REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarzut przedawnienia podatnik musi przed NSA zgłosić samemu

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zarzut przedawnienia podatnik musi przed NSA zgłosić samemu
Zarzut przedawnienia podatnik musi przed NSA zgłosić samemu

REKLAMA

REKLAMA

W połowie sierpnia 2015 r. wejdzie w życie znowelizowane prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Ale już dziś widać, że pozostanie luka w przepisach. Naczelny Sąd Administracyjny nadal będzie musiał orzekać w sprawach przedawnionych, jeśli podatnik nie podniesie w skardze kasacyjnej zarzutu przedawnienia. Inaczej jest tylko na etapie skargi do sądu I instancji.

Z tego powodu NSA musiał niedawno rozpatrzyć sprawę, mimo że decyzja organu podatkowego została wydana po upływie 5-letniego terminu przedawnienia (wyrok z 9 lipca 2015 r., sygn. akt II FSK 1005/13). Wprawdzie pełnomocnik zgłosił ten zarzut, ale zrobił to za późno, bo dopiero na rozprawie przed NSA. Jak wyjaśnił sędzia Krzysztof Winiarski, NSA jest związany pisemnymi zarzutami skargi kasacyjnej, a nie może z urzędu wziąć pod uwagę przedawnienia. Nie pozwala mu na to art. 183 par. 1 i 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

REKLAMA

REKLAMA

I tak będzie nadal.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Pomoc sądu

Na etapie rozpatrywania sprawy przez sąd wojewódzki podatnik ma jeszcze szansę naprawy swojego przeoczenia. Jeśli sam nie podniesie zarzutu przedawnienia, zrobi to za niego sąd.

REKLAMA

To zasada, w praktyce jednak są z tym problemy, bo nie zawsze sąd I instancji ma świadomość tego, że doszło do przedawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak było w sprawach dotyczących rozliczania strat w podatku dochodowym. Do czasu uchwały NSA z 29 września 2014 r. (sygn. akt II FPS 4/13) sądy administracyjne, a za nimi organy podatkowe, uważały, że jeśli podatnik poniósł stratę, to jego rozliczenia można kontrolować przez dziesięć lat. Sądzono bowiem, że przedawnienie liczy się od ostatniego roku, w którym dokonano odliczenia. Skoro więc podatnik miał 5 lat na odliczenie straty, to urząd zyskiwał kolejne 5 na weryfikację jego rozliczeń.

Przykładowo, wysokość straty za 2005 r. mogła być kwestionowana nawet do końca 2016 r.

Ponieważ linia orzecznicza w tej sprawie była niemal jednolita, to podatnicy nie podnosili zarzutu przedawnienia. Sądzili, że nie mają szans na wygraną. Nie robiły tego również sądy wojewódzkie, bo podzielały powszechnie obowiązujący pogląd.

Ten porządek wywróciła do góry nogami uchwała Izby Finansowej NSA z z 29 września 2014 r. Sędziowie uznali, że strata przedawnia się jednak w ciągu pięciu lat.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Do góry nogami

Dla wielu podatników zwycięstwo jest jednak pyrrusowe. Problem mają ci, którzy złożyli skargi kasacyjne jeszcze przed uchwałą. Tak zrobił podatnik, którego sprawę rozpatrywał 9 lipca br. Naczelny Sąd Administracyjny. W trakcie rozprawy pełnomocnik – mądrzejszy o wnioski z uchwały – zgłosił ustnie zarzut przedawnienia, ale sąd kasacyjny go nie uwzględnił.

Sędzia Winiarski, który był sprawozdawcą w tej sprawie, stwierdził, że jest już za późno, żeby cokolwiek zrobić. Wyjaśnił, że zgodnie z art. 183 par. 1 p.p.s.a., NSA rozpatruje skargę kasacyjną wyłącznie w jej granicach, a z urzędu może brać pod uwagę nieważność postępowania tylko wtedy, gdy zachodzą przesłanki wymienione w art. 183 par. 2. Nie ma wśród nich przedawnienia. – A być powinno – powiedział sędzia.

Sędzia dodał, że gdyby nie chodziło o decyzję w sprawie straty, tylko określającą wysokość zobowiązania podatkowego, to podatnik miałby jeszcze szansę. – Wtedy zarzut przedawnienia można by było podnieść jeszcze na etapie postępowania egzekucyjnego – wyjaśnił.

Potrzebna zmiana

Eksperci uważają, że to poważna luka w prawie. – Istnieje co prawda instytucja skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego, jednak od wyroków NSA przysługuje ona tylko wyjątkowo – tylko wtedy, gdy niezgodność wyroku z prawem wynika z rażącego naruszenia norm prawa Unii Europejskiej – wyjaśnia Dariusz Malinowski z KPMG.

Zdaniem ekspertów inną drogą mogłoby być wznowienie postępowania. To jednak możliwe jest tylko, gdy Trybunał Konstytucyjny stwierdzi niekonstytucyjność przepisu. – W tym wypadku tak nie jest, a nie ma wyraźnej podstawy prawnej do wzruszenia prawomocnego wyroku NSA, który jest sprzeczny z późniejszą uchwałą tego sądu – podsumowuje Dariusz Malinowski. ©?

Nie zawsze sąd pierwszej instancji ma świadomość tego, że doszło do przedawnienia

Nie ma innej drogi niż skarga do TK

Dariusz Malinowski partner w KPMG

Podatnikowi nie pozostaje nic innego jak tylko wniesienie skargi konstytucyjnej i przekonanie Trybunału Konstytucyjnego, że przepisy, na podstawie których uznawano, iż organy podatkowe mają prawo do kontrolowania okresów rozliczeniowych objętych już przedawnieniem, były niewystarczająco precyzyjne. Pozwalały bowiem na dwie krańcowo różne interpretacje, a tym samym nie były zgodne ze standardami przyzwoitej legislacji, jaką nakazuje konstytucja. Rozstrzygnięcie TK o niezgodności regulacji o przedawnieniu z konstytucją otworzyłoby drogę do wznowienia postępowania w sprawie zakończonej wyrokiem NSA i jego zmiany. A także do żądania na podstawie kodeksu cywilnego odszkodowania za szkodę wyrządzoną orzeczeniem sądu niezgodnym z prawem.

Jak sprowadzić auto z Niemiec – PDF

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF


W NSA obowiązuje formalizm

Artur Ratajczak doradca podatkowy w Tax Corner

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego uwypukla ściśle sformalizowane zasady prowadzenia postępowania kasacyjnego przed NSA. Wszelkie zarzuty, które chce podnieść podatnik, muszą być zawarte w skardze kasacyjnej. Późniejsze podniesienie dodatkowych zarzutów powoduje, że traktowane są one jako nieistniejące, nawet jeżeli byłyby zasadne i miały istotny wpływ na wynik postępowania. Sąd nie może także uwzględnić ich z urzędu, jak to ma miejsce np. w postępowaniu przed wojewódzkim sądem administracyjnym. Tym samym zarzut podniesiony przez podatnika dopiero na rozprawie, nie może być uwzględniony.

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA