REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy tylko kwalifikowany korzystający ma obowiązek złożyć MDR-3?

Kancelaria LTCA
Kancelaria LTCA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.k. specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa gospodarczego.
Anna Kubicz
Doradca podatkowy, Partner Kancelarii LTCA odpowiedzialny za Dział Cen Transferowych i Compliance
Czy tylko kwalifikowany korzystający ma obowiązek złożyć MDR-3? /fot.Shutterstock
Czy tylko kwalifikowany korzystający ma obowiązek złożyć MDR-3? /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy o schematach podatkowych określają dwa obowiązki w stosunku do podmiotu będącego korzystającym. Zgodnie z pierwszym obowiązkiem, korzystający obowiązany jest poinformować Szefa KAS o schemacie podatkowym (MDR-1), zgodnie z drugim obowiązkiem korzystający, zobowiązany jest do przekazania Szefowi KAS informacji, że zastosował w danym okresie rozliczeniowym schemat podatkowy (MDR-3).

MDR-1 kto i dla jakich schematów składa

Przepisy jasno wskazują, że obowiązek przekazania informacji o schemacie podatkowym (MDR-1) ma korzystający, który spełnia kryterium kwalifikowanego korzystającego. Kryterium kwalifikowanego korzystającego uważa się za spełnione, jeżeli:

REKLAMA

REKLAMA

  • przychody lub koszty korzystającego albo wartość aktywów tego podmiotu w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych, przekroczyły w roku poprzedzającym lub w bieżącym roku obrotowym równowartość 10 000 000 euro lub
  • jeżeli udostępniane lub wdrażane uzgodnienie dotyczy rzeczy lub praw o wartości rynkowej przekraczającej równowartość 2.500.000 euro lub
  • jeżeli korzystający jest podmiotem powiązanym.

Kryterium kwalifikowanego korzystającego nie ma zastosowania wyłącznie w przypadku obowiązku zgłoszenia schematów podatkowych transgranicznych.

Podsumowując, obowiązek złożenia do Szefa KAS informacji MDR-1 ma każdy korzystający, który spełnił kryterium kwalifikowanego korzystającego, a realizowany przez niego schemat podatkowy występuje pomiędzy podmiotami krajowymi, a tym samym nie spełnia kryterium transgranicznego.

MDR-1 i co dalej?

Zgodnie z przepisami, każdy kwalifikowany korzystający, który zgłosi do Szefa KAS schemat podatkowy, otrzymuje numer schematu podatkowego, potwierdzający prawidłowe zgłoszenie schematu. Na tym obowiązki korzystającego się nie kończą.

REKLAMA

Zgodnie bowiem z treścią ordynacji podatkowej, jeżeli korzystający dokonywał w danym okresie rozliczeniowym jakichkolwiek czynności, które są elementem schematu podatkowego lub uzyskiwał wynikającą z takiego schematu podatkowego korzyść podatkową, jego drugim obowiązkiem będzie przekazanie informacji do Szefa KAS, że zastosował w danym okresie rozliczeniowym schemat podatkowy (MDR-3). Informacja taka powinna zawierać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • NSP schematu podatkowego – a w przypadku gdy schemat podatkowy nie posiada NSP, informacja składana do Szefa KAS powinna zawierać dane dotyczące schematu podatkowego składane na formularzu MDR-1 (art. 86f Ordynacji podatkowej);
  • wysokość korzyści podatkowej, która wynika ze schematu podatkowego – jeśli korzystający uzyskiwał w danym okresie rozliczeniowym taką korzyść.

MDR-1 tylko dla kwalifikowanych korzystających, a MDR-3 dla wszystkich – problemy interpretacyjne

Zgodnie z literalnym brzmieniem powołanych powyżej przepisów, obowiązek zgłoszenia schematów podatkowych krajowych mają wyłącznie kwalifikowani korzystający, natomiast obowiązek złożenia informacji o wysokości korzyści podatkowej uzyskanej wskutek stosowania danego schematu podatkowego mają już wszyscy korzystający, tj. wszyscy podatnicy.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że podmiot może posiadać schemat podatkowy, którego nie będzie miał obowiązku zgłosić do Szefa KAS (MDR-1), ale pomimo braku obowiązku zgłoszenia schematu będzie na nim ciążył obowiązek złożenia okresowej informacji MDR-3 o wysokości osiągniętej korzyści podatkowej (MDR-3).

Powyższa interpretacja chodź zgodna z literalnym brzmieniem ustawy, wydaje się być sprzeczna z celem jaki miał ustawodawca umyślnie wprowadzając ograniczenia w zakresie obowiązku raportowania krajowych schematów podatkowych i obejmując tym obowiązkiem wyłącznie kwalifikowanych korzystających.

Pojawia się jednak pytanie, czy brak przy obowiązku złożenia MDR-3 pojęcia „kwalifikowany korzystający” to zwykła luka i błąd w treści przepisu, na co wskazywałaby celowościowa wykładania przepisów o MDR czy jednak celowe działanie ustawodawcy, o którym większość podatników nie ma pojęcia.

Za drugim podejściem przemawia bowiem fakt, że w treści objaśnień Ministerstwo Finansów podkreśla, iż obowiązek złożenia MDR-1 jest niezależny od obowiązku przekazania informacji o schemacie podatkowym (MDR-1) – co jest pierwszym argumentem przemawiającym za tym, iż brak pojęcia „kwalifikowany korzystający” przy obowiązku złożenia MDR-3 może jednak być celowym działaniem ustawodawcy.

Drugi argument to sama budowa bramki do zgłaszania MDR. Wypełniając informację MDR-3 podatnik ma obowiązek odpowiedzieć na pytanie „Czy składający (korzystający) posiada NSP schematu podatkowego, którego dotyczy uzupełnienie informacji?”  Powyższe pytanie prowadzi do wniosku, że żeby móc złożyć MDR-3 korzystający wcale najpierw nie musi zgłosić schematu podatkowego na MDR-1, a tym samym uzyskać NSP. Zaznaczając odpowiedź „NIE” korzystający będzie miał obowiązek uzupełnić w informacji MDR-3 wszystkie informacje, które standardowo znajdują się w MDR-1.

Podsumowanie

Przepisy o schematach podatkowych to klasyczny przypadek, do którego zastosowanie może znaleźć powiedzenie „im dalej w las tym więcej drzew”. Aktualnie, choć przepisy o schematach obowiązują już ponad pół roku wszyscy mają coraz więcej wątpliwości w zakresie ich prawidłowego stosowania, a Ministerstwo Finansów i duże opóźnienia KAS w rejestracji schematów nie ułatwiają działania.

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

Na chwilę obecną, Ministerstwo Finansów nie odniosło się do prezentowanych powyżej wątpliwości, a co więcej poinformowało, iż KIS nie będzie wydawał interpretacji indywidualnych z zakresu schematów podatkowych.

Biorąc jednak pod uwagę cel przepisów o schematach podatkowych należałoby raczej przychylić się do pierwszego stanowiska i stwierdzić, że skoro celowo ograniczono obowiązek raportowania krajowych schematów podatkowych tylko przez kwalifikowanych korzystających to bezcelowym byłoby nałożenie na te same podmioty obowiązku składania MDR-3 pomimo braku obowiązku składania MDR-1.

Anna Kubicz
Doradca podatkowy, Partner Kancelarii LTCA odpowiedzialny za Dział Cen Transferowych i Compliance

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA