REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy leasingu – czy każdy leasing stanowi schemat podatkowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria LTCA
Kancelaria LTCA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.k. specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa gospodarczego.
Anna Kubicz
Doradca podatkowy, Partner Kancelarii LTCA odpowiedzialny za Dział Cen Transferowych i Compliance
Umowy leasingu – czy każdy leasing stanowi schemat podatkowy? /fot.shutterstock
Umowy leasingu – czy każdy leasing stanowi schemat podatkowy? /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Umowa leasingu może być sklasyfikowana przez Ministerstwo Finansów jako schemat podatkowy, podlegający obowiązkowi zgłoszenia. Takie ryzyko istnieje w przypadku gdy zawierający umowę leasingu przedsiębiorca kieruje się względami podatkowymi i osiągnięciem korzyści podatkowej.

Od stycznia tego roku obowiązują nowe przepisy zobowiązujące podatników do zgłaszania schematów podatkowych. Zgodnie z nowymi regulacjami, obowiązek informowania Szefa KAS o schemacie podatkowym mają promotorzy, korzystający oraz wspomagający. Termin na zaraportowanie schematów, które powstały po 31 grudnia 2018 roku pierwotnie upływał w dnu 31 stycznia 2019 roku. Objaśnieniami Ministra Finansów przedłużono go do 28 lutego 2019 roku, z zastrzeżeniem, że schematy zgłoszone w okresie od 1 marca do 30 kwietnia 2019 roku będą traktowane jako przypadki mniejszej wagi.

REKLAMA

REKLAMA

Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że wprowadzone przepisy mają również zastosowanie do schematów, które powstały po 25 czerwca 2018 roku (w przypadku schematów transgranicznych) oraz po 1 listopada 2018 roku (w przypadku schematów krajowych). Aktualnie każdy zadaje sobie pytanie czym tak naprawdę jest schemat podatkowy oraz jak go identyfikować? Jedną z najbardziej rozgorzałych dyskusji w przedmiotowym zakresie jest zawieranie przez podatników umów leasingu, a tym samym próba odpowiedzi na pytanie czy naprawdę każdy podatnik, który zawarł umowę leasingu powinien zgłosić schemat podatkowy?

W pierwszej kolejności spróbujmy odpowiedzieć na pytanie czym jest schemat podatkowy?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami schemat podatkowy nie zawsze musi być powiązany z osiągnięciem korzyści podatkowej, tj. nie zawsze musimy mieć do czynienia z optymalizacją podatkową, żeby mieć do czynienia z samym schematem. Zgodnie z przepisami ustawy, schematem podatkowym jest uzgodnienie posiadające określone cechy rozpoznawcze wskazane w ordynacji podatkowej.

Cechy te ustawodawca opisał tak szeroko, że ich interpretacja prowadzi do wniosku, iż ryzyko wystąpienia schematu podatkowego może pojawić się przy każdej transakcji bądź transakcji planowanej, w której zidentyfikujemy cechę rozpoznawczą wskazaną w ustawie. Jedną z przesłanek świadczącą o istnieniu schematu podatkowego jest zmiana zasad opodatkowania, tutaj pojawia się pytanie, czy zawarta przez podatnika umowa leasingu jest zmianą zasad opodatkowania, z tytułu której podatnik ten osiąga korzyść podatkową.

REKLAMA

Leasing może być schematem podatkowym – na co zwrócić uwagę

Zgodnie z wypowiedziami Ministerstwa Finansów zawarcie umowy leasingu nie wypełnia definicji schematu podatkowego w sytuacji, w której umowa leasingu zawierana jest z przyczyn ekonomicznych, a nie podatkowych. Przykładowo, jeżeli dla danego przedsiębiorcy leasing jest tańszy niż zakup na kredyt albo bardziej elastyczny i te podstawy stanowią przesłanki zawarcia umowy leasingu definicja schematu może nie być spełniona. Inaczej sytuacja wygląda w momencie, w którym zawierając umowę leasingu przedsiębiorca kieruje się względami podatkowymi i osiągnięciem korzyści podatkowej. W takiej sytuacji, zawarcie umowy leasingu może zostać sklasyfikowane jako schemat podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy więc istnieje ryzyko uznania umowy leasingu za schemat?

Mając na względzie powyższe twierdzenia, aktualnie problem mogą mieć zarówno dealerzy samochodowi jak i przedsiębiorcy, którzy pod koniec roku 2018 zawierali umowy leasingu. Istnieje bowiem ryzyko, iż mając na uwadze zmiany przepisów, które nastąpiły w roku 2019 w zakresie rozliczania leasingów, nie kierowali się oni względami ekonomicznymi, a ich głównym celem było osiągnięcie korzyści podatkowej. Stąd w ich przypadku istnieje ryzyko powstania schematu podatkowego przy zawarciu umowy leasingu. Przedmiotowa sytuacja będzie kwalifikowana jako schemat podatkowy w szczególności w tedy kiedy podpisanie umowy miało miejsce na wiele miesięcy przed odebraniem przedmiotu leasingu.

Kto ma obowiązek zgłosić schemat?

Zgodnie z przepisami, obowiązek zgłoszenia schematu podatkowego mają promotorzy, korzystający oraz wspomagający. Kto będzie miał obowiązek zgłoszenia schematu podatkowego w przypadku umów leasingu?

W pierwszej kolejności należy wskazać, że obowiązek ten będą mieli dealerzy samochodowi, którzy publikując liczne reklamy i uruchamiając akcje marketingowe oferowali możliwość zawarcia umów leasingu przed wejściem w życie nowych przepisów. Oferując tym samym możliwość osiągnięcia oszczędności podatkowych. W przywołanym przykładzie, dealerzy ci działali jako promotorzy, którzy udostępniali określony schemat podatkowy. Polegający na podjęciu działa

Dodatkowo obowiązek zaraportowania schematu będą mieli również korzystający, tj. przedsiębiorcy, którzy takie umowy zawarli. Podkreślenia wymaga jednak fakt, że obowiązek zgłoszenia schematu powstanie po stronie korzystających w momencie kiedy dealer, z którym zawarli umowę nie zgłosi schematu i nie udostępni przedsiębiorcy numeru zgłoszonego schematu podatkowego.

W jakim terminie należy zgłosić schemat?

Zgodnie z przepisami, schematy krajowe, które wystąpiły po 1 listopada 2018 roku, promotorzy (w naszym przypadku dealerzy samochodowi) mają obowiązek zgłosić do Szefa KAS do 30 czerwca 2019 roku, natomiast korzystającym (przedsiębiorcom, którzy podpisali umowy) termin upływa w dniu 30 września 2019 roku.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Pierwsze informacje o schematach podatkowych już trafiły do Szefa KAS, należy pamiętać, że niedopełnienie obowiązków związanych z raportowaniem schematów podatkowych niesie za sobą surowe sankcje, których wysokość może sięgać nawet 21.600.000,00 PLN. Rekomendujemy dokonanie audytu realizowanych transakcji i ze względu na zbliżający się termin na składanie informacji do Szefa KAS w zakresie schematów, które powstały po 31 grudnia 2018 roku jak najszybszą analizę naszych obowiązków.

Anna Kubicz
Doradca podatkowy, Partner Kancelarii LTCA odpowiedzialny za Dział Cen Transferowych i Compliance

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA