenia, urzędowe informacje dotyczące zmian w prawie podatkowym, projekt zachowuje też wiele rozwiązań istniejących w obecnej ordynacji podatkowej, ale dostosowuje je do trendów wynikających z orzecznictwa TK iNSA;

2) wprowadzenie mechanizmów i procedur zwiększających możliwości organów podatkowych i zapewniających zwiększenie efektywności realizacji zobowiązań podatkowych, a przede wszystkim: doskonalenie przepisów regulujących funkcjonowanie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, wprowadzenie efektywnego modelu postępowania podatkowego poprzez możliwość orzekania w decyzjach cząstkowych o nadpłacie i możliwość prowadzenia postępowań cząstkowych dotyczących wyspecjalizowanych obszarów, np. w sprawach o stosowanie klauzuli obejścia prawa podatkowego, czy cen transferowych a także odbiurokratyzowanie niektórych postępowań w sprawach powtarzalnych lub prostych (postępowanie uproszczone, postępowanie reprezentatywne, eliminacja postępowań dotyczących bagatelnych kwot podatku), uporządkowanie nadzwyczajnych trybów wzruszenia decyzji ostatecznych, wprowadzenie obowiązku współdziałania podatnika i organu podatkowego, upowszechnienie stosowania komunikacji elektronicznej, sprecyzowanie przesłanek stosowania rygoru natychmiastowej wykonalności, uporządkowanie zasad stosowania i miarkowania kar porządkowych, zmodyfikowanie zasad wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) ulepszenie wymiany informacji pomiędzy organami państwa;

4) uporządkowanie kwestii reprezentacji i pełnomocnictw;

5) modyfikacja przepisów związanych z ewidencją i identyfikacją podatników.

Jedna z propozycji zawartych w tym obszernym projekcie zakłada wprowadzenie podwyżki opłaty za wydanie interpretacji podatkowej z 40 zł do 2 tys zł.

Przy czym, wyjaśnienia wymaga fakt, że w projekcie utrzymano dotychczasową podstawową wysokość opłaty od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W dalszym ciągu wniosek o interpretację będzie co do zasady podlegał opłacie w wysokości 40 zł. Opłata za wspólny wniosek będzie stanowiła tak jak dotychczas iloczyn kwoty opłaty od zwykłego wniosku, tj. 40 zł i liczby wnioskodawców składających wspólny wniosek. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), opłata będzie pobierana jak obecnie od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Skomplikowany stan faktyczny we wniosku to wyższa opłata

Ustawodawca chce wprowadzić jednak rozróżnienie w kwestii opłat za interpretacje podatkowe. I tak, jeżeli przedmiotem wniosku o interpretację będzie szczególnie skomplikowany stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), zaproponowano podwyższoną opłatę od wniosku w wysokości 2 tys. zł.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Podwyższona opłata będzie ustalana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w drodze postanowienia, na które będzie służyło zażalenie. Wystąpienie szczególnie skomplikowanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) będzie podlegało w każdej indywidualnej sprawie ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Decydujące znaczenie będzie miała treść wniosku zainteresowanego i opisane w nim zagadnienie wymagające interpretacji organu. Stwierdzenie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej spełnienia kryterium szczególnie skomplikowanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) będzie musiało być poparte stosownym uzasadnieniem zawartym w treści postanowienia. Złożenie zażalenia na postanowienie w sprawie ustalenia podwyższonej opłaty nie będzie wstrzymywało postępowania w sprawie wydania interpretacji. Sformalizowanie procedury ustalania podwyższonej opłaty ma gwarantować, że ocena dokonywana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nie będzie nosiła cech dowolności.


Zaproponowana zmiana stała się przedmiotem interpelacji poselskiej nr 25126. Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że wysokość opłaty od wniosku o interpretację indywidualną nie powinna pozostawać obojętna na charakter zagadnień przedstawianych w takich wnioskach. Przygotowanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do szczególnie skomplikowanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wymaga niewspółmiernie dużego nakładu pracy w porównaniu do przypadków mniej złożonych. Co za tym idzie, wniosek o wydanie interpretacji przedstawiający tak bardzo skomplikowany stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) powinien podlegać opłacie znacząco wyższej, niż opłata podstawowa wynosząca 40 zł. Stąd konieczne jest zróżnicowanie stawek opłaty od wniosku, w zależności od stopnia złożoności stanów i zdarzeń w nim przedstawionych.

Znaczny stopień komplikacji stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) we wniosku o interpretację, jak zauważa MF, często łączy się z planowaniem podatkowym lub nawet z agresywną optymalizacją podatkową. Przygotowanie odpowiedzi na taki wniosek łączy się z istotnym nakładem czasu pracy. Zawsze też – ze względu na ochronną funkcję interpretacji – KIS dokłada najwyższej staranności przy przygotowaniu odpowiedzi. W polskim systemie prawnym – odmiennie niż w systemach wielu innych krajów – interpretacja indywidualna gwarantuje ochronę obejmującą kwotę podatku wynikającego z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Stąd wydaje się uzasadnione, że szczególnie skomplikowane zapytania powinny podlegać opłacie wyższej niż standardowa.

Według resortu finansów, wprowadzenie podwyższonej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej tylko w przypadku szczególnie skomplikowanych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) nie pogorszy sytuacji małych przedsiębiorców. Przeważnie stany faktyczne (zdarzenia przyszłe) występujące u tej grupy przedsiębiorców nie są na tyle złożone i skomplikowane, aby podlegały podwyższonej opłacie. Należy więc zakładać, że opłata od wniosku o interpretację indywidualną składanego przez małego przedsiębiorcę będzie co do zasady wynosiła 40 zł. Przypadki skomplikowanych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), będące udziałem tej grupy przedsiębiorców, należy postrzegać jedynie w charakterze wyjątku.

Ponadto, zgodnie z wyjaśnieniami ustawodawcy, zaproponowane w projekcie ustawy – Ordynacja podatkowa zróżnicowanie stawek opłaty od wniosku o interpretację indywidualną w żaden sposób nie zostało uzależnione od stopnia złożoności przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem wniosku o interpretację. Oprócz kryterium szczególnie skomplikowanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), w projekcie ustawy nie przewidziano innych czynników warunkujących zastosowanie podwyższonej opłaty.

Zobacz: Ordynacja podatkowa 2020

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA