REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa 2020 - wyższa opłata za wydanie interpretacji podatkowej

Ordynacja podatkowa 2020 - wyższe opłaty za wydanie interpretacji podatkowej /fot. shutterstock
Ordynacja podatkowa 2020 - wyższe opłaty za wydanie interpretacji podatkowej /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji gdy przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji podatkowej będzie szczególnie skomplikowany stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), opłata za jego wydanie będzie wynosić 2 tys. zł. Takie rozwiązanie zostało zawarte w projekcie Ordynacji podatkowej i miałoby wejść w życie od 2020 r.

Projekt nowej Ordynacji podatkowej

Zmiany w tym zakresie przewiduje projekt ustawy – Ordynacja podatkowa, opracowany przez Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego, powołaną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 października 2014 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego (Dz. U. poz. 1471). Zastąpi on obowiązującą ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

REKLAMA

Autopromocja

Projekt został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny. Obecnie poddawany jest uzgodnieniom zewnętrznym, opiniowaniu i konsultacjom publicznym. Zakłada się, że nowa ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

REKLAMA

Zawarte w projektowanej ustawie regulacje mają służyć realizacji dwóch podstawowych celów, tj. ochrony prawa podatnika w jego relacjach z organami podatkowymi oraz zwiększenia efektywności i skuteczności poboru podatków. Przewiduje się m.in.:

1) złagodzenie nadmiernego rygoryzmu ordynacji podatkowej w odniesieniu do podatników – wprowadzono mechanizmy prawne chroniące pozycję podatnika, a przede wszystkim: zasady ogólne prawa podatkowego, konsensualne formy załatwiania spraw podatkowych (umowy podatkowe, mediacje, umowę o współdziałanie konsultacje skutków podatkowych transakcji), normatywny katalog praw i obowiązków podatnika, sprecyzowanie prawa podatnika do uzyskania informacji oraz wsparcia w samodzielnym, prawidłowym i dobrowolnym wykonywaniu jego obowiązków i praw, nowe limity i sposoby liczenia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, nowe środki zwalczania przewlekłości postępowania, prawo do skorygowania deklaracji przed zakończeniem postępowania podatkowego, rezygnacja z odwołania od decyzji na rzecz skargi do sądu, umorzenie podatku, dłuższe terminy do wniesienia odwołania i zażalenia, urzędowe informacje dotyczące zmian w prawie podatkowym, projekt zachowuje też wiele rozwiązań istniejących w obecnej ordynacji podatkowej, ale dostosowuje je do trendów wynikających z orzecznictwa TK iNSA;

2) wprowadzenie mechanizmów i procedur zwiększających możliwości organów podatkowych i zapewniających zwiększenie efektywności realizacji zobowiązań podatkowych, a przede wszystkim: doskonalenie przepisów regulujących funkcjonowanie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, wprowadzenie efektywnego modelu postępowania podatkowego poprzez możliwość orzekania w decyzjach cząstkowych o nadpłacie i możliwość prowadzenia postępowań cząstkowych dotyczących wyspecjalizowanych obszarów, np. w sprawach o stosowanie klauzuli obejścia prawa podatkowego, czy cen transferowych a także odbiurokratyzowanie niektórych postępowań w sprawach powtarzalnych lub prostych (postępowanie uproszczone, postępowanie reprezentatywne, eliminacja postępowań dotyczących bagatelnych kwot podatku), uporządkowanie nadzwyczajnych trybów wzruszenia decyzji ostatecznych, wprowadzenie obowiązku współdziałania podatnika i organu podatkowego, upowszechnienie stosowania komunikacji elektronicznej, sprecyzowanie przesłanek stosowania rygoru natychmiastowej wykonalności, uporządkowanie zasad stosowania i miarkowania kar porządkowych, zmodyfikowanie zasad wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) ulepszenie wymiany informacji pomiędzy organami państwa;

4) uporządkowanie kwestii reprezentacji i pełnomocnictw;

5) modyfikacja przepisów związanych z ewidencją i identyfikacją podatników.

Jedna z propozycji zawartych w tym obszernym projekcie zakłada wprowadzenie podwyżki opłaty za wydanie interpretacji podatkowej z 40 zł do 2 tys zł.

Przy czym, wyjaśnienia wymaga fakt, że w projekcie utrzymano dotychczasową podstawową wysokość opłaty od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W dalszym ciągu wniosek o interpretację będzie co do zasady podlegał opłacie w wysokości 40 zł. Opłata za wspólny wniosek będzie stanowiła tak jak dotychczas iloczyn kwoty opłaty od zwykłego wniosku, tj. 40 zł i liczby wnioskodawców składających wspólny wniosek. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), opłata będzie pobierana jak obecnie od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Skomplikowany stan faktyczny we wniosku to wyższa opłata

Ustawodawca chce wprowadzić jednak rozróżnienie w kwestii opłat za interpretacje podatkowe. I tak, jeżeli przedmiotem wniosku o interpretację będzie szczególnie skomplikowany stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), zaproponowano podwyższoną opłatę od wniosku w wysokości 2 tys. zł.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Podwyższona opłata będzie ustalana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w drodze postanowienia, na które będzie służyło zażalenie. Wystąpienie szczególnie skomplikowanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) będzie podlegało w każdej indywidualnej sprawie ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Decydujące znaczenie będzie miała treść wniosku zainteresowanego i opisane w nim zagadnienie wymagające interpretacji organu. Stwierdzenie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej spełnienia kryterium szczególnie skomplikowanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) będzie musiało być poparte stosownym uzasadnieniem zawartym w treści postanowienia. Złożenie zażalenia na postanowienie w sprawie ustalenia podwyższonej opłaty nie będzie wstrzymywało postępowania w sprawie wydania interpretacji. Sformalizowanie procedury ustalania podwyższonej opłaty ma gwarantować, że ocena dokonywana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nie będzie nosiła cech dowolności.


Zaproponowana zmiana stała się przedmiotem interpelacji poselskiej nr 25126. Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że wysokość opłaty od wniosku o interpretację indywidualną nie powinna pozostawać obojętna na charakter zagadnień przedstawianych w takich wnioskach. Przygotowanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do szczególnie skomplikowanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wymaga niewspółmiernie dużego nakładu pracy w porównaniu do przypadków mniej złożonych. Co za tym idzie, wniosek o wydanie interpretacji przedstawiający tak bardzo skomplikowany stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) powinien podlegać opłacie znacząco wyższej, niż opłata podstawowa wynosząca 40 zł. Stąd konieczne jest zróżnicowanie stawek opłaty od wniosku, w zależności od stopnia złożoności stanów i zdarzeń w nim przedstawionych.

Znaczny stopień komplikacji stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) we wniosku o interpretację, jak zauważa MF, często łączy się z planowaniem podatkowym lub nawet z agresywną optymalizacją podatkową. Przygotowanie odpowiedzi na taki wniosek łączy się z istotnym nakładem czasu pracy. Zawsze też – ze względu na ochronną funkcję interpretacji – KIS dokłada najwyższej staranności przy przygotowaniu odpowiedzi. W polskim systemie prawnym – odmiennie niż w systemach wielu innych krajów – interpretacja indywidualna gwarantuje ochronę obejmującą kwotę podatku wynikającego z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Stąd wydaje się uzasadnione, że szczególnie skomplikowane zapytania powinny podlegać opłacie wyższej niż standardowa.

Według resortu finansów, wprowadzenie podwyższonej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej tylko w przypadku szczególnie skomplikowanych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) nie pogorszy sytuacji małych przedsiębiorców. Przeważnie stany faktyczne (zdarzenia przyszłe) występujące u tej grupy przedsiębiorców nie są na tyle złożone i skomplikowane, aby podlegały podwyższonej opłacie. Należy więc zakładać, że opłata od wniosku o interpretację indywidualną składanego przez małego przedsiębiorcę będzie co do zasady wynosiła 40 zł. Przypadki skomplikowanych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), będące udziałem tej grupy przedsiębiorców, należy postrzegać jedynie w charakterze wyjątku.

Ponadto, zgodnie z wyjaśnieniami ustawodawcy, zaproponowane w projekcie ustawy – Ordynacja podatkowa zróżnicowanie stawek opłaty od wniosku o interpretację indywidualną w żaden sposób nie zostało uzależnione od stopnia złożoności przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem wniosku o interpretację. Oprócz kryterium szczególnie skomplikowanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), w projekcie ustawy nie przewidziano innych czynników warunkujących zastosowanie podwyższonej opłaty.

Zobacz: Ordynacja podatkowa 2020

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA