REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczka dla szpitala a PCC

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Pożyczka dla szpitala a PCC
Pożyczka dla szpitala a PCC

REKLAMA

REKLAMA

Pożyczka udzielona szpitalowi przez jego organ założycielski (samorząd województwa) na spłatę zaległych zobowiązań związanych z lekami, jednorazowym sprzętem medycznym, mediami, żywnością itp., niezbędnych do leczenia i ratowania życia pacjentów, podlega wyłączeniu od PCC na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o PCC.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 9 września 2020 r. (sygn.  III SA/Wa 2628/19 ).

REKLAMA

Czy trzeba płacić PCC od pożyczki udzielonej szpitalowi na spłatę zaległych związanych z ochroną zdrowia?

Sprawa dotyczyła Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (dalej: szpital), którego organem założycielskim był samorząd województwa. Poza działalnością leczniczą szpital świadczy ponadto usługi medyczne na rzecz pacjentów w ramach kontraktów zawartych z NFZ. W związku z problemami finansowymi szpital zawarł z samorządem województwa długoterminową i nieoprocentowaną umowę pożyczki. Środki z otrzymanej pożyczki zostały przeznaczone przez szpital na spłatę zobowiązań związanych z lekami, jednorazowym sprzętem medyczny, mediami, żywnością itp., niezbędnych do leczenia i ratowania życia pacjentów.

Na tym tle szpital zapytał organ podatkowy, czy zawarcie umowy pożyczki pomiędzy szpitalem a jego organem założycielskim podlega opodatkowaniu PCC.

Zdaniem szpitala, nie będzie on zobowiązany do zapłaty PCC ani sporządzenia deklaracji PCC-3. Bezpośrednio z treści art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o PCC wynika bowiem, że czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia nie podlegają PCC. W ocenie szpitala, zawarta umowa pożyczki, której celem była spłata zobowiązań związanych z lekami, jednorazowym sprzętem medycznym, mediami, żywnością itp., niezbędnych do leczenia i ratowania życia pacjentów, stanowi czynność cywilnoprawną w sprawach zdrowia i z tego względu podlega wyłączeniu od PCC.

Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Wskazał, że w niniejszej sprawie istotne jest zwrócenie uwagi na odmienny skutek w PCC zawarcia umowy pożyczki w zależności od tego, na co jest ona przeznaczona - czy na bieżącą działalność związaną bezpośrednio ze sprawami zdrowia (np. zakup środków medycznych), czy też na spłatę zaległych zobowiązań cywilnoprawnych pożyczkobiorcy. W ocenie organu, pierwsze ze wskazanych pożyczek korzystają z wyłączenia od PCC, ponieważ są bezpośrednio związane z działalnością leczniczą. Niemniej jednak drugi rodzaj pożyczek nie podlega wyłączeniu od PCC. Skoro bowiem zasadniczym celem pożyczki jest spłata zaległych zobowiązań szpitala, to nie można mówić, że mamy do czynienia z czynnością z zakresu zdrowia. Pośredni związek pożyczki z działalnością szpitala nie jest - zdaniem organ - wystarczający do skorzystania ze zwolnienia uregulowanego w art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o PCC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, organ wskazał, że ustawodawca nie określił szczegółowego zakresu przepisu art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o PCC. A skoro tak, to należy przyjąć, że przepis ten - zgodnie z ogólną zasadą prawa podatkowego - powinien być interpretowany ściśle i zgodnie z jego literalnym brzmieniem. W konsekwencji, wyłączeniem od PCC będą objęte tylko i wyłącznie te czynności cywilnoprawne, które dokonywane są bezpośrednio w sprawach zdrowia. Tym samym, w ocenie organu, umowa pożyczki zawarta między szpitalem a jego organem założycielskim nie może zostać zakwalifikowana jako czynność cywilnoprawna wyłączona z opodatkowania PCC. W konsekwencji, będzie ona podlegała opodatkowaniu PCC na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o PCC, a szpital będzie zobowiązany do złożenia deklaracji PCC-3.

Sprawa trafiła do WSA w Warszawie, który nie zgodził się ze stanowiskiem organu podatkowego i w konsekwencji uchylił zaskarżoną interpretację. Sąd wskazał, że w niniejszej sprawie istotne było ustalenie, czy dla zastosowania zwolnienia z art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o PCC wystarczający jest pośredni związek czynności cywilnoprawnych ze sprawami nauki, szkolnictwa, oświaty i zdrowia, czy też niezbędne jest wystąpienie związku bezpośredniego. Jak wskazał sąd, z treści art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o PCC wynika, że z obowiązku zapłaty PCC wyłączone są czynności cywilnoprawne w sprawach zdrowia. W ocenie sądu, katalog ten jest dosyć pojemny. W sprawach z zakresu zdrowia mieszą się także sprawy związane z oddłużaniem szpitali, jeśli wierzytelności, które powstały, są bezpośrednio związane z działalnością szpitala w zakresie ochrona zdrowia. W niniejszej sprawie - zdaniem sądu - można więc mówić o takim bezpośrednim związku. Z tego też względu zawarta umowa pożyczki pomiędzy szpitalem a jego organem założycielskim nie będzie podlegała PCC.

Wybór przepisów

Ustawa o PCC

art. 2 pkt 1 lit. f

“Nie podlegają podatkowi:

  1. czynności cywilnoprawne w sprawach:
  1. f) nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.”

Katarzyna Narejko, Associate

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA