REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarzut przedawnienia podatnik musi przed NSA zgłosić samemu

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zarzut przedawnienia podatnik musi przed NSA zgłosić samemu
Zarzut przedawnienia podatnik musi przed NSA zgłosić samemu

REKLAMA

REKLAMA

W połowie sierpnia 2015 r. wejdzie w życie znowelizowane prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Ale już dziś widać, że pozostanie luka w przepisach. Naczelny Sąd Administracyjny nadal będzie musiał orzekać w sprawach przedawnionych, jeśli podatnik nie podniesie w skardze kasacyjnej zarzutu przedawnienia. Inaczej jest tylko na etapie skargi do sądu I instancji.

Z tego powodu NSA musiał niedawno rozpatrzyć sprawę, mimo że decyzja organu podatkowego została wydana po upływie 5-letniego terminu przedawnienia (wyrok z 9 lipca 2015 r., sygn. akt II FSK 1005/13). Wprawdzie pełnomocnik zgłosił ten zarzut, ale zrobił to za późno, bo dopiero na rozprawie przed NSA. Jak wyjaśnił sędzia Krzysztof Winiarski, NSA jest związany pisemnymi zarzutami skargi kasacyjnej, a nie może z urzędu wziąć pod uwagę przedawnienia. Nie pozwala mu na to art. 183 par. 1 i 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

I tak będzie nadal.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Pomoc sądu

Na etapie rozpatrywania sprawy przez sąd wojewódzki podatnik ma jeszcze szansę naprawy swojego przeoczenia. Jeśli sam nie podniesie zarzutu przedawnienia, zrobi to za niego sąd.

REKLAMA

To zasada, w praktyce jednak są z tym problemy, bo nie zawsze sąd I instancji ma świadomość tego, że doszło do przedawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak było w sprawach dotyczących rozliczania strat w podatku dochodowym. Do czasu uchwały NSA z 29 września 2014 r. (sygn. akt II FPS 4/13) sądy administracyjne, a za nimi organy podatkowe, uważały, że jeśli podatnik poniósł stratę, to jego rozliczenia można kontrolować przez dziesięć lat. Sądzono bowiem, że przedawnienie liczy się od ostatniego roku, w którym dokonano odliczenia. Skoro więc podatnik miał 5 lat na odliczenie straty, to urząd zyskiwał kolejne 5 na weryfikację jego rozliczeń.

Przykładowo, wysokość straty za 2005 r. mogła być kwestionowana nawet do końca 2016 r.

Ponieważ linia orzecznicza w tej sprawie była niemal jednolita, to podatnicy nie podnosili zarzutu przedawnienia. Sądzili, że nie mają szans na wygraną. Nie robiły tego również sądy wojewódzkie, bo podzielały powszechnie obowiązujący pogląd.

Ten porządek wywróciła do góry nogami uchwała Izby Finansowej NSA z z 29 września 2014 r. Sędziowie uznali, że strata przedawnia się jednak w ciągu pięciu lat.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Do góry nogami

Dla wielu podatników zwycięstwo jest jednak pyrrusowe. Problem mają ci, którzy złożyli skargi kasacyjne jeszcze przed uchwałą. Tak zrobił podatnik, którego sprawę rozpatrywał 9 lipca br. Naczelny Sąd Administracyjny. W trakcie rozprawy pełnomocnik – mądrzejszy o wnioski z uchwały – zgłosił ustnie zarzut przedawnienia, ale sąd kasacyjny go nie uwzględnił.

Sędzia Winiarski, który był sprawozdawcą w tej sprawie, stwierdził, że jest już za późno, żeby cokolwiek zrobić. Wyjaśnił, że zgodnie z art. 183 par. 1 p.p.s.a., NSA rozpatruje skargę kasacyjną wyłącznie w jej granicach, a z urzędu może brać pod uwagę nieważność postępowania tylko wtedy, gdy zachodzą przesłanki wymienione w art. 183 par. 2. Nie ma wśród nich przedawnienia. – A być powinno – powiedział sędzia.

Sędzia dodał, że gdyby nie chodziło o decyzję w sprawie straty, tylko określającą wysokość zobowiązania podatkowego, to podatnik miałby jeszcze szansę. – Wtedy zarzut przedawnienia można by było podnieść jeszcze na etapie postępowania egzekucyjnego – wyjaśnił.

Potrzebna zmiana

Eksperci uważają, że to poważna luka w prawie. – Istnieje co prawda instytucja skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego, jednak od wyroków NSA przysługuje ona tylko wyjątkowo – tylko wtedy, gdy niezgodność wyroku z prawem wynika z rażącego naruszenia norm prawa Unii Europejskiej – wyjaśnia Dariusz Malinowski z KPMG.

Zdaniem ekspertów inną drogą mogłoby być wznowienie postępowania. To jednak możliwe jest tylko, gdy Trybunał Konstytucyjny stwierdzi niekonstytucyjność przepisu. – W tym wypadku tak nie jest, a nie ma wyraźnej podstawy prawnej do wzruszenia prawomocnego wyroku NSA, który jest sprzeczny z późniejszą uchwałą tego sądu – podsumowuje Dariusz Malinowski. ©?

Nie zawsze sąd pierwszej instancji ma świadomość tego, że doszło do przedawnienia

Nie ma innej drogi niż skarga do TK

Dariusz Malinowski partner w KPMG

Podatnikowi nie pozostaje nic innego jak tylko wniesienie skargi konstytucyjnej i przekonanie Trybunału Konstytucyjnego, że przepisy, na podstawie których uznawano, iż organy podatkowe mają prawo do kontrolowania okresów rozliczeniowych objętych już przedawnieniem, były niewystarczająco precyzyjne. Pozwalały bowiem na dwie krańcowo różne interpretacje, a tym samym nie były zgodne ze standardami przyzwoitej legislacji, jaką nakazuje konstytucja. Rozstrzygnięcie TK o niezgodności regulacji o przedawnieniu z konstytucją otworzyłoby drogę do wznowienia postępowania w sprawie zakończonej wyrokiem NSA i jego zmiany. A także do żądania na podstawie kodeksu cywilnego odszkodowania za szkodę wyrządzoną orzeczeniem sądu niezgodnym z prawem.

Jak sprowadzić auto z Niemiec – PDF

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF


W NSA obowiązuje formalizm

Artur Ratajczak doradca podatkowy w Tax Corner

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego uwypukla ściśle sformalizowane zasady prowadzenia postępowania kasacyjnego przed NSA. Wszelkie zarzuty, które chce podnieść podatnik, muszą być zawarte w skardze kasacyjnej. Późniejsze podniesienie dodatkowych zarzutów powoduje, że traktowane są one jako nieistniejące, nawet jeżeli byłyby zasadne i miały istotny wpływ na wynik postępowania. Sąd nie może także uwzględnić ich z urzędu, jak to ma miejsce np. w postępowaniu przed wojewódzkim sądem administracyjnym. Tym samym zarzut podniesiony przez podatnika dopiero na rozprawie, nie może być uwzględniony.

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA