REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczać odsetki od zaległości podatkowych w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak obliczać odsetki od zaległości podatkowych w 2016 r. /Fot. Fotolia
Jak obliczać odsetki od zaległości podatkowych w 2016 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2016 r. obowiązuje niższa obniżona stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Pojawiła się jednocześnie nowa stawka – podwyższona, którą będą obowiązani płacić przedsiębiorcy zadłużeni z tytułu podatku VAT oraz akcyzy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli podatnik nie płaci podatku w terminie, później na konto fiskusa obok powstałej zaległości musi wpłacić także odsetki za zwłokę. Wpłata karnych odsetek za zaległość podatkową jest zbędna tylko wtedy, kiedy odsetki nie przekraczają 8,70 zł (tj. trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez Pocztę Polską SA za „polecony”) – co ważne, jest to 8,70 zł przed zaokrągleniem do pełnych złotych.

Liczba dni zwłoki to okres od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin płatności podatku, do dnia wpłaty włącznie. Wartość odsetek za zwłokę oblicza się, mnożąc wartość zaległości podatkowej przez liczbę dni zwłoki i odpowiednią stawkę odsetek. Kolejno wynik dzieli się przez 365 i uzyskaną kwotę zaokrągla do pełnych złotych według klucza: końcówki mniejsze niż 50 gr w dół, a równe lub większe 50 gr w górę.

REKLAMA

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Zgodnie z nowelizacją Ordynacji podatkowej (art. 56 oraz 56a Ordynacji podatkowej, Dz.U. z 2015 r., poz. 1649), w 2016 r. obowiązują trzy stawki odsetek za zwłokę:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • stawka podstawowa w wysokości sumy 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego oraz 2%, nie może ona być jednak niższa niż 8% – aktualnie wynosi 8%,
  • stawka obniżona w wysokości połowy podstawowej – obecnie 4%,
  • stawka podwyższona w wysokości 150% podstawowej – aktualnie 12%.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Nowa 4-proc. stawka

Obniżona stawka odsetek zarówno wcześniej, jak i teraz, jest dedykowana tym podatnikom, którzy dobrowolnie ujawnią i spłacą zaległość podatkową, a fiskus nie zdąży się o nią upomnieć (np. nie wyśle zawiadomienia o zamiarze kontroli). Jeszcze do końca 2015 r. obniżona stawka wynosiła ¾ podstawowej – dzisiejsza wynosi ½ podstawowej, przez co ma efektywniej zachęcić dłużników, aby szybko regulowali swoje podatkowe długi. 4-proc. stawkę stosuje się do zaległości podatkowych powstałych po 1 stycznia 2016 r., kiedy spełnione są jednocześnie dwa warunki:

  • dłużnik składa prawnie skuteczną korektę deklaracji podatkowej, nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia upływu terminu do złożenia deklaracji,
  • dłużnik reguluje zaległość podatkową w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty.


Nowa obniżona stawka może dotyczyć też zaległości podatkowych powstałych przed 1 stycznia 2016 r., o ile dłużny podatnik złoży korektę deklaracji podatkowej między 1 stycznia a 30 czerwca 2016 r. i zapłaci zaległy podatek wraz z odsetkami w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty. W uzasadnieniu do noweli czytamy, że taki okres jest wystarczający, aby podatnik znalazł i skorygował błędy i zorientował się, że zalega w podatkowych rozliczeniach.

Odsetki od zaległości podatkowych – zmiany 2016

Z kolei złożenie już w lipcu br. korekty ujawniającej zaległości powstałe jeszcze w starym roku powoduje zastosowanie „starej” obniżonej stawki, czyli tej wynoszącej ¾ podstawowej – aktualnie 6%.

Wyższa stawka dla dłużnych VAT-owców

Zupełnie nowe rozwiązanie czeka od nowego roku podatników, u których w trakcie przeprowadzania czynności sprawdzających, kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego fiskus wykryje zaniżenie należnego VAT-u lub podatku akcyzowego czy też po prostu brak deklaracji i uregulowania tych podatków (stosuje się je do zaległości w podatku od towarów i usług oraz w podatku akcyzowym powstałych od 1 stycznia 2016 r.). Ci podatnicy będą musieli liczyć się z 12-proc. stawką odsetek za zwłokę. Warto pamiętać, że dłużnika nie uratuje przed podwyższoną stawką fakt złożenia korekty deklaracji już po otrzymaniu zawiadomienia o planowanej wizycie kontrolera w jego firmie, a nawet skorygowanie zeznania po zakończeniu kontroli.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

12-proc. podwyższona stawka odsetek za zwłokę będzie działała w przypadkach, kiedy wartość zaległości podatkowej przekroczy 25% kwoty należnej i jednocześnie będzie wyższa niż 9 250 zł (pięciokrotność minimalnego wynagrodzenia, tj. 1 850 zł). Takie ograniczenie w zastosowaniu podwyższonej stawki to swojego rodzaju parasol bezpieczeństwa, jaki fiskus rozkłada nad mniejszymi VAT-owcami czy podatnikami akcyzy, których kwoty zaległych podatków są niewielkie, a same opóźnienia w zapłacie wynikają z przeoczenia, a nie umyślnych działań.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA