REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzór zbiorczej deklaracji w podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-4)

Wzór zbiorczej deklaracji w podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-4)
Wzór zbiorczej deklaracji w podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-4)

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował wzór zbiorczej deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-4) oraz wzory załączników do tej deklaracji (informacje PCC-4/A i PCC-4/B). Wzory te mają obowiązywać od 1 lipca 2019 r., a pierwsza zbiorcza deklaracja będzie mogła być złożona w terminie do 7 sierpnia 2019 r.

Deklaracje zbiorcze w PCC

Od 1 lipca 2019 r. w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych  (ustawa o PCC) pojawi się nowy przepis (art. 10 ust. 1a), zgodnie z którym podatnicy mogą złożyć nowy typ deklaracji podatkowej (deklaracja zbiorcza) jeżeli w danym miesiącu dokonali co najmniej trzech czynności cywilnoprawnych obejmujących umowę pożyczki lub umowę sprzedaży rzeczy ruchomych lub praw majątkowych, jeżeli między pierwszą a ostatnią z tych czynności nie upłynęło więcej niż 2 tygodnie.

REKLAMA

REKLAMA

Art. 10 ust. 1a. z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (w brzmieniu od 1 lipca 2019 r.):
Podatnicy mogą złożyć za dany miesiąc zbiorczą deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem że dokonali w danym miesiącu co najmniej trzech czynności cywilnoprawnych obejmujących umowę pożyczki lub umowę sprzedaży rzeczy ruchomych lub praw majątkowych, a ostatnia z tych czynności zostanie dokonana przed upływem 14 dni od dnia dokonania pierwszej z nich.

Ten nowy przepisów został dodany do ustawy o PCC przez ustawę z 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz. U. z 2018 r. poz. 2244).

Aktualnie nie ma możliwości złożenia zbiorczej deklaracji PCC. Przedsiębiorcy nabywający często rzeczy (lub prawa majątkowe) o wartości ponad 1 tys. zł (np. samochody, dzieła sztuki, wierzytelności) od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT muszą składać liczne pojedyncze deklaracje PCC. Dotyczy to także innych osób, którzy nie są przedsiębiorcami.

REKLAMA

Trzeba pamiętać, ze zgodnie z art. 2 pkt 4) ustawy o PCC nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    - umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu   jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    - umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzory PCC-4, PCC-4/A, PCC-4/B

W celu umożliwienia podatnikom stosowania zbiorczych deklaracji PCC Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia, które ma określić od 1 lipca 2019 r. wzór zbiorczej deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-4) oraz załączników do tej deklaracji (informacje PCC-4/A i PCC-4/B).

Zaprojektowana przez Ministra Finansów zbiorcza deklaracja PCC-4 zawiera:

1)  okres, za który składana jest deklaracja (miesiąc, rok);

2)  miejsce i cel składania deklaracji (nazwa i adres organu podatkowego, złożenie deklaracji/korekta);

3)  dane identyfikacyjne i adres siedziby podatnika niebędącego osoba fizyczną albo aktualny adres zamieszkania podatnika (biorącego pożyczkę, kupującego);

4)  dni dokonania czynności cywilnoprawnych oraz zwięzłe określenie ich treści i przedmiotu;

5)  obliczenie należnego podatku;

6)  podpis podatnika (pełnomocnika).

W projekcie omawianego rozporządzenia znalazły się także załączniki do deklaracji:

  • PCC-4/A (Informacja o pozostałych podatnikach), która będzie składana gdy po stronie nabywcy wystąpi więcej niż jeden podmiot,
  • PCC-4/B (Informacja podatnika o wysokości podatku według poszczególnych gmin), która będzie składana, gdy podatnik nie ma siedziby ani miejsca zamieszkania na terytorium RP, albo aktualny adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika jest inny niż adres w dniu dokonania czynności cywilnoprawnych objętych deklaracją.

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia, opracowanie załącznika PCC-4/B ma na celu umożliwienie dokonania dystrybucji wpływów z podatku od czynności cywilnoprawnych na rzecz właściwej gminy w przypadku, gdy podatnik nie ma siedziby ani miejsca zamieszkania na terytorium RP albo gdy zmieni siedzibę lub miejsce zamieszkania po dniu dokonania czynności cywilnoprawnych objętych deklaracją (lub po dokonaniu niektórych z nich).

Zgodnie, bowiem z art. 16 pkt 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1530, z późn. zm.) wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych, których przedmiotem jest przeniesienie własności rzeczy ruchomych i praw majątkowych, niewymienionych w pkt 1, przekazywane są na rachunek budżetu gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę nabywcy.

W sytuacji, gdy jedynie zbywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w kraju wpływy z PCC przekazywane są na rachunek budżetu gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę zbywcy.

Natomiast gdy żadna ze stron nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w kraju, wpływy z PCC przekazywane są na rachunek budżetu gminy właściwej ze względu na miejsce dokonania czynności.

Dlatego niezbędne jest zamieszczenie we wzorze deklaracji danych o siedzibie lub miejscu zamieszkania zbywcy albo miejscu dokonania czynności, które będą wymagane wyłącznie w przypadku, gdy podatnik nie będzie miał siedziby ani miejsca zamieszkania   na terytorium RP albo żadna ze stron nie będzie miała siedziby ani miejsca zamieszkania  na terytorium RP.

Składając zbiorczą deklarację PCC-4 podatnik wykazuje swój aktualny adres zamieszkania, co powoduje, że w przypadku zmiany miejsca zamieszkania podatnika w miesiącu, za który jest składana deklaracja, łączna kwota podatku od czynności cywilnoprawnych w niej wykazanego przekazywana byłaby na rachunek gminy, na obszarze której podatnik zamieszkuje aktualnie. Niezbędne jest zamieszczenie informacji o wysokości podatku od czynności cywilnoprawnych dokonanych na obszarze gminy, w której zamieszkiwał podatnik w dniu ich dokonania.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Od kiedy można stosować zbiorczą deklarację PCC-4

Omawiane rozporządzenie w sprawie wzoru zbiorczej deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2019 r. Data ta jest zbieżna z wejściem w życie ww. zmian w ustawie o PCC wprowadzonych ustawą z 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym.

Jak wynika z art. 44 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym, do opodatkowania czynności cywilnoprawnych, dokonanych na podstawie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, z tytułu których obowiązek podatkowy powstał przed dniem wejścia w życie art. 17, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Zatem przepisy dotyczące składania zbiorczej deklaracji PCC-4 będą miały zastosowanie do czynności cywilnoprawnych dokonanych od 1 lipca 2019 r., co oznacza, że pierwsza zbiorcza deklaracja będzie mogła być złożona w terminie do 7 sierpnia 2019 r.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzoru zbiorczej deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA