REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarzut przedawnienia podatnik musi przed NSA zgłosić samemu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zarzut przedawnienia podatnik musi przed NSA zgłosić samemu
Zarzut przedawnienia podatnik musi przed NSA zgłosić samemu

REKLAMA

REKLAMA

W połowie sierpnia 2015 r. wejdzie w życie znowelizowane prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Ale już dziś widać, że pozostanie luka w przepisach. Naczelny Sąd Administracyjny nadal będzie musiał orzekać w sprawach przedawnionych, jeśli podatnik nie podniesie w skardze kasacyjnej zarzutu przedawnienia. Inaczej jest tylko na etapie skargi do sądu I instancji.

Z tego powodu NSA musiał niedawno rozpatrzyć sprawę, mimo że decyzja organu podatkowego została wydana po upływie 5-letniego terminu przedawnienia (wyrok z 9 lipca 2015 r., sygn. akt II FSK 1005/13). Wprawdzie pełnomocnik zgłosił ten zarzut, ale zrobił to za późno, bo dopiero na rozprawie przed NSA. Jak wyjaśnił sędzia Krzysztof Winiarski, NSA jest związany pisemnymi zarzutami skargi kasacyjnej, a nie może z urzędu wziąć pod uwagę przedawnienia. Nie pozwala mu na to art. 183 par. 1 i 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

REKLAMA

I tak będzie nadal.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Pomoc sądu

Na etapie rozpatrywania sprawy przez sąd wojewódzki podatnik ma jeszcze szansę naprawy swojego przeoczenia. Jeśli sam nie podniesie zarzutu przedawnienia, zrobi to za niego sąd.

To zasada, w praktyce jednak są z tym problemy, bo nie zawsze sąd I instancji ma świadomość tego, że doszło do przedawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak było w sprawach dotyczących rozliczania strat w podatku dochodowym. Do czasu uchwały NSA z 29 września 2014 r. (sygn. akt II FPS 4/13) sądy administracyjne, a za nimi organy podatkowe, uważały, że jeśli podatnik poniósł stratę, to jego rozliczenia można kontrolować przez dziesięć lat. Sądzono bowiem, że przedawnienie liczy się od ostatniego roku, w którym dokonano odliczenia. Skoro więc podatnik miał 5 lat na odliczenie straty, to urząd zyskiwał kolejne 5 na weryfikację jego rozliczeń.

Przykładowo, wysokość straty za 2005 r. mogła być kwestionowana nawet do końca 2016 r.

Ponieważ linia orzecznicza w tej sprawie była niemal jednolita, to podatnicy nie podnosili zarzutu przedawnienia. Sądzili, że nie mają szans na wygraną. Nie robiły tego również sądy wojewódzkie, bo podzielały powszechnie obowiązujący pogląd.

Ten porządek wywróciła do góry nogami uchwała Izby Finansowej NSA z z 29 września 2014 r. Sędziowie uznali, że strata przedawnia się jednak w ciągu pięciu lat.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Do góry nogami

REKLAMA

Dla wielu podatników zwycięstwo jest jednak pyrrusowe. Problem mają ci, którzy złożyli skargi kasacyjne jeszcze przed uchwałą. Tak zrobił podatnik, którego sprawę rozpatrywał 9 lipca br. Naczelny Sąd Administracyjny. W trakcie rozprawy pełnomocnik – mądrzejszy o wnioski z uchwały – zgłosił ustnie zarzut przedawnienia, ale sąd kasacyjny go nie uwzględnił.

Sędzia Winiarski, który był sprawozdawcą w tej sprawie, stwierdził, że jest już za późno, żeby cokolwiek zrobić. Wyjaśnił, że zgodnie z art. 183 par. 1 p.p.s.a., NSA rozpatruje skargę kasacyjną wyłącznie w jej granicach, a z urzędu może brać pod uwagę nieważność postępowania tylko wtedy, gdy zachodzą przesłanki wymienione w art. 183 par. 2. Nie ma wśród nich przedawnienia. – A być powinno – powiedział sędzia.

Sędzia dodał, że gdyby nie chodziło o decyzję w sprawie straty, tylko określającą wysokość zobowiązania podatkowego, to podatnik miałby jeszcze szansę. – Wtedy zarzut przedawnienia można by było podnieść jeszcze na etapie postępowania egzekucyjnego – wyjaśnił.

Potrzebna zmiana

REKLAMA

Eksperci uważają, że to poważna luka w prawie. – Istnieje co prawda instytucja skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego, jednak od wyroków NSA przysługuje ona tylko wyjątkowo – tylko wtedy, gdy niezgodność wyroku z prawem wynika z rażącego naruszenia norm prawa Unii Europejskiej – wyjaśnia Dariusz Malinowski z KPMG.

Zdaniem ekspertów inną drogą mogłoby być wznowienie postępowania. To jednak możliwe jest tylko, gdy Trybunał Konstytucyjny stwierdzi niekonstytucyjność przepisu. – W tym wypadku tak nie jest, a nie ma wyraźnej podstawy prawnej do wzruszenia prawomocnego wyroku NSA, który jest sprzeczny z późniejszą uchwałą tego sądu – podsumowuje Dariusz Malinowski. ©?

Nie zawsze sąd pierwszej instancji ma świadomość tego, że doszło do przedawnienia

Nie ma innej drogi niż skarga do TK

Dariusz Malinowski partner w KPMG

Podatnikowi nie pozostaje nic innego jak tylko wniesienie skargi konstytucyjnej i przekonanie Trybunału Konstytucyjnego, że przepisy, na podstawie których uznawano, iż organy podatkowe mają prawo do kontrolowania okresów rozliczeniowych objętych już przedawnieniem, były niewystarczająco precyzyjne. Pozwalały bowiem na dwie krańcowo różne interpretacje, a tym samym nie były zgodne ze standardami przyzwoitej legislacji, jaką nakazuje konstytucja. Rozstrzygnięcie TK o niezgodności regulacji o przedawnieniu z konstytucją otworzyłoby drogę do wznowienia postępowania w sprawie zakończonej wyrokiem NSA i jego zmiany. A także do żądania na podstawie kodeksu cywilnego odszkodowania za szkodę wyrządzoną orzeczeniem sądu niezgodnym z prawem.

Jak sprowadzić auto z Niemiec – PDF

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF


W NSA obowiązuje formalizm

Artur Ratajczak doradca podatkowy w Tax Corner

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego uwypukla ściśle sformalizowane zasady prowadzenia postępowania kasacyjnego przed NSA. Wszelkie zarzuty, które chce podnieść podatnik, muszą być zawarte w skardze kasacyjnej. Późniejsze podniesienie dodatkowych zarzutów powoduje, że traktowane są one jako nieistniejące, nawet jeżeli byłyby zasadne i miały istotny wpływ na wynik postępowania. Sąd nie może także uwzględnić ich z urzędu, jak to ma miejsce np. w postępowaniu przed wojewódzkim sądem administracyjnym. Tym samym zarzut podniesiony przez podatnika dopiero na rozprawie, nie może być uwzględniony.

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA