REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie schematów podatkowych - kiedy korekta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Raportowanie schematów podatkowych - kiedy korekta?
Raportowanie schematów podatkowych - kiedy korekta?

REKLAMA

REKLAMA

Raportowanie schematów podatkowych. Ministerstwo Finansów z dnia na dzień zmieniło treść jednej z odpowiedzi na najczęstsze pytania podatników dotyczące interpretacji przepisów o raportowaniu schematów podatkowych, które znajdują się na stronie resortu.

Raportowanie schematów podatkowych

Eksperci alarmują, że fiskus zaprzeczył w ten sposób własnym objaśnieniom. Zwracają też uwagę, że gdyby MF wdrożyło nową wykładnię przepisów w życie, dołożyłoby pracy… samemu sobie.

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi o sytuacje, gdy promotor, korzystający bądź wspomagający złożył błędny formularz MDR i dostrzegł swój błąd jeszcze przed otrzymaniem wezwania szefa Krajowej Administracji Skarbowej do jego naprawienia. Do 25 sierpnia br. resort finansów pozwalał na samodzielne poprawienie takiego dokumentu przez podatnika. Potwierdzała to zarówno treść objaśnień podatkowych z 31 stycznia 2019 r. w sprawie przepisów o raportowaniu schematów podatkowych (ang. mandatory disclosure rules – MDR), jak i jedna z odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie, które resort finansów opublikował na swoich stronach internetowych.

Mogli poprawić samodzielnie

REKLAMA

MF w poprzedniej wersji odpowiedzi tłumaczyło, że: „W przypadku przekazania szefowi KAS informacji lub zawiadomienia zawierających błędy należy przekazać szefowi KAS uzupełnienie błędnej informacji. Nie ma możliwości przekazania szefowi KAS odrębnego pisma wyjaśniającego przyczyny korekty. Uzupełnienie to składa się na wezwanie szefa KAS”.

– Takie stanowisko fiskusa w połączeniu z funkcjonującą dotychczas praktyką przekładało się na to, że ewentualne błędy i braki w informacji o schemacie podatkowym można było skorygować, składając uzupełnienie do przekazanej wcześniej informacji o schemacie podatkowym – tłumaczy Konrad Kurpiewski, radca prawny, ekspert ds. MDR w dziale doradztwa prawnopodatkowego PwC.

Potwierdza to Jarosław Józefowski, radca prawny w Enodo Advisors. – Zgodnie z art. 86h par. 1 ordynacji podatkowej szef KAS może zwrócić się do raportującego o uzupełnienie lub wyjaśnienie wątpliwości dotyczących złożonego dokumentu. W przepisach nie ma słowa o tym, że składający może sam uzupełnić MDR, ale nie ma w nich też zakazu takiego postępowania i dotychczasowa praktyka na to pozwalała – tłumaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zaplanował fiskus

Obecnie jednak zamieszczona na stronach MF odpowiedź na pytanie nr 3 w sprawie MDR („Czy istnieje możliwość dokonania uzupełnienia złożonej informacji lub zawiadomienia o schemacie podatkowym w przypadku, gdy złożona informacja lub zawiadomienie zawiera błędy?”) brzmi diametralnie inaczej. Resort finansów tłumaczy, że: „W przypadku przekazania Szefowi KAS informacji o schemacie lub zawiadomienia zawierających błędy podmiot z własnej inicjatywy nie ma uprawnień do składania uzupełnień zarówno w zakresie informacji i zawiadomień o schemacie podatkowym, jak i uzupełnienia błędnie złożonego podpisu na formularzu. Uzupełnienie informacji lub zawiadomienia może mieć miejsce wyłącznie na wezwanie Szefa KAS (art. 86h par. 1 ordynacji podatkowej). Uzupełnienie złożone przez podmiot bez uprzedniego wezwania szefa KAS nie wywołuje skutków prawnych i zostaje pozostawione bez rozpatrzenia”.

Eksperci nie kryją zaskoczenia. Mówią o chaosie informacyjnym.

Wbrew własnym objaśnieniom

REKLAMA

– Nowe stanowisko resortu jest sprzeczne z treścią objaśnień podatkowych z 31 stycznia 2019 r. w sprawie przepisów MDR – wskazuje Jarosław Józefowski. Na stronie 86 tego dokumentu nadal znaleźć można stwierdzenie, że: „Przekazujący informację może także uzupełnić wcześniej przekazaną informację z własnej inicjatywy bądź wskutek wezwania Szefa KAS”.

Podatnik, który stosuje się do objaśnień podatkowych, będzie chroniony przed negatywnymi konsekwencjami zgodnie z art. 14n par. 4 pkt 1 ordynacji podatkowej, a więc trudno tu nie dostrzec pewnego rozdźwięku informacyjnego – wskazują obaj eksperci w rozmowie z DGP.

Nie kryją też zaskoczenia ewentualnymi praktycznymi skutkami wdrożenia nowego podejścia przez MF. – Nie widzę w tym żadnej korzyści dla fiskusa. Liczba informacji MDR się przecież nie zmniejszy, a nakład pracy wręcz wzrośnie, bo trzeba będzie samodzielnie powiązać w systemie informatycznym nowy dokument ze starym. W przypadku składanego uzupełnienia takie powiązanie było automatyczne i wystarczyło wpisać numer UPO. Teraz nie będzie o tym mowy – mówi Jarosław Józefowski.

Wątpliwości ma również Konrad Kurpiewski. – Zgodnie z nowym podejściem MF uzupełnienia dokonywane w dotychczasowym trybie mogłyby nie być brane pod uwagę przez szefa KAS. Jednocześnie w przypadku złożenia kolejnej nowej informacji MDR (tak jak chce tego obecnie resort finansów) może dojść do multiplikacji numerów schematów podatkowych dotyczących tego samego schematu, a w konsekwencji nawet do unieważniania zdublowanych NSP. Tym bardziej że część uzupełnień będzie dotyczyła sytuacji, w których schematowi podatkowemu szef KAS nadał już numer – podsumowuje ekspert PwC. Dodaje, że ma wątpliwości, czy skutki wdrożenia nowego podejścia zostały odpowiednio przemyślane.

Mariusz Szulc

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA