REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praktyka w stosowaniu przepisów o MDR

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Praktyka w stosowaniu przepisów o MDR
Praktyka w stosowaniu przepisów o MDR
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje dotyczące schematów podatkowych (MDR) obowiązują w polskim porządku prawnym od 1 stycznia 2019 roku, a więc już ponad dwa lata. Co więcej, biorąc pod uwagę retrospektywny obowiązek zgłaszania schematów podatkowych, można powiedzieć, że zaraportowane do tej pory schematy podatkowe dotyczą uzgodnień, w zakresie których to pierwsza czynność miała miejsce nawet trzy lata temu (schematy transgraniczne).

Objaśnienia podatkowe dotyczące schematów podatkowych (MDR)

Co istotne, praktycznie równolegle z wejściem w życie przepisów o schematach podatkowych pojawiły się obszerne objaśnienia podatkowe, których celem było wyjaśnienie specyficznej dla tych regulacji siatki pojęciowej oraz przedstawienie sposobu postępowania dla prawidłowego spełnienia obowiązków informacyjnych o schematach podatkowych. Biorąc pod uwagę niezwykle skomplikowany charakter regulacji MDR, wydanie zapewniających moc ochronną dla podatników objaśnień było niewątpliwie działaniem niezbędnym. Należy jednak podkreślić, iż już na dzień opublikowania obszernych (ponad 100 stron) objaśnień, poinformowano, że niewykluczone jest ich dalsze uzupełnianie o przedstawienie nowych zagadnień i komentarzy. Na kierunek ewentualnych zmian (uzupełnień) miała wpływać analiza praktyki stosowania przepisów o MDR.

REKLAMA

REKLAMA

Niestety, od wejścia w życie oficjalnych objaśnień podatkowych, pomimo licznych wątpliwości interpretacyjnych, Ministerstwo Finansów nie zdecydowało się na żadne zapewniające moc ochronną uzupełnienia objaśnień. Co prawda, od tego czasu pojawiają się na stronie rządowej oficjalne komunikaty (np. w formie pytań i odpowiedzi), lecz zastosowanie się do nich nie gwarantuje wspomnianej już mocy ochronnej. Dodatkowo, pojawiające się komunikaty dotyczą w przeważającej części jedynie kwestii technicznych raportowania, a liczne wątpliwości w zakresie schematów podatkowych zdecydowanie nie ograniczają się tylko do tego aspektu…

Schematy podatkowe nie są publikowane

Dlaczego brak oficjalnych uzupełnień objaśnień jest taki problematyczny? Pomijając skomplikowany charakter regulacji oraz niezwykle wysokie kary z KKS grożące za niewypełnienie obowiązków raportowych, należy zauważyć, że zgłaszane schematy podatkowe nie są publikowane. Dodatkowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej konsekwentnie odmawia wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych dotyczących MDR. Co prawda, orzecznictwo (w tym nawet NSA- por wyrok z dnia 28 stycznia 2021 roku sygn. I FSK 1703/20) wskazuje, że obowiązki prawno-podatkowe związane z raportowaniem schematów podatkowych objęte są zakresem postępowania interpretacyjnego. Niemniej, należy liczyć się z tym, że może ,,upłynąć trochę wody w rzece” zanim stanowisko sądów zostanie powszechnie zaakceptowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Powyższe z kolei sprawia, iż podatnicy na chwilę obecną mają ograniczony wpływ na kształtowanie praktyki w zakresie przepisów o MDR. W tym miejscu należy zauważyć, iż składane wnioski o wydanie indywidualnych interpretacji w przedmiocie schematów podatkowych, biorąc pod uwagę trzymiesięczny termin na ich wydanie (a więc zdecydowanie dłuższy niż termin na zaraportowanie w ramach MDR), miały na celu właśnie przede wszystkim ukształtowanie jawnej dla podatników praktyki w zakresie stosowania i wykładni tych przepisów.

Zakresie informacji o schematach podatkowych

Należy zauważyć, iż stosunkowo niedawno pojawiło się na stronie rządowej sprawozdanie Szefa KAS w zakresie informacji o schematach podatkowych przekazanych w latach 2019-2021. Co prawda, z tego  dokumentu nie dowiemy się, co dokładnie było przedmiotem przekazywanych informacji. Jednak można wyciągnąć ze sprawozdania kilka wniosków, jak i wysnuć kilka postulatów. Po pierwsze, w okresie 1.01.2019-15.05.2021 łącznie przekazano prawie dziesięć tysięcy informacji o schematach podatkowych (MDR-1). Najwięcej schematów podatkowych zgłoszono w 2019 roku. Nie powinno to jednak szczególnie dziwić, gdyż w tym okresie zgłaszane były także schematy dotyczące 2018 roku (obowiązek retrospektywnego raportowania), a dodatkowo w 2020 roku  termin na przekazywanie informacji MDR został zawieszony w związku z COVID-19. Co interesujące, zgodnie ze statystykami widniejącymi w sprawozdaniu, dotychczas zdecydowanie częściej  były raportowane schematy krajowe, a nie schematy transgranicznie (a to schematy transgraniczne są przedmiotem regulacji unijnych). Powyższe prowadzi do wniosku, że znaczna ilość zgłoszonych schematów podatkowych wynika z rozszerzenia w Polsce przepisów dyrektywy o uzgodnienia pomiędzy podmiotami polskimi. Dodatkowo, podmiotem najczęściej raportującym był tzw. korzystający (a nie promotor, który to w modelowym ujęciu jest zobowiązany do wywiązania się z obowiązku raportowanego w pierwszej kolejności).

REKLAMA

Dane wynikające ze sprawozdania pokazują, iż obowiązek raportowy w Polsce zdecydowanie nie jest lekceważony, co więcej można pokusić się o stwierdzenie, że jest on niekiedy nawet nadinterpretowany. Mianowicie, nierzadko powstają (słuszne) wątpliwości, czy określone uzgodnienie wypełnia definicję schematu podatkowego. Jednakże, mając nad sobą widmo sankcji z KKS, podmioty obowiązane często decydują się na zaraportowanie- pomimo braku wyraźnych, jednoznacznych przesłanek ustawowych. To z kolei najprawdopodobniej jest przyczynkiem napomknięcia w omawianym sprawozdaniu o wnikliwej analizie pod kątem automatyzacji procesu nadawania numerów schematów podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie może umknąć także uwadze fakt, że wydźwięk sprawozdania ma pokazać, iż aktualnie- w dużej mierze dzięki utworzeniu Centrum Kompetencyjnego MDR- zadania w zakresie MDR są wykonywane od strony Szefa KAS sprawnie i efektywnie. Powstaje jednak pytanie: czy sprawne nadawanie NSP jest podstawowym celem wprowadzonych regulacji? Czasami niestety można odnieść nieodparte wrażenie, że dla organów duże znaczenie mają liczby i imponujące statystyki. Z kolei liczby składanych MDR-ów rosną, gdyż kary z KKS za brak zaraportowania powodują, iż podmioty zgłaszają często MDR ,,na wszelki wypadek”. Na pewno ograniczenie tego negatywnego zjawiska mogłoby nastąpić, gdyby wykształciła się powszechnie dostępna praktyka w stosowaniu regulacji MDR, gdyż wydane w 2019 roku objaśnienia podatkowe to zdecydowanie za mało, aby zapewnić ,,spokojny sen” szerokiemu gronu podmiotów potencjalnie zobligowanych do zaraportowania.

 

 

Joanna Aleksandrowicz, Tax Manager w BG TAX & LEGAL

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA

KSeF zmieni wszystko. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

Podatek od darowizn: kiedy zapłacisz, a kiedy unikniesz fiskusa

Wiele osób jest przekonanych, że darowizny w rodzinie są zawsze wolne od podatku. To nieprawda. Zwolnienie istnieje, ale tylko pod warunkiem, że obdarowany zgłosi darowiznę w terminie i udokumentuje przekazanie pieniędzy.

KSeF 2.0: księgowi (biura rachunkowe) będą nakłaniani do wystawiania faktur? Uwaga na odpowiedzialność karno-skarbową

Wraz z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur wielu przedsiębiorców może próbować przerzucić na księgowych nie tylko nowe obowiązki, ale i odpowiedzialność. Eksperci ostrzegają: wystawienie faktury w imieniu klienta to nie tylko pomoc w formalnościach, lecz także osobiste ryzyko karno-skarbowe. Zanim biura rachunkowe zgodzą się na taką współpracę, powinny dokładnie rozważyć, gdzie kończy się ich rola, a zaczyna odpowiedzialność za cudzy biznes.

MCU rusza 1 listopada 2025 – jak uzyskać certyfikat KSeF?

1 listopada 2025 r. Ministerstwo Finansów uruchomi Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) – nową funkcjonalność, która umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom i wydawanie certyfikatów KSeF. Certyfikaty te staną się podstawowym narzędziem uwierzytelnienia w systemie KSeF 2.0.

REKLAMA

KSeF za 3 miesiące wejdzie w życie. Czego księgowi boją się najbardziej?

KSeF to wciąż głęboka niepewność. Za 3 miesiące wchodzi w życie. Czego księgowi boją się najbardziej? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24.

W KSeF 2.0 NIP jest kluczowy

Od 1 lutego 2026 r. każdy przedsiębiorca będzie odbierał e-faktury w KSeF. Tego samego dnia obowiązek wystawiania obejmie największe firmy, czyli te z obrotem powyżej 200 mln zł za 2024 r. Od 1 kwietnia 2026 r. dołączają pozostali, niezależnie od formy prawnej. Do końca 2026 r. działa okres przejściowy – można wystawiać poza KSeF, o ile w danym miesiącu łączna sprzedaż na takich fakturach nie przekroczy 10 tys. zł brutto. Po przekroczeniu limitu dokumenty wystawia się już w KSeF.

REKLAMA