REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatnia wartość firmy nie jest opodatkowana PCC przy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Dodatnia wartość firmy nie jest opodatkowana PCC przy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa
Dodatnia wartość firmy nie jest opodatkowana PCC przy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o PCC podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych, do których nie należy zaliczać samej różnicy pomiędzy wartością uchwyconych w sprawie rzeczy i praw majątkowych a wartością transakcyjną, za jaką spółka nabyła przedsiębiorstwo. Nie ma więc podstaw do opodatkowania PCC różnicy wartości, nazywanej umownie goodwill.

Tak wynika z wyroku NSA z 10 października 2019 r., II FSK 3591/17.

Sprawa dotyczyła spółki kapitałowej, która nabyła zorganizowaną część przedsiębiorstwa obejmującą kopalnię. Umowa sprzedaży została zawarta w formie aktu notarialnego. Od dokonanej czynności notariusz pobrał 2% podatek od czynności cywilnoprawnych. Rok później spółka zwróciła się do organu podatkowego o stwierdzenie nadpłaty w PCC, wskazując, że cena sprzedaży została ustalona na poziomie wyższym od sumy wartości rynkowych wszystkich rzeczy ruchomych i zakupionego prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał decyzję w sprawie stwierdzenia braku nadpłaty w podatku, która następnie została zaskarżona przez spółkę.
Organ odwoławczy utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Z uwagi na wystąpienie braków w postępowaniu sprawa została skierowana do ponownego rozpoznania do organu odwoławczego, który ponownie utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Wskazał, że przedmiotem transakcji sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa były nie tylko rzeczy ruchome i prawo, ale także renoma, firma czy kontrakty handlowe. W skład przedsiębiorstwa wchodzą bowiem także dobra niemajątkowe i majątkowe, które łączy więź funkcjonalna o charakterze celowym.

Organ wskazał, że sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega PCC w wysokości będącej sumą opłat od rzeczy i praw majątkowych składających się na przedsiębiorstwo. Zasadą jest, że podstawa opodatkowania zostaje ustalona w oparciu o wartość rynkową rzeczy lub prawa majątkowego. Co więcej, to podatnik musi określić taką wartość, a jeśli tego nie zrobi, wówczas organ podatkowy jest zobowiązany wezwać podatnika do jej określenia w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, podając jednocześnie wartość według własnej, wstępnej oceny. Zdaniem organu, dodatnia wartość przedsiębiorstwa stanowi pewnego rodzaju wynagrodzenie za nabycie goodwill, na które składa się m.in. renoma, uznanie, doświadczenie pracowników czy wartość kontraktów handlowych. W jego skład wchodzą więc wszystkiego składniki, które przyczyniają się do pozycji danego przedsiębiorstwa na rynku. A skoro tak, to goodwill stanowi rodzaj prawa majątkowego, które składa się na zorganizowaną część przedsiębiorstwa, podlega wraz z nim zbyciu i jest opodatkowane PCC.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

WSA w Krakowie także nie zgodził się ze stanowiskiem podatnika i oddalił skargę. Wskazał, że w orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalony jest pogląd, że umowa sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega PCC w wysokości będącej sumą opłat od rzeczy i praw majątkowych składających się na to przedsiębiorstwo. A skoro tak, to opodatkowaniu PCC podlegają poszczególne składniki tego przedsiębiorstwa, a konkretniej – tylko rzeczy i prawa majątkowe. Choć ustawa o PCC nie zawiera definicji legalnej prawa majątkowego, to jednak w doktrynie przyjmuje się, że majątkowy charakter posiadają przede wszystkim prawa związane z własnością oraz prawa na dobrach niematerialnych oparte na czynniku ekonomicznym. WSA powołał się przy tym na wyrok WSA w Warszawie z 25 października 2004 r., III SA 2251/03, zgodnie z którym goodwill rozumiane jako dobra reputacja, dobra pozycja, wizerunek firmy, stanowi część przedsiębiorstwa. To nic innego, jak prawo majątkowe na dobrach niematerialnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem sądu, goodwill jest nierozerwalnie związane z konkretną firmą. To prawo akcesoryjne, które zwiększa wartość firmy w stosunku do wartości jej majątku rzeczowego. Jeśli więc firma nie cieszy się dobrą renomą, to nie da się obiektywnie uzyskać przy jej sprzedaży lepszej ceny niż wynikającej z jej majątku rzeczowego. A skoro tak, to dodatnia wartość przedsiębiorstwa jest prawem majątkowym, które podlega opodatkowaniu PCC.

NSA był innego zdania. W konsekwencji uchylił zaskarżony wyrok oraz przekazał sprawę do ponownego rozpoznania przez WSA w Krakowie. Wskazał, że w niniejszej sprawie doszło do naruszenia art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o PCC, zgodnie z którym podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Zdaniem NSA, do tych kategorii nie należy zaliczać różnicy między wartością rzeczy i praw majątkowych a wartością transakcyjną, za którą spółka nabyła przedsiębiorstwo. Zatem nie istnieją żadne podstawy ku temu, by opodatkować PCC dodatnią wartość firmy, czyli goodwill.
NSA wskazał, że chociaż istnieją dwie linie orzecznicze, to jednak należy przychylić się do poglądu, zgodnie z którym wartość firmy stanowi pewien stan faktyczny, uzewnętrzniony w momencie sprzedaży przedsiębiorstwa. Goodwill nie jest więc prawem podmiotowym ani prawem majątkowym podlegającym opodatkowaniu na gruncie art. 1 ust. 1 pkt 1 list. a) ustawy o PCC. A skoro tak, to dodatnia wartość przedsiębiorstwa nie może być przedmiotem samodzielnego obrotu gospodarczego.

Katarzyna Narejko

Źródło:taxonline.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA