REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa 2020 - postępowanie uproszczone

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ordynacja podatkowa 2020 - postępowanie uproszczone /fot.Shutterstock
Ordynacja podatkowa 2020 - postępowanie uproszczone /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli kwota podatku nie przekroczy 5 tys. zł, organ podatkowy będzie mógł prowadzić postępowanie uproszczone, jeśli tylko zgodzi się na to podatnik – takie rozwiązanie przewiduje projekt nowej ordynacji podatkowej, która ma zacząć obowiązywać od 2020 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Nowa procedura ma dotyczyć wszelkich podatków, w tym lokalnych, dochodowych i VAT. Eksperci mają jednak obawy co do skali jej zastosowania. Będzie bowiem wiele wyjątków, w których postępowania uproszczonego nie będzie można przeprowadzać.

- Lista wyłączeń powoduje, że pole korzyści dla podatnika znacznie się zawęża. A to może rzutować na to, że nowe rozwiązania będą rzadko stosowane - komentuje Zbigniew Błaszczyk, doradca podatkowy z TAX-US Podatki Doradztwo.

Większe nadzieje wiąże z nową procedurą Michał Roszkowski, radca prawny, doradca podatkowy i partner w Accreo. - Biorąc pod uwagę, że obecnie spora część spraw podatkowych jest realizowana przez czynności sprawdzające, a zatem najprostszy z trybów weryfikacji, prawdopodobne jest, że postępowanie uproszczone się przyjmie - uważa ekspert.

REKLAMA

Co najmniej trzy pisma

Obecnie nie ma znaczenia, z jaką sprawą organ podatkowy ma do czynienia - z małą, gdy kwota podatku wynosi np. 200 zł, czy z dużą, w której zobowiązanie sięga 200 mln zł. W każdym przypadku procedura jest taka sama i wymaga m.in. przeprowadzenia postępowania dowodowego, nawet jeśli między podatnikiem i organem jest pełna zgoda. To nie tylko pochłania czas, ale i kosztuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Organ musi bowiem sporządzić co najmniej trzy pisma: postanowienie o wszczęciu postępowania, zawiadomienie o 7-dniowym terminie na wypowiedzenie się w sprawie zebranego materiału dowodowego, a na końcu decyzję - wylicza Dominik Szczygieł, radca prawny, doradca podatkowy i partner w MSDS Legal i MSDS Tax.

Podatnik musi się zgodzić

Postępowanie uproszczone ma być szybkie - zajmie nie dłużej niż 14 dni - i przynieść korzyści zarówno fiskusowi, jak i podatnikom.

Będzie ono możliwe, gdy:

  • kwota podatku nie przekroczy 5 tys. zł lub
  • stan faktyczny nie będzie budzić wątpliwości (m.in. gdy podatnik przedstawi dowody, z którymi organ się zgodzi lub będzie chodziło o fakty powszechnie znane lub znane organowi z urzędu).

Potrzebna będzie jednak zgoda podatnika - zakłada projekt nowej ordynacji. Podatnik będzie mógł sam złożyć wniosek o ten tryb postępowania lub wyrazić zgodę (choćby telefonicznie), gdy to organ będzie chciał z niego skorzystać.

W postępowaniu uproszczonym organ wyda decyzję w ciągu 14 dni. Nie będzie w niej uzasadnienia, ale podatnik będzie mógł o nie poprosić. Wtedy organ sporządzi je w ciągu dodatkowych 14 dni.

Jeśli podatnik nie wyrazi zgody na taki tryb, organ będzie musiał działać zgodnie z bardziej sformalizowaną procedurą, czyli wszcząć zwykłe postępowanie podatkowe.

W jakich sytuacjach

- Postępowanie uproszczone będzie mogło być stosowane zarówno wtedy, gdy wydawana jest decyzja wymiarowa (np. ustalająca wysokość podatku od nieruchomości), jak i gdy podatek powstaje z mocy prawa, czyli bez konieczności ustalania jego wysokości przez organ - tłumaczy prof. Leonard Etel, przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego. Jako przykład podaje PIT od dochodu ze sprzedaży nieruchomości, gdy podatnik zapomni złożyć zeznanie PIT-39.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Inny przykład - podatku od czynności cywilnoprawnych - podaje Michał Roszkowski. - Jeśli podatnik, oprócz deklaracji, przedkłada również umowę lub inny dokument związany z dokonaną czynnością, to na ogół w takich sytuacjach nie ma konieczności przeprowadzania dodatkowych dowodów - zwraca uwagę ekspert.

Kiedy wykluczone

Uproszczonego trybu nie będzie można stosować:

  • gdy w sprawie będzie występować więcej niż jedna strona;
  • w sprawach dotyczących stwierdzenia nadpłaty;
  • gdy spadkobierca złoży zeznanie na podatek od spadków i darowizn albo właściciel nieruchomości złoży informację na podatek od nieruchomości, rolny lub leśny bądź w innych sprawach wymienionych w art. 327 par. 1 pkt 2 projektu ordynacji;
  • w razie wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności oraz zmiany lub uchylenia decyzji ostatecznej;
  • w sprawach ulg w spłacie (rozłożenia na raty, umorzenia, odroczenia terminu płatności).

Zobacz: Ordynacja podatkowa 2020


Niewielkie zastosowanie

- Jeśli pominąć sprawy o nadpłatę oraz rutynowo, corocznie wymierzane podatki, to wobec dominującej zasady samoobliczenia podatku nie ma zbyt dużo przykładów, w których wymiar uproszczony miałby głębszy sens - wskazuje Michał Goj, doradca podatkowy i partner w EY.

Zwraca też uwagę, że już dziś w wielu niespornych sprawach (np. ustalenie wysokości podatku zgodnie z deklaracją) organ może zrezygnować z czynności dowodowych, zachowywania terminów czy w ogóle sporządzania uzasadnienia.

Zdaniem Zbigniewa Błaszczyka, podatnik będzie zainteresowany uproszczonym postępowaniem tylko wtedy, gdy będzie widział swój interes prawny lub faktyczny w niezwłocznym działaniu organu podatkowego. - Trudno oczekiwać, aby podatnik chciał przyspieszyć postępowanie mające na celu określenie podatku do zapłaty (zaległości podatkowej), nawet biorąc pod uwagę jego niską kwotę - mówi Zbigniew Błaszczyk.

Zwraca też uwagę, że przy podatkach płaconych częstotliwie (miesięcznie) może się okazać, że organ będzie chciał wydać w bardzo krótkim czasie kilkanaście decyzji z kwotą zaległości do 5 tys. zł miesięcznie.

Dodatkowo - jak zauważa Oskar Wala, doradca podatkowy z KPMG w Polsce - sama ocena, że stan faktyczny nie budzi wątpliwości, wymaga podjęcia przez organ podatkowy pewnych działań. - A przewidywana kwota wymiaru może się zmienić w trakcie postępowania, co będzie wpływało na zastosowanie określonej procedury podatkowej (uproszczonej lub zwykłej) - ocenia Oskar Wala.

Eksperci zgodnie podkreślają, że jak zawsze przy tego typu zmianach dopiero praktyka pokaże, czy postępowanie uproszczone spełni swoją funkcję. ©℗

Nowe postępowanie uproszczone

Etap legislacyjny

Projekt w trakcie konsultacji

Łukasz Zalewski

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA