REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy tylko kwalifikowany korzystający ma obowiązek złożyć MDR-3?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria LTCA
Kancelaria LTCA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.k. specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa gospodarczego.
Anna Kubicz
Doradca podatkowy, Partner Kancelarii LTCA odpowiedzialny za Dział Cen Transferowych i Compliance
Czy tylko kwalifikowany korzystający ma obowiązek złożyć MDR-3? /fot.Shutterstock
Czy tylko kwalifikowany korzystający ma obowiązek złożyć MDR-3? /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy o schematach podatkowych określają dwa obowiązki w stosunku do podmiotu będącego korzystającym. Zgodnie z pierwszym obowiązkiem, korzystający obowiązany jest poinformować Szefa KAS o schemacie podatkowym (MDR-1), zgodnie z drugim obowiązkiem korzystający, zobowiązany jest do przekazania Szefowi KAS informacji, że zastosował w danym okresie rozliczeniowym schemat podatkowy (MDR-3).

MDR-1 kto i dla jakich schematów składa

Przepisy jasno wskazują, że obowiązek przekazania informacji o schemacie podatkowym (MDR-1) ma korzystający, który spełnia kryterium kwalifikowanego korzystającego. Kryterium kwalifikowanego korzystającego uważa się za spełnione, jeżeli:

REKLAMA

REKLAMA

  • przychody lub koszty korzystającego albo wartość aktywów tego podmiotu w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych, przekroczyły w roku poprzedzającym lub w bieżącym roku obrotowym równowartość 10 000 000 euro lub
  • jeżeli udostępniane lub wdrażane uzgodnienie dotyczy rzeczy lub praw o wartości rynkowej przekraczającej równowartość 2.500.000 euro lub
  • jeżeli korzystający jest podmiotem powiązanym.

Kryterium kwalifikowanego korzystającego nie ma zastosowania wyłącznie w przypadku obowiązku zgłoszenia schematów podatkowych transgranicznych.

Podsumowując, obowiązek złożenia do Szefa KAS informacji MDR-1 ma każdy korzystający, który spełnił kryterium kwalifikowanego korzystającego, a realizowany przez niego schemat podatkowy występuje pomiędzy podmiotami krajowymi, a tym samym nie spełnia kryterium transgranicznego.

MDR-1 i co dalej?

Zgodnie z przepisami, każdy kwalifikowany korzystający, który zgłosi do Szefa KAS schemat podatkowy, otrzymuje numer schematu podatkowego, potwierdzający prawidłowe zgłoszenie schematu. Na tym obowiązki korzystającego się nie kończą.

REKLAMA

Zgodnie bowiem z treścią ordynacji podatkowej, jeżeli korzystający dokonywał w danym okresie rozliczeniowym jakichkolwiek czynności, które są elementem schematu podatkowego lub uzyskiwał wynikającą z takiego schematu podatkowego korzyść podatkową, jego drugim obowiązkiem będzie przekazanie informacji do Szefa KAS, że zastosował w danym okresie rozliczeniowym schemat podatkowy (MDR-3). Informacja taka powinna zawierać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • NSP schematu podatkowego – a w przypadku gdy schemat podatkowy nie posiada NSP, informacja składana do Szefa KAS powinna zawierać dane dotyczące schematu podatkowego składane na formularzu MDR-1 (art. 86f Ordynacji podatkowej);
  • wysokość korzyści podatkowej, która wynika ze schematu podatkowego – jeśli korzystający uzyskiwał w danym okresie rozliczeniowym taką korzyść.

MDR-1 tylko dla kwalifikowanych korzystających, a MDR-3 dla wszystkich – problemy interpretacyjne

Zgodnie z literalnym brzmieniem powołanych powyżej przepisów, obowiązek zgłoszenia schematów podatkowych krajowych mają wyłącznie kwalifikowani korzystający, natomiast obowiązek złożenia informacji o wysokości korzyści podatkowej uzyskanej wskutek stosowania danego schematu podatkowego mają już wszyscy korzystający, tj. wszyscy podatnicy.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że podmiot może posiadać schemat podatkowy, którego nie będzie miał obowiązku zgłosić do Szefa KAS (MDR-1), ale pomimo braku obowiązku zgłoszenia schematu będzie na nim ciążył obowiązek złożenia okresowej informacji MDR-3 o wysokości osiągniętej korzyści podatkowej (MDR-3).

Powyższa interpretacja chodź zgodna z literalnym brzmieniem ustawy, wydaje się być sprzeczna z celem jaki miał ustawodawca umyślnie wprowadzając ograniczenia w zakresie obowiązku raportowania krajowych schematów podatkowych i obejmując tym obowiązkiem wyłącznie kwalifikowanych korzystających.

Pojawia się jednak pytanie, czy brak przy obowiązku złożenia MDR-3 pojęcia „kwalifikowany korzystający” to zwykła luka i błąd w treści przepisu, na co wskazywałaby celowościowa wykładania przepisów o MDR czy jednak celowe działanie ustawodawcy, o którym większość podatników nie ma pojęcia.

Za drugim podejściem przemawia bowiem fakt, że w treści objaśnień Ministerstwo Finansów podkreśla, iż obowiązek złożenia MDR-1 jest niezależny od obowiązku przekazania informacji o schemacie podatkowym (MDR-1) – co jest pierwszym argumentem przemawiającym za tym, iż brak pojęcia „kwalifikowany korzystający” przy obowiązku złożenia MDR-3 może jednak być celowym działaniem ustawodawcy.

Drugi argument to sama budowa bramki do zgłaszania MDR. Wypełniając informację MDR-3 podatnik ma obowiązek odpowiedzieć na pytanie „Czy składający (korzystający) posiada NSP schematu podatkowego, którego dotyczy uzupełnienie informacji?”  Powyższe pytanie prowadzi do wniosku, że żeby móc złożyć MDR-3 korzystający wcale najpierw nie musi zgłosić schematu podatkowego na MDR-1, a tym samym uzyskać NSP. Zaznaczając odpowiedź „NIE” korzystający będzie miał obowiązek uzupełnić w informacji MDR-3 wszystkie informacje, które standardowo znajdują się w MDR-1.

Podsumowanie

Przepisy o schematach podatkowych to klasyczny przypadek, do którego zastosowanie może znaleźć powiedzenie „im dalej w las tym więcej drzew”. Aktualnie, choć przepisy o schematach obowiązują już ponad pół roku wszyscy mają coraz więcej wątpliwości w zakresie ich prawidłowego stosowania, a Ministerstwo Finansów i duże opóźnienia KAS w rejestracji schematów nie ułatwiają działania.

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

Na chwilę obecną, Ministerstwo Finansów nie odniosło się do prezentowanych powyżej wątpliwości, a co więcej poinformowało, iż KIS nie będzie wydawał interpretacji indywidualnych z zakresu schematów podatkowych.

Biorąc jednak pod uwagę cel przepisów o schematach podatkowych należałoby raczej przychylić się do pierwszego stanowiska i stwierdzić, że skoro celowo ograniczono obowiązek raportowania krajowych schematów podatkowych tylko przez kwalifikowanych korzystających to bezcelowym byłoby nałożenie na te same podmioty obowiązku składania MDR-3 pomimo braku obowiązku składania MDR-1.

Anna Kubicz
Doradca podatkowy, Partner Kancelarii LTCA odpowiedzialny za Dział Cen Transferowych i Compliance

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA