REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doręczanie pism pełnomocnikowi podatnika - urząd może wysłać zwykły list

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Doręczanie pism pełnomocnikowi podatnika - urząd może wysłać zwykły list
Doręczanie pism pełnomocnikowi podatnika - urząd może wysłać zwykły list

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli doradca podatkowy, radca prawny lub adwokat nie podał elektronicznego adresu (e-mail) do doręczeń, organ podatkowy może nadal komunikować się z nim za pomocą tradycyjnej poczty – potwierdziło Ministerstwo Finansów na pytanie DGP. Pełnomocnicy skarżą się jednak, że jeśli nie podali adresu elektronicznego, to urzędnicy dzwonią do nich, wzywając do osobistego odbioru pisma w siedzibie urzędu. Bywa, że mieści się on na drugim krańcu Polski.

Problem pojawił się z początkiem 2016 r., wraz z wejściem w życie art. 144 par. 5 ordynacji podatkowej. Przepis ten zakłada, że adwokatom, radcom prawnym lub doradcom podatkowym pisma muszą być doręczane za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w siedzibie organu podatkowego. W związku z tym od nowego roku w pełnomocnictwach powinien być wskazany adres elektroniczny pełnomocnika.

REKLAMA

Autopromocja

Ministerstwo Finansów jednak uspokaja: przesyłanie pism zwykłą pocztą jest nadal możliwe – zapewnia.

Pełnomocnictwa sprzed 2016 r.

W odpowiedzi na pytanie DGP resort przypomniał, że przepisy nie wymagają zmiany pełnomocnictw, które zostały złożone przed 1 stycznia 2016 r., ani ich uzupełniania.

– Skoro więc w pełnomocnictwie złożonym przed 1 stycznia 2016 r. nie wskazano adresu elektronicznego, to nie można pełnomocnikowi doręczać pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej – tłumaczy resort. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy pełnomocnik sam wniesie lub wyrazi zgodę na doręczanie pism w ten sposób.

Skoro więc nie ma podstaw do doręczenia pism profesjonalnemu pełnomocnikowi na jego adres elektroniczny (bo nie ma obowiązku jego wskazania), to skuteczne będzie doręczenie w innym trybie, np. w siedzibie organu podatkowego lub za pośrednictwem operatora pocztowego – wyjaśnia resort.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor Księgowego

Od nowego roku

MF nie wyklucza też możliwości przesyłania pocztą papierowych pism, jeśli pełnomocnictwo zostało ustanowione po 1 stycznia 2016 r., mimo że w tym wypadku podawanie adresu elektronicznego jest zasadniczo obowiązkowe.

Resort tłumaczy, że gdy nowe pełnomocnictwo nie zawiera adresu elektronicznego, urząd może wezwać pełnomocnika do uzupełnienia go lub do odbioru pisma w siedzibie urzędu. Co jednak w sytuacji, gdy adres elektroniczny nie zostanie podany, a pełnomocnik nie stawi się osobiście po odbiór pisma?

Wtedy organ podatkowy nie ma możliwości zastosowania art. 144 par. 5 ordynacji – wyjaśnia ministerstwo. Dodaje, że taki przypadek może być potraktowany jako problem techniczny uniemożliwiający doręczenie pisma za pomocą środków komunikacji elektronicznej, który pozwala na doręczenie pisma za pośrednictwem operatora pocztowego.

Przez ePUAP

Część profesjonalnych pełnomocników nadal jednak nie ma świadomości zmian, w tym tego, że pełnomocnictwa od 1 stycznia 2016 r. muszą być składane na urzędowym wzorze (określonym w rozporządzeniu z 28 grudnia 2015 r., Dz.U. z 2015 r. poz. 2330.). Przewidziano w nim podawanie adresu elektronicznego; chodzi o adres skrytki ePUAP do doręczeń. Obecnie bowiem nie ma innej możliwości przesyłania dokumentów w sposób elektroniczny, która pozwoliłaby organowi na uzyskanie urzędowego potwierdzenia doręczenia. Domyślny adres wygląda następująco: /identyfikator użytkownika/skrytka. Każdy użytkownik może mieć nieokreśloną liczbę skrytek. To oznacza, że pełnomocnik może założyć oddzielne konto dla różnych klientów.

Na druku pełnomocnictwa podaje się też adres e-mail. Może on jednak posłużyć organom jedynie do mniej sformalizowanej komunikacji, niewymagającej urzędowego poświadczenia doręczenia.

Wątpliwości dotyczą też pełnomocnictw subsydiarnych. Tę kwestię MF wyjaśniło już wcześniej w piśmie do izb skarbowych. Resort wskazał, że można ich udzielić z wykorzystaniem wzoru pełnomocnictwa szczególnego, określonego w rozporządzeniu z 28 grudnia 2015 r. W takim wypadku na druku PPS-1 w części C wpisuje się dane pełnomocnika udzielającego substytucji, a w części D – dane tego, któremu jej udzielono.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych


Nowe przepisy to problem

Rafał Dębowski adwokat, sekretarz Naczelnej Rady Adwokackiej

Już na etapie prac nad nowelizacją ordynacji podatkowej spodziewaliśmy się problemów z pełnomocnictwami i odbiorem pism. Wówczas nie zostały uwzględnione nasze uwagi i apel o wprowadzenie dobrowolności w przesyłaniu korespondencji drogą elektroniczną. Informatyzacja jest przyszłością wszystkich postępowań, jednak obecnie system nie jest przygotowany do tego, aby dokonywać doręczeń tylko drogą elektroniczną.

Również ustalenie wzoru pełnomocnictwa jest rozwiązaniem dość kontrowersyjnym i może przysporzyć problemów. Są pełnomocnictwa, które zostały udzielone przed 1 stycznia 2016 r., ale nie złożono ich w toku postępowania. Jeżeli osoba, która udzielała pełnomocnictwa, jest teraz za granicą, pełnomocnik ma problem, bo nie jest ono sporządzone na urzędowym druku.

Wyobraźmy sobie też sytuację, że osoba wyjeżdżająca za granicę udzieliła pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego do reprezentowania we wszystkich postępowaniach podatkowych. Nie ma przepisu przejściowego, który umożliwiałby skorzystanie z niego.

Wzory mogą być ułatwieniem, ale powinny być dobrowolne, a nie obowiązkowe. Mimo zgłaszanych uwag nie stworzono druku dla pełnomocnictwa subsydiarnego, tłumacząc, że takiego nie przewiduje ordynacja. W konsekwencji ratunkowo wymyślono interpretację, że można korzystać ze wzorów, które zostały już opracowane.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA