REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa 2020 - postępowanie uproszczone

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ordynacja podatkowa 2020 - postępowanie uproszczone /fot.Shutterstock
Ordynacja podatkowa 2020 - postępowanie uproszczone /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli kwota podatku nie przekroczy 5 tys. zł, organ podatkowy będzie mógł prowadzić postępowanie uproszczone, jeśli tylko zgodzi się na to podatnik – takie rozwiązanie przewiduje projekt nowej ordynacji podatkowej, która ma zacząć obowiązywać od 2020 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Nowa procedura ma dotyczyć wszelkich podatków, w tym lokalnych, dochodowych i VAT. Eksperci mają jednak obawy co do skali jej zastosowania. Będzie bowiem wiele wyjątków, w których postępowania uproszczonego nie będzie można przeprowadzać.

- Lista wyłączeń powoduje, że pole korzyści dla podatnika znacznie się zawęża. A to może rzutować na to, że nowe rozwiązania będą rzadko stosowane - komentuje Zbigniew Błaszczyk, doradca podatkowy z TAX-US Podatki Doradztwo.

Większe nadzieje wiąże z nową procedurą Michał Roszkowski, radca prawny, doradca podatkowy i partner w Accreo. - Biorąc pod uwagę, że obecnie spora część spraw podatkowych jest realizowana przez czynności sprawdzające, a zatem najprostszy z trybów weryfikacji, prawdopodobne jest, że postępowanie uproszczone się przyjmie - uważa ekspert.

Co najmniej trzy pisma

Obecnie nie ma znaczenia, z jaką sprawą organ podatkowy ma do czynienia - z małą, gdy kwota podatku wynosi np. 200 zł, czy z dużą, w której zobowiązanie sięga 200 mln zł. W każdym przypadku procedura jest taka sama i wymaga m.in. przeprowadzenia postępowania dowodowego, nawet jeśli między podatnikiem i organem jest pełna zgoda. To nie tylko pochłania czas, ale i kosztuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Organ musi bowiem sporządzić co najmniej trzy pisma: postanowienie o wszczęciu postępowania, zawiadomienie o 7-dniowym terminie na wypowiedzenie się w sprawie zebranego materiału dowodowego, a na końcu decyzję - wylicza Dominik Szczygieł, radca prawny, doradca podatkowy i partner w MSDS Legal i MSDS Tax.

Podatnik musi się zgodzić

Postępowanie uproszczone ma być szybkie - zajmie nie dłużej niż 14 dni - i przynieść korzyści zarówno fiskusowi, jak i podatnikom.

Będzie ono możliwe, gdy:

  • kwota podatku nie przekroczy 5 tys. zł lub
  • stan faktyczny nie będzie budzić wątpliwości (m.in. gdy podatnik przedstawi dowody, z którymi organ się zgodzi lub będzie chodziło o fakty powszechnie znane lub znane organowi z urzędu).

Potrzebna będzie jednak zgoda podatnika - zakłada projekt nowej ordynacji. Podatnik będzie mógł sam złożyć wniosek o ten tryb postępowania lub wyrazić zgodę (choćby telefonicznie), gdy to organ będzie chciał z niego skorzystać.

W postępowaniu uproszczonym organ wyda decyzję w ciągu 14 dni. Nie będzie w niej uzasadnienia, ale podatnik będzie mógł o nie poprosić. Wtedy organ sporządzi je w ciągu dodatkowych 14 dni.

Jeśli podatnik nie wyrazi zgody na taki tryb, organ będzie musiał działać zgodnie z bardziej sformalizowaną procedurą, czyli wszcząć zwykłe postępowanie podatkowe.

W jakich sytuacjach

- Postępowanie uproszczone będzie mogło być stosowane zarówno wtedy, gdy wydawana jest decyzja wymiarowa (np. ustalająca wysokość podatku od nieruchomości), jak i gdy podatek powstaje z mocy prawa, czyli bez konieczności ustalania jego wysokości przez organ - tłumaczy prof. Leonard Etel, przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego. Jako przykład podaje PIT od dochodu ze sprzedaży nieruchomości, gdy podatnik zapomni złożyć zeznanie PIT-39.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Inny przykład - podatku od czynności cywilnoprawnych - podaje Michał Roszkowski. - Jeśli podatnik, oprócz deklaracji, przedkłada również umowę lub inny dokument związany z dokonaną czynnością, to na ogół w takich sytuacjach nie ma konieczności przeprowadzania dodatkowych dowodów - zwraca uwagę ekspert.

Kiedy wykluczone

Uproszczonego trybu nie będzie można stosować:

  • gdy w sprawie będzie występować więcej niż jedna strona;
  • w sprawach dotyczących stwierdzenia nadpłaty;
  • gdy spadkobierca złoży zeznanie na podatek od spadków i darowizn albo właściciel nieruchomości złoży informację na podatek od nieruchomości, rolny lub leśny bądź w innych sprawach wymienionych w art. 327 par. 1 pkt 2 projektu ordynacji;
  • w razie wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności oraz zmiany lub uchylenia decyzji ostatecznej;
  • w sprawach ulg w spłacie (rozłożenia na raty, umorzenia, odroczenia terminu płatności).

Zobacz: Ordynacja podatkowa 2020


Niewielkie zastosowanie

- Jeśli pominąć sprawy o nadpłatę oraz rutynowo, corocznie wymierzane podatki, to wobec dominującej zasady samoobliczenia podatku nie ma zbyt dużo przykładów, w których wymiar uproszczony miałby głębszy sens - wskazuje Michał Goj, doradca podatkowy i partner w EY.

Zwraca też uwagę, że już dziś w wielu niespornych sprawach (np. ustalenie wysokości podatku zgodnie z deklaracją) organ może zrezygnować z czynności dowodowych, zachowywania terminów czy w ogóle sporządzania uzasadnienia.

Zdaniem Zbigniewa Błaszczyka, podatnik będzie zainteresowany uproszczonym postępowaniem tylko wtedy, gdy będzie widział swój interes prawny lub faktyczny w niezwłocznym działaniu organu podatkowego. - Trudno oczekiwać, aby podatnik chciał przyspieszyć postępowanie mające na celu określenie podatku do zapłaty (zaległości podatkowej), nawet biorąc pod uwagę jego niską kwotę - mówi Zbigniew Błaszczyk.

Zwraca też uwagę, że przy podatkach płaconych częstotliwie (miesięcznie) może się okazać, że organ będzie chciał wydać w bardzo krótkim czasie kilkanaście decyzji z kwotą zaległości do 5 tys. zł miesięcznie.

Dodatkowo - jak zauważa Oskar Wala, doradca podatkowy z KPMG w Polsce - sama ocena, że stan faktyczny nie budzi wątpliwości, wymaga podjęcia przez organ podatkowy pewnych działań. - A przewidywana kwota wymiaru może się zmienić w trakcie postępowania, co będzie wpływało na zastosowanie określonej procedury podatkowej (uproszczonej lub zwykłej) - ocenia Oskar Wala.

Eksperci zgodnie podkreślają, że jak zawsze przy tego typu zmianach dopiero praktyka pokaże, czy postępowanie uproszczone spełni swoją funkcję. ©℗

Nowe postępowanie uproszczone

Etap legislacyjny

Projekt w trakcie konsultacji

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA