REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie schematów podatkowych - kiedy korekta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Raportowanie schematów podatkowych - kiedy korekta?
Raportowanie schematów podatkowych - kiedy korekta?

REKLAMA

REKLAMA

Raportowanie schematów podatkowych. Ministerstwo Finansów z dnia na dzień zmieniło treść jednej z odpowiedzi na najczęstsze pytania podatników dotyczące interpretacji przepisów o raportowaniu schematów podatkowych, które znajdują się na stronie resortu.

Raportowanie schematów podatkowych

Eksperci alarmują, że fiskus zaprzeczył w ten sposób własnym objaśnieniom. Zwracają też uwagę, że gdyby MF wdrożyło nową wykładnię przepisów w życie, dołożyłoby pracy… samemu sobie.

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi o sytuacje, gdy promotor, korzystający bądź wspomagający złożył błędny formularz MDR i dostrzegł swój błąd jeszcze przed otrzymaniem wezwania szefa Krajowej Administracji Skarbowej do jego naprawienia. Do 25 sierpnia br. resort finansów pozwalał na samodzielne poprawienie takiego dokumentu przez podatnika. Potwierdzała to zarówno treść objaśnień podatkowych z 31 stycznia 2019 r. w sprawie przepisów o raportowaniu schematów podatkowych (ang. mandatory disclosure rules – MDR), jak i jedna z odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie, które resort finansów opublikował na swoich stronach internetowych.

Mogli poprawić samodzielnie

MF w poprzedniej wersji odpowiedzi tłumaczyło, że: „W przypadku przekazania szefowi KAS informacji lub zawiadomienia zawierających błędy należy przekazać szefowi KAS uzupełnienie błędnej informacji. Nie ma możliwości przekazania szefowi KAS odrębnego pisma wyjaśniającego przyczyny korekty. Uzupełnienie to składa się na wezwanie szefa KAS”.

– Takie stanowisko fiskusa w połączeniu z funkcjonującą dotychczas praktyką przekładało się na to, że ewentualne błędy i braki w informacji o schemacie podatkowym można było skorygować, składając uzupełnienie do przekazanej wcześniej informacji o schemacie podatkowym – tłumaczy Konrad Kurpiewski, radca prawny, ekspert ds. MDR w dziale doradztwa prawnopodatkowego PwC.

Potwierdza to Jarosław Józefowski, radca prawny w Enodo Advisors. – Zgodnie z art. 86h par. 1 ordynacji podatkowej szef KAS może zwrócić się do raportującego o uzupełnienie lub wyjaśnienie wątpliwości dotyczących złożonego dokumentu. W przepisach nie ma słowa o tym, że składający może sam uzupełnić MDR, ale nie ma w nich też zakazu takiego postępowania i dotychczasowa praktyka na to pozwalała – tłumaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zaplanował fiskus

Obecnie jednak zamieszczona na stronach MF odpowiedź na pytanie nr 3 w sprawie MDR („Czy istnieje możliwość dokonania uzupełnienia złożonej informacji lub zawiadomienia o schemacie podatkowym w przypadku, gdy złożona informacja lub zawiadomienie zawiera błędy?”) brzmi diametralnie inaczej. Resort finansów tłumaczy, że: „W przypadku przekazania Szefowi KAS informacji o schemacie lub zawiadomienia zawierających błędy podmiot z własnej inicjatywy nie ma uprawnień do składania uzupełnień zarówno w zakresie informacji i zawiadomień o schemacie podatkowym, jak i uzupełnienia błędnie złożonego podpisu na formularzu. Uzupełnienie informacji lub zawiadomienia może mieć miejsce wyłącznie na wezwanie Szefa KAS (art. 86h par. 1 ordynacji podatkowej). Uzupełnienie złożone przez podmiot bez uprzedniego wezwania szefa KAS nie wywołuje skutków prawnych i zostaje pozostawione bez rozpatrzenia”.

Eksperci nie kryją zaskoczenia. Mówią o chaosie informacyjnym.

Wbrew własnym objaśnieniom

– Nowe stanowisko resortu jest sprzeczne z treścią objaśnień podatkowych z 31 stycznia 2019 r. w sprawie przepisów MDR – wskazuje Jarosław Józefowski. Na stronie 86 tego dokumentu nadal znaleźć można stwierdzenie, że: „Przekazujący informację może także uzupełnić wcześniej przekazaną informację z własnej inicjatywy bądź wskutek wezwania Szefa KAS”.

Podatnik, który stosuje się do objaśnień podatkowych, będzie chroniony przed negatywnymi konsekwencjami zgodnie z art. 14n par. 4 pkt 1 ordynacji podatkowej, a więc trudno tu nie dostrzec pewnego rozdźwięku informacyjnego – wskazują obaj eksperci w rozmowie z DGP.

Nie kryją też zaskoczenia ewentualnymi praktycznymi skutkami wdrożenia nowego podejścia przez MF. – Nie widzę w tym żadnej korzyści dla fiskusa. Liczba informacji MDR się przecież nie zmniejszy, a nakład pracy wręcz wzrośnie, bo trzeba będzie samodzielnie powiązać w systemie informatycznym nowy dokument ze starym. W przypadku składanego uzupełnienia takie powiązanie było automatyczne i wystarczyło wpisać numer UPO. Teraz nie będzie o tym mowy – mówi Jarosław Józefowski.

Wątpliwości ma również Konrad Kurpiewski. – Zgodnie z nowym podejściem MF uzupełnienia dokonywane w dotychczasowym trybie mogłyby nie być brane pod uwagę przez szefa KAS. Jednocześnie w przypadku złożenia kolejnej nowej informacji MDR (tak jak chce tego obecnie resort finansów) może dojść do multiplikacji numerów schematów podatkowych dotyczących tego samego schematu, a w konsekwencji nawet do unieważniania zdublowanych NSP. Tym bardziej że część uzupełnień będzie dotyczyła sytuacji, w których schematowi podatkowemu szef KAS nadał już numer – podsumowuje ekspert PwC. Dodaje, że ma wątpliwości, czy skutki wdrożenia nowego podejścia zostały odpowiednio przemyślane.

Mariusz Szulc

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA